Opbevaring af valnødder
Fra : PH

Dato : 21-10-02 07:44

Vi har været på rov i mine svigerforældres have, og kom hjem med en hel pose
flotte valnødder.

Men jeg mener at have set i denne gruppe sidste år, at opbevaringen af disse
godt kan volde en del problemer, så jeg vil meget gerne høre om jeres
erfaringer.

Skal nødderne skylles? De er kommet ud af deres grønne skal, og lå i græsset
da vi samlede dem ind. Mange er helt rene og pæne, men andre er stadig lidt
snaskede med rester af den yderste skal på.

Jeg mener at nogle snakkede noget om at nødderne mugnede, og så var der
andre der forslog at skylle i atamon. Er det en mulighed?

Skal nødderne opbevare mørkt eller lyst, varmt eller koldt, tørt eller
fugtigt, og kan det være en fordel at lægge dem i sand eller at hænge dem i
en nylonstrømpe?

Nødderne er meget flotte, og der er store nødder i nu. Kan man spise
nødderne allerede nu, eller kan de give mavekneb?

Jeg håber at der er nogen der sidder inde med svar på alle mine spørgsmål.

På forhånd tak
Pia

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-10-02 10:17

PH wrote:

> [...]
> da vi samlede dem ind. Mange er helt rene og pæne, men andre er stadig lidt
> snaskede med rester af den yderste skal på.

det er nok bedst at tøre dem af, i en klud.

> Jeg mener at nogle snakkede noget om at nødderne mugnede, og så var der
> andre der forslog at skylle i atamon. Er det en mulighed?

Nøderne modner som regl ikke godtnok her i landet.
Til at de kan tøres og gemmes.

> [...]
>
> Nødderne er meget flotte, og der er store nødder i nu. Kan man spise
> nødderne allerede nu, eller kan de give mavekneb?

Ja, spis dem mends de er gode.
jeg har aldrig hørt om at valnøder kan give mavekneb,
det må være blommer du tænker på

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 21-10-02 22:38

Den 21/10-2002 klokken 11:17, skrev Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> i
<3DB3C60E.AAB4BD6F@danbbs.dk>:

> [...]

Atamon lyder som en god idé. Det havde jeg ikke tænkt på.

Jeg plejer at vaske nødderne godt igennem i en balje vand, tilsat Rodalon.
Derefter breder jeg dem ud i papæsker, i et enkelt lag, og stiller dem til
tørre ovenpå mit fyr.
Efter 1-2 dages tørring fyldes de i netposer, og hænges op i en kølig
kælder.

>Nøderne modner som regl ikke godtnok her i landet.
>Til at de kan tøres og gemmes.

Det ved nødderne da heldigvis ikke o:)
(Ligesom humlebien ikke ved, at den ikke kan flyve) o:)

Jeg høster hvert år fine valnødder, som sagtens kan gemmes et års tid. I
år har høsten været ekstra stor, så vore egern kunne ikke overkomme at
stjæle dem alle.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : PH

Dato : 22-10-02 07:26

> Jeg høster hvert år fine valnødder, som sagtens kan gemmes et års tid. I
> år har høsten været ekstra stor, så vore egern kunne ikke overkomme at
> stjæle dem alle.

Tak skal du have, godt at høre fra en der har gode erfaringer med nødderne.

Jeg fandt dette link der giver en rigtig god beskrivelse af hvad man skal
gøre med nødderne. Det er søreme en hel videnskab.

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/58.html

> Det ved nødderne da heldigvis ikke o:)
> (Ligesom humlebien ikke ved, at den ikke kan flyve) o:)

hi hi, nej jeg håber at mine nødder også er lige så "uoplyste"!

Pia

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 22-10-02 13:25

Den 22/10-2002 klokken 08:26, skrev "PH" <pvh@fjerndettedanacomp.dk> i
<3db4ef75$0$34821$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/58.html

Mange tak for linken. Den kendte jeg ikke.
Næste år skal jeg prøve med Atamon.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-10-02 00:50

Kjeld Nielsen wrote:

> Det ved nødderne da heldigvis ikke o:)

> Jeg høster hvert år fine valnødder, som sagtens kan gemmes et års tid. I
> år har høsten været ekstra stor, så vore egern kunne ikke overkomme at
> stjæle dem alle.

Der kan godt være enkelte gode træer, men de fleste er lavet af forældede
franske
nøder som ikke udvikler sig rigtigt i Danmark.

Da jeg ikke i skole fik lærerne den ide at de skulle gemme nødderne til jul,
men da var de alle rådne.