MacAddict PHP/MySQL "How To" (lang)
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 27-10-02 13:43

Jeg ved ikke om der er andre herinde der har prøvet MacAddict's "How To
Create and Serve Your Own High-End Blog" som de gennemgår i
novembernummeret?

Jeg skal først aktivere PHP i webserveren og det gik smertefrit.

Men ved "step 3" hvor jeg skal installere MySQL
<http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql> går det galt

Iflg. MacAddict skal jeg bare installere MySQL ved at dobbeltklikke
..pkg-filen - og det går også fint nok. Men så skal jeg i terminalen
foretage en række mystiske ting hvor det i sidste (?) led går galt:

1.
Change the directory of the mysql user folder by typing this:
cd /usr/local/mysql

2.
Run the MySQL command-line installation script by typing this:
sudo ./scripts/mysql_install_db

3.
Type your admin password when promted and press return. Then change the
ownership of all the MySQL files to the mysql user by entering:
sudo chown -R mysql /usr/local/mysql/*

4.
Launch MySQL by typing:
sudo ./bin/safe_mysqld -user=mysql &

5.
Now create a new MySQL admin root password
./bin/mysqladmin -u root password new password
(hvor jeg så skriver et password i stedet for new password)

....og så kokser det!?

Hele molivitten sakset fra terminalen:

Last login: Sun Oct 27 13:08:54 on ttyp1
Welcome to Darwin!
[jesper-on-ibook] jesper% cd /usr/local/mysql
[jesper-on-ibook:/usr/local/mysql] jesper%
sudo./scripts/mysql_install_db
Password:
Installing all prepared tables
021027 13:35:53 ./bin/mysqld: Shutdown Complete

To start mysqld at boot time you have to copy support-files/mysql.server
to the right place for your system

PLEASE REMEMBER TO SET A PASSWORD FOR THE MySQL root USER !
This is done with:
../bin/mysqladmin -u root -p password 'new-password'
../bin/mysqladmin -u root -h jesper-on-ibook.local. -p password
'new-password'
See the manual for more instructions.

NOTE: If you are upgrading from a MySQL <= 3.22.10 you should run
the ./bin/mysql_fix_privilege_tables. Otherwise you will not be
able to use the new GRANT command!

You can start the MySQL daemon with:
cd . ; ./bin/safe_mysqld &

You can test the MySQL daemon with the benchmarks in the 'sql-bench'
directory:
cd sql-bench ; run-all-tests

Please report any problems with the ./bin/mysqlbug script!

The latest information about MySQL is available on the web at
http://www.mysql.com
Support MySQL by buying support/licenses at https://order.mysql.com

[jesper-on-ibook:/usr/local/mysql] jesper% sudo chown -R mysql
/usr/local/mysql/*
[jesper-on-ibook:/usr/local/mysql] jesper% sudo ./bin/safe_mysqld
-user=mysql &
[1] 2120
[jesper-on-ibook:/usr/local/mysql] jesper% Starting mysqld daemon with
databases from /usr/local/mysql/data
021027 13:37:06 mysqld ended

../bin/mysqladmin -u password testpassword1234
../bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Can't connect to local MySQL server through socket
'/tmp/mysql.sock' (2)'
Check that mysqld is running and that the socket: '/tmp/mysql.sock'
exists!
[1] + Done sudo ./bin/safe_mysqld -user=mysql
[jesper-on-ibook:/usr/local/mysql] jesper%

Jeg har fulgt guiden helt præcist, men hvor går det galt henne? Jeg er
helt grøn i terminalen...

(jeg kører OS X 10.2.1 på en iBook 600)

--
vh Jesper

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-10-02 14:15

On Sun, 27 Oct 2002 13:42:39 +0100, Jesper_Møller-Fink wrote
(in message <1fkprqz.1ctycbcyblp1cN%forhulenda@hotmail.com>):

> [...]
> ./bin/mysqladmin -u root password new password
> (hvor jeg så skriver et password i stedet for new password)

<znip>
Også for mig, jeg prøver at installere MySQL 3.23.52 ‹ andre trin, men lige
her ved password kokser det også for mig. Jeg har snart prøvet _mange_ gange,
så mange, at jeg begynder at hade MySQL!

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-10-02 14:26

On Sun, 27 Oct 2002 13:42:39 +0100, Jesper <forhulenda@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ./bin/mysqladmin -u root password new password
> (hvor jeg så skriver et password i stedet for new password)

Det virker lidt som om MySQL serveren ikke kører når du prøver at
udføre trinet. Prøv først at log på som root, den konto har som
default ingen password. På den måde kan du tjekke om den serveren
overhovedet kører.

% mysql -u root <ret>

Any luck?

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 27-10-02 15:42

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> [...]
> udføre trinet. Prøv først at log på som root, den konto har som
> default ingen password. På den måde kan du tjekke om den serveren

Sådan her?

[jesper-on-ibook] jesper% mysql -u root
dyld: ./bin/mysql Undefined symbols:
../bin/mysql undefined reference to _BC expected to be defined in
/usr/lib/libSystem.B.dylib
../bin/mysql undefined reference to _PC expected to be defined in
/usr/lib/libSystem.B.dylib
../bin/mysql undefined reference to _UP expected to be defined in
/usr/lib/libSystem.B.dylib
Trace/BPT trap

> Any luck?

Tilsyneladende ikke?!

--
vh Jesper

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-10-02 16:02

On Sun, 27 Oct 2002 15:42:21 +0100, Jesper <forhulenda@hotmail.com> wrote:

> Sådan her?

[snip]

Besynderligt.

Det lader dog til at de har fundet ud af det hos macaddict:

<http://www.macaddict.com/magazine/disc/>

Ophavet til artiklen har følgende at tilføje:

<http://www.macblog.com/comments.php?id=P41_0_1_0>

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 27-10-02 16:40

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> [snip]
>
> Besynderligt.
>
> Det lader dog til at de har fundet ud af det hos macaddict:
>
> <http://www.macaddict.com/magazine/disc/>

Yippie: succes!

Løsningen var at hente den nye MySQL:
<http://www2.entropy.ch/download/mysql-3.23.52-jaguar.pkg.tar.gz>

Og så ellers følge fremgangsmåden i bladet - eller på ovenstående
website: <http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/>

Så langt så godt...

Tak for hjælpen!

--