Vægt af ruller, Suzuki AP50
Fra : Thomas Gulholm

Dato : 13-10-02 09:57

Halløj....

Efter der har været meget "snak" her i gruppe om ruller, og virkningerne af
at skifte dem, har jeg bestemt mig for at prøve at sætte nogle lettere i min
Suzuki AP50 (Address), da den har et dårligt optræk.

Da jeg "kom ind" til rullerne viste det sig, at de flere steder var slidt
flade - det forklarer jo en hel del; hvis rullerne er slidt så flade, så de
ikke kan falde tilbage, starter den i "højt gear", og så er der ikke noget
mystisk i det dårlige optræk. Jeg har derfor bestemt mig for at sætte nogle
nye ruller i, med samme vægt (jeg mener den har haft et ganske udemærket
optræk engang (slev med to store avistasker)). Spørgsmålet er så, hvad vejer
mine nuværende ruller? jeg kan ikke se at der står noget på dem, og jeg har
ikke en vægt der er fintfølende nok. Har forskellige vægte forskellige
farver? og hvad vejer mine ruller i så fald, når de er hvide?

Og så et bonusspørgsmål til de kvikke :) Når jeg skal samle "dyret" igen,
skal den så smøres nogle steder? her tænker jeg feks på;
-mellem rullerne og trykpladerne.
-mellem trykpladen, og det rør den glider på
og hvilket fedtstof kan i så fald anbefales?

Håber I kan hjælpe
Thomas Gulholm

Fra : Morten Lynnerup

Dato : 13-10-02 16:22

Hej
"Thomas Gulholm" <gt@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> -mellem rullerne og trykpladerne.
> -mellem trykpladen, og det rør den glider på
> og hvilket fedtstof kan i så fald anbefales?

Jeg mener at rullernes vægt er standard 6,5g.
Du bør også skifte drivremmen nu du alligevel har den adskilt da denne også
har stor inflydelse på optrækket.

Morten

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 13-10-02 17:39

> Jeg mener at rullernes vægt er standard 6,5g.
> Du bør også skifte drivremmen nu du alligevel har den adskilt da denne også
> har stor inflydelse på optrækket.

Drivremmen blev skiftet for ikke så forfærdeligt mange km siden (tror
ikke det er over 750 km). Jeg tror ikke det er standardruller der sider
i nu, da jeg engang smed den på værksted og sagde "gør noget ved
optrækket", jeg ved ikke hvad der blev gjort, men så vidt jeg ved, var
ikke stempel/cylinder eller udstødning der blev skiftet.

M.v.h.
Thomas

Fra : kreidlerhansen

Dato : 24-10-02 09:12

Jeg kender ikke vægten på rullerne, men hvis du måler tykkelsen af
kobber-kernen (som regel af kobber , kan du oplyse det til din
forhandler og du kan altså få et sæt magen til!

> [...]
> -mellem rullerne og trykpladerne.
> -mellem trykpladen, og det rør den glider på
> og hvilket fedtstof kan i så fald anbefales?

Alt i koblingssystemet, hvor der umiddelbart er metal der arbejder mod
metal (egentlig alle bevægelige sliddele, der er i berøring med
hinanden) bør smøres med noget højtryksfedt af en eller anden art. Jeg
købte i sin tid noget fedt hos Statoil, der i DEN grad bliver hængende,
når først det er smurt på!
Men kontakt en forhandler omkring det spørgsmål også! Der får du
sædvanligvis det bedste råd...

http://www.kandu.dk/