Julekager
Fra : Bess

Dato : 20-10-02 09:59

Hvor tidligt kan man begynde at bage julens småkager uden at de er "gamle og
kedelige" til jul.

mvh
Bess

Fra : Jørgen Hess

Dato : 20-10-02 13:22

"Bess" <no@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor tidligt kan man begynde at bage julens småkager uden at de er "gamle
> [...]
Her skal du definere ordet "tidligt"

Hos en af vennerne blev der i sidste halvdel af november/ første halvdel af
december kogt mængder af kleiner, der blev spist omgående. Til gengæld blev
vaniliekranse og andre småkager først bagt op til jul. Men på dette
tidspunkt var kleiner bandlyst.

Min farmor bagte mængder af alle slags småkager, også efter hun boede alene.
Men hun kunne ikke lade være med at afpasse mængderne til dengang hun havde
3 drenge. Henad påske smager sådanne småkager ikke godt mere.

Jørgen

Fra : Pia

Dato : 20-10-02 14:03

"Bess" <no@email.dk> wrote in message
> Hvor tidligt kan man begynde at bage julens småkager uden at de er "gamle
> [...]

Jeg har nu fundet ud af, at dejen kan fryses op til omkring 2 maaneder
(Politikens "Vi Bager" bog fra 1960). Jeg fryser helst kun dem, der kan
trilles til poelser, foer de fryses...de er nemmere at bage senerehen. Saa
min fryser er allerede godt paa vej til at vaere fyldt med brune kager mm.

Pia

Fra : Nette

Dato : 23-10-02 18:32

"Bess" wrote
> Hvor tidligt kan man begynde at bage julens småkager uden at de er "gamle
og
> kedelige" til jul.

Dagen før de skal bruges ( Man ER vel bager og kræsen)....

Jeg husker fra min barndom, at min mor svedte tran i køkkenet imens hun
bagtede obligatoriske fire slags småkager: Vanillekranse, specier, finskbrød
og til sidst pebernødder, som vi unger fik lov til at hjælpe med.
Vi fik en smagsprøve samme aften, men resten blev gemt væk til jul.
Juleaften, og i de følgende to juledage, fik vi så meget mad og slik, at vi
slet ikke gad de der kedelige småkager og det resulterede ofte i, at vi i
april måned kunne gå på rov og finde gamle harske småkager i dåserne
bagerst i skabene...
Husker i det?? Suk, det var tider*G*

I dag er det anderledes: Min mor har stolet på mig og med tålmodighed, god
argumentation og et svendebrev i hånden, er det lykkes for mig at få
overbevist hende om, at der findes andre gode småkager, end lige der der
kedelige nogle. I dag laver vi tre slags: Fedtebrød med romglasur,
pebernødder og jødekager, småkager som falder i meget bedre favør ved
gæsterne.
De bliver lavet to uger før jul, og der må godt spises af dem inden
juleaften.

Jeg skiftede småkagetyperne ud en efter en med et par års mellemrum, men
alligevel sneg min mor sig i starten i køkkenet og fremstillede i alt
hemmelighed en portion af verdens mest kedelige småkager, nemlig specier.
Hvad der er med specier og ældre mennesker, det ved jeg virkelig ikke....

Brunkagerne er bagerens eller Karen Wolfs, de hjemmelavede smager ganske
enkelt ikke godt, mener vi i vores familie.

Forresten er småkager slet ikke noget, der kun hører julen til. Det er en
dejlig lille kage når den er helt frisk og jeg tit en rulle dej i fryseren,
som jeg kan tage ud, skive og bage når jeg får uventet gæster.
Langt de fleste småkagedeje, kan jo fryses.. og det tager derfor max ti
minutter på en hverdagsaften lige at smide en plade i ovnen. Så derfor: Så
sent som muligt er.

Nette

Fra : Bess

Dato : 23-10-02 21:03

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> "Bess" wrote
> og

Tak for svarene.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har en hel del arrangementer fra
midten af november og indtil jul, hvor jeg optræder som "nisse". Jeg kunne
godt tænke mig at "jule" for publikum uden at jeg har hovedet fyldt af alt
det jeg selv skal nå.

Jeg kunne selvfølgelig bare smutte hen og spørge julemandens kone - hun må
da vide det

mvh
Bess

Fra : gerda

Dato : 23-10-02 21:08

On Sun, 20 Oct 2002 10:59:25 +0200, "Bess" <no@email.dk> wrote:
Hej Bess.

>Hvor tidligt kan man begynde at bage julens småkager uden at de er "gamle og
>kedelige" til jul.

Jeg har i mange år haft min egen ide om klejner, som jeg koger i
friture efter en opskrift på tykke klejner, der står i den blå
bagebog.

I begyndelsen af december laver jeg en portion klejnedej som jeg
lægger i køleskabet i en plastikpose.
Når vi så skal have kaffe ruller jeg en lille portion dej ud og laver
klejner, måske er det bare små firkanter uden den specielle
klejnefacon. Det betyder ikke noget, blot de er varme og friskkogte.
så jeg koger kun liiiige så mange som vi spiser.
Ikke noget med at gemme dem i en kedelig dåse.
Det passer lige med at koge en portion mens kaffen bliver klar..
bare man har dejen parat og en frituregryde stående fremme hele
december. Ofte ender det med at jeg må lave en portion dej mere
så det.....

Når vi når jul gider vi dem ikke mere før til næste år.
Vi har det ligesådan med grønlangkål...
Det spiser vi som middagsmad nogle gange i december og så undlader vi
det ved julefrokosten. Vi synes det er for hård kost sammen med alle
de andre lækkerier, vi spiser til jul.
Kærlig hilsen
Gerda