Ny plextor CD-rom i gl. PM
Fra : Claus O

Dato : 14-10-02 15:05

Hvad er lige grunden til en plextor scsi cd-rom i en pm 8100
ikke kommer frem med den indlagte cd-rom?
Den har id 6 på en scsi probe på bus 1.
Man skal vel ikke installere drivere på en mac for at udskifte
en scsi cd-rom?
Claus

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-10-02 16:04

In article <3daaceec$0$79637$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Man skal vel ikke installere drivere på en mac for at udskifte
> en scsi cd-rom?

Jo, til visse drev.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-02 16:19

Claus O wrote:

> Hvad er lige grunden til en plextor scsi cd-rom i en pm 8100
> ikke kommer frem med den indlagte cd-rom?
> Den har id 6 på en scsi probe på bus 1.

Det ser ud til, den er korrekt monteret og jumpet og alt det der...

> Man skal vel ikke installere drivere på en mac for at udskifte
> en scsi cd-rom?

Jo, det skal du. Plextors drev er ikke understøttet før Mac OS 9.0.4, så
enten skal du bruge FWB CDRomToolkit eller Intech CDSpeedTools for at
bruge drevet. Apples egen driver 'CD/DVD Extension' kan ikke læse
Plextor - hverken SCSI eller ATA/ATAPI før OS 9.x.

Bruger du fx. OS 8.6, og har adgang til en OS 9.x CD, så kan du prøve at
tage selve driveren ud af installations-toom'et med TomeViewer og
installere den i 8.6. Driveren virker fint i 8.6. Det bedste ville dog
være at opgradere systemet til 9.1, men en 8100 er nok lige langsom nok
til at få det optimale ud af en OS 9.1....

Vover du det alligevel, så vælg 'installer ny systemmappe', - man må
aldrig 'opgradere' ved at installere oveni et bestående system, med
mindre det udtrykkelig står angivet, at det er muligt.

mvh. Erik Rihcard