StyleSheet: ID eller CLASS?
Fra : Klaus Ambrass

Dato : 12-11-02 12:36

Hej

det er muligt jeg er i det forkerte forum - sorry.

Jeg ved godt hvordan man definerer og bruger dem, men hvad er egentligt
forskellen på ID og CLASS? Hvornår bruger man den ene frem for den anden.

--

Klaus Ambrass
IT - Storstrøms Amt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-02 13:15

Klaus Ambrass skrev:

> det er muligt jeg er i det forkerte forum - sorry.

Spørgsmålet hører hjemme i <news:dk.edb.internet.webdesign.html>
hvortil jeg sætter xfut [1]

> Jeg ved godt hvordan man definerer og bruger dem, men hvad er
> egentligt forskellen på ID og CLASS? Hvornår bruger man den
> ene frem for den anden.

ID refererer til et unikt element på en side - fx den første
overskrift. Class er en "klasse" af elementer - fx kompakte
overskrifter.

Eksempel:

#firstHeading{
font-weight: bold;
   color: red;
   background-color: black;
}

h3.kompakt{
   display: inline;
}

firstHeading må kun bruges én gang pr side [2], mens <h3
class="kompakt"> kan bruges så tit man har lyst til det.

Noter:
======
[1] Dette indlæg er sendt til såvel ..clientside som .html-gruppen, mens
svar på indlægget kun havner i ..html
[2] I praksis kan man sikkert godt slippe af sted med at bruge det samme
id flere gange, men det er altså ikke gyldig css
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 12-11-02 14:05

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> [...]
> [2] I praksis kan man sikkert godt slippe af sted med at bruge det samme
> id flere gange, men det er altså ikke gyldig css

ID = unikt
CLASS = klasse

Selvfølgeligt! Det burde jeg johave tænkt på selv...
Mange tak for svar.

--
Klaus Ambrass

IT - Storstrøms Amt
kam@it.stam.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-02 14:19

Klaus Ambrass skrev:

> ID = unikt
> CLASS = klasse
>
> Selvfølgeligt! Det burde jeg johave tænkt på selv...
> Mange tak for svar.

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, så tag et kig på min
signatur. Det er lettere at følge en tråd når der klippes i
citaterne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-11-02 16:47

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
<Xns92C486D82750Djcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk>:
> ID refererer til et unikt element på en side - fx den første
> overskrift.
[...]
> #firstHeading{

Det er et lidt uheldigt eksempel. Første overskift er "h1" eller "h1:first",
den behøver man ikke lave et id på. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-11-02 23:09

Niels Andersen skrev:

> Det er et lidt uheldigt eksempel. Første overskift er "h1"
> eller "h1:first", den behøver man ikke lave et id på. :)

Det kan der være noget om. Men så vidt jeg husker er :first ikke
ret godt understøttet. Id skulle virke i alle nogenlunde css-
kompatible browsere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Chrisser

Dato : 12-11-02 13:17

"Klaus Ambrass" <kam@it.stam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ved godt hvordan man definerer og bruger dem, men hvad er egentligt
> forskellen på ID og CLASS? Hvornår bruger man den ene frem for den anden.

ID bruges når det kun drejer sig om et enkelt element der skal have en
bestemt stil (id-attributten er jo entydig, der må ikke være flere elementer
med samme id )

Class bruges hvis du har flere elementer der skal have den samme stil.

- jeg bruger faktisk altid class, da jeg ikke gider rode med id med mindre
det er nødvendigt...

Chrisser

Fra : find_clausen_01@hotm~

Dato : 16-11-02 17:26

On Tue, 12 Nov 2002 13:17:04 +0100, "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk>
wrote:

> der må ikke være flere elementer
> med samme id )

Jo !

find clausen . photopress
www.photopress.dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 16-11-02 18:31

Hej!

find_clausen_01@hotmail.com wrote:
> Jo !

Nej det er altså ulovlig kode at have flere elementer mewd samme id. Det
er også meningen at man med document.getElementById("id") skal kunne
finde et unikt element på siden. Hvis man har flere elementer der skal
hedde det samme, så bruger man name-attributten
(document.getElementsByName("name") returnerer et array).

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-11-02 21:04

Stig Nygaard <stig@REMOVE-THISrockland.dk> writes:

> Nej det er altså ulovlig kode at have flere elementer mewd samme id.

Rigtigt!
En relevant reference er
<URL:http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#adef-id>

/L