|
| Dot3 vs. Dot4 Fra : Troels Plougmann Ols~ |
Dato : 25-10-02 15:59 |
|
Heysan, jeg har en gammel Yamahakker 4g fra '79 med skivebremse. På låget
til bremsevæske står der at man skal bruge DOT3 bremsevæske - og uheldigvis
har min fader fået købt DOT4.
Nu ville jeg høre; hvad vil der ske ved at smide DOT4 i den? Er DOT4 bedre
end DOT3, eller er det to vidt forskellige væsker?
På forhånd tak for et hurtigt svar
// Troels
| |
Hans Paulin (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Hans Paulin |
Dato : 25-10-02 16:06 |
|
"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3db95c1c$0$3358$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> Nu ville jeg høre; hvad vil der ske ved at smide DOT4 i den? Er DOT4 bedre
> end DOT3, eller er det to vidt forskellige væsker?
>
....DOT4 er bare et nummer bedre - jeg ved ikke, om man stadig kan få DOT3...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)
| |
Martin Sørensen (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 25-10-02 16:49 |
|
> Heysan, jeg har en gammel Yamahakker 4g fra '79 med skivebremse. På låget
> til bremsevæske står der at man skal bruge DOT3 bremsevæske - og
uheldigvis
> har min fader fået købt DOT4.
> Nu ville jeg høre; hvad vil der ske ved at smide DOT4 i den? Er DOT4 bedre
> end DOT3, eller er det to vidt forskellige væsker?
DOT 4 er bedre, og så vist jeg ved er den også fuldt 'bagudkompatibel' med
DOT3. Du skulle kun have været nervøs, hvis der stod DOT5 på flasken.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Brian Axelgaard [940~ (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard [940~ |
Dato : 25-10-02 17:24 |
|
"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:apbp5o$1l88$1@news.cybercity.dk...
> DOT 4 er bedre, og så vist jeg ved er den også fuldt 'bagudkompatibel' med
> DOT3. Du skulle kun have været nervøs, hvis der stod DOT5 på flasken.
Nervøs... fordi den ikke findes eller hur?
| |
Gundersen (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Gundersen |
Dato : 25-10-02 18:08 |
|
Hejsa
> Nervøs... fordi den ikke findes eller hur?
Nej, fordi at den er lavet på en anden måde, som et Dot3 system nok ik kan lide.
Præcist ved jeg det ikke, men Dot5 er i hvertfald noget anderledes end Dot3
Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit
| |
Janus (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Janus |
Dato : 25-10-02 20:42 |
|
dot 5 er silikonebaseret æder ikke maling osv. men kommer da vand i
systemet er man på spanden
der er vist osse kommet 5.1 eller 5.2 der er vist blandbar med dot 3 og 4
Janus
"Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3DB97A52.4040701@tdcadsl.dk...
> Hejsa
>
> > Nervøs... fordi den ikke findes eller hur?
>
>
> Nej, fordi at den er lavet på en anden måde, som et Dot3 system nok ik kan
lide.
>
> Præcist ved jeg det ikke, men Dot5 er i hvertfald noget anderledes end
Dot3
>
> Mvh Emil
> --
> www.Scooterzone.dk
> Suzuki GSF 400 Bandit
>
| |
Anders Majland \(Rep~ (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 25-10-02 18:32 |
|
> Præcist ved jeg det ikke, men Dot5 er i hvertfald noget anderledes end
Dot3
Men så er der vist noge med at 5.1 er meget forskellig fra 5 men
kompatibel med bremsesytemer beregnet til 4
/A
| |
Poul B-H (26-10-2002)
| Kommentar Fra : Poul B-H |
Dato : 26-10-02 11:27 |
|
Lidt søgning gav bl.a. dette:
http://realbig.com/detomaso/1997-03/1.html
Poul B-H
"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:apdgs8$6ab$1@sunsite.dk...
> > Præcist ved jeg det ikke, men Dot5 er i hvertfald noget anderledes end
> Dot3
>
> Men så er der vist noge med at 5.1 er meget forskellig fra 5 men
> kompatibel med bremsesytemer beregnet til 4
>
> /A
>
>
| |
Preben Riis Sørensen (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 25-10-02 21:20 |
|
Du skulle kun have været nervøs, hvis der stod DOT5 på flasken.
>
> signing off.. Martin Sørensen
>
>
Hvad er det farlige ved DOT5 så?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Claus Ruglund Jakobs~ (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Claus Ruglund Jakobs~ |
Dato : 25-10-02 22:08 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3db9a757$0$28784$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Du skulle kun have været nervøs, hvis der stod DOT5 på flasken.
> >
> > signing off.. Martin Sørensen
> >
> >
>
> Hvad er det farlige ved DOT5 så?
> --
Det er silikonebaseret bremsevædske, og det kan IKKE bruges sammen med dot3
eller dot4
(correct me if im wrong)
--
Mvh Claus
(cb750 f2 '77)
(dmcn #621 - http://dfm.divvy.dk/?id=92¨)
(dette er absolut IKKE leveret af kandu.dk)
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
| |
Martin Sørensen (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 25-10-02 22:38 |
|
> > > Du skulle kun have været nervøs, hvis der stod DOT5 på flasken.
> > Hvad er det farlige ved DOT5 så?
> Det er silikonebaseret bremsevædske, og det kan IKKE bruges sammen med
dot3
> eller dot4
> (correct me if im wrong)
Det er også sådan jeg forstår det.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Hekto (26-10-2002)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 26-10-02 00:16 |
|
In article <3db9a757$0$28784$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
preben@esenet.dk says...
>
> Du skulle kun have været nervøs, hvis der stod DOT5 på flasken.
> >
> > signing off.. Martin Sørensen
> >
> >
>
> Hvad er det farlige ved DOT5 så?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
DOT5 kan bl.a. ødelægge bremseslangerne, og så er man vist rimeligt på
spanden! Bl.a. kan indersiden ligefrem 'krakelere' og forstoppe slanger
og cylindere.
.... har jeg fået fortalt!
--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8
| |
Hekto (26-10-2002)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 26-10-02 00:30 |
|
In article <3db9a757$0$28784$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
preben@esenet.dk says...
>
> Du skulle kun have været nervøs, hvis der stod DOT5 på flasken.
> >
> > signing off.. Martin Sørensen
> >
> >
>
> Hvad er det farlige ved DOT5 så?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
DOT5 kan bl.a. ødelægge bremseslangerne, og så er man vist rimeligt på
spanden! Bl.a. kan indersiden ligefrem 'krakelere' og forstoppe slanger
og cylindere.
.... har jeg fået fortalt!
--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8
| |
Preben Riis Sørensen (26-10-2002)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 26-10-02 22:48 |
|
> >
> DOT5 kan bl.a. ødelægge bremseslangerne, og så er man vist rimeligt på
> spanden! Bl.a. kan indersiden ligefrem 'krakelere' og forstoppe slanger
> og cylindere.
>
> ... har jeg fået fortalt!
> --
> /Hekto/Brian
Du mangler to gange mere for at klomme op på .5
Men hvem er det så der nyder godt af DOT5, da det åbenbart er et helt
uanvendeligt produkt? Det er da godt at få problemet belyst, da man jo let
kunne forfalde til at tro at jo højere nr. jo bedre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Michael K. S. (26-10-2002)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 26-10-02 23:20 |
|
On Sat, 26 Oct 2002 23:48:06 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:
>Men hvem er det så der nyder godt af DOT5, da det åbenbart er et helt
>uanvendeligt produkt?
Det er bestemt ikke uanvendeligt,men mange af misforståelserne omkring
DOT og bremsevæske opstår fordi folk blander begreberne sammen.
DOT 5 er som det også har været nævnt silikonebaseret og det betyder
at det _ikke_ må blandes med DOT 3 & 4 (polyglycolesterbaseret) og 5.1
(risiko for udfældning).
Fordelene er at det ikke æder lakken og ikke er hygrofilt (optager
vand),det _har_ desuden også højere tør og våd kogepunkt end DOT3 og
DOT4 - standarden.
Med hensyn til at det kan ødelægge bremseslanger så passer det vist
ikke længere,men var et problem da det blev introduceret da de første
formuleringer indeholdt stoffer der fik slangerne til svulme op.Selv
om det ikke optager vand så kan der stadig komme vand i systemet og
dette vil så samles i den laveste del af systemet (calipre).
Problemet er så at mange blander begreberne DOT5 og DOT5.1 sammen og
bruger dem i en stor pærevælling.DOT 5.1 kan i modsætning til DOT5
godt blandes med DOT3 og DOT4,men har også de samme ulemper hygrofilt
og æder lak.DOT 5.1 bruges tit i ABS systemer da det har en noget
lavere kinetisk viskositet.Det har desuden højere tør og våd kogepunkt
end såvel DOT3 og DOT4 standarden og er som sådan "bedre" i race eller
race-lign. applikationer.
Man skal blot lige være klar over at en DOT4 mærket bremsevæske
sagtens kan være "bedre" (højere kogepunkt) end en DOT 5.1 -mærket
fordi det blot angiver at den opfylder standarden,men ikke hvor meget
den overgår den.Mange racebremsevæsker er således mærket DOT4 eller
evt. Super DOT4 og har højere kogepunkt end specificeret for DOT5.1 i
standarden.Problemet er blot at man med højere kogepunkt også tit får
højere hygrofilicitet med i købet,så holdbarheden nedsættes
væsentligt,ikke noget problem til race hvor man skifter efter hver
raceweekend,til gadeapplikation er en ganske alm. DOT 4 rigeligt og
DOT5.1 penge ud af vinduet.
DOT står iøvrigt for Department Of Transportation og er en US-std. der
specificerer bestemte fysiske og kemiske egenskaber m.m.
-M
| |
Preben Riis Sørensen (27-10-2002)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 27-10-02 23:35 |
|
Michael K. S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
news:5f3mrus0oqk91sr10o2kat0ep89btm70mj@4ax.com...
> On Sat, 26 Oct 2002 23:48:06 +0200, "Preben Riis Sørensen"
> <preben@esenet.dk> wrote:
>
>
> >Men hvem er det så der nyder godt af DOT5, da det åbenbart er et helt
> >uanvendeligt produkt?
>
> Det er bestemt ikke uanvendeligt,men mange af misforståelserne omkring
> DOT og bremsevæske opstår fordi folk blander begreberne sammen.
>
> DOT 5 er som det også har været nævnt silikonebaseret og det betyder
> at det _ikke_ må blandes med DOT 3 & 4 (polyglycolesterbaseret) og 5.1
> (risiko for udfældning).
>
> Fordelene er at det ikke æder lakken og ikke er hygrofilt (optager
> vand),det _har_ desuden også højere tør og våd kogepunkt end DOT3 og
> DOT4 - standarden.
> Med hensyn til at det kan ødelægge bremseslanger så passer det vist
> ikke længere,men var et problem da det blev introduceret da de første
> formuleringer indeholdt stoffer der fik slangerne til svulme op.Selv
> om det ikke optager vand så kan der stadig komme vand i systemet og
> dette vil så samles i den laveste del af systemet (calipre).
>
> Problemet er så at mange blander begreberne DOT5 og DOT5.1 sammen og
> bruger dem i en stor pærevælling.DOT 5.1 kan i modsætning til DOT5
> godt blandes med DOT3 og DOT4,men har også de samme ulemper hygrofilt
> og æder lak.DOT 5.1 bruges tit i ABS systemer da det har en noget
> lavere kinetisk viskositet.Det har desuden højere tør og våd kogepunkt
> end såvel DOT3 og DOT4 standarden og er som sådan "bedre" i race eller
> race-lign. applikationer.
>
> Man skal blot lige være klar over at en DOT4 mærket bremsevæske
> sagtens kan være "bedre" (højere kogepunkt) end en DOT 5.1 -mærket
> fordi det blot angiver at den opfylder standarden,men ikke hvor meget
> den overgår den.Mange racebremsevæsker er således mærket DOT4 eller
> evt. Super DOT4 og har højere kogepunkt end specificeret for DOT5.1 i
> standarden.Problemet er blot at man med højere kogepunkt også tit får
> højere hygrofilicitet med i købet,så holdbarheden nedsættes
> væsentligt,ikke noget problem til race hvor man skifter efter hver
> raceweekend,til gadeapplikation er en ganske alm. DOT 4 rigeligt og
> DOT5.1 penge ud af vinduet.
>
> DOT står iøvrigt for Department Of Transportation og er en US-std. der
> specificerer bestemte fysiske og kemiske egenskaber m.m.
>
> -M
Tak for udredningen. Den hygrofile evne beskriver du nærmest som et minus.
Jeg vil da kalde det et næsten nødvendigt plus, eller?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Michael K. S. (27-10-2002)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 27-10-02 23:52 |
|
On Sun, 27 Oct 2002 23:34:32 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:
>Tak for udredningen. Den hygrofile evne beskriver du nærmest som et minus.
>Jeg vil da kalde det et næsten nødvendigt plus, eller?
Plus how so ?? Det er så absolut et minus,for det nedsætter
kogepunktet voldsomt når bremsevæsken optager vand ,tør-kogepunktet
(når den er ny) for en typisk DOT5.1 ligger på ca. 270°C,mens
våd-kogepunktet (når den har optaget vand) er ca. 170°C. Det siger sig
selv at jo højere kogepunkt jo bedre,hvis væsken ved meget hård brug
(på bane) begynder at koge opstår der damplommer i systemet,og
bremseeffekten falder til sådan ca. nul da bremsevæske på gasform er
yderst kompressibelt .Hygrofiliciteten er iøvrigt også årsagen til
at man ikke skal gemme rester af bremsevæske når emballagen er brudt.
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/
| |
Soren S. Jorvang (28-10-2002)
| Kommentar Fra : Soren S. Jorvang |
Dato : 28-10-02 01:29 |
|
In article <1hqorucf4dlh7o77vmsd7hhbce168tk6so@4ax.com>, Michael K. S. wrote:
> On Sun, 27 Oct 2002 23:34:32 +0100, "Preben Riis Sørensen"
> <preben@esenet.dk> wrote:
>
>>Tak for udredningen. Den hygrofile evne beskriver du nærmest som et minus.
>>Jeg vil da kalde det et næsten nødvendigt plus, eller?
>
> Plus how so ?? Det er så absolut et minus,for det nedsætter
Fordi alternativet (med f.eks. DOT5) er at vandet samler sig
i lommer i systemet, hvor det vil goere mere skade.
> kogepunktet voldsomt når bremsevæsken optager vand ,tør-kogepunktet
> (når den er ny) for en typisk DOT5.1 ligger på ca. 270°C,mens
> våd-kogepunktet (når den har optaget vand) er ca. 170°C. Det siger sig
Men dette er ikke et praktisk problem, hvis bare man skifter
vaedsen regelmaessigt og det tager jo ikke mange minutter at
goere det hvert aar eller for den sags skyld hvert halve, hvis
man er ekstra paranoid/kraevende.
--
Soren
| |
Michael K. S. (28-10-2002)
| Kommentar Fra : Michael K. S. |
Dato : 28-10-02 01:58 |
|
On 28 Oct 2002 00:29:01 GMT, soren@wheel.dk (Soren S. Jorvang) wrote:
>Fordi alternativet (med f.eks. DOT5) er at vandet samler sig
>i lommer i systemet, hvor det vil goere mere skade.
Det _kan_ være et problem,når det sker (hvilket det undertiden gør) at
man får vand i systemet,men det gør det langt fra altid og det bruges
altså i nogle systemer...Selv ville jeg dog ikke bruge det,men hellere
DOT5.1
>Men dette er ikke et praktisk problem
Ikke rigtigt og så alliwl på en måde....
>, hvis bare man skifter
>vaedsen regelmaessigt og det tager jo ikke mange minutter at
>goere det hvert aar eller for den sags skyld hvert halve, hvis
>man er ekstra paranoid/kraevende.
Det kommer meget an på hvilket produkt man bruger for holdbarheden
(hygrofiliciteten) varierer meget.Som antydet er prisen for de højere
kogepunkter i raceorienterede bremsevæsker tit en øget
hygrofilicitet,så holdbarheden ikke er år men derimod mdr. eller
mindre....Man skal derfor foretage en afvejning af dels hvilket
brugsmønster man har og en (ærlig) vurdering af hvor tit man
skifter.En del skifter bremsevæske meget sjældent eller evt. kun hvert
2-3 år og i så fald har man mistet en pæn stor del af "ydeevnen".Måden
værksteder måler om bremsevæsken er moden til udskiftning er iøvrigt
at måle netop kogepunktet (læs hvor meget vand det har optaget).
Normalt gør det ikke så meget fordi de fleste gadekørere ikke har
reelt behov for ret meget ,men-men tager en sådan pilot så sin
gademaskine ind på en bane til en TD,uden at ha' skiftet bremsevæsken
kan det pludselig vise sig at blive et endog meget reelt
problem....Suzukis Gixxer1000 er et eksempel på en cykel der har haft
problemer med bremsesvigt af samme årsag.
Så ja for langt de fleste er det ikke et praktisk problem,men for et
mindretal kan det være en endog særdeles relevant problemstilling,det
afhænger som altid af hvem man er
-M
| |
Carsten (26-10-2002)
| Kommentar Fra : Carsten |
Dato : 26-10-02 02:48 |
|
Totalt OT:
He he, tænk at den slags stadig kører på gaden. Dengang
jeg var dreng var sådan en "state of the art" og efter reglerne
med "max 2 gear" er den vist blevet en meget eftertragtet
mangelvare. Hvad koster en sådan i dag i brugthandel ?
Carsten
"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:3db95c1c$0$3358$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Heysan, jeg har en gammel Yamahakker 4g fra '79
| |
Claus Ruglund Jakobs~ (26-10-2002)
| Kommentar Fra : Claus Ruglund Jakobs~ |
Dato : 26-10-02 09:46 |
|
"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:apcsg9$7hf$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Totalt OT:
>
> He he, tænk at den slags stadig kører på gaden. Dengang
> jeg var dreng var sådan en "state of the art" og efter reglerne
> med "max 2 gear" er den vist blevet en meget eftertragtet
> mangelvare. Hvad koster en sådan i dag i brugthandel ?
>
Hvis du kigger i den blå avis ligger de fra 1500 til 10000 (!) kr alt efter
stand
og sælger forhåbninger
--
Mvh Claus
(cb750 f2 '77 eks yamaha '75-76-77 )
(dmcn #621 - http://dfm.divvy.dk/?id=92¨)
(dette er absolut IKKE leveret af kandu.dk)
> Carsten
>
> "Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en
> meddelelse news:3db95c1c$0$3358$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Heysan, jeg har en gammel Yamahakker 4g fra '79
>
>
| |
Troels Plougmann Ols~ (26-10-2002)
| Kommentar Fra : Troels Plougmann Ols~ |
Dato : 26-10-02 15:36 |
|
Jeg har en du kan købe for 5.5 kilo, i meget pæn stand, og helt nyrenoveret.
Der følger bl.a. et 12,8 hk tunsæt med (karb+cyl+topstk.), er bange for at
udstødningen (La Franconi) mangler, da en af mine venner var så uheldig at
få solgt det med HANS knallert (grrr...)
Som den står nu kører den 65-67 km/t, målt efter en af de tavler politiet
har med "du kører", målt over 3 gange. På speedo er det ca 80 km/t. Den
kører med 13 tænder foran, 43 bag, en 16½ mm karb (eller deromkring ,
samt 5.3 hk skråtskåren udstødning.
Den har fået nye bremseklodser foran, bremsebakker bagtil er efterset, nyt
org. primærtandhjul samt koblingsknast, samt gearkassen er renovreret.
Bortset fra en enkelt skramme i tanken er standen meget god!
Den kan ses på www.puttitat.dk/knallert - dog med det forbehold at siden
måske har lidt problemer med thumbnails.
Yamaha FS-1 4g DX (skivebremse for)
Har alle dele til at gøre den 100% lovlig med igen.
Den står dog med forlænget forgaffel, ca. 10-15 cm. - har aldrig fundet ud
af om det er lovligt - men det er udført i en meget flot finish, og jeg tror
ikke på nogen politimænd vil kunne se at det er uoriginalt.
Muligvis bytte med scooter (30 km/t), ikke Yamaha Jog (for lille til mine
1,97 meter) o.l. + evt. lidt penge oveni (altså til den med scooteren,
alt efter mærke, model, stand, km, og årgang).
Mange hilsener,
Troels P. Olsen
"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
news:apcsg9$7hf$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Totalt OT:
>
> He he, tænk at den slags stadig kører på gaden. Dengang
> jeg var dreng var sådan en "state of the art" og efter reglerne
> med "max 2 gear" er den vist blevet en meget eftertragtet
> mangelvare. Hvad koster en sådan i dag i brugthandel ?
>
> Carsten
>
> "Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en
> meddelelse news:3db95c1c$0$3358$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Heysan, jeg har en gammel Yamahakker 4g fra '79
| |
Martin Sørensen (26-10-2002)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 26-10-02 11:53 |
|
> > Heysan, jeg har en gammel Yamahakker 4g fra '79
> He he, tænk at den slags stadig kører på gaden. Dengang
> jeg var dreng var sådan en "state of the art" og efter reglerne
> med "max 2 gear" er den vist blevet en meget eftertragtet
> mangelvare. Hvad koster en sådan i dag i brugthandel ?
Jeg solgte min for ca. et år siden for 3000,-, da jeg havde købt MC. Det
passede så lige med at jeg kunne smutte ud og bruge alle pengene på et par
MC-bukser dagen efter.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Troels Plougmann Ols~ (26-10-2002)
| Kommentar Fra : Troels Plougmann Ols~ |
Dato : 26-10-02 14:40 |
|
Jeg har en du kan købe for 5.5 kilo, i meget pæn stand, og helt nyrenoveret.
Der følger bl.a. et 12,8 hk tunsæt med (karb+cyl+topstk.), er bange for at
udstødningen (La Franconi) mangler, da en af mine venner var så uheldig at
få solgt det med HANS knallert (grrr...)
Som den står nu kører den 65-67 km/t, målt efter en af de tavler politiet
har med "du kører", målt over 3 gange. På speedo er det ca 80 km/t. Den
kører med 13 tænder foran, 43 bag, en 16½ mm karb (eller deromkring ,
samt 5.3 hk skråtskåren udstødning.
Den har fået nye bremseklodser foran, bremsebakker bagtil er efterset, nyt
org. primærtandhjul samt koblingsknast, samt gearkassen er renovreret.
Bortset fra en enkelt skramme i tanken er standen meget god!
Den kan ses på www.puttitat.dk/knallert - dog med det forbehold at siden
måske har lidt problemer med thumbnails.
Yamaha FS-1 4g DX (skivebremse for)
Har alle dele til at gøre den 100% lovlig med igen.
Den står dog med forlænget forgaffel, ca. 10-15 cm. - har aldrig fundet ud
af om det er lovligt - men det er udført i en meget flot finish, og jeg tror
ikke på nogen politimænd vil kunne se at det er uoriginalt.
Muligvis bytte med scooter (30 km/t), ikke Yamaha Jog (for lille til mine
1,97 meter) o.l. + evt. lidt penge oveni (altså til den med scooteren,
alt efter mærke, model, stand, km, og årgang).
Mange hilsener,
Troels P. Olsen
"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
news:apcsg9$7hf$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Totalt OT:
>
> He he, tænk at den slags stadig kører på gaden. Dengang
> jeg var dreng var sådan en "state of the art" og efter reglerne
> med "max 2 gear" er den vist blevet en meget eftertragtet
> mangelvare. Hvad koster en sådan i dag i brugthandel ?
>
> Carsten
>
> "Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en
> meddelelse news:3db95c1c$0$3358$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Heysan, jeg har en gammel Yamahakker 4g fra '79
>
>
| |
Carsten (26-10-2002)
| Kommentar Fra : Carsten |
Dato : 26-10-02 18:32 |
|
He he, jeg takker for tilbuddet men jeg har vist haft de
knallerter jeg skal have
Mit spørgsmål var af ren kuriøs karakter.
Carsten
"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i
en meddelelse news:3dba9b21$0$3411$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har en du kan købe for 5.5 kilo, i meget pæn stand, og helt
nyrenoveret.
>
> "Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
> news:apcsg9$7hf$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> > He he, tænk at den slags stadig kører på gaden. Dengang
> > jeg var dreng var sådan en "state of the art" og efter reglerne
> > med "max 2 gear" er den vist blevet en meget eftertragtet
> > mangelvare. Hvad koster en sådan i dag i brugthandel ?
> >
> > Carsten
| |
|
|