Indendørs maling
Fra : Notredamus

Dato : 10-11-02 09:03

Hej alle

Jeg skal til at male vores nye sommerhus indvendig. Der er træ-vægge i
samme listeprofil som lofterne. Jeg har hørt at det ikke er godt, at
male de indvendige vægge i en heldækkende maling, da huset ikke længere
vil kunne ånde. Er der noget om snakken, eller er det rent sludder.
Hvilken maling vil evt. egne sig bedst til at male trævægge med. - Jeg
har også tænkt på hvid lak, kan og må den benyttes.? VH Notredamus

Fra : Klaus Jensen

Dato : 10-11-02 10:03

Hej

Det sker der ikke noget ved. Den vil bare virke som dampspærre, men så længe
den er på den varme side er det ikke noget problem. Det der eventuelt kan
give problemer er hvis der bruges en plastmaling udvendigt så huset ikke kan
ånde.

MVH

Klaus

Fra : Notredamus

Dato : 10-11-02 10:33

Klaus Jensen wrote:

> [...]
> så længe den er på den varme side er det ikke noget problem. Det der
> eventuelt kan give problemer er hvis der bruges en plastmaling

Hej Klaus

Har du et forslag til hvilket produkt der vil være lettest / bedst
egnet til maling af trævægge. -Jeg har bla. tænkt i retning af hvid
lud, men det kan vist være et problem at få en ens overflade. VH
Notre

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 10-11-02 11:35

> lud, men det kan vist være et problem at få en ens overflade. VH
> Notre

Hej Notre

Det er ikke så stort et problem at få overfladen ensartet, hvis du bruge en
svamp til at smøre på med. Det kan være de billige vaskesvampe eller den
slags man ofte køber til bilvask. Begge er afprøvet og virker ok, dog hold
"bilsvampen" bedst facon, og er derfor nemmest at arbejde med. Hvilket
produkt du kan anvende er ikke mit "speciale område", men hvis der er tale
om lakerede eller ubehandlede profiler ville jeg give det lud. Det giver et
flot lyst finish, og så kan man stadig se den flotte struktur i træet. Hvis
det er lakkeret kan man få lakker beregnet til lakkeret træ. Husk der skal
være uv-filter i ellers bliver træet mørkere med tiden - det er vel ikke
meningen .

Go' arbejdslyst

Mette Sørup

Fra : Notredamus

Dato : 10-11-02 14:46

> [...]
> er lakkeret kan man få lakker beregnet til lakkeret træ. Husk der
> skal være uv-filter i ellers bliver træet mørkere med tiden - det er

Hej Mette

Det lyder som et godt råd, men er det ikke besværligt at komme ind
imellem brædderne med en svamp, og kan det have en tendens til at løbe??