Xwindows
Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 10-10-02 01:33

Som jeg forstår det så skal man først installere XFree86, så xDarwin, og så
Orobor hvis man vil have programmerne til at fremtræde så de ligner MacOSX.
Det lyder meget spændende, og man kan vist få adgang til mange spændende
programmer.
Men - der er et MEGET langt installeringsdokument til XFree86. Er der ikke
en nemmere måde at installere det på? Eksempelvis hvis nogen har lavet en
installer. Nogen der ved noget? Anyone?

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 10-10-02 01:41

Ahhh, XonX.
Skal lige se på det. Men kender fortsat intet til xWindows, så jeg skal lære
alt fra bunden. Øv. Der bliver sikkert meget jeg skal læse.

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-10-02 09:16

On Thu, 10 Oct 2002 02:32:31 +0200, Henning <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> Men - der er et MEGET langt installeringsdokument til XFree86. Er der ikke
> en nemmere måde at installere det på? Eksempelvis hvis nogen har lavet en
> installer. Nogen der ved noget? Anyone?

Hent installeren hos <http://www.xdarwin.org/> og dernæst hent
OroborOSX hos <http://oroborosx.sf.net/>. Jeg har begge installeret på
Jagwire, og har et tip, i fald du ikke kan få det til at spille.

Jeg erfarede, at FruitMenu kan konflikte med OroborOSX, og du skal
således tilføje den, og Xdarwin til FM's exclude list, før det kan
fungere.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 10-10-02 12:04

> [...]
>
> Jeg erfarede, at FruitMenu kan konflikte med OroborOSX, og du skal
> således tilføje den, og Xdarwin til FM's exclude list, før det kan

Jeg har installeret xWindows, og kunne tænke mig at installere SciLab 2.6
nu. Er der ikke en kompileret version nogen steder? Jeg har nemlig gjort
lige hvad der står på http://homepage.mac.com/persquare/scilab.html
Men allerede når jeg skriver kommandoen cp /usr/libexec/config.* config/
under installeringen er der problemer - der findes ikke to filer der starter
med config i /usr/libexec/. Og jeg fortsatte bare, fordi det ku være det
ville virke alligevel - men når jeg kører make tests siger den

.../bin/scilab -nw -f maketests.sce
make: ../bin/scilab: Command not found
make: *** [tests] Error 127

Er der ikke en readytogo installer nogen steder? Jeg har søgt efter
Installer og scilab på yahoo, men der er desværre en masse links til franske
sider, og jeg kan ikke et ord på fransk.

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-10-02 17:32

On Thu, 10 Oct 2002 13:04:10 +0200, Henning <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> [...]
> med config i /usr/libexec/. Og jeg fortsatte bare, fordi det ku være det
> ville virke alligevel - men når jeg kører make tests siger den

Har du developer tools installeret? Hvis ej er det hovedårsagen. Jeg
mener ikke man kan kompilere sovs når man ikke har installeret
developer tools -- de fås et eller andet sted på
<http://developer.apple.com/>.

Når det er sagt, og du har smidt XWindows på spanden, så synes jeg du
skulle hente Fink <http://fink.sf.net/> -- der er en binær
installering, men du skal have dev. tools for at kunne installere de
programmer den tilbyder.

Prøvede lige med en:

% fink list | grep -i scilab

og det gav følgende resultat:

scilab 2.6-9 Software package for numerical computations
scilab-atlas 2.6-7 Software package for numerical
computations, with atlas libs

Altså, når du har smidt Fink på (der er instruktioner til
installationen på hjemmesiden), skriver du:

% fink install scilab

i terminal.app, og så bliver programmet kompileret til OS X. Det er
røvsmart.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 10-10-02 19:24

> Har du developer tools installeret? Hvis ej er det hovedårsagen. Jeg
> mener ikke man kan kompilere sovs når man ikke har installeret
> developer tools
Jo den har jeg installeret. Jeg vil jo prøve at programmere - jeg kan bare
ikke finde ud af noget af det. Ikke engang AppleScript, som jeg slet ikke
synes er så nemt. Ikke det at jeg nogen erfaring har med at programmere.
RealBasic, basic på TI-85, assembly til min TI-85 (z80 processor) har jeg
leget lidt med.

> [...]
> computations, with atlas libs
>
> Altså, når du har smidt Fink på (der er instruktioner til
> installationen på hjemmesiden), skriver du:

Det vil jeg straks se på!

> i terminal.app, og så bliver programmet kompileret til OS X. Det er
> røvsmart.
Haha, tak for det.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 10-10-02 20:44

Fink:

Okay, installeringen er faktisk ekstremt nem, i betragtning af at det hele
foregår i Terminal, download, såvel som kompilering. Men hold da op hvor
tager det lang tid! Jeg troede at det bare lige skulle downloades og det
ville tage 5 minutter, så kompileres i 5 minutter. Nu har den sammenlagt
været i gang i godt en time. Det ser lidt råt ud at se på mit hvidt på sort
terminalvindue med en uendelig mængde tekst der scroller op ad som
rulleteksterne. Og alt sker automatisk den kræver ikke megen aktivitet fra
min side. Jeg venter bare og er taknemmelig for at det er multitasking.

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-10-02 21:32

On Thu, 10 Oct 2002 21:43:51 +0200, Henning <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> [...]
> min side. Jeg venter bare og er taknemmelig for at det er multitasking.

Ja, det tager sin tid når man vil kompilere skidtet selv. Når jeg
installerer noget med Fink plejer jeg at sætte den til at installere
og kompilere et par ting ad gangen, og lade den stå natten over. Så
plejer den at være færdig om morgenen.

En anden mulighed er at bruge apt-get (en debian-ting, Morten, og
sikkert andre herinde, kan forklare dig mere om hvad det er), som
henter en binær pakke, der blot skal rulles på spanden. F.eks.

% sudo apt-get install links

giver dig den fine tekstbruser links, der også bliver betegnet som
lynx (en anden tekstbruser) på speed.

Prøv selv og se hvorfor.

Har du hentet OroborOSX?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-02 00:46

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> writes:

> [...]
> været i gang i godt en time. Det ser lidt råt ud at se på mit hvidt på sort

Fink bruger en liste af kilder til at hitte ud af hvordan den skal
installere det du ber om. Jeg mindes at lige når jeg havde
installeret den, så kunne den hitte ud af at hente færdigoversatte
pakker på nettet, men så skruede jeg på et eller andet, så den gik i
gang med at oversætte pakkerne selv. Pyh, det tager tid.

Jeg håber ikke den er gået i gang med at oversætte X? Det er ret
stort - i starten af 90'erne, brugte vores Sun 3 server 24 timer om at
oversætte X11R5 (som det hed dengang).
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 11-10-02 13:56

Jo, jeg har Orobor x, og xwindows er stadig på, og jeg prøvede jo at
kompilere Scilab, men det ville ikke virke for mig. Den forsøgte nærmest
ikke.
Så fortæller du om Fink, og den har jeg lige installeret, og den kompilerede
og det hele, men jeg kan ikke finde ud af at installere Scilab med Fink. Det
virker ikke at skrive fink list | grep -i scilab, og heller ikke ./fink list
| grep -i scilab når jeg har cd'et frem til finkcvs biblioteket. Det ligger
i min hjemmappe. Skal jeg lægge de forskellige mapper et andet sted hen?
Eksempelvis /usr/bin?
Æj, det er besværligt med teksbaserede programmer.

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-10-02 15:01

On Fri, 11 Oct 2002 14:56:15 +0200, Henning <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> [...]
> i min hjemmappe. Skal jeg lægge de forskellige mapper et andet sted hen?

Næh, ikke så vidt jeg ved. Hvilke fejlmeddelelser får du? Har du fulgt
Fink-installationen slavisk (det er nødvendigt)? Du skal ikke cd'e dig
til noget bibliotek for at udføre Fink-kommandoer, ikke hvis du har
fulgt installationsinstrukserne til punkt og prikke.

Kommandoen:

% fink list | grep -i scilab

Tjekker blot, om scilab findes i resultatet af kommandoen fink list,
som lister alle de programmer der kan installeres med fink. |-tegnet
er en pipe, der betyder at outputtet af kommandoen til venstre for den
bliver til inputtet for kommandoen til højre for den. Grep er en
søgefunktion (den hidtil bedste jeg har mødt i øvrigt), og flaget -i
betyder at den ikke skal tage højde for store og små bogstaver i den
efterfølgende tekststreng, i dette tilfælde scilab.

For at indstallere scilab med fink, skal du skrive:

% fink install scilab

og så spiller det. I hvert fald på min spand.

> Æj, det er besværligt med teksbaserede programmer.

Besværligt ved jeg ikke om det er, jeg synes det er simplere, men man
skal lige vende sig til den anderledes tilgang, uden widgets og andet
gui-gear.

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 11-10-02 15:19

> [...]
> til noget bibliotek for at udføre Fink-kommandoer, ikke hvis du har
> fulgt installationsinstrukserne til punkt og prikke.
Hmm, okay - jeg prøver at installere det en gang til

> [...]
> betyder at den ikke skal tage højde for store og små bogstaver i den
> efterfølgende tekststreng, i dette tilfælde scilab.
Ahhh, endelig lærte jeg det. Jeg må købe en unixbog, så jeg også kan skrive
sådanne kommandoer selvstændigt. Jeg kender cd, ls, top. Så har jeg også
installeret launch, så jeg kan lave unixscripts der åbner flere programmer
samtidigt, og naturligvis også ls --color. Men ellers kan jeg ingenting i
terminalen.

> For at indstallere scilab med fink, skal du skrive:
>
> % fink install scilab
Ja, det prøvede jeg, og prøvede også
fink list | grep -i scilab
fink: Command not found.
Og til "fink install scilab" svarer den det samme. Og jeg erfarer at de
programmer der kan køres uden at man skal finde biblioteket, er installeret
i /usr/bin hvor alle de normale kommandoer befinder sig...

> og så spiller det. I hvert fald på min spand.
På din spand? Vildt nok.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-10-02 01:28

> [...]

> samtidigt, og naturligvis også ls --color. Men ellers kan jeg ingenting i

Kig gerne på sslug.dk's bøger. Der er lidt at blive klog af.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 11-10-02 15:47

> [...]
> til noget bibliotek for at udføre Fink-kommandoer, ikke hvis du har
> fulgt installationsinstrukserne til punkt og prikke.

Jeg hentede en binary, Fink 0.4.1 Installer. Den er installeret, og jeg har
gjort som det medfølgende tekstdokument foreslog:

Configuration
To actually use the programs installed by Fink, you must edit the
configuration file of your shell. Open a new Terminal.app window and type
Œpico .cshrc¹. A text file editor will pop up. Enter the following line
right at the top:

source /sw/bin/init.csh

Then, press Ctrl-O, press Return, press Ctrl-X. Quit Terminal.app and
restart it. You're now ready to use Fink.

Okay, nu kan jeg skrive fink og fink install scilab. Den er ved at downloade
nu (scilab). Nu bliver det spændende, om jeg overhovedet har lært noget. Den
siger godt nok at jeg kan opgradere fordi jeg bruger 10.2, men jeg var for
ivrig efter at se om det virkede. Det gør jeg bagefter.