/ Forside / Interesser / Fritid / Rollespil / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Rollespil
#NavnPoint
Nordsted1 430
e.c 210
CLAN 210
refi 200
tedd 150
fun2 110
sambo 110
pallebhan.. 110
Rellom 100
10  Muncken 100
Regelknepperier til D&D
Fra : Jakob Medgyesi


Dato : 04-11-02 00:45

Halløj,
Nogen der har forslag til hvordan man laver en regelnepper-karakter til D&D
Forgotten Realms? Ikke at jeg vil lave en sådan karakter, men jeg er
nybegynder hvad D&D angår, så det kunne måske åbne mine øjne for systemets
muligheder

Jakob





 
 
Rasmus Bøg Hansen (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 05-11-02 00:52

Jakob Medgyesi wrote:

> Nogen der har forslag til hvordan man laver en regelnepper-karakter til
D&D
> Forgotten Realms? Ikke at jeg vil lave en sådan karakter, men jeg er
> nybegynder hvad D&D angår, så det kunne måske åbne mine øjne for systemets
> muligheder

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med det. Er det ikke normalt spilleren,
som er 'regelknepper'? Iøvrigt vil jeg gerne advare stærkt mod
'regelknepperi' - det kan være ganske ødelæggende for et rollespil.

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Jakob Medgyesi (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Medgyesi


Dato : 05-11-02 01:33

>
> > Nogen der har forslag til hvordan man laver en regelnepper-karakter til
> D&D
> > Forgotten Realms? Ikke at jeg vil lave en sådan karakter, men jeg er
> > nybegynder hvad D&D angår, så det kunne måske åbne mine øjne for
systemets
> > muligheder
>
> Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med det. Er det ikke normalt
spilleren,
> som er 'regelknepper'? Iøvrigt vil jeg gerne advare stærkt mod
> 'regelknepperi' - det kan være ganske ødelæggende for et rollespil.
>

Joda - det er spilleren - og jeg giver dig fuldstændigt ret i at sådanne
karakterer er ødelæggende, men hvis folk har erfaringer i at udnytte
spillets regler, vil det kunne give en bedre forståelse af systemet, som jeg
er relativt ubekendt med - jeg er som rollespiller "vokset op" med stort set
alt andet end D&D.

Jakob



Rasmus Bøg Hansen (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Bøg Hansen


Dato : 05-11-02 01:48

Jakob Medgyesi wrote:

>> Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med det. Er det ikke normalt
> spilleren,
>> som er 'regelknepper'? Iøvrigt vil jeg gerne advare stærkt mod
>> 'regelknepperi' - det kan være ganske ødelæggende for et rollespil.
>>
>
> Joda - det er spilleren - og jeg giver dig fuldstændigt ret i at sådanne
> karakterer er ødelæggende, men hvis folk har erfaringer i at udnytte
> spillets regler, vil det kunne give en bedre forståelse af systemet, som
jeg
> er relativt ubekendt med - jeg er som rollespiller "vokset op" med stort
set
> alt andet end D&D.

Jeg er så 'vokset op' med D&D (det gamle, sidenhen AD&D), men sætter også
stor pris på andre systemer. Hvis du tænker på at udnytte reglerne fuldt ud
for at lære dem, synes jeg, det er en skidt ide (men smag og behag selvf.).
Min erfaring er, at man lærer dem bedst ved at starte i det simple og
langsomt arbejde sig mere ind i reglerne.

Da jeg i sin tid startede med D&D skulle vi alle prøve alting til det
yderste (både jeg som GM og spillerne); det var måske ganske sjovt i
starten, men vi løb sur i det ("skal vi ikke spille, hvor vi er noget mere
'almindelige' i stedet?") - og vi lærte ikke reglerne specielt godt af det
(dvs. vi kunne skat-kategorierne for monstre godt, men ikke de essentielle
dele af reglerne).

Den andetsteds i tråden omtalte hunderidende halfling lyder ganske rigtigt
ganske sjov, men hvorfor nødvendigvis lave den vha. 'regelknepperi'?

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

EVoL (06-11-2002)
Kommentar
Fra : EVoL


Dato : 06-11-02 16:38


"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> wrote in message
news:3dc7155b$0$136$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jakob Medgyesi wrote:
>
> >> Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med det. Er det ikke normalt
> > spilleren,
> >> som er 'regelknepper'? Iøvrigt vil jeg gerne advare stærkt mod
> >> 'regelknepperi' - det kan være ganske ødelæggende for et rollespil.
> >>
> >
> > Joda - det er spilleren - og jeg giver dig fuldstændigt ret i at sådanne
> > karakterer er ødelæggende, men hvis folk har erfaringer i at udnytte
> > spillets regler, vil det kunne give en bedre forståelse af systemet, som
> jeg
> > er relativt ubekendt med - jeg er som rollespiller "vokset op" med stort
> set
> > alt andet end D&D.
>
> Jeg er så 'vokset op' med D&D (det gamle, sidenhen AD&D), men sætter også
> stor pris på andre systemer. Hvis du tænker på at udnytte reglerne fuldt
ud
> for at lære dem, synes jeg, det er en skidt ide (men smag og behag
selvf.).
> Min erfaring er, at man lærer dem bedst ved at starte i det simple og
> langsomt arbejde sig mere ind i reglerne.
>
> Da jeg i sin tid startede med D&D skulle vi alle prøve alting til det
> yderste (både jeg som GM og spillerne); det var måske ganske sjovt i
> starten, men vi løb sur i det ("skal vi ikke spille, hvor vi er noget mere
> 'almindelige' i stedet?") - og vi lærte ikke reglerne specielt godt af det
> (dvs. vi kunne skat-kategorierne for monstre godt, men ikke de essentielle
> dele af reglerne).
>
> Den andetsteds i tråden omtalte hunderidende halfling lyder ganske rigtigt
> ganske sjov, men hvorfor nødvendigvis lave den vha. 'regelknepperi'?
>
> /Rasmus
>

Jeg giver klart Rasmus ret i at man langsomt skal tage regler i brug og så
mener jeg også at både DM og de andre spillere naturligvis skal hjælpe dig
til at finde rede i alle ting det første stykke tid...
Men jeg vil anbefalde dig at starte i det "bløde" som eks. en Babarian...
Sådanne kan kan slås ret godt og ikke meget andet. En rigtig god måde at
blive fortrolig med kampregler og alle regler om hvordan man bygger en figur
i D&D til at starte med. Du skriver selv at du har spillet andre systemer så
der vil ikke gå langt tid før du har disse regler på rygraden, her efter kan
du udvide din horrisont ved at køre videre med Barb og lære regler om
hvordan man laver mystiske charge attatcks, trippel attacks, subdual damage
osv... Eller du kan skrotte din Barb for at lære om andre regler som eks.
magi.

God fornøjelse med det.
-e.

PS Jeg glemte at jeg jo har spillet rollespil i 275 år hvoraf jeg har været
DM de 159 år... Så i kan nok forstå at jeg har mest erffaring )



Lasse Reichstein Nie~ (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 05-11-02 01:15

"Jakob Medgyesi" <nexNOSPAM@post.cybercity.dk> writes:

> Nogen der har forslag til hvordan man laver en regelnepper-karakter til D&D
> Forgotten Realms? Ikke at jeg vil lave en sådan karakter, men jeg er
> nybegynder hvad D&D angår, så det kunne måske åbne mine øjne for systemets
> muligheder

Jeg kender kun karakterer som jeg kunne finde på at lave :) Den sjoveste
hørte jeg vist på en nyhedsgruppe:

Koncept: Mounted Halfling
Halfling Fighter(ell. Paladin)
ridende på en Riding Dog
Feats: Mounted Combat (og hvad der ellers lyder sjovt af beredne feats)
Skills: Ride selvfølgelig
Våben: Light Lance (kan evt. bruge Heavy Lance i to hænder og ingen skjold)

En Riding Dog er lige så godt trænet som en warhorse, og selv med en
halfling på ryggen kan den stadig løbe rundt indendørs (højde omkring
6 fod). Med Speed 40 opvejer den halflingens lavere hastighed. Et
charge med en lanse giver dobbelt skade.

Idéen er altså at være ridende lige gyldigt hvor man er henne, og
ydnytte hundens bedre hastighed til at lave nogle grimme Charge
attacks.

Der er vist en feat i en af udvidelsesbøgerne der øger skaden på en
chargende lanse til tre gange. Spirited Charge eller noget i den
stil. Hvis master tillader er den selvfølgelig også god at have.

Jeg aner ikke om den er sej, men den lyder sjov!
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Jakob Medgyesi (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Medgyesi


Dato : 05-11-02 01:35

Øv! Nu sidder jeg her og har helt vildt lyst til at lave den, men samtidig
føler jeg ikke at jeg bør, da det ikke er min ide. Den lyder _ret_ skæg at
spille - hmmm, om ikke andet kan jeg lige prøve at lave den - er ved at
masseproducere karakterer for at afprøve systemet.

Jakob


>
> Jeg kender kun karakterer som jeg kunne finde på at lave :) Den sjoveste
> hørte jeg vist på en nyhedsgruppe:
>
> Koncept: Mounted Halfling
> Halfling Fighter(ell. Paladin)
> ridende på en Riding Dog
> Feats: Mounted Combat (og hvad der ellers lyder sjovt af beredne feats)
> Skills: Ride selvfølgelig
> Våben: Light Lance (kan evt. bruge Heavy Lance i to hænder og ingen
skjold)
>
> En Riding Dog er lige så godt trænet som en warhorse, og selv med en
> halfling på ryggen kan den stadig løbe rundt indendørs (højde omkring
> 6 fod). Med Speed 40 opvejer den halflingens lavere hastighed. Et
> charge med en lanse giver dobbelt skade.
>
> Idéen er altså at være ridende lige gyldigt hvor man er henne, og
> ydnytte hundens bedre hastighed til at lave nogle grimme Charge
> attacks.
>
> Der er vist en feat i en af udvidelsesbøgerne der øger skaden på en
> chargende lanse til tre gange. Spirited Charge eller noget i den
> stil. Hvis master tillader er den selvfølgelig også god at have.
>
> Jeg aner ikke om den er sej, men den lyder sjov!
> /L
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'



Wrathchild (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Wrathchild


Dato : 05-11-02 07:32

> Halløj,
> Nogen der har forslag til hvordan man laver en regelnepper-karakter til
D&D
> Forgotten Realms? Ikke at jeg vil lave en sådan karakter, men jeg er
> nybegynder hvad D&D angår, så det kunne måske åbne mine øjne for systemets
> muligheder
>
> Jakob

Jeg forstår dit begreb "regelknepper" henad "min-max". Noter at jeg i øvrigt
ikke går ind for min-max.

Hvis man bruger basis-klasserne i 3rd ed. PH, så er der et combo, der giver
store fordele i mange sammenhænge: At tilføje et enkelt Ranger-level. Det
giver en bonus feat (Track) og to virtuelle feats (Ambidexterity og
Twoweapon Fighting). Ingen anden klasse giver på noget tidspunkt 3 feats (4
som 1. level) for 1. level (Dette er nok også årsagen til at Monte Cook er
kommet med en uofficiel revideret udgave, hvor Rangeren får bonus feats a la
figtheren, bare i et noget langsommere tempo. I den udgave er der "kun"
Track og en bonus feat at hente ved at tage et ranger level)

Hvor er det hårdt (hvis man altså fastholder standard-rangeren)? F.eks. kan
dette blive voldsomt ad åre: Multi-class Fighter til 2. level, Ranger til 1.
og så Rogue for resten. Start med et Rogue-level af hensyn til skill points.
Som 6. level hedder det Rogue 3, Fighter 2, Ranger 1. Karateren er vel
primært Rogue, men de "gratis" Ambidexterity og Two-Weapon Fighting gør at
Rogues hårde kampevne, Sneak attack'et har muligheden for at blive udnyttet
maksimalt. Man hænger godt nok en 1½ d6 efter i Sneak attack-skade (pga de
levels du har brugt på fighter og ranger) og du mangler nogen skill points,
men du har - ud over feats'ne - fået evnen til at bruge en hel masse
forskellige våben, skjold og rustninger hvis det skulle være nødvendigt, og
det med manglende skade og points bliver et mindre og mindre "problem" jo
mere tid der går og levels der kommer på.

I det hele taget er det at tage et Fighter-level med alle de våben og
rustninger man får adgang til også en fin lille min-max ting - f.eks. for en
Cleric der ønsker at have gode våbenmuligheder. Spell casters skal dog passe
på med at tage levels andetsteds - det koster meget i forhold til den kraft
de kunne have fået ved at være rene i klassen.

Det må være det for nu


--
Wrath
----------------------
" Sir, you know that impossible scenario we never planned for ... ?
we'd better come up with a plan! "



Lars Funck (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Lars Funck


Dato : 04-11-02 21:11

Uden at vide, hvad du helt præcist mener med regelknepper så vil jeg da
foreslå dig at kigge forbi Wizards.com/boards de har et min/max board der
kommer langt ud i krogene... også længere end de fleste DMs vil tillade.

MVH

Funck

"Jakob Medgyesi" <nexNOSPAM@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:aq4cap$75d$1@news.cybercity.dk...
> Halløj,
> Nogen der har forslag til hvordan man laver en regelnepper-karakter til
D&D
> Forgotten Realms? Ikke at jeg vil lave en sådan karakter, men jeg er
> nybegynder hvad D&D angår, så det kunne måske åbne mine øjne for systemets
> muligheder
>
> Jakob
>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409073
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste