imac'er og skærmnedbrud
Fra : Michael Holm

Dato : 22-10-02 10:04

Efter 5 år uden skærmproblemer syntes jeg det er lidt underligt: inden
for en måned, har vi haft 3 imac'er og en eMac hvor skærmen er røget
eller blevet dårlige, 3 af dem kort efter at havde installeret 10.2.1
(
(3 forskellige imac typer !)

Går ud fra at det er noget karmisk noget

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 22-10-02 10:15

Jeg har to gamle Multiple Scan 17 sat til min G3.
Den ene er lige blevet noget gul at se på.

Hmmm

--
Med venlig hilsen / Best Regards

Richard Kruse Nees
Email: REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com
Danish Dock Menu Fix for Mac OS X 10.2.x:
<http://www.sectionurbaine.com/downloads/software/DanishDockMenuFix.dmg.gz>

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-10-02 13:13

On Tue, 22 Oct 2002 11:04:17 +0200, Michael Holm wrote
(in message <1fkgblt.7su5avp3plf2N%michael.holm@anthro.ku.dk>):

> [...]
> (3 forskellige imac typer !)
>
> Går ud fra at det er noget karmisk noget

Æh, jeg købte en af de første iMacs, og den er fire år denne måned.
Hvordan kan dine være 5 år? For resten kører min skærm fint.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 22-10-02 18:22

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> >

> Æh, jeg købte en af de første iMacs, og den er fire år denne måned.
> Hvordan kan dine være 5 år? For resten kører min skærm fint.

detaljer, detaljer, kære hr. jaguar tænkte bare tilbage hvornår jeg
startede med mac'er (og det er vist 6-7 år siden

den ene imac er foriøvrigt en rev. b, den anden en slotloading dv, og
den sidste en SE....
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 23-10-02 01:16

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> (
> (3 forskellige imac typer !)
>
> Går ud fra at det er noget karmisk noget

Hvis det nu ikke er karmisk... Er der bare helt sort skærm?

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 23-10-02 07:09

Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> Hvis det nu ikke er karmisk... Er der bare helt sort skærm?

på 1 af dem, helt sort.
eMac (som er indlev. på garantien) blev skærmen forvrænget og kravlede
op og ned.
een imac er det nærmst blevet "blur" (altså det slørede/uskrarp)
Den sidste (som jeg indtil videre har sat fast til vores projekter, via
vga stikket bagpå) er forvrænget og uskarp, og tror der mangler en
farve...

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 23-10-02 23:56

> [...]

> Den sidste (som jeg indtil videre har sat fast til vores projekter, via
> vga stikket bagpå) er forvrænget og uskarp, og tror der mangler en

Hm... Det er da lidt mystisk at så mange står af på samme tidspunkt. Jeg
lurede lidt på om det havde noget med Jaguarens skærpede krav til grafik
eller en dårlig driver til grafik kortet der kunne være skyld i
problemerne. Nu har det altid været sådan at alle de Mac'er jeg har haft
fat i altid har fungeret aldeles problemfrit mht. skærmkort og skærme,
men jeg har da oplevet en del problemer med windåser. Og så senest med
en iMac DV der efter opgradering til Jaguar går i sort hvis man sætter
en fuldskærms ting i gang (fx skærmskåner eller diasshow). Jeg har ikke
prøvet en nedgradering af systemet endnu men blev nysgerrig efter jeg
læste om dine problemer med andre iMac'er.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 24-10-02 09:34

> [...]

> prøvet en nedgradering af systemet endnu men blev nysgerrig efter jeg
> læste om dine problemer med andre iMac'er.

Jeg havde også en eller anden lille tanke om noget i OS X, jeg vil også
prøve at installere os 9 på den jeg har på bordet her ved siden af mig.

Hende der havde iMac SE (som er på værksted) har lånt en iBook (icebook
den gik i sort den anden aften, men blev normal efter genstart....
Jeg tror snart på nisser
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-10-02 09:52

> [...]

> lurede lidt på om det havde noget med Jaguarens skærpede krav til grafik
> eller en dårlig driver til grafik kortet der kunne være skyld i

Har alle disse iMacs fået opgraderet firmwaren inden Mac OS X.2?

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Holm

Dato : 24-10-02 10:26

> Har alle disse iMacs fået opgraderet firmwaren inden Mac OS X.2?
>
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117>

jeg skulle lige til at poste samme link ! har lige talt med Officline,
som havde samme ide !

på to af dem har de i hvertfald ikke, men det har de snart (skal lige
havde den ene tilbage fra værksted

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 24-10-02 13:04

> [...]

> som havde samme ide !
>
> på to af dem har de i hvertfald ikke, men det har de snart (skal lige

skærmen er blevet god igen efter inst. af os 9 og efterfølgende firmware
opdatering ! nu må vi se om den holder til imorgen og derefter
jaguar på igen !
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-10-02 13:27

> [...]

> skærmen er blevet god igen efter inst. af os 9 og efterfølgende firmware
> opdatering ! nu må vi se om den holder til imorgen og derefter

Vi venter i spænding!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Holm

Dato : 25-10-02 20:58

> Vi venter i spænding!
den har kørt fint hele dagen idag med fint skærmbilled og med
nyinstalleret jaguar, dog begyndte cddrevet at drille pludseligt
reageret ikke når man satte en cd i, genstartede så virkede den igen...
ser på den igen på mandag om den opfører sig....

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-10-02 20:36

in article 1fkk9o5.79twjex9cnxtN%michael.holm@anthro.ku.dk, Michael Holm at
michael.holm@anthro.ku.dk wrote on 24/10/02 14:03:

> skærmen er blevet god igen efter inst. af os 9 og efterfølgende firmware
> opdatering ! nu må vi se om den holder til imorgen og derefter
> jaguar på igen !

Har fået nedenstående fra en teknikker hos en Apple forhandler i USA:

This a warning to all the iMac DV owners out here (the original slot-loading
machines w/ rev 1. logic boards only, earlier tray-loading and later
slot-loading models are unaffected). If you plan on running 10.2 with a
slot-loading iMac make sure you have run the iMac 4.1.9 firmware update
first!!! I have replaced about 20 some logic boards on these machines since
the release of 10.2 because customers have failed to do this. Not running
the firmware update can cause various video issues such as color tinting or
geometery problems and even intermittent startup issues (this problem can
mimic a faulty power/analog/video board). Sometimes running the firmware
update will correct the problems even after these issues show up, sometimes
it won't meaning you need to have your logic board replaced.

Additionally, these issues are usually triggeered if you reset nvram, pram
or boot into open firmware and type the below commands and get a default
catch error code:
reset-nvram<return>
set-defaults<return>

--
/peter

"Where's my burrito?"
Homer Simpson.

Fra : Michael Holm

Dato : 24-10-02 20:56

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> or boot into open firmware and type the below commands and get a default

Rigtig godt

og det ser ud til at være samme problem under 10.1.5 som min ene
ovenstående mac havde.
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 25-10-02 20:39

> [...]

> or boot into open firmware and type the below commands and get a default

Aich... Det betyder jo' at man skal sikre sig at firmwaren er
opdateret... Jeg tjekkede faktisk firmwaren inden jeg installerede
Jaguaren på den iMac jeg nævnte tidligere. Men kunne ikke finde en nyere
en den der var installeret...

Kan man boote i system 9, opdatere firmware og boote tilbage i Jaguar.
Eller skal man geninstallere jaguaren?

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 25-10-02 20:55

> [...]

> en den der var installeret...
>
> Kan man boote i system 9, opdatere firmware og boote tilbage i Jaguar.

det skulle man kunne, jeg prøver det ihvertfald mandag !

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 26-10-02 01:19

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> det skulle man kunne, jeg prøver det ihvertfald mandag !

Jeg tror nu jeg vil prøve her i weekenden...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Neglesaks

Dato : 26-10-02 11:42

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Går ud fra at det er noget karmisk noget

Ja, helt bestemt dårlig karma.

--
http://neglesaks.dk
En go' gang Pia blir' Danmark blåt a'!