Opskrift Gløgg
Fra : Kim

Dato : 09-11-02 11:45

Ja Ja Ja. Indse det, Julen nærmer sig.
Jeg mangler en rigtig god opskrift på en formidabel kontrast til Jule Gløgg
som der rigtigt smager af Jul.
Jeg siger ikke den kontrast man køber i brugsen ikke smager godt. Men jeg
kunne mægtigt godt tænke mig at imponerer nogle venner, næste gang de kom på
besøg.
Det gør ikke noget, at den skal stå og trække et stykke tid, og man evt.
kunne gemme noget til næste år. Hvor den evt. var blevet noget bedere.

v.h Kim

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 09-11-02 12:03

"Kim" <kim.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det gør ikke noget, at den skal stå og trække et stykke tid, og man evt.
> kunne gemme noget til næste år. Hvor den evt. var blevet noget bedere.

Jeg plejer bare at sætte i blød i en sjat brøndums - i et syltetøjsglas. I
glasset komemr jeg kanel, stjerneannis, ingefær og mange nelliker - samt hva
jeg elelrs kan finde på: lakridsrod, 1 laurbærblad, lidt timian, enebær og
allehånde....
Når det skal bruges, si'er jeg det gennem en thpose.

Gløgvin bør altså IKKE være det alelrringeste - selv har jeg de bedste
erfaringer med spanske trempranillo-baserede rødvine (Rioja, Navarre etc.).
Men faktisk kan man også anvende hvidvin.

Rødvin + sukker + noget af ekstrakten blandes i en gryde og varmes op - du
er NØDT til at smage på det underves, for på den måde kan du justere sukker
og andelen af din hjemmegjorte ekstrakg.

Det er mange år siden at jeg har anvendt købe-gløg.
God fornøjelse.
Henning

Fra : Stig Mogensen

Dato : 09-11-02 17:55

Brug ½ af gløgg ekstrakten.
Den anden ½-del erstattes af en flake brøndum, som har trukket på de
klassiske julekrydderier(kanel, kryddernelliker, vaniliestang, muskatnød,
rosiner, mandler etc etc), sammen med nogle appelsinskaller, som du har
tørret i ovnen. Appelsinskallerne er vigtige da de giver et frisk
citruspift til den ellers normalt alt for søde, kvalmende købegløgg - men
det er jo et spørgsmål om smag.

/Stig
--
* SuSE Linux 8.0 Prof, KDE 3.0.4, GeForce2 MX-200 *
* P4S333, P4 1.6ghz NW, 256mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *