varmelegeme beregning
Fra : S.F.

Dato : 25-02-01 15:15

Er der en formel for hvordan jeg beregner hvor stor varmelegeme der
skal anskaffes ?

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-02-01 20:15

S.F. <fleck@ofir.dk> skrev i en news:3a9912f7.17623220@news.inet.tele.dk...

> Er der en formel for hvordan jeg beregner hvor stor varmelegeme der
> skal anskaffes ?

Det behøves der da ikke nogen "formel" til.
Et stort varmelegme varmer blot vandet hurtigere op end et lille,
og kører så i mindre tid når vandet er opvarmet.

Carsten

Fra : S.F.

Dato : 25-02-01 20:45

Nej det er rigtigt, men der er forskel på priserne så jeg ville være
sikker på at den jeg køber også er stor nok til x antal liter der skal
holdes på x antal grader

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-02-01 00:34

S.F. <fleck@ofir.dk> skrev i en news:3a996079.7857931@news.inet.tele.dk...
> Nej det er rigtigt, men der er forskel på priserne så jeg ville være
> sikker på at den jeg køber også er stor nok til x antal liter der skal
> holdes på x antal grader

Der hvor jeg køber mine varmelegemer, der koster alle størrelser det
samme,
derfor har jeg aldrig spekuleret på prisen.
Jäger dobbeltsikrede koster 145 kr og Visiterm 139kr. så der er heller
ikke nogen nævneværdig
forskel mellem mærkerne.

Carsten

Fra : Kent Christensen

Dato : 27-02-01 00:20

"S.F." <fleck@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:3a996079.7857931@news.inet.tele.dk...
> Nej det er rigtigt, men der er forskel på priserne så jeg ville være
> sikker på at den jeg køber også er stor nok til x antal liter der skal
> holdes på x antal grader

Hej S.F.

Når du vil købe et varmelegeme til et akvarie, skal du huske at tænke på,
om rummets temperatur er forholdsvis konstant eller meget svingende.

Hvis dit akvarie står i stuen, hvor du jo nok har en nogenlunde konstant
temperatur på 22-23 grader, behøver du ikke et kraftigt varmelegeme.
I dette tilfælde vil 100 watt til et akvarie på op til 250 liter være passende,
efter min mening. Står dit akvarium derimod i et værelse, hvor der tit luftes
ud, vil du helt sikkert få brug for et kraftigere varmelegeme. Eksempelvis
står et af mine akvarier i mit soveværelse, hvor der om vinteren let kan blive
ned til 8-9 grader det meste af dagen (jeg lufter meget ud). Her kan du få
brug for et varmelegeme på ca. 50 watt pr. 35 liter vand. Det er kun en
tommelfingerregel, som jeg kan udlede udfra mine egne erfaringer.

Køb et varmelegeme, som du er sikker på er stor nok!

Hvis du vil have et virkeligt godt varmelegeme, kan jeg anbefalde dig et af
mærket Jäger. Det er virkelig limousine-modellen blandt varmelegemer, men
det koster også kassen, - ca. 250 kr. for 128 watt (prisen svinger kun lidt
ved større/mindre watt). Men så for du også et varmelegeme, der reagerer på
+/- 0,7 grader (højest) og har tørløbssikring. Jeg har meget gode erfaringer
med dette mærke. Jeg købte det første for 7 år siden, og det har holdt
temperaturen aldeleles konstant hver eneste dag lige siden, og det ligner stadigt
et nyt varmelegeme. Efter min mening er det pengene værd, men der findes
selvfølgelig også mange andre gode mærker.

Vh
Kent

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-02-01 12:21

Kent Christensen <Jacko@pc.dk> skrev i en
> [...]
> mærket Jäger. Det er virkelig limousine-modellen blandt varmelegemer, men
> det koster også kassen, - ca. 250 kr. for 128 watt (prisen svinger kun

Hvis du betaler 250 kr for et 125W varme legeme fra Jäger, så betaler du
ca 100 kr mere end
nødvendigt!

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 25-02-01 20:54

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Et stort varmelegme varmer blot vandet hurtigere op end et lille,
> og kører så i mindre tid når vandet er opvarmet.

Nej, men det kan være en fordel at have et varmelegeme der er dimensioneret
nogenlunde til akvariet - en termostat kan godt stå af - og ja så kan et
stort varmelegeme godt hurtigt få et mindre akvarie gjort meget varmt.

Omkring formel til det så kender jeg den ikke - men der plejer og stå på
pakkeren hvilke type akvarie det ca. er til - eller tager jeg helt fejl...??

mvh.
Brian

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 25-02-01 21:08

"S.F." <fleck@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Er der en formel for hvordan jeg beregner hvor stor varmelegeme der
> skal anskaffes ?

Jeg fandt en i Avifaunas katalog: Termostatvarmelegemet skal ca. udgøre 75%
(i watt) af vandets mængde.

Mvh. Renate

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-02-01 08:53

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> "S.F." <fleck@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fandt en i Avifaunas katalog: Termostatvarmelegemet skal ca. udgøre
75%
> (i watt) af vandets mængde.

De glemmer en lille detalje, hvis dit akvarie står i et rum der altid er
f.eks. 23 grader varmt, skal der kun et lille legme til at varme vandet op
til 25 grader.

Men står dit akvarie i en kold kælder hvor der måske kun er 15 grader varmt,
skal 'dyppekogeren' være noget større.

Jeg plejer selv at gå efter liter/2=watt for varmelegemet, hvis det står i
en almindelig stue.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : J. K. J

Dato : 25-02-01 18:04

Nej - egentlig ikke.
Der er mange faktorer, der spiller ind.
Rumtemp. - ønsket max. temp. - Varmeudvikling fra lampe - osv.
Hvis du vælger et varmelegeme med termostat, ja så skal du bare sørge for,
at det er rigeligt stort.

Hvis akvariet står i en opvarmet stue f.eks 160 liter ca. 100-160 watt
Hvis akvariet står koldt (kælder, eller ydervæg osv.) kan du roligt doble
op.
Hilsen
Jørgen