Whiskey
Fra : Anders Ebbesen

Dato : 28-02-01 13:56

Halløj!

Har lige set på en flaske whiskey, det er en "Fine Old Glen Avon" whiskey.

"Single highland malt Scotch Whiskey", 8 y.o.

Er det en kvalitetswhiskey, og hvad er sådan en 70cl svend værd?

--
Anders Ebbesen
Dudley Smith: Go back to Jersey, Sonny. This is the City of the Angels and

Fra : Sten Hansen

Dato : 28-02-01 14:48

Wed, 28 Feb 2001 12:56:02 GMT, skrev Anders Ebbesen:

> [...]
>
>"Single highland malt Scotch Whiskey", 8 y.o.
>
>Er det en kvalitetswhiskey, og hvad er sådan en 70cl svend værd?

Hej Anders,

et lille kig på http://www.singlemalt:dk afslører, at en 25år
whiskey fra dette firma koster kr. 495,00.

Du kan prøve at se på http://www.gordonandmacphail.com/, som er
producentans hjemmeside.

Jeg kender ikke denne whiskey, men al single malt er normalt god.

God jagt.

mvh
Sten Hansen
mvh
Sten Hansen

Fra : Remmen

Dato : 28-02-01 14:58

> Hej Anders,
>
> et lille kig på http://www.singlemalt:dk afslører, at en 25år
> whiskey fra dette firma koster kr. 495,00.

Denne Glen Avon er fra Bowmore distilleri på Islay. Det er da noget langt
fra det skotske højland. Tror ikke der er tale om et whisky fra dette
distilleri med mindre den whisky Anders har set slet ikke er en Highland.

Der er også under Det skotske højland et distilleri ved anvn Glen Avon. Men
ingen oplysninger.

Lars

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 28-02-01 15:04

Remmen <remmen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> distilleri med mindre den whisky Anders har set slet ikke er en Highland.
>
> Der er også under Det skotske højland et distilleri ved anvn Glen Avon.

Det med småt nederst på etiketten:

Avonside Whiskey LTD
Elgin, Scotland
Bottled in Scotland

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 28-02-01 19:40

On Wed, 28 Feb 2001 14:04:18 GMT, "Anders Ebbesen"
<anders@entry.dk> wrote:

>Avonside Whiskey LTD
>Elgin, Scotland
>Bottled in Scotland

Fra
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Thor_Bonn/speyside.htm

Glen Avon is a branded label. That means a distillery of this
name doesn´t exist. It is marketed by Avonside Whisky Ltd., a
subsidiary of Gordon & Macphail. All they tell you about this
whisky is that this one is from a Speyside distillery that is
still operational. I´m sorry to tell you that I simply can´t
afford opening this bottle to try to find out. This bottle is way
more expensive than my self-set limit of about 110 US$ (it costs
around 180 US$ here in Germany) My dealer said this is a
Macallan. But these are rumors and very vague. He didn´t taste it
either.

Fra : Peter Weis

Dato : 28-02-01 22:10

.... og www.whiskyweb.com bringer også MacAllan rygtet videre. Efter sigende
findes den i 8, 15, 21 og 25 år gamle udgaver. De holder nok ikke alle samme
pris.

mvh
Peter

Fra : Remmen

Dato : 28-02-01 15:04

> [...]
> distilleri med mindre den whisky Anders har set slet ikke er en Highland.
>
> Der er også under Det skotske højland et distilleri ved anvn Glen Avon.

Må desværre rette mig selv. Bowmore fører en Highland serie ved navn Glen
Garioch (ikke Glen Avon) hvor der findes en 8 års. Mon det er den?

www.bowmore.com

Lars

Fra : Remmen

Dato : 28-02-01 14:47

"Anders Ebbesen" <anders@entry.dk> wrote in message
> [...]
>
> "Single highland malt Scotch Whiskey", 8 y.o.
>
> Er det en kvalitetswhiskey, og hvad er sådan en 70cl svend værd?

Hej,

Selve 'Single Malt' betegnelsen er ikke en garant for at det er en god
whisk(e)y. Ej heller er en gammel whisk(e)y automatisk bedre end en ung
(husk det er smag vi taler så det er jo subjektivt). Det jeg ville hæfte mig
ved er, at den er klassificeret som en Highland whisky (whiskey kommer fra
Irland svjv.) Navnet antyder at den kommer fra et distilleri ved Avonfloden
ved Speybugten. Highland - heriblandt de fleste fra Speybugten og Lowland
whiskyer er efter min mening lidt kedelige. Men hvis man godt kan lide den
klassiske maltede smag er det da et forsøg værd. Den er ikke opført i
Michael Jackson's 'Den Store Bog om Whisky' men derfor kan den jo godt være
god at drikke.

Held og lykke,

Lars