Oksesteg...hvordan
Fra : Dorthe

Dato : 25-10-02 22:51

Hej ..
Jeg skal have 22 gæster næste weekend - er ikke nogen ørn i et køkken . Er
blevet fortalt, at en oksegrydesteg er nem at gå til . Hvad er jeres
erfaringer, er der nogle faldgruber ? Hvor stor en steg skal jeg købe til 20
voksne og 2 børn ? Bilka har oksesteg på tilbud i næste uge - er det o.k. at
købe der, eller skal jeg til en slagter for at være sikker på kvaliteten ?
Hvordan skal den tilberedes og hvad severer jeg til , udover sovs og
kartofler ??? ......Tja, det er noget af en udfordring - men jeg vil gerne
forsøge at lave en god middag.
Venlig hilsen Dorthe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-10-02 08:29

"Dorthe" <sludder@.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ..
> Jeg skal have 22 gæster næste weekend - er ikke nogen ørn i et køkken . Er
> blevet fortalt, at en oksegrydesteg er nem at gå til .

Hvor stor en gryde har du? Der skal altså NOGET af en gryde til her.
Du skal bruge 5 - 6 kg. kød, alt efter hvor kødspisende dine gæster er.

Kunne det være en ide at skære kødet i strimler og lave en lækker sammenkogt
ret?
Hvis du ikke er en køkkenørn, er det sikrere, og det giver mere ro i sjælen,
når du kan lave det før gæsterne kommer, evt. dagen før.

Hilsen Inger

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 26-10-02 09:07

> [...]
> Hvordan skal den tilberedes og hvad severer jeg til , udover sovs og
> kartofler ??? ......Tja, det er noget af en udfordring - men jeg vil gerne

Jeg vil altså også tilslutte mig Inger.
Det er helt fint, at du vil lave middag, men det kan du altså også sagtens
gøre på en nemmere måde. Jeg har efterhånden lært ikke at eksperimentere med
uprøvede opskrifter eller råvarer, når jeg har gæster. Eksperimenterne
lægger jeg hos familien herhjemme. Bliver noget godt, ja så kan det bruges,
næste gang der er gæster.
Hvis du kommer til at klokke i det, så vil du højst sandsynligt have en
elendig aften, fordi du husker på alle de gange du har spist godt hos dem og
de ville jo aldrig have ødelagt noget så simpelt som...... osv.
Sådan har jeg i hvert fald haft det de par gange, det er sket.
Tænk over, hvilken ret du er rigtig god til at lave. Er det kødsauce, ja så
er det det du skal servere. Med dejlig frisk pasta, friskreven parmesan og
en god hjemmelavet salat, skal du nok blive udråbt til helt blandt gæsterne.
Er det frikadeller, du er god til, så laver du det.
MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-10-02 09:31

"Dorthe" <sludder@.dk> writes:

> [...]
> Hvordan skal den tilberedes og hvad severer jeg til , udover sovs og
> kartofler ??? ......Tja, det er noget af en udfordring - men jeg vil gerne

Jeg syntes at oksegrydesteg er noget af det nemmeste at lave og da det
smager godt og forholdsvis billigt, så kan du jo bare lave en
generalprøve i løbet af ugen.

Hvor meget kød du skal bruge ved jeg ikke, men spørg slagteren i
Bilka, de ved det helt sikkert. Jeg ville sagtens turde købe den/dem
hos Bilka.

Godt så, tilberedning:

Oksestegen krydres med lidt salt og peber og brunes i en stegegryde. I
en stegegryde kan du også sagtens have 2 eller 3 stege alt efter
størrelsen. Når de alle sammen er godt brunede hælder du vand ved, jeg
vil gætte på 3-5 dl, her kommer du også kulør i. Så lægger du låg på,
skruer helt ned, så det kun lige akkurat koger og så lader du det bare
stå nogle timer. Hvis der er 3 stege i skal du efter et par timer
vende lidt rundt på dem. Når der er gået ca. 3 timer burde de være ved
at være færdige, prøv med et stegetermometer. Jeg ved ikke lige hvor
varmt oksekød skal være, men det står som regel på termometeret.

Sovsen laver du af stegeskyen spædet op med vandet fra kartoflerne og
bønnerne [se senere]. Tilsæt evt. mere kulør, salt og peber hvis det
er nødvendigt. Jævnes med alm. mel, endelig ikke maizena, det giver en
helt forkert konsistens til den slags sovse.

Til det serverer du kogte kartofler, kogte bønner, de må endelig ikke
koge for længe, der skal være lidt "bid" i dem, og sidst, men absolut
ikke mindst, glaserede perleløg.

Server en god rødvin til og som dessert vil en gammeldags æblekage
være helt perfekt.

God fornøjelse.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : mcloud

Dato : 26-10-02 10:17

"Dorthe" skrev d. 25-10-02 22:51 dette indlæg :
> [...]
> Hvordan skal den tilberedes og hvad severer jeg til , udover sovs og
> kartofler ??? ......Tja, det er noget af en udfordring - men jeg vil

Hej Dorte

Du skal beregne ca 250 gram kød til hver + lidt ekstra til dem der
spiser mere altså ca 6kg.
Hvis du i bilka køber oksebov eller tykkamsteg deler du stegen , hvis
den ikke er delt i forvejen.
Derefter smider du den i ovnen i bradepanden brune den eller dem i ca
20-25 minutter på 250 grader, der efter smider du et par laurbærblade ,
salt og peber , et par løg, et par gulerødder , 3spsk ribs gele , evt
lidt krydderurter i panden også og kommer væde ved stegen ca 1½ liter
.HUSK AT SPÆDE MED VÆSKE, så skruer du ned på ca 170 grader og steger
stegene i ca 1½ -2 timer .Tager stegene ud og hviler og skærer for og
serverer.

Som tilbehør ville jeg servere glasserede små perleløg ,de laves på
samme måde som brunede kartofler .
Bønner der er rullet med bacon og lige ristet på panden og derefter sat
i ovnen på 200 grader i 10 minutter, server straks.
Nogle gode kartofler ,samt gulerødder. evt, broccoli

håber dette var noget
velbekommen
mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : aks

Dato : 26-10-02 11:29

"mcloud" skrev d. 26-10-02 10:17 dette indlæg :
> [...]
sat
> i ovnen på 200 grader i 10 minutter, server straks.
> Nogle gode kartofler ,samt gulerødder. evt, broccoli

Gammeldags oksesteg er meget nem , men lad være med at komme vand ved
efter bruning kom rødvin ved istedet for, det smager godt i sovsen og så
mindsker du stegetiden ca. ½ time eller mer det gør ikke noget den står
og trækker bagefter.
Bon appetit
M.V.H.aks

http://www.kandu.dk/

Fra : SB

Dato : 28-10-02 19:54

"aks" <aks.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> køkken
> købe

Nu kunne jeg ikke finde på at lave en oksesteg andre steder en på min grill,
har før haft den i brug i snestorm.
Plejer at sætte et stegetermometer ind i den, så kan jeg se når den er
færdig, da min erfaring siger mig at ikke alle skal have lige meget,
afhænger lidt af tykkelsen på den, og så det at grillen ikke er helt så nemt
at styre rent temperaurmæssigt som en ovn.
Kødet i Bilka er OK, men køber nu mit ved en halalslagter, det er billiger
og absolut ikke dårliger end Bilkas.

Søren