Bambus i akvarie.....
Fra : Thomas

Dato : 26-02-01 21:23

Hejsa alle.
Jeg har tænkt mig at lave et område i mit akvarie med bambusrør, men kunne
godt bruge nogle tips. Skal de lakeres ?? Evt. type af lak ?? Eller skal de
slet ikke behandles ?? Nogle der har erfaringer med dette materiale ??
MVH Thomas.

Fra : Aardvark

Dato : 26-02-01 22:06

Efter min erfaring...år tilbage...så rådner bambus vist temmelig nemt.
Kan være de skal lakeres ?

/Brian

PS. Takker for svarene på min Mundruger-unger-post....NOT...fik jo ingen
*snøft*

Fra : Morten Loui Tejlgaar~

Dato : 26-02-01 23:13

Hej Brian!

Kan ikke finde din post, prøv at poste den igen.

MvH
-Morten

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-02-01 23:04

Morten Loui Tejlgaard Hansen <loui@it.dk> skrev i en
> Hej Brian!
>
> Kan ikke finde din post, prøv at poste den igen.

Jeg vil som Morten sige! Har der været et spørgsmål i den retning??

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 27-02-01 01:35

Well..det er der...igen.

Fra : Aardvark

Dato : 27-02-01 01:35

Den var mere omkring foder til Lille Mundruger unger....men fik dog god
hjælp af min Fiske-'pusher'...nemlig Artemia...frossen...(ja...gider ikke
dyrke dem selv/har ikke mulighed for det).
Og..de vokser..dog ikke alle..nogle forbliver 'små' ?...formoder de
er...hunner...
Men mit hovedproblem er...at jeg har 40 unger..og moderen..i andet
akvarie...er med æg/unger igen.

Tør jeg flytte hende til det yngleakvarie med de 40 ? eller..lade hende være
?

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-02-01 12:17

Aardvark <aardvark@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> [...]
> akvarie...er med æg/unger igen.
>
> Tør jeg flytte hende til det yngleakvarie med de 40 ? eller..lade hende

Det skal du under ingen omstændigheder. Når hun slipper de nye unger løs,
vil de "gamle"
blive betraget som både foder og som mulige fjender for hendes nye unger.

Hvis det er ny klækket frosne artemia, så er det, det dyrest mulige foder
du giver dem.
Frosne cyklops og bosmider, giver næsten samme effekt vækstmæssigt, men
lader tilgengæld
dig tilbage med en hel del flere penge.
Du kan også sagens nøjes med at knuse det almindelige flagefoder, de er
ikke så sarte.

Grunden til at der er nogle som vokser hurtigere end andre, skyldes at de
største udskiller nogle væksthæmmende
homoner i vandet. I et akvarie er det ikke så praktisk, men i naturen er
det smart nok. I stedet at et helt kuld ikke bliver
til noget, ved manglende foder/vand. Sørger naturen på denne måde for at
ihvertfald et par af dem vokser op,
og kan håbe på bedre tider. Hvis du fjerner de største, vil du opdage at
der så er nogle andre der tager teten.

Det lyder måske hårdt, især hvis det er dine første kuld unger, men du
skal passe meget på ikke at tage alle ungerne fra
da du ellers kan risikere at side inde med en hel mase fisk som du ikke
kan komme af med senere.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 27-02-01 14:50

Tak for dit svar

Vil tænke lidt over hvad du har skrevet, og så finde ud af hvad jeg vil
gøre...

Jeg fodrer med frossen Artemia, fordi, det er det eneste jeg kunne få fat i,
da jeg ikke har muligheden for at 'dyrke' levende foder selv.

Mvh.
Brian

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 26-02-01 23:06

"Aardvark" <aardvark@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Kan være de skal lakeres ?
>
> /Brian
>
> PS. Takker for svarene på min Mundruger-unger-post....NOT...fik jo

Hejsa

Bambus går til, men jeg syntes nu der ta'r noget "tid".
Jeg mener at de jeg har haft længs, har stået i vand i lidt over et år.
Nogle af dem er begyndt at tabe stumperne over vand.

Mht. til laktype, kan du jo passende læse en tråd der hedder
baggrundslakering fra d. 25/2

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-02-01 23:05

Thomas <thomasbc-anip@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
de
> slet ikke behandles ?? Nogle der har erfaringer med dette materiale ??

Prøv at lakere dem med Hempels skibslak. Det er beregnet til vand.
Desværre er det en epoxy lak som er "lidt" giftigt.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-02-01 17:11

> Desværre er det en epoxy lak som er "lidt" giftigt.

vel kun mens man arbejder med den!

mvh
jan

Fra : Carsten Gall