Surkål med pølser og øl
Fra : kautaq

Dato : 28-02-01 23:15

Try everthing once, som man siger.

Inspireret af Mik Schack og Torben Stenos Hjemmeservice
har jeg købt en dåse Mild Sauerkraut i Netto for 7 kr.
I Kvickly har jeg købt en pakke Goman Frankfurtere 13,95
og så skulle den ret være klar.

Problemet er at jeg aldrig har smagt sauerkraut og ikke
aner hvordan den skal tilberedes.
Torben Steno hældte et skvæt hvidvin i under opvarmning,
kan det anbefales?

Surkål og pølser alene lyder ret kedeligt, hvad kan der
serveres til? Det der på tysk hedder gemüse er det noget
der kan bruges og hvad skal det så bestå af til denne ret?

Og så til drikkelsen.
Jeg havde tænkt mig noget godt øl, gerne noget udenlansk
tysk eller belgisk eller andet. Hvor skal jeg købe det?
(Århus)

Er det bedre med hvidvin, hvis ja, hvad skal det så være?

Der er dømt kitsch, men jeg håber alligevel på et
fornuftigt svar.

Med venlig hilsen.

--
Mike

Fra : Mr. Disco

Dato : 01-03-01 13:18

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Århus)
>
> Er det bedre med hvidvin, hvis ja, hvad skal det så være?
>
> Der er dømt kitsch, men jeg håber alligevel på et

Jeg tror du har fat i noget af det rigtige mht. kålen fra netto, men filmen
knækker med 'Goman Frankfurterne'. Du skulle meget hellere prøve 'Kålpølser'
fra Høyer. De er ikke lavet af kål! De kan købes i Irma for 29,95 kr.

Mr. Disco

Fra : Peter Westh

Dato : 01-03-01 20:21

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Try everthing once, som man siger.
>
> Inspireret af Mik Schack og Torben Stenos Hjemmeservice
> har jeg købt en dåse Mild Sauerkraut i Netto for 7 kr.

Nedenfor er et par forslag, den første hvor kålen tilberedes som salat
sammen med æbler, den anden hvor den koges sammen med pølserne. Surkål har
godt af noget fedme, enten fra fedt kød eller en oliedressing. Man kan også
lave en ret god gullash med surkål, hvor det fede kommer fra fløde eller
creme fraice. Traditionelle krydderier er kommen og enebær.

Der kan filndes flere opskrifter på adressen - guess what -
http://www.sauerkrautrecipes.com . Der er blandt andet opskrift på en
chokolade-sauerkraut kage!!!??

MVH

Peter

****

fra http://www.qualiteduboucher.ch/pages/deutsch/wurst/u016.htm :

Nürnberger Rostbratwurst mit Sauerkraut

8 bis 16 Nürnberger Rostbratwürste, je nach Hunger

Sauerkraut-Salat:
600 - 800 g Salat-Sauerkraut aus Beutel, z.B. SummerPower von Schöni, mit
milder Salatsauce aus Öl, Essig, Salz und Pfeffer,
Thomy Senf mild und Sauerhalbrahm anmachen, 1 Apfel hineinreiben.

----

ZUBEREITUNG
A. Auf Holzkohlengrill: Rauch und Duft der glühenden Holzkohle verbinden
sich dabei wunderbar schmackhaft mit der knusprigen Wursthaut.
B. Auf Nichtkohlengrill: Auch hier werden die Würste zur Delikatesse.

Nürnberger Rostbratwürste vor und während dem Grillieren mit Speisefettcrème
einstreichen. Grillzeit je nach Grösse der Würste ca. 5 - 6 Min. pro Seite.

Varianten:
Nürnberger Rostbratwürste nicht ganz durchgrillieren, in Pfanne legen, Bier
dazugiessen und gar dünsten.

oder

Grössere Grillwürste in kochendem Wasser garen, abtrocknen, der Länge nach
halbieren. Mit schwarzem Pfeffer bestreuen und mit Speisefettcrème
bestreichen. Während ca. 3 Min. knusprig grillieren.

Zu grillierten Würsten schmecken Senf und - besonders zur Nürnberger
Rostbratwurst - Meerrettich, z.B. die Meerrettichcrème von Thomy.

****

Her er en italiensk version:

Crauti con luganighe
Ingredienti: 1 kg crauti, 6 salsicce fresche, strutto, olio, cumino, mezzo
bicchiere di vino bianco.

Preparazione: Riscaldare l'olio e lo strutto, gettarvi i crauti con la loro
acqua, e le salsicce; aggiungere il vino ed il cumino, cuocere per circa
un'ora e mezzo a pentola coperta.

Hvilket så vidt jeg kan tyde (måske Ms Krabappel kan korrigere) betyder
sådan noget som 1 kg surkål, 6 ferske pølser, svinefedt, olie, kommen, et
halvt glas hvidvin. Varm fedt og olie, tilsæt kålen med dens væde samt
pølserne. tilsæt vin og kommen og lad det putre i en times tid. Jeg tror jeg
ville brune pølserne lidt før jeg kom kålen i.

Fra : Peter Larsen

Dato : 01-03-01 21:47

Hej Mike.

Du tager din Sauerkraut og lader den løbe af i en sigte, i mellemtiden
hakker du et mellemstort løg og et fed hvidløg fint., så laver du 2,5dl
bouillon (Terning eller Bong's flydende Fond)
Derefter svitser du løg og hvidløg i en gryde og putter bouillon ved samt
den afdryppede kål , så tilsætter du ca 10 sorte peberkorn og 2 laurbær
blade og lægger låg på og lader det småsnurre ca 10min
Så tager du dine kål pølser fra Højer (dem fra Goman har du givet til hunden
) og prikker dem godt og grundigt så de ikke springer når de kommer
ned til kålen , så låg på igen og koge 25-30 min igen , imellemtiden har du
lavet en god portion kartoffelmos som du serverer til og noget god sennep og
nogle kølige øl , gerne "Erdinger" dunkel Weisbock fra Tyskland.

Forøvrigt kan du også lægge et stykke hamburgerryg oven på kålen og koge med
der .

Du kan også få "Weinsauerkraut" i Tyskland , som jeg selv synes er bedre end
den normale du har købt , men du kan vel give den skvæt vin selv, som Hr
Steno gjorde, i Frankrig kan du også få kålen, men der er det med Champagne
i , og det er rigtig godt .

God fornøjelse

Mvh Peter Larsen

Fra : kautaq

Dato : 02-03-01 20:44

Peter Larsen wrote:

> Du tager din Sauerkraut og lader den løbe af i en sigte, i mellemtiden

Hej Peter

Tak for opskriften. Jeg har (næsten) fulgt den slavisk.
På opfordring af dig og Mr. Disco købte jeg Høyers kålpølser og
de var helt ok.

Her er hvad jeg gjorde:

Surkål med pølser som beskrevet og med en slat hvidvin.
Kortoffelmos lavet af en 1/3 pastinak 2/3 kartoffel.
Ærter (mest for synets skyld)
Erdinger Weisbier Kristallklar 23.75 pr. flaske (Huh!)

De havde desværre ikke dunkel Weisbock i butikken og jeg
havde ikke tid til at lede efter det i dag.

Hvis man ikke vil ofre flere hundrede kroner på en gang
saurkraut mit gemyse, så mener jeg nu ikke at Gomans smager
så forfærdeligt at det gør noget. Øllet kan med god vilje
erstattes af Harboes Classic 110 Jubilæums Pilsner og så
falder prisen for denne ret til en tredjedel.

Men det ændrer ikke ved at den ret jeg lavede i aften smagte
godt og øllet var helt i top, tak for det.

--
Mike

Fra : Christian Bech

Dato : 02-03-01 11:43

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> wrote:

> Og så til drikkelsen.
> Jeg havde tænkt mig noget godt øl, gerne noget udenlansk
> tysk eller belgisk eller andet. Hvor skal jeg købe det?
> (Århus)

Salling Super har et godt udvalg, men hvis du for alvor ønsker at blive
udsat for et udvalgsdilemma, må du ned til Chas E. i Ryesgade.
Sidstnævnte er atmosfæremæssigt også noget af en oplevelse.

--
Christian

Fra : Jonas Haase

Dato : 27-03-01 12:39

giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:

> [...]
> udsat for et udvalgsdilemma, må du ned til Chas E. i Ryesgade.
> Sidstnævnte er atmosfæremæssigt også noget af en oplevelse.

Hellere sent end aldrig - her er en side med en oversigt over gode øl
i Århus og hvor de kan fås:

http://www.ifa.au.dk/~kls/aarhus.html

hilsen
Jonas
--
Glentaggart (n):
A particular type of tartan hold-all, made exclusively under licence