Koblingsfjeder
Fra : Erik Mogens Pedersen

Dato : 03-11-02 20:22

Ang. fjederen i koblingen på scooter. Man kan skifte fjederen om til nogle
der et kilotryk på f.eks. 27 kg. og 32 kg.
Hvad er forskellen mellem de forskellige kilo? Har de noget med topfart at
gøre? Eller optræk eller noget helt tredje?

Venlig hilsen

Erik P.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 03-11-02 20:45

On Sun, 3 Nov 2002 20:21:51 +0100, "Erik Mogens Pedersen"
<emp@sa-net.dk> wrote:

> [...]
>Hvad er forskellen mellem de forskellige kilo? Har de noget med topfart at
>gøre? Eller optræk eller noget helt tredje?

Som jeg har fattet det, så har det noget med optræk at gøre, idét en
hårdede fjerder vil give flere omdrejningen inden den tager ved og
derved trække bedre, idét en tunet scooter har HK'erne til at ligge
højere oppe.

Altså er din scooter standard med/uden danske spidsfindigheder, så har
du ingen glæde af en anden fjerder.

Med venlig hilsen / With best regards
Martin L. Johansen

Fra : LaLLe

Dato : 05-11-02 15:54

"Erik Mogens Pedersen" <emp@sa-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er forskellen mellem de forskellige kilo? Har de noget med topfart at
> gøre? Eller optræk eller noget helt tredje?

Nå har du kører kan remmen ske at glide rundt hvis du har en tunet motor.
Dette vil man ikke have da det er en hindring i både optræk og HK. Derudover
slider det på remmen. Derfor sætter man en anden trykfjeder i. Men folk har
misforstået ideen i det og smider den strammeste i de kan finde. Det er
forkert da en fjeder der er for stram også kan være skyld i dårligt optræk
og extra slid på remmen og mistede HK da motoren ikke er stærk nok til at
presse fjederen sammen. Derfor sætter man den mindst kraftige fjeder i først
hvis ens rem glider. Glider den stadig sætter man en strammere i.

LaLLe
www.stalkerzone.dk