Hvor laenge holder friskt gaer?
Fra : Pia

Dato : 27-10-02 11:16

Hejsa

Her i England saelges friskt/levende gaer ikke i butikkerne. Kun toer-gaer.
Jeg har dog fundet ud af, at i et stort supermarked hvor de har en bager i
butikken, kan jeg bede om gaer hos bageren, og saa skaerer de et stykke af
deres store blokke af gaer ude bagved, og saelger det gerne. Det tager mig
over en halv time at koere til dette supermarked, saa det sker ikke saa tit.
Nu skal jeg alligevel den vej i eftermiddag, og saa ville jeg lige hoere,
hvor laenge gaeret kan holde sig i mit koeleskab? Det ville vaere praktisk
at koebe en ordentlig klump, men hvis det kun kan holde en uge eller saa,
saa er det jo bare spild af penge.

Tak for hjaelpen

Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-10-02 11:44

"Pia" <pia.a.reynolds@btinternet.com> writes:

> [...]
> at koebe en ordentlig klump, men hvis det kun kan holde en uge eller saa,

Under strejken i 1998 hamstrede alle folk gær i store mængder fordi
det kan fryses. Efter lid søgning har jeg fundet ud af at det er
rigtigt:
http://www.fi.dk/mad/hygiejne/frysning/bagvaerk/
Desværre står der intet om hvor længe det kan holde og om man evt.
skal bruge mere eller mindre gær, så det må du selv lede/spørge dig
til. Men du kan i hvert fald godt købe en god portion gær.

Bruger englænderne altid tørgær til deres brød eller bager de bare
ikke selv?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Pia

Dato : 27-10-02 11:51

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

>Men du kan i hvert fald godt købe en god portion gær.

Tak for hjaelpen

> Bruger englænderne altid tørgær til deres brød eller bager de bare
> ikke selv?

De bruger bare altid toergaer. Saa vidt, jeg ved, var der et problem (a la
salmonella panik ved kyllinger) for en del aar siden (det maa vaere mere end
10 aar siden, for jeg flyttede herover i 1992), og af en eller anden grund
er det aldrig blevet normalt at saelge igen. Det er yderst irriterende!!!

Knus

Pia

Fra : Emil

Dato : 27-10-02 16:48

On 27 Oct 2002 11:43:52 +0100, Trine Kornum Christiansen wrote:

>Desværre står der intet om hvor længe det kan holde og om man evt.
>skal bruge mere eller mindre gær, så det må du selv lede/spørge dig
>til. Men du kan i hvert fald godt købe en god portion gær.

Når man fryser friskt gær, vil nogle af gærcellerne blive ødelagt
(sprænges) under frysningen. Resultatet er, at man ikke kan vide
hvor mange af gærcellerne der overlever, da det afhænger af
fodringstilstanden umiddelbart før indfrysningen.
Derfor er det meget vigtigt at bruge *helt* friskt gær, som
normalt er i god fodringstilstand.

Man kan også fodre gæren med en kølevædske før indfrysningen, så
*alle* gærceller overlever.

Rent praktisk rører man 1 pk frisk gær (50 gram) med en blanding
af 1 spsk vand og 1 tesk kemisk ren glycerin, og lader denne grød
så et par timer før nedfrysningen. Så kan man beregne gæren som
friskt gær after optøningen.

Nedfryser man store portioner, laves en blanding af 1 del kemisk
ren glycerin og 5 dele vand. Gæren udrøres heri til en tyk grød,
og hviler et par timer, så gærens cellevædske er udskiftet med
kølevædsken.
Efter optøning beregnes gæren som friskt gær.

3 mdr er den normale gemmetid. Herefter må der påregnes en lavere
overlevelse af gærcellerne, men som med alt andet, kan det gemmes
meget længere. Husk at gærcellerne stadig er levende under
frysningen, men deres stofskifter er nedsat voldsomt.

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-02 19:55

"Emil" <emilsen@image.dk> wrote in message

> [...]
> meget længere. Husk at gærcellerne stadig er levende under
> frysningen, men deres stofskifter er nedsat voldsomt.

Og så er det vist enklere at bruge tørgæren, der jo intet fejler!

Fra : Emil

Dato : 27-10-02 21:37

On Sun, 27 Oct 2002 19:54:42 +0100, Henrik wrote:

<snip>

>Og så er det vist enklere at bruge tørgæren, der jo intet fejler!

Dette er nu ikke helt korrekt. Tørgæren indeholder en stor del
'misfostre' i form af døde celler. Tørgæren skal også 'aktiveres'
i et stykke tid, før virkningen indtræder. Så helt enkelt er det
ikke.

Tørgæren har begrænset holdbarhed i køleskabet, men den kan
umiddelbart fryses ned, da vandindholdet er minimalt.

Mit svar var på det aktuelle emne: friskt gær/gaer og ikke andet.

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-02 22:55

> [...]
> umiddelbart fryses ned, da vandindholdet er minimalt.
>
> Mit svar var på det aktuelle emne: friskt gær/gaer og ikke andet.

De døde celler udgør jo ikke noget problem...og med gode lange liggetider
for at få et godt gærbrød....så er det i praksis uvæsentligt, om gæren skal
bruge lidt tid til at vågne...men det skal du ikke tage personligt.....det
var blot en kommentar om at besværet med at skaffe sig frisk gær i GB efter
min mening ikke er umagen værd.....for den tørre virker lige så godt som den
frosne....og friske, for den sags skyld.

Mvh H.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 29-10-02 21:28

"Emil" <emilsen@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> umiddelbart fryses ned, da vandindholdet er minimalt.
>
> Mit svar var på det aktuelle emne: friskt gær/gaer og ikke andet.

I Norge bruger man også meget tørgær (selvom der i Fredrikstad ingen besvær
er med at købe pressegær) få minutter før dejen tilvirkes, aktiveres et brev
tørgær i ½ dl lunkent vand tilsat en knivspids sukker, kort efter er gæren
ved at skumme ud over glasset og er i høj grad aktiveret og klar til brug.

mvh
Jørgen

Fra : Pia

Dato : 29-10-02 21:59

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> wrote in message news:3dbef4ff$0$28821

> [...]
> ved at skumme ud over glasset og er i høj grad aktiveret og klar til brug.

Hmmm...det kan vaere, jeg alligevel gaar tilbage til toergaer. Jeg bagte
kanelsnegle med mit fine "levende" gaer (efter en opskrift, vi altid har
brugt i familien), og de haevede stort set ikke...smagen var ok, men de var
*noget* tunge :(

Oev!

Pia

Fra : Nette

Dato : 04-11-02 01:10

"Pia" wrote
> [...]
> kanelsnegle med mit fine "levende" gaer (efter en opskrift, vi altid har
> brugt i familien), og de haevede stort set ikke...smagen var ok, men de

Prøv igen, og går det galt igen, så vis din opskrift til den rare gærsælger,
måske har han lige et fif. Ingredienserne derovre er jo lidt anderledes end
her.
Giv ikke op så let, det smager bedst med frisk gær

Nette

Fra : Nette

Dato : 04-11-02 01:08

"Emil" wrote
> [...]
> fodringstilstanden umiddelbart før indfrysningen.
> Derfor er det meget vigtigt at bruge *helt* friskt gær, som

Du tilsætter bare lidt ekstra gær, så skal det nu nok gå uden div.
foreberedelser før frysningen.

Nette

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 27-10-02 14:33

> [...]
praktisk
> at koebe en ordentlig klump, men hvis det kun kan holde en uge eller saa,

Hej Pia

Gær kan faktisk fryses ned, det virker ok efter optøning. Det eneste men er,
at gæren bliver flydende, når man tør den op. Det skal man lige tænke på, så
man ikke bare lægger det på bordet. Du kan altså roligt indkøbe en stor
portion, og fryse det ned i passende portioner.

Mvh.
Mette Sørup

Fra : Jette

Dato : 28-10-02 08:48

> [...]
praktisk
> at koebe en ordentlig klump, men hvis det kun kan holde en uge eller saa,

Bare lige en lille ting: De fleste bagerafdelinger i supermarkederne i
England giver altså frisk gær væk gratis. Jeg har altid fået det med hjem
uden beregning.

Jette

Fra : Pia

Dato : 28-10-02 08:51

"Jette" <jette.andersen@stofanet.dk> wrote in message news:3dbceb6f$0$805

> Bare lige en lille ting: De fleste bagerafdelinger i supermarkederne i
> England giver altså frisk gær væk gratis. Jeg har altid fået det med hjem
> uden beregning.
>
> Jette

HOV...det vidste jeg da ikke!!!! Det er jo ikke ligefrem dyrt. Det var 16
pence for 50g, saa jeg skal saamaend ikke brokke mig, men alligevel. Jeg
fik det fra Sainsburys...?

Pia

Fra : Jette

Dato : 28-10-02 14:34

> [...]
16
> pence for 50g, saa jeg skal saamaend ikke brokke mig, men alligevel. Jeg

Sainsbury's ved jeg ikke lige noget om, men jeg har fået gratis gær i både
Safeway, Tesco og ASDA, så deeetttt....

Jette

Fra : Pia

Dato : 28-10-02 14:43

> Sainsbury's ved jeg ikke lige noget om, men jeg har fået gratis gær i både
> Safeway, Tesco og ASDA, så deeetttt....
>

> Jette

Hold da op...Tesco here I come!!

Tak for tippet :)