Mac-kompatibel Nordea-netbank
Fra : Jens

Dato : 03-11-02 18:19

Hej folkens på dk.edb.mac,

Jeg ved ikke, hvor meget i har fulgt med i nyhederne på Macnyt på det
sidste, men der har på det seneste været en del godt nyt om en
kommende Nordea-netbank til Mac.

Jeg har netop fået nyt info i sagen, det viser sig, at netbanken
faktisk allerede er i betatest i DK:
http://www.macnyt.dk/default.tpl?news=20021103174238

Hvis nogen her har kontakt til Nordea-medarbejdere, der ved endnu mere
om sagen, så må de meget gerne kontakte mig.

Info om andre netbankers kommende Mac-kompatibilitet er selvfølgelig
også velkommen

Mvh.
Jens H.H.
skribent på Macnyt

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 03-11-02 18:27

Jens <webdezign@ofir.dk> wrote:

> [...]
> om sagen, så må de meget gerne kontakte mig.
>
> Info om andre netbankers kommende Mac-kompatibilitet er selvfølgelig

Er det lavet så man kan bruge det via ens browser og UDEN installation
af software ?

Ellers er det jo ikke en bønne værd !!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-11-02 18:53

in article 1fl34ii.3a15jv1vo85hpN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber
Gylling at jesper@gylling.net wrote on 03/11/02 18:26:

> Er det lavet så man kan bruge det via ens browser og UDEN installation
> af software ?
>
> Ellers er det jo ikke en bønne værd !!

Hvorfor ikke?

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 03-11-02 20:18

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fl34ii.3a15jv1vo85hpN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber

> Hvorfor ikke?

Så skal du rende rundt med software delen for at kunne bruge den andre
steder end på din egen computer og på mange arbejdspladser må man slet
ikke installere noget.

En ren browserbaseret netbank er meget svær at slå.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Peter Kiil

Dato : 03-11-02 20:56

in article 1fl39nv.dw93br4qofypN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber
Gylling at jesper@gylling.net wrote on 03/11/02 20:18:

> Så skal du rende rundt med software delen for at kunne bruge den andre
> steder end på din egen computer og på mange arbejdspladser må man slet
> ikke installere noget.

Ja men det er vel ikke det samme som at den er værdiløs? Jeg bruger i 95% af
tilfældende min netbank hjemmefra. Når jeg en sjælden gang har brug for den
et andet sted hiver jeg min bærbare frem. Så en software baseret løsning
ville være fuldt ud tilfresstillende for mit vedkommende. Jeg er godt klar
over ikke alle er velsignet med en bærbar, men de ville dog stadig have
muligheden for at bruge den hjemme, hvilket for de flestes vedkommende nok
er det primære. En browserløsning er at foretrække, men så absolut da ikke
det eneste brugbare.

--
/peter

"Where's my burrito?"
Homer Simpson.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 03-11-02 23:08

> [...]

> er det primære. En browserløsning er at foretrække, men så absolut da ikke

Enig - næsten. Men når det nu er muligt at lave browserbaserede
løsninger, så er det da fjollet at 99% af alle danske banker vælger en
løsning, som kræver installation af software, hvilket gør det helvedes
besværligt at være kunde med mindre man er Microsoft bruger.

Min far har en bank i Tyskland - en ganske tilfældig en og den bruger
samme system som Jyske Bank. Han er Mac mand også.

Det er mit indtryk at det kun er i DK at Mac brugere har så svære kår
med netbanker - alle andre steder er det slet ikke noget problem, der
har bankerne nemlig valgt mere brugervenlige løsninger.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-02 06:40

> Det er mit indtryk at det kun er i DK at Mac brugere har så svære kår
> med netbanker - alle andre steder er det slet ikke noget problem, der
> har bankerne nemlig valgt mere brugervenlige løsninger.

Og udgangspunktet for den nye Nordea-løsning var, at da Nordea skabtes
gennem fusion af bl.a. den danske Unibank, så skulle nordmændenes
Mac-løsning fjernes.

I stedet får de danske Nordea-kunder så nordmændenes Mac-løsning. Efter
at nordmændene protesterede med den »lovede« fjernelse.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-02 18:43

Jens <webdezign@ofir.dk> wrote:

> Info om andre netbankers kommende Mac-kompatibilitet er selvfølgelig
> også velkommen

Især for dem af os der er kunder hos Danske Bank. Der er jo ingen grund
til at vi fortsat skal gå gennem VPC.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 04-11-02 16:59

Ifølge rygter er Danske Bank ved at afprøve løsning i Sverige - desværre
skal der vist bruges et stykke hardware ekstra (noget med en
"lommeregneragtig ting" der genererer kode hver gang.

Ikke særligt smart - men vi kan da beholde vor bank

(bruger selv VPC - ret sløv affære, og så er det sl... svært at lave
backup fil på en iMac uden diskettedrev)

venlig hilsen

Martin

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Især for dem af os der er kunder hos Danske Bank. Der er jo ingen grund
> til at vi fortsat skal gå gennem VPC.

--
And don't forget to boogie

www.ammentorp.org

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-02 17:21

Martin Ammentorp <martin@FJERNMIGammentorp.org> wrote:

> Ifølge rygter er Danske Bank ved at afprøve løsning i Sverige - desværre
> skal der vist bruges et stykke hardware ekstra (noget med en
> "lommeregneragtig ting" der genererer kode hver gang.

Hvad mere specielt? Et PCI-kort?

> Ikke særligt smart - men vi kan da beholde vor bank

Hvis det bliver for dyrt, hardwaremæssigt, så beholder folk da bare VPC.

> (bruger selv VPC - ret sløv affære, og så er det sl... svært at lave
> backup fil på en iMac uden diskettedrev)

Jeg har da købt et diskettedrev til min G4/867.

Derudover kan man da sagtens lave backup på en VPC. Installer Retrospect
Client, og hver virtuel PC bliver en ny klient til Retrospect Server
.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 05-11-02 17:39

Nej: Noget med en gadget af lommeregnerstørrelse som genererer ny
pinkode til hvert log-on.

--har ikke set den, men fået det beskrevet af en Danske Bank ansat

Fra : Per Rønne

Dato : 05-11-02 18:39

> [...]

> pinkode til hvert log-on.

> --har ikke set den, men fået det beskrevet af en Danske Bank ansat

Og hvor sættes den så på? USB? ADB?

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-11-02 19:32

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Og hvor sættes den så på? USB? ADB?

Ah, I skulle prøve jyskenetbank på Chimera og Jaguar. Det er en
fornøjelse, ikke mere java skratteri, det glider bare.
Man bliver da nødt til at lukke det her vindue, før man kan sende dette
her indlæg - så vidt jeg kan se (MacSOUP). Og man skal klikke en
preferences fil for at åbne, meget mærkeligt. Den var så grim, at jeg
har taget det pæne Mac SOUP ikon og sat over på den, så nu har jeg to
dåser suppe i docken Og når man så har klikket den, skal man trykke
æble + K, eller æble+alt+K, ret besværligt. Og for at undgå alt det,
skal man lave et applescript? Hvorfor gør Haller det ikke bare sådan, at
man har muligheden for at hente ned, når man åbner? Det burde da være
ret enkelt - og indlysende... aha, men den advarer mig om unicode (der
røg lige en m-dash med over rygraden -- smart)...

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-02 22:52

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Ah, I skulle prøve jyskenetbank på Chimera og Jaguar. Det er en
> fornøjelse, ikke mere java skratteri, det glider bare.

Enig! Bortset fra, at de eneste Jaguarer, jeg kender, har fire hjul.

> Man bliver da nødt til at lukke det her vindue, før man kan sende dette
> her indlæg - så vidt jeg kan se (MacSOUP).

Det er ski'sme da også meget nemt. Luk vinduet, du skriver svar i, og
tryk på alt-æble-K.

> Og man skal klikke en preferences fil for at åbne, meget mærkeligt.

Gider du lige læse vejledningen i stedet for at være negativ? Læg en
henvisning til MacSOUP Setting i ~/User/Library/Preferences.

> Den var så grim, at jeg har taget det pæne Mac SOUP ikon og sat over på
> den, så nu har jeg to dåser suppe i docken

Det forstår jeg ikke. MacSOUP Settings har samme ikon som MacSOUP selv.
Jeg har aldrig været ude for, at der kommer to ikoner i Docken.

> [...]
> Hvorfor gør Haller det ikke bare sådan, at man har muligheden for at hente
> ned, når man åbner? Det burde da være ret enkelt - og indlysende...

MacSOUP er en off-line news reader, med de ulemper og de mange fordele,
det giver. Når man har modem-forbindelse er det langt det bedste. Når
man sidder i et tog 2 x 2 timer hver dag og vil læse og skrive news er
det langt det bedste, når man lynhurtigt vil kunne skifte rundt i nye og
gamle indlæg er det langt det hurtigste og nemmeste, at de ligger på
harddisken. Desuden: Hvor er trædiagrammet over trådene i andre
programmer? Det anser jeg for uundværligt.

> aha, men den advarer mig om unicode (der røg lige en m-dash med over
> rygraden -- smart)...

Det er da meget smart, når Unicode ikke er generelt understøttet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-11-02 23:10

> Enig! Bortset fra, at de eneste Jaguarer, jeg kender, har fire hjul.

Min har trædepuder og hedder Frank.

> Det er ski'sme da også meget nemt. Luk vinduet, du skriver svar i, og
> tryk på alt-æble-K.

Men ulogisk.

> Gider du lige læse vejledningen i stedet for at være negativ? Læg en
> henvisning til MacSOUP Setting i ~/User/Library/Preferences.

Det vil jeg straks prøve.

> Det forstår jeg ikke. MacSOUP Settings har samme ikon som MacSOUP selv.
> Jeg har aldrig været ude for, at der kommer to ikoner i Docken.

Altså, Settings er en fil med en dåse på, et billed i en dårlig
opløsning. Jeg har taget info på applikationens dåse (!), copy og pasted
(pasta?) den ind i info for Settings filen og sat Settings filen i
docken. Voila, to dåser på kajen.

> [...]
> harddisken. Desuden: Hvor er trædiagrammet over trådene i andre
> programmer? Det anser jeg for uundværligt.

Det finder du i Hogwasher! (trattratterat!).

Åh, der var ordet, off-line newsreader. Jeg kunne "#¤%# ikke komme i
tanker om det Altså et modem-venligt program. Jeg har altså
brejbårn...

> Det er da meget smart, når Unicode ikke er generelt understøttet.

Ja. Og jeg synes faktisk, at MacSOUP er meget fin. Ligesom en
veteranbil, der har fået ny motor

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 00:04

On Tue, 5 Nov 2002 23:10:21 +0100, David Blangstrup wrote
(in message <1fl76qx.h2m06a1kqdhfkN%david@blangstrup.dk>):

> Det vil jeg straks prøve.

Det virker!

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 03:47

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Tue, 5 Nov 2002 23:10:21 +0100, David Blangstrup wrote
> (in message <1fl76qx.h2m06a1kqdhfkN%david@blangstrup.dk>):

> Det virker!

Forbløffende. Det burde jo have været ~/Library/Preferences. Eller
~/Bibliotek/Preferences [lidt forvirrende med danske navne i visse
sammenhænge].

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-02 07:24

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Forbløffende. Det burde jo have været ~/Library/Preferences. Eller
> ~/Bibliotek/Preferences [lidt forvirrende med danske navne i visse
> sammenhænge].

Filnavnene er ens - det er Finderen der gemmer navnene af vejen.
Flinkt af den, men det er dæleme forvirrende.

Jeg bruger "open <dir>" en del i Terminal.app.

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 12:23

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Filnavnene er ens - det er Finderen der gemmer navnene af vejen.

Men stadigvæk forvirrende. Netop fordi der i Terminal bruges de normale
navne ...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-02 12:29

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Men stadigvæk forvirrende. Netop fordi der i Terminal bruges de normale
> navne ...

Jeg tror at alene det at du kan hitte ud af at finde Terminal.app og
herefter åbner den, betyder at Apple betragter dig som en power-user
der 1) ved hvad du gør, og 2) derfor selv er ude om det.

Åhja, sidste afsnit i Emacs sæbeoperaen: Der er Aqua support i CVS
til Emacs, og det fungerer fint hvis man følger "INSTALL-CVS"
instruktionerne, og putter følgende i sin .emacs:

(if (equal 'mac window-system)
(progn
(set-frame-font "-apple-courier-*-14-*-mac-roman") ;; mac window only
(add-to-list 'default-frame-alist '(font . "-apple-courier-*-14-*-mac-roman"))
(set-variable 'mac-keyboard-text-encoding kTextEncodingISOLatin1)
)
)

Det er endnu ikke lykkedes mig at få den til at _vise_ danske
bogstaver, men indtaste dem kan man...

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 08:07

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Forbløffende. Det burde jo have været ~/Library/Preferences. Eller
> ~/Bibliotek/Preferences [lidt forvirrende med danske navne i visse
> sammenhænge].

Det _er_ ~/Library/Preferences Jeg tror ikke Münster ved, at ~/ er
det samme som user, eller også er det bare en slåfejl.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 12:23

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Det _er_ ~/Library/Preferences Jeg tror ikke Münster ved, at ~/ er
> det samme som user, eller også er det bare en slåfejl.

Den /konkrete/ bruger .

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-11-02 00:30

> Min har trædepuder og hedder Frank.

Hvis det er den, der er på dit X-face, så er du blevet snydt.

> Men ulogisk.

Ikke for en off-line news reader; hvis du tænker over det. Det er de
andre, der er ulogiske.

> [...]
> opløsning. Jeg har taget info på applikationens dåse (!), copy og pasted
> (pasta?) den ind i info for Settings filen og sat Settings filen i

Så er du da også selv ude om det. Der er normalt kun ét ikon i docken.
Nå du åbner et dokument i et tekstbehandlingsprogram dukker der jo
heller ikke andre ikoner end programmets egen op. Settings-filer er også
meget smart f.eks. i flerbrugermiljøer. Eudora e-mail bruger dem ogås og
(kan) også åbnes fra en settings-fil.

> Det finder du i Hogwasher! (trattratterat!).

Du kan vel ikke lige henvise til et billede?

> Åh, der var ordet, off-line newsreader. Jeg kunne "#¤%# ikke komme i
> tanker om det Altså et modem-venligt program. Jeg har altså
> brejbårn...

Også et program, hvor indlæg hentes ned og man derfor hurtigt og nemt
kan drøne rundt i dem. Det kan være en fordel, hvis man skal finde gamle
indlæg. Det kan også være godt, hvis ens news server undtagelsesvis er
nede.

> Ja. Og jeg synes faktisk, at MacSOUP er meget fin. Ligesom en
> veteranbil, der har fået ny motor

Knurre, skumle. Meget morsomt! De gamle dyder er nu heller ikke at
foragte.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 08:08

> Hvis det er den, der er på dit X-face, så er du blevet snydt.

Sig mig, har du ikke set MIB II? FRANK!

> Ikke for en off-line news reader; hvis du tænker over det. Det er de
> andre, der er ulogiske.

Hvordan kan det være, at jeg vidste, du ville svare mig sådan? Ingen
andre steder gør man sådan. Hvad hvis man skulle _lukke_ Mails vindue
for at sende en besked??

> [...]
> heller ikke andre ikoner end programmets egen op. Settings-filer er også
> meget smart f.eks. i flerbrugermiljøer. Eudora e-mail bruger dem ogås og

Jamen jeg brugte dit trick med at putte den elendige Settings fil i
~/Library/Prefs.
Eudora er en dårlig sammenligning. Selv Eudora folk synes efterhånden,
at Eudora er lidt 9-ish.

> Du kan vel ikke lige henvise til et billede?

Her http://www.asar.com/sshottwo.html
Jeg er lidt ked af, at de ikke har et aqua billede qua det vi lige talte
om.

> [...]
> kan drøne rundt i dem. Det kan være en fordel, hvis man skal finde gamle
> indlæg. Det kan også være godt, hvis ens news server undtagelsesvis er

Jeg lavede bare sjov.

> Knurre, skumle. Meget morsomt! De gamle dyder er nu heller ikke at
> foragte.

Hæ hæ, jeg _kan_ bare ikke lade være med at drille MacSOUP folk.
Faktisk, helt ærligt, mener jeg at den er ret sej, den har bare nogle
underligheder, der sikkert stammer fra, at den er et gammelt program
lige som Eudora, jeg da også har en hvis svaghed for. Jeg downloader det
lige som MacSOUP engang imellem Jeg synes, MacSOUP er ved at komme
efter den, og men var det nu der sagde, at en af dens store svagheder
var, at man ikke kunne refresh liste vinduet? Jeg har fundet ud af, at
man bare, efter en forbindelse, kan trykke æble+5 hvis man er i æble+3,
så opdaterer den.
Men der _må_ da være et trick til at få den til at downloade automatisk,
når man åbner den? Det _kan_ da ikke være så svært?
(Lukker vinduet og venter pænt med at sende, til jeg har svaret alle
sammen).

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 12:52

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Men der _må_ da være et trick til at få den til at downloade automatisk,
> når man åbner den? Det _kan_ da ikke være så svært?

Det er da let nok. Download QuicKeys. Lav en shortcut som automatisk
starter når MacSOUP starter. Shortcutten skal foretage cmd-alt-K.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-11-02 21:26

> Sig mig, har du ikke set MIB II? FRANK!

Desværre har jeg ikke set den. Vi har ikke tid til at gå i biografen
herhjemme.

> Hvordan kan det være, at jeg vidste, du ville svare mig sådan? Ingen
> andre steder gør man sådan. Hvad hvis man skulle _lukke_ Mails vindue
> for at sende en besked??

Jeg har gjort det i seks år med Eudora ved at trykke på "Queue", så jeg
synes, det er helt normalt. Når man er på modem er det smart at tingene
først sendes, når man har ringet op. Det kan i ophedede situationer også
være smart, at en e-mail lige ligger og damper lidt af i ud-boksen,
inden man sender den.

> Eudora er en dårlig sammenligning. Selv Eudora folk synes efterhånden,
> at Eudora er lidt 9-ish.

[mumle]Jeg er også begyndt at bruge Mail.app. [/mumle]

> Her http://www.asar.com/sshottwo.html
> Jeg er lidt ked af, at de ikke har et aqua billede qua det vi lige talte
> om.

Uuuuh-buuhh - OS 9 øøøøøvvvvv. Og så er det et dumt lille separat
vindue. Næh, MacSOUP har et ordentligt herrediagram.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 06-11-02 23:22

> [mumle]Jeg er også begyndt at bruge Mail.app. [/mumle]

Virkelig? Jeg va faktisk glad for Mail.app indtil jeg skulle sætte det
første filter op - så blev Eudora geninstalleret.

--
Christian

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-11-02 09:29

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Virkelig? Jeg va faktisk glad for Mail.app indtil jeg skulle sætte det
> første filter op - så blev Eudora geninstalleret.

Fordi det var indviklet eller det du ville ikke kunne lade sig gøre?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Christian Bech

Dato : 07-11-02 10:44

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) skrev:

>Fordi det var indviklet eller det du ville ikke kunne lade sig gøre?

Fordi det var omstændeligt. Jeg kunne ikke i løbet af to minutter
lokalisere en genvejstast så jeg kunne oprette et filter på baggrund
af en email. Så var det hurtigere at geninstallere Eudora (efter
opgradering af OS) og hive min Eudora Folder ind fra back up'en. Jeg
kan rigtig godt lide filtre!
--
Christian

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-11-02 10:58

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Fordi det var omstændeligt. Jeg kunne ikke i løbet af to minutter
> lokalisere en genvejstast så jeg kunne oprette et filter på baggrund
> af en email.

Du kunne have ledt længere endnu, men kunne også manuelt have lavet et
på meget kortere tid.

> Så var det hurtigere at geninstallere Eudora (efter
> opgradering af OS) og hive min Eudora Folder ind fra back up'en. Jeg
> kan rigtig godt lide filtre!

Men bare ikke at konfigurere dem.

Eudora's funktion lyder da meget smart vil jeg indrømme. Hvor specifik
er den og kan den generalisere ud fra den valgte email, så man laver et
bredere filter?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Christian Bech

Dato : 08-11-02 10:12

>Du kunne have ledt længere endnu, men kunne også manuelt have lavet et
>på meget kortere tid.

Sikkert. Men jeg gider ikke bruge tid på at copy-paste eller indtaste
manuelt. Derudover synes jeg at Mail.app kørte umindeligt langsomt på
min maskine.

>Men bare ikke at konfigurere dem.
>
>Eudora's funktion lyder da meget smart vil jeg indrømme. Hvor specifik
>er den og kan den generalisere ud fra den valgte email, så man laver et
>bredere filter?

Jeg har smidt et screendump op af den boks man får når man har valgt
funktionen Make Filter på baggrund af en email. Den burde være
forklaring nok.

http://www.multimedia.au.dk/~cwb/eudorafilter.htm

Jeg beklager at det er Windowsudgaven, men jeg vælger ikke helt selv
mit styresystem.
--
Christian

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 03:47

> Men ulogisk.

Det er da vel meget »logisk« at man ikke kan sende et indlæg, før man er
færdig med at skrive det [og dermed lukker det].

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 08:08

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Det er da vel meget »logisk« at man ikke kan sende et indlæg, før man er
> færdig med at skrive det [og dermed lukker det].

Tja, hvor lukker man et vindue, før man kan gøre noget ved det?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-11-02 21:39

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Og hvor sættes den så på? USB? ADB?

Det behøves ikke være en dims som sætte til computeren. Min niece som er
ansat i en kommune har en sådan dims som hele tiden viser en talkode i
displayet. Den skifter hvert minut. Talkoden bruges foruden hendes eget
login og password til at logge på kommunens interne netværk.

Hvorledes dimsen fungere ved jeg ikke. Men man kan vel forestille sig en
rimelig stor grad af sikkerhed med et sådant system.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-11-02 22:05

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> [...]
>
> Hvorledes dimsen fungere ved jeg ikke. Men man kan vel forestille sig en
> rimelig stor grad af sikkerhed med et sådant system.

Det er sikkert en SecurID brik. Den laver et tilfældigt tal udfra en
kompliceret algoritme, alt efter hvad klokken er og brikkens
serienummer. I den anden ende sidder der en server som også ved hvad
klokken er, og som kender algoritmen samt din briks serienummer. Hvis
du ikke indtaster en talkode der svarer til den korrekte tid og din
briks serienummer får du ikke adgang.

En anden type system er en hvor serveren giver dig et tal, som du
indtaster i en lille "lommeregner", hvorefter du får stukket et tal
ud, som igen er baseret på nogle hemmelige algoritmer og andre tal.
Så skal du blot taste tallet ind i din computer for at blive godkendt.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 03:47

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> [...]

> ud, som igen er baseret på nogle hemmelige algoritmer og andre tal.
> Så skal du blot taste tallet ind i din computer for at blive godkendt.

Men der skal altså indkøbes en ekstra dims, og muligvis endda to. Hvis
den skal kunne kommunikere trådløst med computeren.

Det er da meget lettere med den måde, DDB har valgt for Windows.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-11-02 08:57

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Men der skal altså indkøbes en ekstra dims, og muligvis endda to. Hvis
> den skal kunne kommunikere trådløst med computeren.

Jeg ved af gode grunde ikke hvem der betaler for en sådan brik i
DanskeBanks tilfælde.

Hvorfor blander du nu trådløs kommunikation ind i billedet?

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 12:53

> [...]

> DanskeBanks tilfælde.
>
> Hvorfor blander du nu trådløs kommunikation ind i billedet?

Fra følgende:

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-11-02 14:58

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Fra følgende:
[..]

Ja, du skal selv taste koden ind. Der er ikke noget trådøst over
det. Trådløse ting har det med at kompromiterer sikkerheden.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 15:53

> [...]

> Ja, du skal selv taste koden ind. Der er ikke noget trådøst over
> det. Trådløse ting har det med at kompromiterer sikkerheden.

Nåeh, men så skal den da vel /alligevel/ forbindes til datamaten. Jeg
spurgte om der var tale om en dims der skulle tilsluttes usb-porten.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-11-02 17:32

> Nåeh, men så skal den da vel /alligevel/ forbindes til datamaten. Jeg
> spurgte om der var tale om en dims der skulle tilsluttes usb-porten.

Hvortil jeg svarede at det ikke skulle være nødevndigt. Thomas
forklarede det meget godt hvorledes en sådan dims fungerer.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 18:24

> Hvortil jeg svarede at det ikke skulle være nødevndigt

Er den så /alligevel/ trådløs, eller mener du at der også skulle være
mulighed for et PCI-kort?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-11-02 18:54

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Er den så /alligevel/ trådløs, eller mener du at der også skulle være
> mulighed for et PCI-kort?

Hvilken del af "dimsen viser et tal som du skal taste ind manuelt" kan
du ikke forholde dig til?

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 19:22

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Hvilken del af "dimsen viser et tal som du skal taste ind manuelt" kan
> du ikke forholde dig til?

Det er ikke det, men det forhold at udgangspunktet for denne deltråd
var mit spørgsmål om den skulle sættes på usb-porten!

I øvrigt bryder jeg mig ikke om en løsning, der let kan komme til at
koste en tusindkroneseddel.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-11-02 19:15

> Er den så /alligevel/ trådløs, eller mener du at der også skulle være
> mulighed for et PCI-kort?

Et eksempel på en sådan dims:

http://www.rsasecurity.com/products/securid/hardware_token.html

Kig dig omkring når du nu alligevel er der. Der forklares også hvordan
systemet virker.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jens

Dato : 06-11-02 17:52

Der er nu igen godt nyt på netbank-fronten. Denne gang er det Sydbank,
som jeg har talt med. Hvis det har interesse, er artiklen her:
http://www.macnyt.dk/default.tpl?news=20021106171542

Venligst,
Jens