Omvendt UGF
Fra : sakac@mail.dk

Dato : 04-11-02 13:20

Jeg vil montere en omvent UGF så min grus bliver lidt varmere.
Er det godt til planter?
alle efaringer er welkom
tak

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-11-02 15:16

sakac@mail.dk writes:

> Jeg vil montere en omvent UGF så min grus bliver lidt varmere.
> Er det godt til planter?
> alle efaringer er welkom

Hvis du med omvendt UGF, mener bundfilter hvor vandstrømmen går op
igennem bunden, så er det vist ganske godt for algerne, hvilket du jo
nok ikke ønsker.

Bundlaget i et akvarie opsamler over tid skidt og snavs, og det er det
samme som en gødning. Et tilkørt akvarie har derfor et næringsrigt
bundlag, hvilket er godt for planterne. Et omvendt UGF vil modvirke
den effekt, og blæse alt skidtet (gødningen) op i vandet, hvor efter
algerne så kan stortrives.

Af samme årsag skal man være omhyggelig med ikke at rode op i
bundlaget i sit tilkørte akvarie. Det gælder både ved vandskifte og
anden vedligeholdelsesarbejde i akvariet. Hvis du roder op i
bundlaget vil du frigive en del af den opsamlede næring i bundlaget
til vandet, med risiko for en graftig algeopblomstring.

/Esben
--
Whales are mammals. Mammals have hair. SHAVE THE WHALES!