HASTER!! Ingen startdisk efter ny hd
Fra : Per Madsen

Dato : 14-10-02 07:01

Jeg har sat en 80 gb Seagate Barracuda i min iMac DV SE 500 mHz. Jumpers
er sat til "Master", og alt er umiddelbart som det burde være Men: Jeg
kan ikke få lov til at starte op fra min systemdisk. Der er lys i musen
der sidder i UBS porten på keyboardet, men der ikke lys i selve
tastaturet når jeg f.eks holder "Shifthold" nede. Smider jeg en skive i
drevet spinder skiven, så jeg tror ikke der er noget med selve
dvd-drevet. Maskinen reagerer ikke på at jeg holder c-tasten nede under
opstart, så jeg kan ikke komme til at "initialize" disken. Jeg har
prøvet at skiftet tastatur, hvilket heller ikke hjapl. Er der nogen der
kan hjælpe.

P.S. Jeg HAR prøvet alle forskellige jumper settings.

Mvh.

Per Madsen
Tel: 6617 9910

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-10-02 18:45

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

Kan du have monteret disken forkert? Hvordan reagerer maskinen med den
originale disk?

Selvom du skriver det haster er dit indlæg just dukket op på den
newsserver jeg benytter.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 14-10-02 19:38

On 14/10/02 8:00, in article
permand-C52300.19004114102002@news.cybercity.dk, "Per Madsen"
<permand@cool.dk> wrote:

> [...]
> kan hjælpe.
>
> P.S. Jeg HAR prøvet alle forskellige jumper settings.

Hej Per

Ikke at jeg kan hjælpe dig, men jeg har faktisk nøjagtig det samme problem
med min Cube. Det fungere fint med den originale harddisk, men når jeg
sætter den nye 80 gb barracuda i, kan jeg ikke boote på DVD drevet (med
jaguar install disken i). Det virker somom den ikke registrere at jeg holder
C tasten nede. Jeg har prøvet med master, cabel select, og sågar slave, men
det er lige fedt. Det eneste der sker er at der på skærmen kommer en mappe
frem med et spørgsmålstegn på.

Kan du boote på DVd drevet med den originale disk i ?

MVH

Tommy Bernholm

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-10-02 19:51

In article <B9D0DBAA.3388%bernholm@adslhome.dk>,
Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> det er lige fedt. Det eneste der sker er at der på skærmen kommer en mappe

Hvad sker der når i holder skiftespor nede under opstart?

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 14-10-02 10:33

> Hvad sker der når i holder skiftespor nede under opstart?

Det prøver jeg lige...

Fra : Per Madsen

Dato : 14-10-02 10:40

> Hvad sker der når i holder skiftespor nede under opstart?

Øhh, noget hjeg aldrig har set før. Der kommer to pile op på skærmen, én
der er krum, og ved siden af den én, der peger mod højre. Klikker jeg på
den mod højre, så stopper dvd drevet, og klikker jeg på den krumme, så
starter det igen. Cursoren bliver til "armbåndsur". Ellers sker der
intet...

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-10-02 21:58

In article <1fk2er9.1nxee3x1077l2qN%permand@cool.dk>,
permand@cool.dk (Per Madsen) wrote:

> Øhh, noget hjeg aldrig har set før. Der kommer to pile op på skærmen, én
> der er krum, og ved siden af den én, der peger mod højre.

Pilen til højre betyder "start op på den disk jeg har valgt".
Krummerikken betyder "kig lige efter igen (efter diske)". Normalt vil du
få en oversigt over hvilke diske der er til rådighed.

> Klikker jeg på den mod højre, så stopper dvd drevet, og klikker jeg
> på den krumme, så starter det igen. Cursoren bliver til "armbåndsur".
> Ellers sker der intet...

Så er der to muligheder (som jeg kan tænke mig til):

1. Du har ikke sat jumperen korrekt (en jumper på parret længst væk fra
strømstikket).

2. Du har ikke sat IDE-kablet ordentligt i, alternativt bukket nogen
pinde i connectoren på disken.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 14-10-02 11:44

> [...]
> strømstikket).
>
> 2. Du har ikke sat IDE-kablet ordentligt i, alternativt bukket nogen

Jumperen sidder som du skriver, på parret længst væk fra strømstikket.
Mht. IDE kablet, så kan det simpelthen ikke jokkes mere i bund. Jeg har
lige haft det af for at se om der skulle være knækket nogle pinde,- det
er der ikke. De ser ud som de skal.
Bliver lidt bange for at jeg har smidt 1100,- ud af vinduet på den
"fede" barracuda jeg fik anbefalet , hvis den ikke kan med min model
iMac. Forhandleren tager den kun retur såfremt der er en
fabrikationsfejl

Fra : Per Madsen

Dato : 15-10-02 05:13

Jeg har netop updated firmwaren, hvilket heller ikke hjalp. Nogen af jer
der anbefalede disken der har nogen idéer?!

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-10-02 19:30

In article <1fk3qfm.1ke73481ptg378N%permand@cool.dk>,
permand@cool.dk (Per Madsen) wrote:

> Jeg har netop updated firmwaren, hvilket heller ikke hjalp. Nogen af jer
> der anbefalede disken der har nogen idéer?!

Fungerer disken i en anden computer?

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 15-10-02 22:48

> Fungerer disken i en anden computer?

Ja, den fungerede i den pc'er de testede den i oppe i butikken
(Proconsult).
Den firmware jeg installerede var iMac FW 4.1.9, det er den seneste
ikk'. Jeg proevede at opd. m. Software update kontrolpanel, og fik at
vide at jeg manglede DVD-rom updaten, da jeg saa proevede at indstallere
den fik jeg saa at vide at den havde jeg allerede?!

Fra : Per Madsen

Dato : 16-10-02 05:19

> Fungerer disken i en anden computer?

Ved ikke om det har noget at sige, men kunne det hjælpe noget at resette
pram?

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-02 20:35

In article <1fk5pei.1938get1o521q8N%permand@cool.dk>,
permand@cool.dk (Per Madsen) wrote:

> Ved ikke om det har noget at sige, men kunne det hjælpe noget at resette
> pram?

Det har hjulpet på de særeste ting før, så det er da muligt (men jeg
tror det ikke).

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Jan Jonasen

Dato : 15-10-02 17:21

In article <1fk2hnp.1kceqyq1xyawf5N%permand@cool.dk>, Per Madsen
(permand@cool.dk) wrote:
> [...]
> "fede" barracuda jeg fik anbefalet , hvis den ikke kan med min model
> iMac. Forhandleren tager den kun retur såfremt der er en

Du kan altid returnere den, så vil butikken få disken testet, hvis de ikke
giver dig en ny med det samme. Du kunne i hvert fald få fundet ud af om
fejlen ligger i din ende.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Per Madsen

Dato : 15-10-02 18:53

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Du kan altid returnere den, så vil butikken få disken testet, hvis de ikke
> giver dig en ny med det samme. Du kunne i hvert fald få fundet ud af om
> fejlen ligger i din ende.

Var inde med den i dag og faa den testet og den fejlede ingenting!

Fra : Peter B P

Dato : 16-10-02 00:48

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Var inde med den i dag og faa den testet og den fejlede ingenting!

Så er der kun en ting tilbage - IDE kablet.

Prøv evt. at skifte kablet.

--
- Peter
En go' gang Pia' blir' Danmark hvidt a' !

Fra : Per Madsen

Dato : 16-10-02 05:15

Peter B P <neglesaks@haxor.dk> wrote:

> Så er der kun en ting tilbage - IDE kablet.
>
> Prøv evt. at skifte kablet.

Hvorfor virker kablet så med den gamle disk?

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-02 20:33

In article <1fk5p8b.18kko111frt58iN%permand@cool.dk>,
permand@cool.dk (Per Madsen) wrote:

> Hvorfor virker kablet så med den gamle disk?

Det /kan/ være fordi den gamle disk er langsommere (interface-mæssigt)
end den nye.
Har du mulighed for at få proppet disken i en anden Mac og få den
formatteret der?

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-02 01:56

Hej Per

Hvilken maskine testede forretningen disken på? - Hvis de har gjort det på en
HP, så er disken ødelagt for en Mac. Den vil aldrig kunne formatteres eller
bruges, hvis den har været monteret og startet op i en HP!

Jeg synes, du skal prøve flg. Monter din gamle HD på Master BUS 0 ID 0 igen som
tidligere. Afmonter CD drevet og sæt Seagaten på Master BUS 1 ID 0, - altså så
den kører fuldstændig som det var et CD drev. Husk at den skal være jumpet og
termineret, som CD drevet er.

Start op i ren Mac OS 9.x og brug den Diskværktøj, der ligger i mappen
'Hjælpefunktioner' på din OS 9.x.

Åbn Diskværktøj og se, om disken registreres på BUS'en. Hvis den registreres,
så står der på BUS 1 ID 0 <ikke formatteret>. Hvis du så markerer disken en
enkelt gang vil der i det nederste felt stå noget i retning af. 'Denne disk er
ikke understøttet, men kan dog formatteres' eller 'Disken er ikke formatteret.

Hvis der i det øverste felt i Diskværktøj står <ikke understøttet>, og der i
nederste felt også står noget i retning af 'Enheden er ikke understøttet', - så
_er_ det disken, der er noget galt med!

Seagtate Barracuda IV er understøttet på _alle_ Mac, der har en IDE controller
- uanset om de er på 40gb, 80gb eller den nye på 120gb!

mvh. Erik Richard

Fra : Per Madsen

Dato : 14-10-02 12:56

> [...]
> strømstikket).
>
> 2. Du har ikke sat IDE-kablet ordentligt i, alternativt bukket nogen

Prøvede lige for sjov at smide en af de der gratis Mac OS 10.1 upgrade
cd'er i maskinen, efter at have startet op med skiftespor nede. Frem kom
MaxOS X symbolet som jeg så valgte. Installationen kunne selvfølgelig
ikke lade sig gøre da der ikke ligger MacOS 10 på disken, og der var da
heller ikke nogen hd der kunne vælges som installationsdestination.
Anyway så kunne jeg dog i det mindste starte op fra cd'en. Enten kunne
jeg ikke vælge destination fordi X ikke er installeret, eller også fordi
maskinen ikke kan finde hd'en,-eller begge dele.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-10-02 19:08

In article <1fk2ksw.19sks2i1fdu3c0N%permand@cool.dk>,
> [...]

> jeg ikke vælge destination fordi X ikke er installeret, eller også fordi
> maskinen ikke kan finde hd'en,-eller begge dele.

Kan du starte op fra en CD med den gamle HD i?

Det er klart at Mac'en ikke kan finde HD'en, da den ikke er formatteret.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 15-10-02 22:48

> Kan du starte op fra en CD med den gamle HD i?

Ja, det kan jeg godt. Jeg snakkede med en fra AppleStore her i Odense,
og han fortalte at deres teknikker havde oplevet samme problem,
desvaerre har teknikkeren ferie til paa torsdag, saa ham maa jeg vente
lidt paa at snakke med.

> Det er klart at Mac'en ikke kan finde HD'en, da den ikke er formatteret.

Ja, det er klart. Men den burde kunne starte fra cd, og herefter burde
hd'en da kunne ses.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-10-02 22:34

> [...]

> lidt paa at snakke med.

> Ja, det er klart. Men den burde kunne starte fra cd, og herefter burde

Er der ikke en i MacFyn som har e identisk maskine med dig ? Prøv at
bruge udelukkelsesmetoden. Hvis den heller ikke virker dér, så duer den
disk bare ikke i den type Mac.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Per Madsen

Dato : 16-10-02 00:37

> Er der ikke en i MacFyn som har e identisk maskine med dig ? Prøv at
> bruge udelukkelsesmetoden. Hvis den heller ikke virker dér, så duer den
> disk bare ikke i den type Mac.

Jeg proever lige om der er nogen af dem der kan hjaelpe...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-10-02 16:44

> [...]

> ikke lade sig gøre da der ikke ligger MacOS 10 på disken, og der var da
> heller ikke nogen hd der kunne vælges som installationsdestination.

Kan du ikke bruge disk utility fra 10.1 opdaterings cd'en til (prøve) at
formatere HDD'en med?

Martin

Fra : Karen Seiersen

Dato : 14-10-02 22:33

> [...]

> den mod højre, så stopper dvd drevet, og klikker jeg på den krumme, så
> starter det igen. Cursoren bliver til "armbåndsur". Ellers sker der

Den har jeg lige prøvet .... i midten af de 2 pile skulle der være et
symbol med din hardisk som indeholder det aktive system, (startdisk)
d.v.s. den kan ikke finde systemet. Jeg prøvede alt og virkelig alt (ved
ikke så meget om jaguaren endnu, men lærte meget her) men måtte til
sidst kapitulere og omformatere igen, fra den org. startdisk dette hjalp
mig. Det kan dog være du kan nøjes med at komme ind i hardisken og sætte
din startdisk korrekt, hvis du ellers kan komme til de med den org.
CDsoftware

Ved ikke om det kan hjælpe dig men så ved du da noget mere om de 2 pile

Mange machilsner Karen

Fra : Per Madsen

Dato : 14-10-02 10:32

> [...]

> frem med et spørgsmålstegn på.
>
> Kan du boote på DVd drevet med den originale disk i ?

Ja, jeg kan godt boote med den org. disk i... og jeg har prøvet alle de
ting du har prøvet. Jeg havde egenligt tænkt mig at levere disken
tilbage, da jeg regnede med at der var fejl på den.

Mvh.

Per

Fra : Peter B P

Dato : 16-10-02 00:48

Er HD'en "alene" på den ATA bus den er koblet på? har du to enheder, som
begge er sat til master får du hvad der minder om en SCSI adresse
konflikt, som ligner hvad du beskriver.

Har iøvrigt selv 3 stk. 80 GB Seagate Barracuda 4, som jeg er SÅ glad
for - de kører bare, og støjer ikkek det mindste.

Fra : Per Madsen

Dato : 16-10-02 09:59

Efter at have prøvet at starte op på den system-cd mac'en kom med +
diverse andre, lykkedes det at starte op fra en MacOS 9.1 syst. -cd til
en G4'er!. Disken er nu formateret og alt kører som det skal,- og nu er
den endda fuldstændig lydløs

Og tak for de mange indlæg og gode råd!!

Mvh.

Per