Placering af rumtermosater
Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 25-10-02 08:15

Vi er ved at godkende tegninger til et nyt hus.

Huset har gulvvarme og rumtermostater, men vi er lidt usikre på placering af
rumtermostaterne. I de fleste rum er termostaterne placeret modsat
vinduerne, men i stue og alrum er termostaterne placeret ved de
syd-vestvendte vinduer. Umiddelbart mener jeg ikke at det kan være optimalt,
da et stort lys/varme-indfald vil påvirke følerne og dermed regulere for
kraftigt på gulvvarmen.

Hvad er den korrekte placering af rumtermostater.

/Tommy

Fra : Calle.

Dato : 25-10-02 13:11

Tommy Bøgeskov wrote:
> [...]
> følerne og dermed regulere for kraftigt på gulvvarmen.
>
> Hvad er den korrekte placering af rumtermostater.

Ved gulvvarmetermostaten, er det ikke rumtemperaturen den måler, men derimod
temperaturen på det vand der løber igennem. Gulvvarmetermostater, kan du
sætte i et helt andet rum. Eller som mange gør, samlet på et stort manifold
ude ved fyret.
se evt her http://www.danfoss.dk/pdf/Vd54f701.pdf
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 25-10-02 16:17

Hej

Det må være på en væg væk fra solen.

> [...]
> temperaturen på det vand der løber igennem. Gulvvarmetermostater, kan du
> sætte i et helt andet rum. Eller som mange gør, samlet på et stort

Sikke noget sludder, der er måske flere metoder. Vores målerlufttemperaturen
i rummet, og hvis den falder, tænder en lysdiode og der gives besked til den
motorventil der sidder i skabet som så åbner.
Gunnar

Fra : Calle.

Dato : 25-10-02 20:55

Gunnar Grooss wrote:
> [...]
> målerlufttemperaturen i rummet, og hvis den falder, tænder en
> lysdiode og der gives besked til den motorventil der sidder i skabet

HALLO så er der ikke tale om en alm. ventil, men en radiostyret motorventil.
Men uanset, så sidder din ventil ude på manifoldet ikke.
At du så har en anden type følerhovede på er en anden snak.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 26-10-02 11:12

> [...]
> Men uanset, så sidder din ventil ude på manifoldet ikke.
> At du så har en anden type følerhovede på er en anden snak.

Jeg bor i et helt nyt kvarter, og alle her har den (næsten) samme type. det
er et følehoved der er monteret på vægen i 1½ meters højde i alle rum. Og
der føles kun på lufttemperaturen i rummet. Ventilen sidder ganske rigtigt
på et konsol ( 8 stykker) det er en moterventil der åbnes når der kaldes på
varme men føleren har ingen kontakt til vandet. jeg kender også godt den
type der måler på vandet, men dem har jeg ikke set i disse nye huse.
Gunnar

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-10-02 19:28

"Calle." <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> HALLO så er der ikke tale om en alm. ventil, men en radiostyret
motorventil.
> Men uanset, så sidder din ventil ude på manifoldet ikke.
> At du så har en anden type følerhovede på er en anden snak.

Nu rabler det vist totalt for dig....

Bliver der ikke spurgt til rumtermostater til gulvvarme...? Og
rumtermostater sidder altid i det pågældende rum som den styrer. Herfra
sender den så et signal(enten trådløst eller via kabel) ud til en
termoaktuator (ventil), som justerer fremløbsmængden (åbner og lukker for
fremløbet) i gulvvarmekredsen.

Fremløbstemperaturen er som regel altid ens i alle gulvvarmekredse i huset
og styres via en central termostat på fremløbet fra fyret. Varmen i de
enkelte rum styres ved at tilpasse den vandmængde der kommer igennem
gulvvarmekredsen.

Se her: http://www.danfoss.dk/pdf/VI.88.R1.01.pdf

og her http://www.danfoss.dk/pdf/trådløs%20gulvvarme.pdf

Mvh Martin

Fra : Stationsforstanderen

Dato : 27-10-02 09:20

Hej

> Hvad er den korrekte placering af rumtermostater.

Jeg har lavet gulvvarme i en del af min gamle stations bygning og jeg løb
ind i samme overvejelser, Hvor skal man placere følerne ? Min konklution
blev at det skulle være et trådløst system. Så har man muligheden for at
flytte følerne indtil man har den optilmale placering.
MVh
Asbjørn

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-10-02 19:11

"Tommy Bøgeskov" <tb.nospam@nospam.ddf.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er den korrekte placering af rumtermostater.

Modsat vinduer og døre, og ca. 150 cm over gulv.

Mvh - Martin