OS9 og OSX på forskellige partitioner..?
Fra : Martin B

Dato : 16-10-02 00:37

Hey,

Jep, jeg er nybegynder...

Jeg har Photoshop 7, Illustrator 10 og QuarkExpress 5. Photoshop og
Illustrator kører fint under OS 10.2 men det kan QuarkExpress ikke. Hvordan
gør jeg det nemmest. Skal jeg partitionere hdd'en og installere et
forskelligt OS på dem hver, eller kan jeg få OSX til at køre QuarkExpress..?
Jeg syntes at jeg har bikset en del rundt med OSX og Classic uden at få det
til at virke...

Hvis jeg har lavet en clean install med OS 10.2, hvordan får jeg så classic
til at virke...?

Mvh

Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-10-02 07:55

Martin B <FJERNDETTEmartin@brogaard.nu> wrote:

> [...]
> Jeg syntes at jeg har bikset en del rundt med OSX og Classic uden at få det

QuarkExpress kører ikke på Mac OS X eller under classic. Du skal starte
maskinen i Mac OS 9.

> Hvis jeg har lavet en clean install med OS 10.2, hvordan får jeg så classic

Du installerer Mac OS 9 oveni.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 16-10-02 19:29

"Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com> skrev

> QuarkExpress kører ikke på Mac OS X eller under classic. Du skal starte
> maskinen i Mac OS 9.

QuarkXPress kører under Classic. Ikke særlig fantastisk,
men den kører.
Generelt er der problemer med at OSX skærmbillederne
bliver siddende "ovenpå" Quark, det kræver en "æble alt punktum",
men afhjælpes _voldsomt_ med installation af denne extension:

<http://www.automatrix.co.uk/products/~ClassicDrawXT/>

> Du installerer Mac OS 9 oveni.

Udover det overskuelige og muligheden for at reinstallere ét af
systemerne alene, har partitionering den fordel at du kan vælge
opstartsdisk ved boot. Men det er måske ligegyldigt, hvis du aldrig
har tænkt dig at køre ren OS 9.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-10-02 19:47

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> QuarkXPress kører under Classic. Ikke særlig fantastisk,
> men den kører.

Det havde jeg overset.

> [...]
> systemerne alene, har partitionering den fordel at du kan vælge
> opstartsdisk ved boot. Men det er måske ligegyldigt, hvis du aldrig

Da OS 9 (på min maskine) har en begrænset levetid syntes jeg det er
bøvlet med flere partitioner. Nu kan den bare smides ud når den ikke
behøves mere. På min PowerBook har jeg ikke behov for at vælge OS ved
boottid da den altid er i dvale. På en stationær er det selvfølgelig
bøvlet at starte op i et OS for at genstarte i et andet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 16-10-02 19:59

"Michael Tysk-Andersen" <mta@mac.com> skrev

> Da OS 9 (på min maskine) har en begrænset levetid syntes jeg det er
> bøvlet med flere partitioner. Nu kan den bare smides ud når den ikke
> behøves mere.

Det er vist også noget vrøvl jeg skrev, at man ikke kan nøjes med
at reinstallere ét af systemerne hvis man _ikke_ har partioneret.
Det har jeg da ihvertfald gjort... Egentlig synes jeg heller ikke det er
specielt uoverskueligt eller rodet

> På min PowerBook har jeg ikke behov for at vælge OS ved
> boottid da den altid er i dvale.

Det er min også, på nær hvis jeg (sjældnere og sjældnere
(hedder det det?)) arbejder i ren OS 9 i Quark og skidtet fryser.
Så gider jeg ikke være i 9 mere, men fordi jeg _ikke_ har
partitioneret må jeg genstarte i 9 for at kunne gå over i X

> På en stationær er det selvfølgelig
> bøvlet at starte op i et OS for at genstarte i et andet.

Så bøvlet så man efterhånden holder sig væk fra 9.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Michael Holm

Dato : 17-10-02 14:21

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> partitioneret må jeg genstarte i 9 for at kunne gå over i X

> Så bøvlet så man efterhånden holder sig væk fra 9.

Ved een partition kan man holde "x" nede når man tænder, så starter den
op i X, selvom startdisken er sat til 9 (desværre duer det ikke med at
holde 9 nede for at gøre det omvendt
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Storm

Dato : 17-10-02 15:02

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> Ved een partition kan man holde "x" nede når man tænder, så starter den
> op i X, selvom startdisken er sat til 9

Det lyder som et rigtig godt fif - som jeg skulle ha' brugt i dag.
Hvor har du det fra? Det ved du måske bare betyder opstart i anden
partition?

> (desværre duer det ikke med at holde 9 nede for at gøre det omvendt

Det har jeg vist heller aldrig haft brug for

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Holm

Dato : 17-10-02 15:19

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det lyder som et rigtig godt fif - som jeg skulle ha' brugt i dag.
> Hvor har du det fra? Det ved du måske bare betyder opstart i anden
> partition?

kan ikke huske hvor jeg fandt det... på nettet et sted .. macosxhints ?
men det er ikke opstart fra en anden partition, men netop når man kun
har en partition det kan bruges !

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-10-02 15:28

<http://davespicks.com/writing/programming/mackeys.html>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 17-10-02 16:11

Til mig selv: Godav mand - økseskaft...

> <http://davespicks.com/writing/programming/mackeys.html>

Takker er gemt og tjekket lidt ud...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Holm

Dato : 17-10-02 16:23

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Til mig selv: Godav mand - økseskaft...

syntes også den var lidt tyk

> Takker er gemt og tjekket lidt ud...

men det var altså ikke der jeg så den men nu er denne bookmarket !
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Storm

Dato : 18-10-02 08:12

> syntes også den var lidt tyk

Lillehjernen tjekker news, mens storehjernen er på arbejde

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 16-10-02 12:22

In <3daca667$0$7041$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> Martin B wrote:
> [...]
> køre QuarkExpress..? Jeg syntes at jeg har bikset en del rundt med OSX
> og Classic uden at få det til at virke...

Mac OS 9 og Mac OS X kan sagtens leve sammen på samme partition. Hvis du
har købt en nyt computer, så er det allerede sådan fra Apple's side.

Du kan dog også partitionere din disk - det har jeg selv gjort - da det
ser lidt pænere ud at adskille de to systemer, men du opnår ikke noget
specielt, bortset fra knapt så meget rod på din disk.

> Hvis jeg har lavet en clean install med OS 10.2, hvordan får jeg så
> classic til at virke...?

Du kan installere Mac OS 9 efter 10.2, hvis det har lyst og hvis det er
en ny maskine, skal du have fat i "Tilbagekopiering" CD'erne.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Anders Krøyer

Dato : 17-10-02 11:04

In article
<20021016132153476+0200@0x83a49e94.virnxx4.adsl-dhcp.tele.dk>,
René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ser lidt pænere ud at adskille de to systemer, men du opnår ikke noget
> specielt, bortset fra knapt så meget rod på din disk.

Der er jeg nu ikke helt enig, fordelen ved 2 partitioner er også at os9
patitionen kan fungerer som lagerplads, jeg oplever med de ting jeg
laver, grafisk arbejde jeg afvikler som VJ i Arkaos, musikredigering
osv. altsammen ting der skal køre smooth, fungerer bedre når det ligger
på en anden partition end systemet og programmet, da jeg så kan
defragmentere lagerdisken tit og ofte, det er ikke en god ide at
defragmentere et unix system i tide og utide.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-10-02 21:06

Anders Krøyer <bassballs@mac.com> wrote:

> ...det er ikke en god ide at defragmentere et unix system i tide og utide.

Jeg kan ikke lade være med at være nysgerrig. Hvorfor er det ikke nogen
god ide?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-10-02 23:28

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jeg kan ikke lade være med at være nysgerrig. Hvorfor er det ikke nogen
> god ide?

Det har jeg heller aldrig hørt om. At det så sjældent er nødvendigt
under UNIX systemer er noget helt andet.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Anders Krøyer

Dato : 18-10-02 13:53

In article <1fk7jym.18hn73wu6jg1sN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Jeg kan ikke lade være med at være nysgerrig. Hvorfor er det ikke nogen
> god ide?

Nu skal jeg ikke være gammelklog på noget jeg ikke er expert i, jeg har
det faktisk fra en tidligere tråd her i gruppen og fra apples egen
supportside. Jeg har her på min 3. osX installation prøvet at lade være
med at defragmenterer systemet og jeg synes at min maskine kører bedre
end nogensinde (installationen er knap 9 mdr. gammel)

powerbook pismo, OsX10.2.1, 512MB ram, 2 partitioner.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-10-02 22:56

> [...]

> defragmentere lagerdisken tit og ofte, det er ikke en god ide at
> defragmentere et unix system i tide og utide.

Jeg har dog selv oplevet en af ulemperne ved partitionering. Min OS 9
bliver faktisk aldrig brugt, men her i weekenden skulle jeg lave noget
freelance grafisk arbejde i QuarkXPress. Det gik sådan set fint nok,
bortset fra noget skærmsnask i Quark, men ved udprintning fik jeg et
problem. Da jeg havde lavet OS 9 partitionen så lille som mulig, da den
jo ikke bruges, så havde systemet ikke spoolplads nok ved udprintning.
Hvis det hele havde ligget på én partition, var jeg ikke løbet ind i det
problem, så der er fordele og ulemper ved det hele.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 18-10-02 08:12

> [...]

> bliver faktisk aldrig brugt, men her i weekenden skulle jeg lave noget
> freelance grafisk arbejde i QuarkXPress. Det gik sådan set fint nok,

Hvis du mener under Classic undgås skærmsnasket netop ved:

<http://www.automatrix.co.uk/products/~ClassicDrawXT/>

- men det får du måske aldrig brug for igen...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-10-02 16:24

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Hvis du mener under Classic undgås skærmsnasket netop ved:
>
> <http://www.automatrix.co.uk/products/~ClassicDrawXT/>
>
> - men det får du måske aldrig brug for igen...

Den fjerner vist ikke den snask der kommer når man navigerer rundt på
siderne med alt-tasten.

Fra : Storm

Dato : 18-10-02 21:31

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Den fjerner vist ikke den snask der kommer når man navigerer rundt på
> siderne med alt-tasten.

Nej, min oplevelse er (også), at det kun er snask fra OS X og OS X
programmer. Og ikke intern Quark-opdaterings-snask.

> Now running PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 512 MB RAM,
> 60 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar. Yeah!

Det er måske bare det jeg mangler...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-10-02 01:09

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det er måske bare det jeg mangler...

Tjaa... det hjælper ikke på mit Quark-problem. Det er herre-irriterende
og så blander OS X sig i et par Quark's tastaturkommandoer. Alt i alt er
jeg ikke klar til at flytte produktion over på OS X.

Fra : Storm

Dato : 19-10-02 11:58

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Tjaa... det hjælper ikke på mit Quark-problem. Det er herre-irriterende
> og så blander OS X sig i et par Quark's tastaturkommandoer.

Udover Æble - Tab og Æble - alt - d? Har du bemærket andre?
Jeg har set amerikanere klage over Æble - alt - tab, men det har jeg nu
ikke problemer med. Kan man ikke lave sine egne til Quark, jeg har ikke
prøvet men...?

__"
According to my sources, Apple has simply decided that Command-Tab is
for switching programs and other apps will have to fall in line. If
Quark fixes this problem it will be by remapping the key elsewhere.
It's possible that someone will figure out how to change the key
shortcut for the Dock, but it won't be Apple.

You can script quark to set tool mode and assign that to a keystroke by
plugging the applescript into Quickeys, as long as you don't try to use
a keyboard command that Apple has decided to reserve.

That's what I'd do, as much as I hate the idea of having to switch key
commands for something that gets done so very often. Curse the
obstinate bastards at Apple for this one.
__*

> Alt i alt er jeg ikke klar til at flytte produktion over på OS X.

Igår sad jeg lige en periode på en kollegas Power G4 ren 9 stationære.
Jo, det gled egentlig meget godt, men hvis man har flere ting i gang på
samme tid, er den svag... Eller hvad siger din Dual 867 når den kører OS
9 - klarer den multitasking bedre? Der er ingen G4 ældre end 1 år der er
Dual - vel?

--
Venlig hilsen Nina Storm