Udvidelser - hvad skal man med dem?
Fra : Mikael Kern

Dato : 02-11-02 23:22

Har anskaffet en Firewire disk og i den anledning rodet med udvidelser
for at kunne se den gennem mit Orange SCSI Firewire kort. Efter megen
bøvl (14 genstarter) lykkedes det at få hul igennem, og jeg er nu en
glad mand med 80Gb at brede mig på. Så meget plads at det er helt
overvældende og er nok i årevis - det sagde jeg osse, da jeg købte en
9 Gb. Og da jeg købte en 6 Gb....

Undervejs startede jeg med OS 9 standard sættet i Udvidelseskontrol,
og har så tilføjet og installeret. Alt virker tilsyneladende fint
bortset fra Guide.

Men når jeg sammenligner før og efter Firewire, støder jeg på
udvidelser, som jeg ikke vidste, jeg havde og ikke ved hvad gør godt for:

PM9600/350 9.1-DK

- slået til:

Disc Burner Extension
DNSPlugin
FireWire Authoring Support (er det kun til brænderi?)
HEURIS MPEG
HEURIS MPEG 2 Encoder
Kun Remote
Mappekommandoer
Printerdeling (printer via ethernet)
Software Update Engine
USB Device Extension
USB Software Locator
USBAppleMonitorModule

- slået fra:

Apple QD3D HW Driver
Apple QD3D HW Plug-In
Max Audio for Plugins
Max Audio Library
Microsoft Clipboard Library
Microsoft Dialog Library
Microsoft Find File Library
Microsoft Hyperlink Library
Microsoft RPC Runtime Library
MSL C.PPC.DLL
MSL RuntimePPC++.DLL
SOCKS Module
USB Mass Storage Extension
USB Mass Storage Support
USB OMSMIDIDriver
USB Support
USBNomadJukeboxDriver
USBRioDriver
USBSoundSpace2Driver
XTND Power Enabler

Hvis du ved hvad en el. flere af disse er...
Eller har et godt link...

mvh Mikael Kern

PS. Kan man kyle alt, der hedder USB-xxxxx ud, når man ikke har USB?
PPS. Kan man kyle noget af ARA ud?

--
Arbejde søges - gerne noget med video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-02 04:34

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

> [...]
> glad mand med 80Gb at brede mig på. Så meget plads at det er helt
> overvældende og er nok i årevis - det sagde jeg osse, da jeg købte en

Da jeg selv påtænker at anskaffe et Combo USB/Firewire kort til min
nyanskaffede PM 9600/300, kan du så sige, om det vil være en god idé, og om
det kan beetale sig med et combokort eller med 2 seperate kort - en for USB
og en for FireWire? - Jeg kan nemlig få et AHARD Firewire kort med fuld
Oxford911 for ca. 15USd og et AHARD USB 2.0/1.1 kort til ca. 19USd og et
Combo med 3 FW + 2 USB koster fra 57USd (McAlly)

> Undervejs startede jeg med OS 9 standard sættet i Udvidelseskontrol,
> og har så tilføjet og installeret. Alt virker tilsyneladende fint
> bortset fra Guide.

Har du Apple Guide udvidelsen i udv. mappen, - og har du lagt alle guide
filerne ind i mappen med guide filer i udv. mappen. Jeg har observeret
flere gange, at man får bedre adgang til guide arkiverne, hvis guide
filerne, der ellers ligger og roder rundt i udv. mappen flyttes ind i guide
mappen...

> Men når jeg sammenligner før og efter Firewire, støder jeg på
> udvidelser, som jeg ikke vidste, jeg havde og ikke ved hvad gør godt for:

> [...]

kan du godt slette, du kan ikke bruge DiskBurner på en 9600

> DNSPlugin

til netværksbrug.

> FireWire Authoring Support (er det kun til brænderi?)

kun til Firewire brænder med Diskburner, - slet den helt.

> HEURIS MPEG
> HEURIS MPEG 2 Encoder

Hm, dem har jeg ikke set før i 9.1, men det hører til et eller andet
videoprogram, - et spil?

> Kun Remote

kan roligt slettes, - Den kan endda give systemkonflikter med AppleTalk

> Mappekommandoer

styrer en del kommandofunktioner i forb. med mapperne på harddisken.

> Printerdeling (printer via ethernet)

Ja, og også via fx. LocalTalk og AppleTalk, hvis printer er på en maskine og
der gives printkommando via AppleShare fra en anden maskine.

> Software Update Engine

Bruges til automatisk software opdatering sammen med 'Planlæg software
opdatering' og kontrolpanelet Software optadering.. Slå det fra, det vil
søge efter nye versioner, hvis du har slået 'Automatisk softwareupdate' til.

> USB Device Extension
> USB Software Locator
> USBAppleMonitorModule

- har du ingen USB kort, så slet dem helt fra systemet.

> - slået fra:
>
> Apple QD3D HW Driver
> Apple QD3D HW Plug-In

Øh, hvilket grafikkort har du i den? - den opr. TwinTurbo?, så skal de være
aktive, hvis du vil bruge forskellige videoredigeringsprogrammer, - fx.
Macromedias produkter.

> Max Audio for Plugins
> Max Audio Library

ukendt for mig

> Microsoft Clipboard Library
> Microsoft Dialog Library
> Microsoft Find File Library

Disse tre burde være slået til, hvis du bruge MSOffice 2001. MS Clipboard...
giver dig flere 'clipboards i Word, og det er slet ikke så tosset endda. -
Dialog Library skal være der for at Office vil køre korrekt, og hvis Find
File Lib. ikke er aktiv, kan du ikke bruge søgefunktionen i fx. Word fuldt
ud.

> Microsoft Hyperlink Library

Giver samme muligheder i Word, som Apples selgv giver meD ALT+DOBBELTKLIK
til aktivering af et link. - her dog mewst brugt internt i Office
dokumenter.

> Microsoft RPC Runtime Library

Den har jeg aldrig fundet ud af, hvilken funktion den har, - jeg har slettet
den og MSO2001 ungerer ganske udmærket uden.

> MSL C.PPC.DLL
> MSL RuntimePPC++.DLL

Disse to bruges mest sammen med C++ programmeringssprog, - MEN de kan
samtidig være en af de få tilgangssteder, hvor en PC virus kan ¨'låse' sig
til fx. Microsoft Internet Library og gemme sig i din MSOE adressebog, hvis
du bruger MSOE. - De har ingen betydning for afviklingen af MSO2001

> SOCKS Module

den har jeg heller ikke set i OS 9.1

> USB Mass Storage Extension
> USB Mass Storage Support
> USB OMSMIDIDriver
> USB Support
> USBNomadJukeboxDriver
> USBRioDriver
> USBSoundSpace2Driver

slet dem alle til hobe, da du ikke har nogen form for USB kort

> XTND Power Enabler

Har du WasteLib, - så skal den være aktiv. Den bruges også af alle
ClarisWorks / AppleWorks, der bruger XTND System. Den kobler samtidig brugen
af 68k convertere (Claris oversættere) til brug på en PPC Mac.

> PS. Kan man kyle alt, der hedder USB-xxxxx ud, når man ikke har USB?

Ja! - og det vil endda nedsætte dit systems RAM forbrug!

> PPS. Kan man kyle noget af ARA ud?

Hvis du ikke bruger ARA til internetopkobling, kan du slette det hele.
Bruger du ARA til opkobling, kan du godt slette 'Seriel Arbitrator'.

mvh. Erik Richard