Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysmåler til natoptagelser
Fra : Poul B-H

Dato : 01-11-02 00:13

Jeg spekulerer på at købe en lysmåler, der skal bruges til spot, indirekte
og flash målinger.MEN, så skulle den også gerne kunne bruges aften og nat.
Hvor følsomme lysmålere findes der ? Kan man f.eks. få en der kan måle lys
der svarer til blænde 5.6 og 90 sek. ved 100ASA ?

Viser de blænde og tid øjeblikkeligt, eller skal de måle et stykke tid,
f.eks. 30 sek. ?

Poul B-H

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-11-02 01:32

Poul B-H wrote:

> Viser de blænde og tid øjeblikkeligt, eller skal de måle et
> stykke tid, f.eks. 30 sek. ?

De fleste gode flaschmetre kan måle både indfaldne og
reflekteret flaschlys, og de kan også lave en combineret
måling af eksisterende lys plus flaschlys.

Og dine krav om følsomhedsområde, kan du nok også få opfyldt,
det er nok et spørgsmål om at pris og følsomhed følges ad.

Man kan også få et flasch-spotmeter, men jeg kan ikke rigtig
se, hvad du vil bruge det til.

Ved normal flasch lyslægning er spotmetermålinger vel egenlig
rimmeligt uinteressante, og det lille behov der ku' være for
spotmåling af flasch, er vel til dels løst med TTL.

Tag fat i nogle af de proff. fotohandlere, de må ha' brochurer
og tekniske data, som du kan få tilsendt.

Jeg har specielt gode erfaringer med Minolta flaschmetre, men
Gossen laver også nogle rigtig gode måleinstrumenter.

http://www.minoltafoto.dk/produkter/produkt_kort.asp?gruppenavn=Minolta&ptype=24&p=p

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : thl

Dato : 01-11-02 09:27

"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3dc1b7f3$0$66903$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> der svarer til blænde 5.6 og 90 sek. ved 100ASA ?
>
> Viser de blænde og tid øjeblikkeligt, eller skal de måle et stykke tid,

Det kan besvares uden lange udenomsforklaringer:

Ja, det gør de, d.v.s. målingen skal lige stabiliseres, det tager kun få sekunder.

Der er flere fabrikater at vælge imellem, f.eks

Gossen lunasix F
Minolta autometer ?? F

De kan begge angive _ m e g e t l a n g e_ eksponeringstider, og der findes forskellige forsatse
så målevinklen kan ændres.

Men,- det er ikke varer man får til Aldipriser.

mvh

Thorbjørn