kogt torsk
Fra : Kristin Andreassen

Dato : 06-11-02 11:29

Hej alle!

Kogt torsk lyder ikke så spændende, men det er nu en dejlig fisk. Jeg kunne
dog godt tænke mig at tilberede fisken på en lidt anden måde end den
sædvanligt dampede. Er der mon nogen der har et godt forslag til anderledes
tilberedning? Jeg har engang fået ovnstegt torsk der var gratineret med en
slags rasp med olie og krydderier på toppen. Hvis der er nogen der har
opskriften på denne gratinering, ville jeg være glad.

Venlig hilsen Kristin.

Fra : hr.P

Dato : 06-11-02 15:08

"Kristin Andreassen" <kristinREMOVETHIS@homemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kunne
> dog godt tænke mig at tilberede fisken på en lidt anden måde end den

Hvis din rosmarinbusk ikke har smidt alle nålene så prøv denne herlige
torskeret.

mvh. leif

Torskefilet med rosmarin og ansjoser

1 kg. torskefilet
1 ds. ansjosfiletter
6 spsk. olivenolie
Saft af en citron
salt, peber
Et stort bundt frisk rosmarin
mere olivenolie

Læg ansjoserne på torskefileterne og mariner i mindst 2 timer i en blanding
af olivenolie og citronsaft krydret med salt og peber.
Læg fisken på et tykt lag rosmarin i et ildfast fad.
Hæld en rigelig mængde olivenolie over fisken.
Steg i en forvarmet ovn i 3 kvarter. Det sidste kvarter lægges stanniol over
fadet.

Tilbehør:
Tomatsalat og et par (nye) kartofler.

Hertil en kølig Chablis......

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-11-02 17:53

"Kristin Andreassen" <kristinREMOVETHIS@homemail.dk> wrote in message

> Kogt torsk lyder ikke så spændende, men det er nu en dejlig fisk.

Hold da op - gammeldaws kogt torsk med rødbedetern, bacontern og sennepssovs
er noget af det allerbedste der findes

> [...]
> slags rasp med olie og krydderier på toppen. Hvis der er nogen der har
> opskriften på denne gratinering, ville jeg være glad.

Prøv denne:

Læg et lag skivede løg i bunden af et fad. Ovenpå lægges et lag skivede
madæbler (de SKAL være sure).
Herover lægges torskefiletterne og øverst et lag rasp - evt. blandet med
bacon eller skinketern. Herover placeres nogle smørklatter (eller der
dryppes smeltet smør).
Ca 1/2 time i ovnen ved 180-200 grader.

Der kan så varieres til den store guldmedalje.
Erstat æbler med skivet tomat (evt. fra dåse). Evt med et drys basilikum
over.
Smid hvidløg ud over fisken.
Bland hakkede soltørrede tomater og/eller parmesanost i raspen.
Drys oregano ovenover raspen.
Brug olivenolie i stedet for smør.
Har du ikke brugt parmesan i raspen, så brug mozarella på raspen (org drop
så evt. fedtstoffet)

Retten kan også laves med skivet oliven og paprika.

Løget kan erstattes med fenikkelknolde. Gerne sammen med karry, der drysses
over fisken.

I øvrigt kan torsken fint erstattes m. sej, kuller eller hvilling, der er
noget billigere og på sin vis lige så godt. Især hvilling vil jeg gerne
reklamere lidt for som erstatning for den efterhånden noget dyre torsk.

og....

ja, der er nærmest ikke grænser for hvad der kan lade sig gøre.
Grundopskriften er grøntsag/frugt i bunden, fisk og så rasp på toppen.
Så brug fantasien og de smagskomponenter, du godt kan lide.

vh
Jan

Fra : sune vuorela

Dato : 06-11-02 18:14

On Wed, 6 Nov 2002 11:28:48 +0100, "Kristin Andreassen"
> [...]

>Kogt torsk lyder ikke så spændende, men det er nu en dejlig fisk. Jeg kunne
>dog godt tænke mig at tilberede fisken på en lidt anden måde end den

Hvad med noget med pasta og hvis sauce med herpes fra provinsen?

Torsk
Løg
Champignon
herbes de provence
olie
mælk
revet ost

Hak og svits løgene og herbes de provence pande med lidt høje sider.
TIlsæt torskefilet og steg lidt på begge sider. Champignoner i skiver
tilsættes.
Mælk hældes over og der srysses ost på. Sæt låg på og lad saucen koge
og osten smelte.

Server med frisk pasta - gerne hjemmelavet

--
Sune

Fra : Svend Andersen

Dato : 06-11-02 18:29

nospam@vuorela.dk writes:
>Hvad med noget med pasta og hvis sauce med herpes fra provinsen?

Herpes......... det giver sår på kønsdelene

hilsen Svend A

Internet for mennesker:
http://www.enterpol.1go.dk/

Fra : hr.P

Dato : 07-11-02 14:34

> Herpes......... det giver sår på kønsdelene

Hvis du står og roder med ovennævnte i maden, så pas på med knive og andre
køkkenredskaber. Men du laver måske fiss(k)efrikadeller.
Til os andre der indtager føden gennem munden og ikke driver usømmelig
omgang med næringsmidler kan anbefales denne ret:

Maskintorsk

4 Torskefilletter
3 store stængler bladselleri
2 løg
saft af 1/2 citron
salt, peber
200 g. smør
6-8 spsk. tomatketchup

Smør et ildfast fad med smør.
Skær løg og bladselleri i skiver.
Blancher bladselleri.
Læg torskefiletterne i bunden af fadet.
Derpå anbringes løg, selleri, salt, peber, tomatketchup, citronsaft og
øverst smørklatter.

Dæk fadet med staniol og sæt retten i ovnen ved 225 grader i 1/2 time.

Tilbehør: kartofler og rimelige mængder kold øl.

mvh. leif

Kalorier smager en del bedre end vitaminer -Garfield

Fra : kautaq

Dato : 06-11-02 22:29

Kristin Andreassen wrote:

> Jeg kunne dog godt tænke mig at tilberede fisken på en lidt
> anden måde end den sædvanligt dampede.

Man kan også lave sine egne fiskefrikadeller, det smager
også meget bedre end det fars man køber færdigt.

Torsken ned i blenderen med
et lille finthakket løg
et skvæt citron
frisk basillikum (eller andet)
mel
salt
peber

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : kautaq

Dato : 06-11-02 23:06

> Torsken ned i blenderen med
> et lille finthakket løg
> et skvæt citron
> frisk basillikum (eller andet)
> mel
> salt
> peber

+ et æg

Sorry, den glemte jeg. Sådan er det når man
ikke bruger kogebøger.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Bettina Madsen

Dato : 07-11-02 10:30

> [...]
> slags rasp med olie og krydderier på toppen. Hvis der er nogen der har
> opskriften på denne gratinering, ville jeg være glad.

Her er ugens opskrift fra Kræftens Bekæmpelse
Den lyder god synes jeg.

Torsk med kartoffelgratin paa grønsagsbund

Til 4 personer

Det bedste stykke af torskefileten sidder nærmest hoved.
Her er fileten flot og tyk. Det er et godt stykke til retter som
denne, hvor fisken bliver bagt under et låg af kartoffelmos.
Mosen bliver pænt gylden, mens fisken kun lige akkurat skiller
i store flotte flager. Grønsagerne under fisken kan varieres
efter udbud, men den grønne, orange og gule farve fra hhv. porrer,
gulerod og kålrabi klæ´r den hvide torsk smukt.

800 g tyk torskefilet (ikke halestykke!)
600 g grønsager i julienne f.eks. porrer, gulerod og kålrabi

1 dl tør hvidvin eller Noilly Prat
1 kg kartofler i grove stykker
1 dl creme fraiche 38%
1 bdt. hakket persille og lidt bladselleritop
2 spsk fintrevet peberrod
2 æggeblommer

Kom grønsager, vin, lidt vand og salt i en gryde og kog væden
væk for kraftig varme. Smag til med salt og peber. Fordel grønsagerne
i et ildfast fad.
Kog kartoflerne møre i vand uden salt. Hæld vandet fra og damp
dem tørre. Pisk dem med lidt kogevand og creme fraiche. Rør
krydderurter i og smag til med salt og peber. Rør æggeblommerne
i.
Drys torsken med salt og peber og læg den på grønsagerne. Fordel
kartoffelmosen over torsken i et tykt lag. Bliver der mos til
overs kan det bages i små smurte portionsforme. Sæt fadet i
ovnen i ca. 20 min. ved 220° til mosen er pænt gylden og torsken
virker varm, når man stikker en kødnål i den.
Server evt. brød til.

Velbekomme

Bettina

Fra : June Last

Dato : 07-11-02 12:14

Jeg kunne
>dog godt tænke mig at tilberede fisken på en lidt anden måde ....
>
>Venlig hilsen Kristin.

Hakkede løg fordeles i bunden af et ildfast fad. Torskefilet ovenpå,
friskpresset citron ud over, friske eller tørrede krydeurter efter
smag. Dæk fadet med bacon skiver. I ovnen til baconen er sprød og
lækker - Kan serveres til fest - især hvis man kaster en flok rejer
ned de sidste 10 minutterServeres gerne med ris og holandaise
(beairnaise kan også gå) sauce, kogte grønsager eller salat.
--
Kærligst June

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 08-11-02 14:28