Q: Hvilken RAM virker i min G4
Fra : Peter Theglev

Dato : 25-10-02 15:54

Det har været oppe og vende nogen gange, men jeg har -stadig- ikke haft held
til at købe en klods, der rent faktisk virker, i en PC-biks.

Jeg har prøvet med en 512 klods, 168 pins, PC133, SD-RAM. Også prøvet med
PC100. Intet virker.

Derfor - er der nogen, der helt præcist kan fortælle, hvor man kan købe
noget, der virker. Det må MEGET gerne være en pc-biks, der vist er en del
billigere end f.eks. Macexpres og Officeline.

G4/AGP/400Mhz

venligst
Peter

Fra : Neglesaks

Dato : 25-10-02 23:35

Peter Theglev <peter.theglev@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> til at købe en klods, der rent faktisk virker, i en PC-biks.
>
> Jeg har prøvet med en 512 klods, 168 pins, PC133, SD-RAM. Også prøvet med

Så har du et afbrændt motherboard eller skidt i RAMsoklerne, for både
PC100 & 133 skulle virker i din Mac.

> [...]
> noget, der virker. Det må MEGET gerne være en pc-biks, der vist er en del
> billigere end f.eks. Macexpres og Officeline.

har selv haft en mage til.

> venligst
> Peter

Hvis du køber din RAM hos Officeline har du for mange penge på lommen.

Køb på Falkoner Alle i stedet.

--
http://neglesaks.dk
En go' gang Pia blir' Danmark blåt a'!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-02 03:08

Hej Peter

Peter Theglev wrote:

> Det har været oppe og vende nogen gange, men jeg har -stadig- ikke haft held
> til at købe en klods, der rent faktisk virker, i en PC-biks.

Det er nok fordi de fleste PC folk ikke aner ret meget om RAM, - og især hvilke
forskelle, der er på forskellige mærker og typer...

> Jeg har prøvet med en 512 klods, 168 pins, PC133, SD-RAM. Også prøvet med
> PC100. Intet virker.

Du skal huske, at _alle_ moduler _SKAL_ være af samme type, - fx. PC100 CL2
2-2-2 (16x8 = 4x4x8 = 128Mbits moduler), - _eller_ PC133 CL2 2-2-2 (16x8 =
4x4x8 = 128Mbits) - _eller_ tilsvarende CL3 2-2-2 moduler. Bemærk dog at CL3 er
langsommere end CL2.

Du må heller ikke blande CL2 og CL3, - gør du det, vil en CL2 modul blive reg.
som værende en CL3, - altså en langsommere RAM end CL2.

Du må heller ikke blande 128Mbits (4x4x8) og 256Mbits (4x8x8) moduler. Og husk
at RAM _skal_ være 64bits og ikke 32bits

> Derfor - er der nogen, der helt præcist kan fortælle, hvor man kan købe
> noget, der virker. Det må MEGET gerne være en pc-biks, der vist er en del
> billigere end f.eks. Macexpres og Officeline.

Det kan ihvertfald hurtigt blive billigere end OfficeLine. - For nylig skulle
jeg bruge noget 'født' RAM til en Beige G3. Jeg ringede til dem og fik opgivet
en pris på ca. 1300kr. + moms for 256mb, så jeg skyndte mig at skrive til OWC.
Her fik jeg det til knap 240kr. - helt nøjagtig 239,07kr. inkl. moms og
forsendelse....

> G4/AGP/400Mhz

Her er en link til RAM, der kan bruges på en G4/400AGP. Kig især på OWC's egne
PC100 og PC133 moduler. Selv hvis du importerer dem selv, så vil det være
billigere end selv de fleste PC-bikse, - og så er du sikker på, at de virker i
din maskine. - Og der er livsvarigt garanti. OWCs eget mærke 'Mercury' er
primært med RAM-kredse fra Texas instruments. Det har alle de moduler, jeg
hidtil har købt derovre været, selvom printet godt kan være et 3.-parts
produkt.

<http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=164&type=Memory&TI=%23TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades>.

Det er godt nok et langt link, men kig alligevel...

Hvis du er interesseret i at være med i et køb, så skal jeg igen snart have
bestilt noget derovre. - denne gang lidt 'hardware', og så deles vi om de
reelle udgifter i forhold til det, der købes. Jeg er importørregistreret, så
det sparer for fortoldningsomkostninger. Så kontakt mig bare off-list, hvis det
har interesse.

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-10-02 11:39

On Fri, 25 Oct 2002 16:54:00 +0200, Peter <peter.theglev@tiscali.dk> wrote:

> Derfor - er der nogen, der helt præcist kan fortælle, hvor man kan købe
> noget, der virker. Det må MEGET gerne være en pc-biks, der vist er en del
> billigere end f.eks. Macexpres og Officeline.

Jeg købte for halvandet års tid siden en 256Mb klods 133Mhz SD-RAM
klods hos Alcotini på Falkoner Allé. Den har virket lige siden på min
G4/AGP/400.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-10-02 23:11

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Jeg købte for halvandet års tid siden en 256Mb klods 133Mhz SD-RAM
> klods hos Alcotini på Falkoner Allé. Den har virket lige siden på min
> G4/AGP/400.

Det er først med 512 MB klodser, at det er bliver mere speget.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 27-10-02 16:21

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er først med 512 MB klodser, at det er bliver mere speget.

Kun hvis det er DDR-RAM.

Ganske almindelige PC133 klodser er i ganske fornuftige priser, også i
512 MB størrelsen.

www.edbpriser.dk

--
http://neglesaks.dk
Hvordan redder man en politisk korrekt person fra at drukne?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-10-02 23:44

Peter Perlsø <se.min@reply-to.com> wrote:

> Kun hvis det er DDR-RAM.
>
> Ganske almindelige PC133 klodser er i ganske fornuftige priser, også i
> 512 MB størrelsen.
>
> www.edbpriser.dk

Nu var det ikke prisen jeg hentydede til, men at det bliver mere speget
at finde moduler der virker, når de når 512 MB. Jeg har selv prøvet at
købe et par moduler dengang priserne var helt vildt lave og de virkede
ikke i en G4 Gigabit og i en beige G3 blev de kun genkendt som 256 MB
moduler.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-10-02 00:07

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> [...]
> købe et par moduler dengang priserne var helt vildt lave og de virkede
> ikke i en G4 Gigabit og i en beige G3 blev de kun genkendt som 256 MB

På sidende fod forekommer det mig, at der var noget med, at man skulle
sørge for, at hukommelseschipsene sad på begge sider af DIMM'en?

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : N/A

Dato : 27-10-02 18:27

Fra : Peter Theglev

Dato : 27-10-02 18:27

d. 27/10/02 16:20 skrev Peter Perlsø på se.min@reply-to.com i artiklen
1fkq00p.1ryonhb6dbfj9N%se.min@reply-to.com:

> Kun hvis det er DDR-RAM.
>
> Ganske almindelige PC133 klodser er i ganske fornuftige priser, også i
> 512 MB størrelsen.
>
> www.edbpriser.dk

Jeps - og jeg har prøvet adskillige, men uden held. Der blev foreslået, at
der ku' være snavs i ram-soklerne, men jeg har prøvet at sætte de
eksisterende klodser i de tomme sokler, og det virker fint.