Printer til Mac SE - hvilken?
Fra : Anders Petersen

Dato : 11-10-02 20:19

Kunne godt tænke mig at slutte en printer til min gamle Mac SE, men ved
ikke hvilken man skal vælge. Hvor mange forskellige har man overhovedet at
vælge imellem - forestiller mig, at det kun er ganske få printere, der
passer til... Gode råd og meninger modtages meget gerne.

Håber på lidt ideer :)

God weekend,

/Anders

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-02 21:13

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> [...]
> vælge imellem - forestiller mig, at det kun er ganske få printere, der
> passer til... Gode råd og meninger modtages meget gerne.

Jeg er bange for, at du må ud på brugtmarkedet. Der laves mig bekendt
ikke printere til den gamle serielle port, der var på gamle Mac. Alle
nye Mac bruger USB-printere. Da de også kan bruges til pc'er, laves der
vist efterhånden ikke andet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Anders Petersen

Dato : 11-10-02 21:25

> [...]
> ikke printere til den gamle serielle port, der var på gamle Mac. Alle
> nye Mac bruger USB-printere. Da de også kan bruges til pc'er, laves

Åh, min fejl. Det ved jeg skam godt. Men netop pga. printernes alder, leder
jeg efter anbefalinger/erfaringer. Samt nogle navne jeg kan begynde at
kigge efter.

/Anders

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 11-10-02 21:52

> Åh, min fejl. Det ved jeg skam godt. Men netop pga. printernes alder, leder
> jeg efter anbefalinger/erfaringer. Samt nogle navne jeg kan begynde at
> kigge efter.

Jeg mener nu at de fleste af apples egne printere skulle virke. Du kunne
evt kigge efter sådan en brugt.

En oversigt kan findes her:
<http://www.info.apple.com/support/applespec.legacy/index.html>

Brugte Mac ting kan findes fx på Mediamac.dk under markedet.

Jeg har ikke de store erfaringer men alle printerne har fungeret
problemfrit.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-02 22:53

> [...]

> Åh, min fejl. Det ved jeg skam godt. Men netop pga. printernes alder,
> leder jeg efter anbefalinger/erfaringer. Samt nogle navne jeg kan begynde

Da en SE har en sort/hvid skærm, behøver du vel ikke en farveprinter.
Dengang var det vel nærmest kun Apples printere, der var lavet af Canon,
der kunne bruges. Jeg havde selv en Stylewriter 1200, som var glimrende.
Det var vist den sidste sort/hvid printer, Apple lavede. For tiden
bruger jeg en Epson Stylus Color 740. Det er en farveprinter. Den
udmærker sig ved både at have seriel, parallel og USB-port. Jeg er bare
i tvivl om, hvor langt den kan gå tilbage i styresystem. Du kører næppe
Mac OS 9 på din SE.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 11-10-02 23:34

> [...]

> jeg efter anbefalinger/erfaringer. Samt nogle navne jeg kan begynde at

Alle Apple printer virker.
Alt hvad der er postscript med seriel port kan snakke sammen med din SE.
En ældre PS Laserprinter fylder meget. Fornylig så jeg en 1200 dpi !!!
printer på ebay med seriel port. Den var næsten lige så stort som mit
køleskab, brugte sikkert en millionmilliard gange så meget i strøm,
men... den skulle næste ikke koste en skid.

/Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-02 17:30

> Jeg er bange for, at du må ud på brugtmarkedet. Der laves mig bekendt
> ikke printere til den gamle serielle port, der var på gamle Mac. Alle
> nye Mac bruger USB-printere.

Næh, min laserprinter er nu sat direkte på switchen. Og forsynes en SE
med et ethernetkort eller en localtalk/ethernet bro kan den også skrive
ud på en sådan printer.

Ellers er der de gamle HP deskwriter, som både understøtter localtalk og
seriel udgang.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-10-02 00:18

Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Næh, min laserprinter er nu sat direkte på switchen. Og forsynes en SE
> med et ethernetkort eller en localtalk/ethernet bro kan den også skrive
> ud på en sådan printer.

Er der plads til et ethernetkort i en SE (eller en se 1/30, en
Classic?)?
Jeg ved, at der er i en Pizzaboks, men har ikke afprøvet det.
Man burde vel (også?) kunne gå på nettet via en ISDNrouter så?

Ikke at det er vigtigt, men det kunne nu være skægt, at sætte de gamle
'bærbare' (=SE m.v.) op via en router - bare at demonstrere det overfor
de venner, der kommer med hånlige bemærkninger om Mac'erne.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Per Rønne

Dato : 16-10-02 05:46

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Er der plads til et ethernetkort i en SE (eller en se 1/30, en
> Classic?)?

Jeg er ikke sikker. Men jeg har da i hvert fald selv en ethernetenhed
der kører op til scsi-kortet. I og for sig beregnet til en PowerBook
[men den jeg har er nu forsynet med en PC-kort]. Sidder på en LCII der
også er forsynet med en accelerator. Kan i dag kun bruges til at
arkivere i kælderen ...

> Jeg ved, at der er i en Pizzaboks, men har ikke afprøvet det.

Man skal blot have en adaptor bagpå. Det indbyggede ethernetkort kan så
bruges til såvel 10BaseT som til BNC.

> Man burde vel (også?) kunne gå på nettet via en ISDNrouter så?

Ja, det gjorde jeg indtil jeg fik adsl - med router fra CyberCity.

> Ikke at det er vigtigt, men det kunne nu være skægt, at sætte de gamle
> 'bærbare' (=SE m.v.) op via en router - bare at demonstrere det overfor
> de venner, der kommer med hånlige bemærkninger om Mac'erne.

Svjv skal de gamle være forsynet med et ethernetkort. Det er altså ikke
nok at forbinde dem med hub/switch til router gennem en
phonenet/ethernet bro.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-02 21:53

Hej Anders

Den 'originale' printer til SE var en ImageWriter nåleprinter, men både
Stylewriter og Stylewriter II blev brugt til den, da de kom frem. Med System
7.0 kan du også bruge en Stylewriter 1200 og 2200 (2200 er en bærbar
printer). Af farveprintere kan du bruge Stylewriter 1500 og 2500. Begge disse
printers drivere kan bruges på System 7.0, 7.01 og 7.1.x..

Hvis du har max RAM i den, _kan- du også installere en min. version af System
7.5.5/68k versionen. Men det vil gøre den noget langsommere, - så hellere
blot en System 7.1.3 - evt. en 7.1Pro.

mvh. Erik Richard

Fra : Anders Petersen

Dato : 11-10-02 22:45

> [...]
> en bærbar printer). Af farveprintere kan du bruge Stylewriter 1500 og
> 2500. Begge disse printers drivere kan bruges på System 7.0, 7.01 og

Mange tak - det var lige den slags informatione jeg ledte efter!

/Anders

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 11-10-02 23:48

Alle gamle LaserWriters kan jo også bruges. De der kører PostScript og
LocalTalk.

Sæt en annonce i dk.marked.privat.edb.mac.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 12-10-02 14:39

In article <Xns92A4D8D098A6FandersNOSPAMgadefeje@212.54.64.135>, Anders
> [...]
> vælge imellem - forestiller mig, at det kun er ganske få printere, der
> passer til... Gode råd og meninger modtages meget gerne.

Hvis du selv kan komme forbi og hente den i Århus, så har jeg en
StyleWriter II du kan få kvit og frit. Den virkede sidst jeg brugte den for
vel 3 år siden.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk