Klagesang :o)
Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 01-11-02 00:40

Hej NG,

Nu tager jeg mig lige mine 10 minutes of fame her - med en lille opsang til
bilisterne rundt omkring i landet.

Jeg har været i praktik et sted i Aalborg, der kræver at jeg kører igennem
Nørre Sundby, over broen, og hele vejen igennem Aalborg midtby, udtil ca.
City Syd. På de 14 dage jeg har kørt pendler på min knallert til og fra
praktikpladsen, har bilisterne op til flere gange nær fået skræmt livet af
mig. De overser en totalt, så de er nødt til at nødopbremse, og jeg på ret
fedtede "cykelfelter" er nødt til at gøre det samme. Det er en farlig
cocktail. De gasser vildt op bag en, hvis man kører på en af de cykelstier
der er "bygget sammen" med vejen, kun adskildt af en hvid stribe. De dytter,
de råber. De giver en fingeren. Selv buschaufførerne kan finde på at sætte
en i de mest farlige ved - halvvejs oppe på siden af deres bus, at blinke
til at de vil køre ud, og fyre til den, så røgen tæsker ud af deres
udstødning, kun for at klemme. Dybt provokerende.

De fleste der kender Nørre Sundby, ved også, at når man kommer i bil fra
f.eks. Skansebadet, og vil mod f.eks. Netto, kommer man forbi den sjove
indretning af et "lyskryds", der, hvis man fortsætter ligeud, ender på
motorvejen, og hvis man svinger til venstre, kommer igennem en slags
"chikane", og så er man på vej mod Netto / Bouet. Det er da dybt
frustrerende som knallertkører, at skulle blive på cykelstien, og komme til
et "cykellyskryds" (der skærer over "tilkørslen" til motorvejen), og se
bilisterne der vil til "netto"/Bouet få grøn pil de første 3 gange, mens der
er rødt til "motorvejen". Indrømmet har jeg en gang eller 10 fulgt bilerne
rundt, jeg synes da det er latterligt man skal holde der og vente... Det
slider ad pommern til på koblingen, at holde der. Ja, man kan gå i frigear.
Men det er ikke alle der gider til at gå helt fra højeste gear til frigear,
for at være heldig at der 2 sek. efter man kommer i frigear, bliver grønt
lys.

Desuden kunne man godt sætte hastigheden på knallerter op til 40 km/t, og
scootere til f.eks. 60 - da scootere så - som det er meningen, ville kunne
fylde som en bil, og være lovlig samtid. Knallerter til 40km/t fordi at man
ret ofte som knallertkører med 30km/t kan komme ind i at skulle over hale en
ellers ret usikker cyklist, der også har ret travlt. Så vil jeg nu stadig
gerne med ro i sindet kunne lave en lille kvik overhaling, istedet for at
udsætte cyklisten og mig for unødig fare.

Og sidst, men ikke mindst, indrømmer jeg da gerne, at min gennemsnitsfart
til praktikplads, igennem byen, over 16 km, var 43 km/t målt over 10 dage.
For hvem (undskyld udtrykket) F*NDEN gider tøffe afsted med 30 km/t, for at
blive overhalet af cyklister osv. - Jaja, man kan da godt køre tidligere.
Men altså. Knallertkørerne kan nok se min pointe - den er lidt uforklarlig.
Men den er der.

Hov - lige en ting til. Jeg nyder da at kunne tage den lille gummidims af
der sidder over karburatoren for lidt ekstra lyd, mærke motoren gasse
lystigt op som den er bygget til, og ikke undertrykket af begrænsninger - og
så bare fyre den af - og se de misundelige blikke fra alle de andre rødder -
der bare ikke kan være med far her på hans gaaamle knallert.

--
Troels Plougman Olsen
puttitat*nospam*@adslhome.dk

Fra : Kim Simonsen

Dato : 01-11-02 00:47

Kan ikke gøre andet end at give dig ret

/Kim

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 01-11-02 14:49

> scootere til f.eks. 60 - da scootere så - som det er meningen, ville kunne
> fylde som en bil, og være lovlig samtid

De skal faktisk ifølge færdsels loven betragtes som motorcykler der ikke må
køre på motorvej, og derfor SKAL de fylde som en bil.
At mange drosslede 45'er så tøffer rundt ude i rabatten er kun til STOR fare
for dem selv.

> [...]
> gerne med ro i sindet kunne lave en lille kvik overhaling, istedet for at
> udsætte cyklisten og mig for unødig fare.

Har du overvejet at sætte farten ned, og så istedet overhale når der bliver
plads istedet for at gi' fuld rulle og så blæse forbi??

MVH Anders

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 01-11-02 16:15

"Anders Sune Jensen" <lillejensen.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3dc2863f$0$97656$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]

> køre på motorvej, og derfor SKAL de fylde som en bil.
> At mange drosslede 45'er så tøffer rundt ude i rabatten er kun til STOR

Har du selv kørt knallert45?

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 02-11-02 16:08

> Har du selv kørt knallert45?

Oh jo såmend. I min fremskredne alder af 36 har jeg på min ( første 45'er )
SR50LC kørt 16000 Km. På min nuværende AREA51
er der p.t.. kørt 22000 Km, så jo jeg har kørt knallert45.
Og jeg vil stadig gerne løfte en STOR pegefinger ( evt. langfinger ) til
alle pophårsdrenge der tror de ejer verden på cykelstierne fordi de har fået
et knallertkørekort i konfirmationsgave, og derefter skræmmer livet af alt
og alle på cykelstierne.

MVH Anders

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 02-11-02 17:01

Sådan! Way to go! Så kan de lære det.

Med venlig hilsen / With best regards
Martin L. Johansen

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 02-11-02 19:27

> [...]
fået
> et knallertkørekort i konfirmationsgave, og derefter skræmmer livet af alt

Løft du alle de pege- og fuckfingre du vil - desuden får man ikke
knallertkørekort i konf.gave, du får det først når du fylder 16.

Jeg vil så gerne vide, hvad din scooter45 kører, og hvor stærkt du plejer at
køre. Jeg er næsten villig til at sætte penge på, at du aldrig kører de 45
du må køre - men nok noget næmere 60-70 km/t. "Følge trafikken"? Næh du,
loven siger 45 km/t og ikke en skid mere.

Men pointen var nu hvordan bilisterne opfører sig ift. knallert-kørerne.

// Troels

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 02-11-02 23:53

> Jeg vil så gerne vide, hvad din scooter45 kører, og hvor stærkt du plejer
at
> køre.

Det er da ikke relevant hvad den KAN køre, men mere hvor den gør det. Hvis
en bil kan køre 200 er det jo ikke ensbetydende med at den skal gøre det. Da
du befinder dig på cykelstien og derfor er den der kører hurtigst her, er
det dig der skal være agtpågivende overfor de andre trafikanter.

Jeg er næsten villig til at sætte penge på, at du aldrig kører de 45
> du må køre - men nok noget næmere 60-70 km/t.

Ja, jeg kører 50 hvor det er tilladt og de nævnte 60-70 på veje hvor det er
tilladt for biler at køre 80. En overskridelse ( hvor jeg kører mest ) på
10% af hvad loven tillader. En kende fra den 45% overskridelse du praler med
over en 10 dages periode. Og nej du bliver ikke overhalet i tide og utide af
folk der kører over 30. De fleste der kører på cykelstierne er folk med et
snit på de ca. 20 km/t. Dem der kører hurtigere er iført stramme bukser.
Resten er sagesløse der HADER jer fordi i kører hensynsløst.

"Følge trafikken"? Næh du,
> loven siger 45 km/t og ikke en skid mere.

Jeg er tilbøjlig til at køre 45 hvis du holder dig under 30 på cykelstierne.

> Men pointen var nu hvordan bilisterne opfører sig ift. knallert-kørerne.

Igen, fej foran egen dør. Hvordan tror du bilister har det med den store del
af knallertkørerne der fræser rundt som sindsyge, Vælter ud på vejen fordi
de nu kan køre mere end 30 og derfor føler de har ret til at befinde sig
her.

MVH Anders

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 03-11-02 02:08

> [...]
> du befinder dig på cykelstien og derfor er den der kører hurtigst her, er
> det dig der skal være agtpågivende overfor de andre trafikanter.

Nemlig - derfor har jeg klaget over at politiet har så travlt med
knallerter. Kan det for f*nden da ikke være ligemeget, om den kan køre
f.eks. 150 (lidt ekstremt eksempel), sålænge den kun kører de 30 den
egentlig må? Det har jeg aldrig fået noget grundlag for, at have den
lovgivning...

> [...]
> 10% af hvad loven tillader. En kende fra den 45% overskridelse du praler

50 hvor det er tilladt? Det er kun for bilerne. Så fej DU nu lidt foran din
dør Desuden kører du jo også ulovligt så, og er i princippet ikke en
skid bedre end mig.

> [...]
> snit på de ca. 20 km/t. Dem der kører hurtigere er iført stramme bukser.

> Resten er sagesløse der HADER jer fordi i kører hensynsløst.

Hensynsløst? Man kan godt køre hurtigt og tage hensyn sammetid, tro det
eller ej.

> Jeg er tilbøjlig til at køre 45 hvis du holder dig under 30 på
cykelstierne.

Så ville jeg hellere tro på at Britney Spears virkelig ER jomfru. Facts er,
at ALLE kører hurtigere (stort set, da...) - biler, lastbiler, knallerter,
scootere - end de må. Der er ikke meget at gøre ved det, desværre.

> [...]
> de nu kan køre mere end 30 og derfor føler de har ret til at befinde sig

Tal for dig selv. Jeg kører da altid for så vidt muligt på cykelstierne,
medmindre cykelstien er blokeret med f.eks. en kran, som forleden dag i
Aalborg midtby. Underligt sted at parke, fortovet ville jeg ikke op på, og
iflg. dig må jeg jo ikke køre på vejene - hvad skulle jeg så gøre? Holde 5
timer og vente på at arbejderne fik fri og kørte hjem? Næh du, jeg gjorde
noget ulovligt. "Overhalede" kranen - på vejen.

// Troels

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 03-11-02 10:04

Citat Troels :

> Hvad med en 30 knallert ?? :)

Der kan man vistnok også miste sit bilkørekort, hvis man dummer sig ALT for
mange gange.

Ellers er MAX. TOPHASTIGHED for knallen: 33 km/t.

// Troels

Citat slut.

Anders

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 03-11-02 10:11

Troels Plougmann Olsen <puttitat@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dc47643$0$28341$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> f.eks. 150 (lidt ekstremt eksempel), sålænge den kun kører de 30 den
> egentlig må? Det har jeg aldrig fået noget grundlag for, at have den

Det er jo ikke lige det du kunne tænke dig vel?? At den kun kører 30. Eller
har jeg fattet det forkert??

> [...]

din
> dør Desuden kører du jo også ulovligt så, og er i princippet ikke en

Nej det er jeg ikke. Men forskellen på at køre 50 SAMMEN med andre der kører
50 er imervæk stor i forholdet til at køre over 30 med trafikanter der kører
langsommere.

> Hensynsløst? Man kan godt køre hurtigt og tage hensyn sammetid, tro det
> eller ej.

Du har stadig INGEN magt over tingene ved en pludselig katastrofeopbremsning
på en cykelsti med 3 meters bredde og andre trafikanter ( læs cykler ).

> [...]
> timer og vente på at arbejderne fik fri og kørte hjem? Næh du, jeg gjorde
> noget ulovligt. "Overhalede" kranen - på vejen.

Smukt. Det skal du faktisk også ifølge loven. Hvad med fodgængerne hvis
fortovet var spærret?? Skulle de stå på fortovet og vente??

MVH Anders

Fra : Elbarto

Dato : 10-11-02 01:28

> [...]

> timer og vente på at arbejderne fik fri og kørte hjem? Næh du, jeg gjorde
> noget ulovligt. "Overhalede" kranen - på vejen.

Nu køre jeg både 30er og 45er 30eren kan 80 på toppen og 45eren kan 100kmt

På 30eren kommer den ikke over 40 kmt før jeg er ude af byen ..
Så får den tilgengæld oss alt det den kan trække
45eren Der følger jeg bilernes hastighed gennem byen
Ligger som en MC på vejen og opføre mig der efter
Udenfor byen der får den efter forholdene

Erik "Elbarto"

Fra : Martin Østerberg

Dato : 01-11-02 17:22

On Fri, 1 Nov 2002 00:40:22 +0100 skrev "Troels Plougmann Olsen"
<puttitat@adslhome.dk> .

> [...]
>gerne med ro i sindet kunne lave en lille kvik overhaling, istedet for at
>udsætte cyklisten og mig for unødig fare.

Lige her har du bragt mit p*s i kog. Cyklister har i mine øjne 1. ret til
cykelstien. Jeg har 1 gang på en gammel lovlig Ciao prøvet at blive overhalet af
en ung fyr med karsehår som styrthjelm med (vil jeg gætte) 50 km mere i timen
end jeg kørte. Yderst ubehageligt at have sådan en til at suse forbi sig, når
man 'tror' man er en af det hurtige på cykelstien.

Kan derefter let sætte mig ind i cyklisters situation, når de overhales, og jeg
tror ABSOLUT IKKE at højere hastighed for knallerter/scootere er vejen frem,
tværtimod har min oplevelse gjort mig meget mere hensynsfuld i overhalings
situationer. Jeg lærte af min oplevelse, håber andre får stof til eftertanke.

VH Martin

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 02-11-02 19:25

> [...]
> tværtimod har min oplevelse gjort mig meget mere hensynsfuld i overhalings
> situationer. Jeg lærte af min oplevelse, håber andre får stof til

Hvad så med at placere knallerter helt ude til højre i vejkanten, istedet
for på cykelstierne?

// Troels