Kalk i brusekabine?
Fra : Nielsen

Dato : 19-10-02 13:44

Hej,

Vi har en hulens masse kalk i vores brusekabine, og det kunne da være ganske
rart at få bugt med det.

Nu hopper vi dog ikke helt på alle de tv-reklamerne hvor de lige sprayer et
eller andet på og tørrer over med en klud, og så er den potte ude Så jeg
tænkte om der var nogen her der kunne anbefale et godt middel? Hvad enten
det er et af "reklame-midlerne" eller et godt gammelt husråd, så prøver vi
gerne - bare det virker

Jeg har prøvet at tørre det over med almindelig eddike, men det var ikke
nogen succes!

--
Nielsen

-------oooOOooo-------
http://outsearch.dk/opskrifter - velbekomme

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 19-10-02 21:23

"Nielsen" <marianne@outsearch.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne - bare det virker
>
> Jeg har prøvet at tørre det over med almindelig eddike, men det var ikke

Hej

Det er godt nok ikke så godt for miljøet at bruge det for ofte, men:
Jeg har gode erfaringer med geleagtigt wc-rens (f.eks. Closan). Hold øje med
processen - tag det evt i flere omgange, pas på fugerne og husk at lufte
godt ud, når I er i rummet.

VH Birgitte

Fra : Aksel

Dato : 19-10-02 22:13

> [...]
> gerne - bare det virker
>
> Jeg har prøvet at tørre det over med almindelig eddike, men det var ikke

Kalkfjerner til kaffemaskinen, kom det i en sprayflaske og tilsæt et par
dråber opvaskemiddel.
lad det sidde ½ time og skrub det rent med en grøn køkkensvamp.
Kun hvis det er glas, plast bliver ridset.

Hilsen Aksel

Fra : Soren Halkier

Dato : 20-10-02 19:29

"Aksel" <akselj@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dråber opvaskemiddel.
> lad det sidde ½ time og skrub det rent med en grøn køkkensvamp.
> Kun hvis det er glas, plast bliver ridset.

Inden påføreing af afkalkningsmiddel skal man sikre sig, at fugerne mellem
fliserne er våde, da ellers afkalkningsmidlet kan trænge ned i fugerne og
nedbryde dem.

Hilsen Søren

Fra : henole

Dato : 25-10-02 23:34

"Nielsen" skrev d. 19-10-02 13:44 dette indlæg :
> [...]
prøver vi
> gerne - bare det virker
>
> Jeg har prøvet at tørre det over med almindelig eddike, men det var

kom eddikesyre i en sprayflaske,kan købes for en 10er i Fakta,,spray
lidr ud ved øverste kant,sæt en bane køkkenrulle op i det fugtige og
sprøjt derefter hele stykket,lad det sidde et døgnstid,sprøjt igen når
det begynder at se tørt ud,luft ud godt
for det lugter,vask efter med sæbevand,skyl,----og tør af,og gør det
hver gang du har taget bad,tør væg og gulv af med en gulvklud,så er du
fri for kalk.
mvh
henning

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-02 08:42

"henole" <henole.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> for det lugter,vask efter med sæbevand,skyl,----og tør af,og gør det
> hver gang du har taget bad,tør væg og gulv af med en gulvklud,så er du

Hvordan med fugerne, kan de holde til det ?

--
mvh/regards

Christian
Old, but good: http://home.attbi.com/~n9ivo/whatswrong.swf

Fra : JAN ACHMANN

Dato : 29-10-02 00:40

Det er så nemt at det er til at græde over. Gå ind i matas og køb noget
Phosphorsyre. Bland det til en 5-10% opløsning (Jeg ved ikke hvad styrken er
fra Matas) og tør det udover fliserne med en svamp (HUSK gummihandsker!!).
Skyl det af efter nogle minutter. Gentag om nødvendigt (Er sikkert ikke
engang nødvendigt).
Lad være med at købe alle de smarte teknisk-kemiske løsninger. Det er alt
for dyrt og virker i reglen kun delvist.
Vi overtog et badeværelser, der næppe havde været afkalket i 10 år. Kalken
fjernede vi på 10 minutter med phosphorsyre.
Brug det også til kaffemaskinen, vaskemaskinen, opvaskemaskinen osv.
Og NEJ, Phosphorsyre ødelægger ikke alm. emaljerede fliser. Syren er ikke
stærkere end eddikesyre, men virker betydeligt hurtigere, og iøvrigt
lugtfri.
Har du marmorfliser, må du dog ALDRIG bruge syre. Her hjælper kun en
rystepudser.
Jan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-10-02 07:51

"JAN ACHMANN" <jan.achmann@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> lugtfri.
> Har du marmorfliser, må du dog ALDRIG bruge syre. Her hjælper kun en

Man skal vel stadig passe godt på fugerne, disse skal vel vædes først ?

Fra : JAN ACHMANN

Dato : 31-10-02 22:32

Fugerne angribes naturligvis af syren, men jeg kan næppe forestille mig, at
det betyder det helt store...især da ikke, hvis man væder dem først, så
syren ikke når at trænge ind.
Jan

Fra : LBR

Dato : 19-11-02 22:10

Hej

Jeg har med held brugt Limelight som fåes både på spray og til at smøre på.
Husk at mætte fugerne med vand først!!

Held og lykke

Louise