tyrkisk opskrift (tror jeg..)
Fra : MH

Dato : 25-10-02 09:46

Får nogle år siden, arbejdede jeg på en servicestation, som lå klods op af
et pizzaria - her spiste jeg jo regelmæssigt, så jeg fik et lidt anderledes
forhold til dem der arbejder der end normalt.
Jeg blev på et tidspunkt "træt" af at spise de normale nr. 1 7 uden rejer
osv. så en dag så jeg de selv spiste noget, som så ret lækkert ud.
Jeg vil prøve at beskrive hvad det var:

Det lignede en slags pizza, altså en bund af noget dej, men den var blot
aflang, og ikke rund. Der var en slags "kød-sovs" af hakket oksekød på
toppen, og så husker jeg ikke meget mere, andet end der skulle presses frisk
citron saft over. Det smagte VIDUNDERLIGT - men jeg stoppede på stationen,
inden jeg fik opskriften.
Nogen der kan hjælpe mig med denne herlige ret, navn, opskriften osv.

På forhånd tak !

MVH
MH

Fra : Martin Seebach

Dato : 25-10-02 13:08

"MH" <mikaelh@REMOVETHISstofanet.dk> wrote in message
> [...]
> inden jeg fik opskriften.
> Nogen der kan hjælpe mig med denne herlige ret, navn, opskriften osv.

"Vagabonden" på Nørrebrogade 221 (Kbh N) har noget de kalder "Etli Ekmek",
som er en "tyrkisk krydret national pizza med hakket oksekød" - frit efter
brochuren.. Måske det er det?

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : BoBo

Dato : 25-10-02 13:23

Hejsa..

Det skal jeg fortælle hvad er, for jeg er tyrk selv....det hedder på
tyrkisk LAHMACUN som er noget i retning af ham den forrige har svaret,
og lahmacun er lige til at gå til. opskriften kan jeg finde på nettet
og sende evt. altså en oversat dansk version af den.

Vh
C.C

On Fri, 25 Oct 2002 10:45:53 +0200, "MH"

Fra : Pia

Dato : 25-10-02 13:35

"BoBo" <cimbom@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> og lahmacun er lige til at gå til. opskriften kan jeg finde på nettet
> og sende evt. altså en oversat dansk version af den.

Det lyder spaendende...jeg vil ogsaa gerne se en opskrift :)

Pia

Fra : MH

Dato : 25-10-02 13:56

"BoBo" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> og lahmacun er lige til at gå til. opskriften kan jeg finde på nettet
> og sende evt. altså en oversat dansk version af den.

Hvordan man udtaler det, skal jeg overlade til dig :)
Men jeg vil MEGET gerne ha' opskriften på hele herligheden (oversat
vel-og-mærke) også på bunden.

På forhånd tak !

MVH
MH

Fra : Goofey

Dato : 25-10-02 18:00

Denne her er god:)
På engelsk , men burde forstås.
MVH Goofey

DOUGH:
3/4 teaspoon dried yeast
1/2 teaspoon sugar
1 1/2 cups lukewarm water
2 1/4 cups flour
1/2 teaspoon salt
Olive oil for bowl & brushing dough

FILLING:
1 tablespoon butter
1 onion, finely chopped
3 cloves garlic, minced
8 ounces ground lamb or chuck
1 tomato, peeled, seeded and chopped
1 jalapeno, seeded and finely chopped
1/2 teaspoon kirmizi biber, or combination sweet paprika and cayenne pepper
1/4 cup finely chopped fresh mint
1/4 cup finely chopped fresh parsley
Salt and freshly ground black pepper
Juice of 1 lemon
Combine the yeast and sugar with a little of the warm water, and set aside
until mixture is frothy. Sift the flour and salt into a large bowl, and make
a well in the center. Add the yeast mixture, along with the remaining warm
water. Using your hands, work the mixture into a dough, adding more water if
necessary. Transfer dough to a lightly floured surface and knead until
pliable and springy, about 5 minutes. Place dough in an oiled bowl, turning
to coat, cover with a damp cloth and let rise in a warm place until dough
doubles in size, about 1 hour.

Punch down risen dough and knead on a lightly floured surface. Roll into a
log and cut into 2 to 3 equal pieces. Roll each piece into a ball, place on
floured surface and let rest 30 minutes under a towel.

Preheat oven to 450 degrees F, and preheat baking sheets, tiles, or a baking
stone.

Prepare the filling: Melt the butter in a skillet, add the onion and saute
until softened, 5 to 7 minutes. Add the garlic and saute another minute.
Transfer onion mixture to a large bowl, add remaining ingredients, and mix
thoroughly with your fingertips. If mixture seems too dry, add a teaspoon of
water.

Place a ball of dough on a floured surface and roll into a round, flat
circle, about 1/8-inch thick. Place the round on the oiled, preheated baking
sheets or tiles. Brush the top with olive oil and spread with a thin, even
layer of the meat filling, leaving a 1/2-inch border around the edge. Repeat
with remaining dough and filling.

Bake for 12 to 15 minutes. The dough should still be soft enough to roll up.

Squeeze a little lemon juice over each of the hot lahmacuns, and serve
immediately either flat or rolled up into cones.

CHEESE FILLING ALTERNATIVE:
2 1/2 cups white Turkish cheese or feta cheese, crumbled
2 eggs, lightly beaten
1/4 cup unsalted butter, softened
1/2 cup finely chopped fresh parsley

Mix all the filling ingredients in a bowl and blend thoroughly. Spread a
thin layer on each circle of dough. Proceed with recipe, but bake for only 6
to 8 minutes.

Yield: 2 to 3 large lahmacuns
Prep Time: 2 hours
Cook Time: 30 minutes
Difficulty: Easy

Fra : BoBo

Dato : 26-10-02 01:49

Her kommer den...

Lahmacun

Ingredienser :

1 person
2 løg
2 tomater
2 lange grønne (tyrkiske søde peber)
Et halvt bund persille
250 gr oksefars
Tynd pizzadej (på størelse med en durumrulle)
Salt og peber
Krydres efter ønske med eks. (chili)

Blandingsforhold:

Løg tomat og peber skæres meget fint.
Persille ligeså blandes sammen.
De hakkede ingredienser blandes med kødet, og salt, peber tilsættes.
Rul dejen ud og tryk blandingen med fingerene på dejen (så det hænger
fast).
Bages ved 180 grader i 20 minutter.

Serveres :

Varmt.

Tilbehør :

Masser af frisk salatblade, agurk tomat og persille samt saften fra en
frisk citron.

Rulles sammen og spises ligesom en durumrulle.

Good apetit.

C.C