Total reformatering?
Fra : Storm

Dato : 07-11-02 22:29

Forleden crashede min OS X helt... Lang historie, og nok hverken Apples
eller min skyld...

Men jeg kan nu kun arbejde i ren OS 9. Forsøger jeg at starte fra OS X
får jeg en kommondolinie med: no such directory. Kan heller ikke starte
op fra jaguar-cd, så sker det samme, eller skærmbilledet ligner en
atmosfærisk forstyrrelse.

Jeg må blive i OS 9, indtil en løsning. Forsøger jeg at boote fra OS X
skal jeg have fat i boot-cd for at komme tilbage i OS 9.

Jeg har fra OS 9 kørt Norton og den har repareret et par ting (bla.
Error in Alternate Volume Header Block - The last-mounted version is
invalid): Men den melder ud med en major error som Norton "is unable to
fix":
You have multiple system folders. Apple recommends agaist this.

Jeg går ud fra at det skyldes at jeg _ikke_ har partitioneret
harddisken, og at Norton ikke har kendskab til den slags.

Har jeg ikke ret i det?

Nu har jeg ikke tid til problemer i denne uge, men bliver i OS 9, måske
Norton kan have reddet situationen, eller er en total formatering
løsningen?

En OS X geninstallation vil vel bare lade eventuelle ukurante filer
leve?

Overvejer at reformatere totalt og partitionere, men så er det, at det
bliver lidt på eget ansvar...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-11-02 23:19

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> fix":
> You have multiple system folders. Apple recommends agaist this.

Multiple system folders er bare en ældre Nortons forkerte diagnose, den
anerkender ikke system 9 og system X sammen. Det betyder ikke noget.
Det er vel ikke fordi du har glemt at opdatere firmware før du
opdaterede til Jaguar?

http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=06973

> Jeg går ud fra at det skyldes at jeg _ikke_ har partitioneret
> harddisken, og at Norton ikke har kendskab til den slags.

Nej, det har ikke noget med det at gøre. Det er helt default ikke at
have partitioneret.

> [...]
> løsningen?
>
> En OS X geninstallation vil vel bare lade eventuelle ukurante filer

jeg ville prøve at geninstallere. Måske lige prøve en mere up-to-date
Norton. Hvad siger I andre?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Storm

Dato : 08-11-02 09:28

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> [...]
> anerkender ikke system 9 og system X sammen. Det betyder ikke noget.
> Det er vel ikke fordi du har glemt at opdatere firmware før du

Tak - det vil jeg gøre, har ikke gjort det, men det løser vel ikke det
aktuelle problem.

> Nej, det har ikke noget med det at gøre. Det er helt default ikke at
> have partitioneret.

Tak.

> jeg ville prøve at geninstallere. Måske lige prøve en mere up-to-date
> Norton. Hvad siger I andre?

Jeg har bare en fornemmelse af at den trænger til at komme af med nogle
"dårlige" gamle filer, jeg er lidt i tvivl hvor grundigt en
geninstallation rydder op. - Vel næppe i skadede/konfliktende
programfiler (preferencer databaser eller lignende)?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-11-02 09:43

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> geninstallation rydder op. - Vel næppe i skadede/konfliktende
> programfiler (preferencer databaser eller lignende)?

Jeg tvivler stærkt på, at dårlige eller gamle filer kan afstedkomme de
ting, du beskriver.

Fra : Storm

Dato : 08-11-02 10:08

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg tvivler stærkt på, at dårlige eller gamle filer kan afstedkomme de
> ting, du beskriver.

Ok - historien er, at jeg skulle erstatte en candidate lotus notes med
en rigtig version, den rigtige version crashede konstant under X, men
kørte fint under 9, (som om candidaten havde lagt et eller andet den
konfliktede med måske).
"Én" skulle så forsøge at løse det (fjernede pillede etc.), med det
beskrevne resultat til følge.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-11-02 11:23

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> konfliktede med måske).
> "Én" skulle så forsøge at løse det (fjernede pillede etc.), med det

Fy! Frem med hånden. [Klask!] [oldskool troubleshooting].
Hvis jeg var dig, ville jeg bare geninstallere oveni. Det plejer at
hjælpe.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-11-02 08:41

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Kan heller ikke starte
> op fra jaguar-cd, så sker det samme, eller skærmbilledet ligner en
> atmosfærisk forstyrrelse.

Det lyder underligt. System cd'en burde da starte maskinen op. Er du
sikker på at Mac'en "har fat" i cd'en og at den ikke blot starter fra
HD'en mens cd'en sidder i drevet.

Martin

Fra : Storm

Dato : 08-11-02 09:28

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Det lyder underligt. System cd'en burde da starte maskinen op. Er du
> sikker på at Mac'en "har fat" i cd'en og at den ikke blot starter fra
> HD'en mens cd'en sidder i drevet.

Ja, den kommer op og spørger om jeg vil geninstallere (eller hvad det nu
præcist er vinduet siger) så siger jeg escape, og så får jeg
startvinduet med æblet og det lille "kørende markerings hjul", som efter
en tid slår over i en kommandolinie som siger: no such file or
directory.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-11-02 13:01

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> startvinduet med æblet og det lille "kørende markerings hjul", som efter
> en tid slår over i en kommandolinie som siger: no such file or

Okay, men så starter den da også op via cd'en som den skal. (Gør den
ikke?) Du vil ikke kunne opnå at få samme opstart som med OS 9 hvor du
kommer helt ind på skrivebordet, og nærmest har et fungerende system.

Kunne du ikke vælge at geninstallere OS X ovenpå dit gl. system. Vælg en
installation som ikke overskriver din gamle indstillinger og filer.

Martin

Fra : Storm

Dato : 08-11-02 13:47

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Okay, men så starter den da også op via cd'en som den skal. (Gør den
> ikke?)

Jooo, hvis ovenstående er "som den skal" - jeg kan jo ikke stille noget
op med den kommandolinie melding.

> [...]
>
> Kunne du ikke vælge at geninstallere OS X ovenpå dit gl. system. Vælg en
> installation som ikke overskriver din gamle indstillinger og filer.

Det bliver så en week-end fornøjelse, men det vil jeg gøre.
Hvis jeg overskirver gamle indstillinger (det synes jeg nu ikke lige jeg
har set hvor jeg kan vælge - men det er der sikkert) - så er det alle
opsætninger af alt: Opkobling og alle preferencefiler?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-02 14:47

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jooo, hvis ovenstående er "som den skal" - jeg kan jo ikke stille noget
> op med den kommandolinie melding.

Jamen, trykker du ikke selv Escape? Så er det da klart, at du ryger ud
af installationsprogrammet. Da systemet på din harddisk åbenbart er
defekt, ryger du ud i kommandolinien til sidst.

> [...]
> har set hvor jeg kan vælge - men det er der sikkert) - så er det alle
> opsætninger af alt: Opkobling og alle preferencefiler?

Igen: Du har jo selv skrevet, at du trykker Escape. Så afslutter
installationsprogrammet, og du kommer selvfølgelig ikke ind, hvor du kan
vælge, om du vil gemme gamle instillinger eller lave en helt ny
installation.
Det behøver da heller ikke tage hele weekenden. Din Mac kan
sagtens selv stå og hygge sig med cd'en i drevet. Sæt lidt god musik på,
og så vil du ikke høre nogen beklagelser fra den. Nu har jeg ikke selv
prøvet det, men jeg har læst, at OS X installeren faktisk er ret
intelligent. Den kan uden problemer installere oveni et system uden at
ødelægge noget. Bare du vælger, at den ikke skal overskrive
indstillinger. Jeg ved desværre ikke, hvad det punkt hedder helt præcis,
men det burde give sig selv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 08-11-02 17:45

> Jamen, trykker du ikke selv Escape? Så er det da klart, at du ryger ud
> af installationsprogrammet. Da systemet på din harddisk åbenbart er
> defekt, ryger du ud i kommandolinien til sidst.

Ok, men så er det fordi jeg simpelthen ikke ved, hvordan man booter fra
en cd. Jeg sætter cd'en i og holder c nede under opstart. Derefter får
jeg installationsmenuen, som jeg escaper - hvad skal jeg gøre, hvis jeg
bare vil starte op fra cd?

> [...]
> installationsprogrammet, og du kommer selvfølgelig ikke ind, hvor du kan
> vælge, om du vil gemme gamle instillinger eller lave en helt ny

Indtil nu har jeg ikke villet geninstallere, bare starte op. Derfor.

> [...]
> ødelægge noget. Bare du vælger, at den ikke skal overskrive
> indstillinger. Jeg ved desværre ikke, hvad det punkt hedder helt præcis,

Jeg har prøvet det et par gange, og du har helt ret i det første, men
jeg mindes ikke at jeg er blevet bedt om at vælge gemme eller slette
indstillinger, derfor min usikkerhed om jeg får slettet gamle dårlige
måske usynlinge filer. Og det er netop det der er min mission

Håber det giver sig selv når jeg forsøger.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-02 17:57

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> en cd. Jeg sætter cd'en i og holder c nede under opstart. Derefter får
> jeg installationsmenuen, som jeg escaper - hvad skal jeg gøre, hvis jeg

Du booter skam fra cd på den måde. Man kan ikke komme længere med OS X,
fordi der ikke er brugere og den slags på cd'en. Du kan ikke starte op
på cd på samme måde som under OS 9, hvor det ligner et normalt
styresystem.

> Indtil nu har jeg ikke villet geninstallere, bare starte op. Derfor.

Det har du faktisk også gjort som skrevet ovenfor.

> [...]
> måske usynlinge filer. Og det er netop det der er min mission
>
> Håber det giver sig selv når jeg forsøger.

Det tror jeg, det gør. Nu er jeg lidt bange for at give dig et forkert
råd, for jeg har ikke selv 10.2, men efter hvad jeg har læst, er der tre
forskellige installationsmåder:

"Upgrade Mac OS X" (the default), "Archive and Install" og "Erase and
Install"

Men vil du ikke være sød lige selv at læse på f.eks.

<http://www.tidbits.com/tb-issues/TidBITS-645.html#lnk2>

så det ikke er min skyld, hvis alt går galt. Jeg vil tro, at "Archive
and Install" er den, du skal bruge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 08-11-02 20:18

> [...]
> styresystem.

> Det har du faktisk også gjort som skrevet ovenfor.

Men min X'er er altså smadrer i en grad hvor reinstallation er påkrævet.

> [...]
>
> <http://www.tidbits.com/tb-issues/TidBITS-645.html#lnk2>
>
> så det ikke er min skyld, hvis alt går galt. Jeg vil tro, at "Archive

Tak for dit råd - linket ser fint ud. Jeg holder lige fri - tjekker ud -
og reinstallerer.

Og din skyld er det ikke hvis noget går galt - kun hvis det går godt!

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-02 00:03

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Men min X'er er altså smadrer i en grad hvor reinstallation er påkrævet.

Det behøver såmænd bare være en enkelt fil, der er i stykker eller
blevet flyttet et forkert sted hen.

> Tak for dit råd - linket ser fint ud. Jeg holder lige fri - tjekker ud -
> og reinstallerer.

Jeg gjorde det faktisk nogle gange under det gamle Mac OS 7-8-9, at jeg
bare installerede oveni det eksisterenden system. Hvis der så var noget,
der var blevet væk, kom det igen. Det er sikkert en meget hjemmelavet
metode, men under OS X har jeg læst andre anbefale det. Du skal ikke
være bange for, at der sker noget alvorligt - håber jeg - du risikerer
højst, at der ryger nogle indstillinger hist og her.

> Og din skyld er det ikke hvis noget går galt - kun hvis det går godt!

Det skulle jo nødig være ligesom med fodboldholdene hvor det er
spillernes fortjeneste, hvis det går godt, mens det er trænerens skyld,
hvis det går dårligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 10-11-02 15:16

> [...]
> >

> Det skulle jo nødig være ligesom med fodboldholdene hvor det er
> spillernes fortjeneste, hvis det går godt, mens det er trænerens skyld,

Århh - indimellem bliver trænerne nu da også hyldet - og spillerne
skudt!!!

Jeg har nu reinstalleret, (se evt. mit svar til Martin) - jeg kan nu
være i OSX, men Lotus Notes har jeg endnu ikke fået til at køre.
De næste par dage bliver jeg i OS 9 - ihvertfald i arbejdstiden
- Tak for assistance til jer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-11-02 20:45

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jooo, hvis ovenstående er "som den skal" - jeg kan jo ikke stille noget
> op med den kommandolinie melding.

Når du starter op via OS X cd'en kan du da lige prøve at gi' din HDD en
omgang med diskværktøj. Det ku' jo være at det hjalp.

> [...]
> har set hvor jeg kan vælge - men det er der sikkert) - så er det alle
> opsætninger af alt: Opkobling og alle preferencefiler?

Fra og med Jaguar er der vist nok kommet 3 grader af installation:

Clean install - dvs. man sletter disken inden OS'et bliver læst ind.

reinstall - alle instillinger osv. bevares

New system (eller noget lign.) - der laves en ny systemmappe med nye
instillinger m.m, men den gl. bevares så man evt. kan flytte gl. filer
tilbage.

Martin

Fra : Storm

Dato : 10-11-02 15:16

> [...]

> New system (eller noget lign.) - der laves en ny systemmappe med nye
> instillinger m.m, men den gl. bevares så man evt. kan flytte gl. filer

Ja, jeg har så valgt løsning 3. Så nu har jeg en Previous System mappe,
hvori der ligger - det der adskiller sig fra det nyinstallerede synes
jeg det ser ud som om.

Det vil så sige at alle mine indstillinger og DragThing panel mm er
røget.

Jeg tror det bliver en opgave ind imellem hen over ugen at hente lidt
tilbage og skabe nyt forfra. Øvelsen gik oprindelig ud på at slette
nogle gamle preference eller databasefiler til Lotus Notes - så jeg kan
vel næppe bare hive hele min usermappe tilbage?
Så henter jeg vel også det gamle problem tilbage?

--
Venlig hilsen Nina Storm