Hvor kan man købe vandraketten fra Vejret ~
Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 17-10-02 20:23

I mandags legede Peter Tanev med en vandraket som den her:

http://makeashorterlink.com/?C68032B22

Er der nogen, der har set den til salg herhjemme? Hvor køber man sådan
én?

/dorf

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-02 20:56

Sådan en har Poul Stærk lavet !

--
Claus Hansen
e-mail:c-h@mail.dk

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 17-10-02 21:31

On Thu, 17 Oct 2002 21:55:46 +0200, "Claus Hansen" <c-h(a)mail.dk>
wrote:

>Sådan en har Poul Stærk lavet !

Jamen det har jeg skam da også selv!!
Med affyringsrampe og det hele.

Her er nogle beregnede tal fra mine egne affyringer:

En halv liter vand tømmes ud på 0.2 sekund, hvor flasken allerede er
oppe i 5 meters højde.
Max. højde: 56,4m
Max. acceleration: 70 (halvfjerds!) g
Max. hastighed: 217 km/t (det er verificeret ud fra video-analyse!)

Så det er ikke for børn! Alene, i hvert fald.

Jeg vil bare gerne have det legetøjssæt for at komplettere samlingen -
og for at sammenligne...

Er Poul Stærks raket med åben flaskehals eller med Gardena-dimser?

/dorf

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 18-10-02 09:04

> [...]
>
> http://makeashorterlink.com/?C68032B22
>
> Er der nogen, der har set den til salg herhjemme? Hvor køber man sådan

www.gamleskole.dk har i hvert fald tidligere haft dem.

MVH Mette

Fra : Paul Stærk

Dato : 18-10-02 21:22

Thomas Dorf Nielsen skrev:
> [...]
>
> http://makeashorterlink.com/?C68032B22
>
> Er der nogen, der har set den til salg herhjemme? Hvor køber man sådan

Hej Dorf det er flere år siden vi har set dig til dragetræf. Jeg så ikke
udsendelsen, men jeg leger selv med vandraketter.
Esben forærede mig en han havde købt på planetariet i Fredericia, den
hold dog ikke længe, siden har jeg selv lavet en med Gardena kobling.
Jeg tager et billed af den på søndag og sender det til dig.
I morgen skal vi til Nykøbing Mors og lave drageopvisning.
Hilsen Paul Århus Drageklub

Fra : Tommy Hansen

Dato : 19-10-02 10:37

> [...]
> Jeg tager et billed af den på søndag og sender det til dig.
> I morgen skal vi til Nykøbing Mors og lave drageopvisning.

Hej Poul
Kan du ikke fortælle hvordan man laver koblingen ?

Vh
Tommy

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 19-10-02 12:28

On Sat, 19 Oct 2002 11:36:57 +0200, "Tommy Hansen" <tommyhh@tdcadsl.dk>
wrote:

>Kan du ikke fortælle hvordan man laver koblingen ?

Det kan jeg! (Samtidigt benytter jeg lejligheden til at holde op med
at crossposte til dk.fritid.drager.)

Det er ikke så svært. Man saver/sliber "han-delen" til, så den kan sidde
i en colaprop med hul.

Düsentrieb har nogle fremragende forklaringer:

http://fly.to/duesentrieb
http://verzeichnisse.freepage.de/cgi-bin/feets/freepage_ext/41030x030A/rewrite/welcometoac/startrampe.htm

Man behøver faktisk ingen lim: Men klipper bare et lille hul i den blå
forseglingsskive fra proppen og lægger den oven på Gardena'en.

Min affyringsrampe bruger også Gardena, men ser lidt anderledes ud end
Düsentrienbs (jeg skal nok få taget nogle billeder). Den største forskel
er, at jeg har sat 3-4 meter haveslange (med trådvæv) i hundelen af
Gardenakoblingen. Cykelventilen har jeg så sat i den anden ende af
haveslangen, hvor den klemmes fast med spændbånd (ellerhvaddenuhedder,
et lille metalbånd, der strammes med en skruetrækker.) Jeg foretrækker
at stå i forsvarlig afstand!

Enkle og rigtg gode finner laves af f.eks. cider-flasker:

http://home.t-online.de/home/u.hornstein/wr_pet_fins.htm

Det er ikke nødvendigt at lave det cylinderformede skørt til finnerne,
de kan sagtens tapes direkte på flasken.

Til gengæld er det nødvendigt med vægt i næsen - som f.eks. den
tennisbold, der anvendes på ovennævnte side. Af mindst tre grunde:

- Massemidspunktet skal være længere fremme end
luftmodstandsmidtpunktet, som ved en dartpil.
- En tennisbold er et effektivt "retrieval system": Det skåner raketten
ved den uundgåelige tilbagevenden til Moder Jord.
- Bolden fungerer også som "cranial impact reducer"! Den skåner
*tilskuerne* ved den uundgåelige tilbagevenden til Moder Jord.

Begrebet "cranial impact reducer" er fra
http://www.antigravityresearch.com, der har nogle underholdende
salgsvideoer. (NB: Nogle af dem er 50-60MB!) De bruger meget lidt vand i
deres raketter. Til gengæld er vandet blandet op med en femtedel
opvaskemiddel!?

I øvrigt er der en masse information og gode links på The Water Rocket

http://ourworld.compuserve.com/homepages/pagrosse/h2oRocketIndex.htm

Skriv endelig, hvis der er problemer eller gode forslag! Hvem ved, måske
kan vi generere nok trafik til oprettelsen af dk.fritid.vandraketter!

/dorf

Fra : Paul Stærk

Dato : 19-10-02 20:25

Tommy Hansen skrev:

> Hej Poul
> Kan du ikke fortælle hvordan man laver koblingen ?
>
> Vh
> Tommy
>Hej Tommy. Du varmer gevindet på colaflaske, så krymper det lidt, og du kan
skrue en hankobling (Gardena) på med lidt lim (Aralit).
Modpart koblingen er udløseren, men hvis man står med den i hånden,
bliver ærmet fyldt op med vand.
Jeg vil prøve at få legetøjet lagt ind på Årus Drageklubs Hjemmeside,
men jeg har ikke selv adgang. Min første model var købt for 110 kr.
den kan ses på http://www.rokit.com
Vh.Paul

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 20-10-02 12:00

On Sat, 19 Oct 2002 21:25:17 +0200, Paul Stærk

>Du varmer gevindet på colaflaske, så krymper det lidt, og du kan
>skrue en hankobling (Gardena) på med lidt lim (Aralit).

Jeg foretrækker Düsentriebs måde at gøre det på:

http://fly.to/duesentrieb
http://verzeichnisse.freepage.de/cgi-bin/feets/freepage_ext/41030x030A/rewrite/welcometoac/startrampe.htm

....af to grunde:

- Dysen kan let skrues af, når der skal fyldes vand på eller den skal
sættes på en anden raket.
- Jeg vil hellere forlade mig på ting, der er skruet fast, end ting, der
er limet fast!

>Modpart koblingen er udløseren, men hvis man står med den i hånden,
>bliver ærmet fyldt op med vand.

Det turde jeg ikke!

http://home.t-online.de/home/u.hornstein/wr_safety_stories.htm
(Kig efter "Broken hand from hand launches")

Eller hvad hvis flasken springer? Der er nogen, der har fået revet
fingre af(!), fordi de var for tæt på!

>på http://www.rokit.com

Ah-HA! Så det er DEM, der laver dem! Tak!!

/dorf

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 23-10-02 11:17

Så har jeg lavet en rudimentær hjemmeside med en beskrivelse af, hvordan
man kan lave en vandraket:

http://vandraket.subnet.dk/

Hvis der er forslag til ændringer eller tilføjelser, siger I bare til.
Der kunne også være et galleri af folks raketter og affyringsramper.
Hvad med din, Poul? Må den komme på?

/dorf

Fra : SMS

Dato : 24-10-02 16:07

Hej Dorf.

Du skriver intet om hvordan man laver trykket i flasken ejheller hvordan man
fyrer flasken af.
Jeg så desværre ikke udsendelsen som I omtaler så derfor vil jeg være glad
hvis du gider skrive lidt om det på din hjemmeside.
PÅ forhånd tak.
Hilsen Søren.

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 24-10-02 23:52

Hej Søren!

On Thu, 24 Oct 2002 17:06:45 +0200, "SMS" <Titan@jubiipost.dk> wrote:

> [...]
>Jeg så desværre ikke udsendelsen som I omtaler så derfor vil jeg være glad
>hvis du gider skrive lidt om det på din hjemmeside.

Min fejl dér - jeg antog, at det var indlysende: Trykket får man ved at
sætte en cykelpumpe på cykelventilen!
Affyringen sker ved at udløse Gardenakoblingen - man trækker i snoren.

Jeg har tilføjet lidt om snoren og affyringen på
http://vandraket.subnet.dk
(Der er også kommet en lille, dårlig video, der viser en affyring.)

Angående Peter Tanevs raket, så "affyres" den vist bare ved at pumpe,
indtil raketten slipper. Ikke, Poul?

Tak for tilbagemeldingen. Sig endelig til, hvis der mangler mere!

Og fortæl om det, når du har lavet din egen raket! Gerne med billeder,
så kan de komme på siden også.

Jeg prøvede lige at søge på Google efter danske sider om vandraketter.
Det gav da lidt:

http://www.google.com/search?q=vandraket+site:.dk

Blandt andet en rigtig god beskrivelse af "den amerikanske måde" at lave
raketter på, hvor der ikke er nogen dyse på raketten:

http://hjem.get2net.dk/moelleaa/raket/intro.htm

/dorf

Fra : SMS

Dato : 25-10-02 17:10

Hej Thomas.

Tak for dit hurtige svar på mine dumme spørgsmål. Jeg har aldrig i mit liv
hørt om vandraketter men det lyder spændende så det vil jeg prøve. Jeg har
fløjet med drage i mange år så det er mærkeligt at jeg aldrig har stødt på
raketter drevet frem af vand under tryk.

Endnu en gang tak for dit hurtige opdatering af din i øvrigt fine side.

Venlig hilsen fra Søren.
http://ss.homepage.dk

Fra : Mikael

Dato : 25-10-02 16:15

Har lige købt den hos www.gamleskole.dk , den kan findes under menupunktet
iagtagelse på side 2. man kan også bare søge på 'raketten'. Den koster kr.
129.00.

De har også et par andre sjove ting til en billig penge.

Imorgen bliver store affyringsdag. )))

Mikael

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 25-10-02 20:25

On Fri, 25 Oct 2002 17:14:40 +0200, "Mikael"
<m.kristensenXXX@grafisk.dk> wrote:

>... www.gamleskole.dk ...

Ja, det ser ud til at være en god samling legetøj, de har dér. Man kan i
øvrigt bestille et gratis katalog på deres hjemmeside.

Jeg får først min raket i morgen, og hvis vejret tillader det, skal den
op på søndag. Jeg skal være sammen med mine to små nevøer! DET bliver
sjovt! Jeg bestilte også "Missilet":
http://www.gamleskole.dk/shop/productinfo.asp?id=351
"Genial flyveklar raket som kan stige til op over 100 meter ... Længde
26 cm." Hundrede meter?! Naaah, mon dog? Men vi får se, hvad det er for
noget. Den kostede kun kr. 49,-

For lige at runde af på spørgsmålet fra min oprindelige posting om, hvor
man kan købe raketsættet, er her de andre steder, jeg er blevet gjort
opmærksom på:

Producenten selv sælger på http://www.rokit.com/ for £8.99 inklusive
porto (jeg ved ikke, om det også gælder til Danmark!) Her kan man
endvidere købe reservedele. Men op til 28 dages leveringstid?? Take
yourself together!

"SPinnova" (?) sælger sættet for kr. 120,- på
http://home13.inet.tele.dk/spinnova/index.htm
Der står ikke noget om, hvad portoen er. (Og de har indtil videre ikke
svaret på en email endnu.)

Så det!

God weekend!

/dorf

Fra : Mikael

Dato : 25-10-02 20:37

Jeg har også købt 'missilet', det skal fyres af med en kraftig elastik -
ligesom en slangebøsse. De har også nogle små fikse drager, lige til at
folde sammen og have i lommen.

Mikael

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 25-10-02 23:10

On Fri, 25 Oct 2002 21:37:17 +0200, "Mikael"
<m.kristensenXXX@grafisk.dk> wrote:

>Jeg har også købt 'missilet', det skal fyres af med en kraftig elastik -
>ligesom en slangebøsse.

Arh, det er bare sådan én! Jeg havde én, da jeg var lille!
Hundrede meter, bah! Det er da i hvert fald umuligt!

>De har også nogle små fikse drager, lige til at folde sammen og have i lommen.

Ja, en parafoil. Det er en fantastisk opfindelse! Den er dejlig nem at
transportere rundt...

/dorf

Fra : SMS

Dato : 05-11-02 17:51

Får vi ikke lidt at vide om raketten og missilet du købte ?
Jeg venter spændt

--
Hilsen Søren M. Sørensen
Fjern xxx fra titanxxx@jubiipost.dk

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 05-11-02 23:41

On Tue, 5 Nov 2002 17:51:28 +0100, "SMS" <titanxxx@jubiipost.dk> wrote:

>Får vi ikke lidt at vide om raketten og missilet du købte ?
>Jeg venter spændt

Undskyld - min fejl dér! Jeg burde have skrevet noget. Men den weekend,
hvor raketten skulle have været afprøvet, var det først regnvejr, og
siden viste det sig, at min far ikke havde en pumpe, der passede på
ventilen!

Så vandraketten er ikke blevet afprøvet endnu. Der er andre, der har
prøvet den, så vidt jeg forstod?

"Missilet" har jeg heller ikke afprøvet, men det viste sig at være en
gammel kending i en ny udgave: Det er en lille (25cm) plastikraket, der
kan åbnes på langs og indeholder en faldskærm. Jeg havde sådan én, da
jeg var ti! Denne her er dog meget mere maskimekanisk indrettet end min
barndoms raket: På den gamle raket blev åbningstidspunktet af raketten
styret af en lang elastik, der blev viklet omkring raketten før
affyring. Når elastikken havde viklet sig op, åbnedes raketten og dermed
faldskærmen. På mit nye "missil" er der en meget skrøbeligt udseende
mekanisme, der bliver holdt på plads af fartvinden. Så meningen er, at
faldskærmen bliver foldet ud, når rakettens fart aftager - dvs. i
toppunktet af banen.

Det skal være temmelig vindstille, før man kan bruge det lille
plastiklegetøj, som "missilet" er.

Jeg skal nok tage nogle billeder, når jeg får tingene prøvet af. Du
bliver den første (i hvert fald blandt de første , der hører om det!

/dorf

Fra : SMS

Dato : 06-11-02 08:56

Det lyder godt Thomas, jeg tror der er mange som venter spændt på en
beretning.
Jeg morede mig iværtfald over din beskrivelse af "missilet", bare vinden
snart lægger sig