Virus og hva' stiller man op??
Fra : Lars

Dato : 12-10-02 20:34

Nu vi snakker virus - kan man beskytte sig mod det og hva' hedder
programmerne man skal bruge.
Jeg troede egentlig at jeg var rimeligt beskyttet ved at bruge Mac og ikke
PC...men sådan falder illusionerne jo langsomt fra hinanden!
--
lars lippert

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-10-02 21:39

On Sat, 12 Oct 2002 21:34:23 +0200, Lars wrote
(in message <B9CE45DE.12D8%llippert@wanadoo.dk>):

> [...]
> Jeg troede egentlig at jeg var rimeligt beskyttet ved at bruge Mac og ikke
> PC...men sådan falder illusionerne jo langsomt fra hinanden!

Jeg 'bruger ikke noget' og jeg har aldrig haft en virus.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-10-02 13:24

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Sat, 12 Oct 2002 21:34:23 +0200, Lars wrote
> (in message <B9CE45DE.12D8%llippert@wanadoo.dk>):

> Jeg 'bruger ikke noget' og jeg har aldrig haft en virus.

Jeg bruger heller ikke noget og har aldrig fået AIDS!

Det er sgu da ikke et argument!

Stig

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-10-02 14:19

On Sun, 13 Oct 2002 14:23:40 +0200, Stig Leerbeck wrote
(in message <1fjzx5o.138lnabkxacstN@[192.168.0.3]>):

Nej, en konstatering

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-10-02 21:54

Lars <llippert@wanadoo.dk> wrote:

> Nu vi snakker virus - kan man beskytte sig mod det og hva' hedder
> programmerne man skal bruge.

Virex er det, som man får gennem .Mac, hvis man er medlem. Det kan også
købes som almindeligt program, og jeg har da haft det i nogle år.
Norton, der er kendt fra pc-verdenen findes også, og det er også en
købeprogram. Jeg ved ikke rigtigt, hvad der findes af freeware. Det er
vist ikke det helt store.

> Jeg troede egentlig at jeg var rimeligt beskyttet ved at bruge Mac og ikke
> PC...men sådan falder illusionerne jo langsomt fra hinanden!

Det er du såmænd også. De fleste af os får masser af orme og virus med
e-mail fra windows-brugere, men der sker ikke noget ved det. Jeg har
selv haft en virus (eller var det en orm? Det kløede i hvert fald.) for
nogle år siden. Virex opdagede den, men jeg havde ikke skruet så meget
op for beskyttelsen. Jeg fik derfor ødelagt et par programmer, men ikke
nogen data. Så skruede jeg op for Virex' overvågning og beskyttelse. Men
alt i alt, så tror jeg, de fleste private klarer sig på deres Mac uden
virusprogrammer. Sørg bare for at lave back-up. Så mister du i det
mindste ikke data, hvis du bliver nødt til at reformatere harddisken
efter en virus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Zorilla

Dato : 12-10-02 22:11

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message
> [...]
> virusprogrammer. Sørg bare for at lave back-up. Så mister du i det
> mindste ikke data, hvis du bliver nødt til at reformatere harddisken
Som privat enkeltbruger kan man sagtens klare sig uden virusprogrammer hvis
man er indstillet på den risiko, stor eller lille, der nu engang er for at
miste data. Til gengæld er det lidt uansvarligt hvis man befinder sig på
netværk med eksempelvis pc'ere. De mails du måske i bedste mening
videresender til dine pc-venner kan jo sagtens være fyldt med virus som du
dermed er med til at sprede.

mvh
Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-02 00:37

Hej Lars

Lars wrote:

> Nu vi snakker virus - kan man beskytte sig mod det

Ja, selvfølgelig kan du beskytte dig. Men der findes vel kun omkring 100-125
vira der kan sprede sig på Mac, - resten ca. 80000 kan kun afvikles på PC! -
Og så findes der 3-4 vira, der er ligeglade med, om det er Mac eller PC, og
et par stykker, der kan afvikles på Mac, hvis du har VirtalPC også.

> og hva' hedder programmerne man skal bruge.

Jeg foretrækker Virex 6.1.4 til mine maskiner. Den er forholdsvis hurtig og
faktisk så godt som 100% sikker. - Den kan også fange og eliminere de få
eksekverbare PC vira, der kan drille en Mac bruger. Det gælder 2 typer af
Melissa og 1 type af 'I love you', som kan spolere alt på en Mac,- dog kun
hvis man samtidig har VirtualPC åbent. Og så er der en enkelt Melissa
variant, der kan ødelægge alt på en Mac, jeg har desværre selv engang haft
besøg af den, - og selvfølgelig var det den ene gang, hvor jeg ikke havde
Virex aktiv.

> Jeg troede egentlig at jeg var rimeligt beskyttet ved at bruge Mac og ikke
> PC...men sådan falder illusionerne jo langsomt fra hinanden!

Normalt behøver du ikke være bange for en PC virus, de _kan_ som sagt normalt
ikke eksekveres på Mac, men nogle stykker kan dog gemme sig i dine
adressebøger, men kun hvis du bruger MS Outlook Express, så du uafvidende kan
komme til at videresende dem, men skade din Mac kan de ikke.

Der findes flere andre programmer, - Norton Antivirus (NAV), som er næsten
lige så god som Virex, - jeg synes dog, den er noget langsommere og mere
uhandy i brug. Og så er der VirusBarrier fra Intego. Der er mange, der er
glade for den, men jeg synes ikke, den er noget at skrive hjem om. Seneste
ver., jeg har prøvet var ver. 1.52, så den kan jo være blevet bedre.

Kører du OS X, så vil jeg mene, at du skal vælge enten NAV eller Virex 7.

mvh. Erik richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-10-02 13:37

> Jeg foretrækker Virex 6.1.4 til mine maskiner.
Min version er 6.1. Findes der en updatepatch (->6.1.4) til den.

vh Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-02 15:57

Hej Flemming

Korrekt, den står som ver. 6.1, men den hedder reelt 6.1.4160 (eller
4158, - jeg er ikke helt sikker, da den ligger på en backup disk et
sted). - Jeg tror, det var i marts eller april, man kunne hente en ny
'Engine Update 4160 (4158?)' til ver. 6.1, - og svjh. var den fra og med
'Virus Definitions 2000-5' inkluderet i den månedlige update, så du
-har_ en 6.1.4.

Jeg fik den, da jeg er med i developergruppen...

Flemming Rubini wrote:

> Min version er 6.1. Findes der en updatepatch (->6.1.4) til den.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-02 16:33

Korrektion!...

'Virus Definitions 2000-5'...
- der skulle selvfølgelig have stået 'Virus Definitions 2002-5'.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-10-02 00:21

> Korrekt, den står som ver. 6.1, men den hedder reelt 6.1.4160 (eller
> 4158,
Ingen steder står der andet end ver. 6.1.
De har i så fald ikke opdateret versionnummeret.

vh Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-02 22:02

In article <3DA8B223.EF822A12@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> adressebøger, men kun hvis du bruger MS Outlook Express, så du uafvidende kan
> komme til at videresende dem, men skade din Mac kan de ikke.

Forklar lige hvorfor man uvidende kan videresende en virus med OE til
mac og ikke med andre mac email klienter. OE til mac understøtter
(stadig) _ikke_ eksekvering af VBA eller VBS.

Besides, if you can't get a decent kernal panic <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living? <aim://reippuert>

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-11-02 02:17

Hej Morten.
Send min computer tilbage eller tilbyd et engangsbeløb til en gang for
alle at afvikle sagen på ordentlig vis.

Alt andet syntes jeg er uværdigt, mange har mailet til mig og spurgt om
det er rigtigt at du overhovedet ikke reagerer på mine skrivelser og jeg
må bedrøve dem med at det desværre er sandt.
Johnny Louis

Fra : Sebastian Løck

Dato : 15-10-02 12:43

Lars <llippert@wanadoo.dk> wrote in message news:<B9CE45DE.12D8%llippert@wanadoo.dk>...
> [...]
> Jeg troede egentlig at jeg var rimeligt beskyttet ved at bruge Mac og ikke
> PC...men sådan falder illusionerne jo langsomt fra hinanden!

Jeg evaluerede Sophos. (http://www.sophos.com)
Programmet kør meget stille i baggrunden, så stille at den ikke
fanger en virus, der kom ind med mailen. Den fagede og rensede (sidst
Klez) uden problemer, da den var sat til "immediate check" efter jeg
kunne se, at der kom en af de klassiske PC filer (*.pif *.exe *.com
*.scr).

Man kan hente en gratis Sophos version til evaluering. Opdateringerne
fås løbende, lige meget om du har købt programmet eller ej.

Agax og Disinfect er gamle freeware virusscanner, der hjælper mod
ældre kendinge.

Virus på mac er i øvrigt et emne der med jævne mellemrum får gruppen
til at generere laaaange diskussioner.

hilsen
Sebastian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-10-02 18:22

Lars <llippert@wanadoo.dk> writes:

> Nu vi snakker virus - kan man beskytte sig mod det og hva' hedder
> programmerne man skal bruge.

Rigtig mange vira spredes via mail. En maade at imoedekomme problemet
paa er derfor at have en mail hos en ISP der tilbyder virusscan af al
indgaaende mail. Det er pokkert effektivt.

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk