Ha ha ha ha ha ha ha ........ aarrgghhhh !~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-10-02 16:28

http://www.dgi.dk/

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Jesper

Dato : 09-10-02 17:04

> http://www.dgi.dk/

Huh?!?¿!
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-10-02 18:14

Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> [2900] Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:
>
> > http://www.dgi.dk/
>
> Huh?!?¿!

Ligegyldigt hvilken browser jeg vælger, så får jeg at vide at den ikke
duer............

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Peter Kiil

Dato : 09-10-02 18:54

in article 1fjsw2z.1eruksgmixmtN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber
Gylling at jesper@gylling.net wrote on 09/10/02 19:14:

> Ligegyldigt hvilken browser jeg vælger, så får jeg at vide at den ikke
> duer............

Har du, som den foreslår, prøvet fra en pc?

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-10-02 20:28

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fjsw2z.1eruksgmixmtN%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber

> Har du, som den foreslår, prøvet fra en pc?

Nej. Men det var heller ikke min pointe. Det virker som om at den bare
slavisk siger at browseren ikke virker/er god nok, men at fx. IE 5.1.X
sagtens kan vise den !

Nu har jeg ikke en PC'er ved hånden, så jeg ved faktisk ikke hvordan den
var tiltænkt at se ud !

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-10-02 23:18

> Nej. Men det var heller ikke min pointe. Det virker som om at den bare
> slavisk siger at browseren ikke virker/er god nok, men at fx. IE 5.1.X
> sagtens kan vise den !

Lige præcis pointen.

> Nu har jeg ikke en PC'er ved hånden, så jeg ved faktisk ikke hvordan den
> var tiltænkt at se ud !

Har sammenlignet med Win-udgaven - ingen forskel.
Har sendt en email til deres webredaktion.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Jesper

Dato : 09-10-02 19:37

> Ligegyldigt hvilken browser jeg vælger, så får jeg at vide at den ikke
> duer............

Duer fint nok i Mozilla 1.2a i OS X 10.2

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 10-10-02 05:54

Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> Duer fint nok i Mozilla 1.2a i OS X 10.2

Ikke hos mig: Den ruller en række "presseklip" over skærmen, men de er
blanke her: Også Mozilla 1.2a og OS 10.2.1

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-02 00:55

Hej Jesper

Så må der være et eller andet helt galt med dit system eller evt. din
harddisks filstruktur. Nu har jeg prøvet både med Netscape 4.8, Opera 5.0
og iCab 2.82 og _alle- links virker som de skal i alle tre browsere på
min Beige G3/333AV med OS 9.2.2DK!

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-10-02 12:17

> [...]
> harddisks filstruktur. Nu har jeg prøvet både med Netscape 4.8, Opera 5.0
> og iCab 2.82 og _alle- links virker som de skal i alle tre browsere på

Tag lige og læs hvad Jesper skriver:

Får du ikke samme fejlmelding i din browser?

/Preben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-02 14:50

Hej Preben

Jeg har skam læst, hvad Jesper skriver, og nej, jeg får ikke den melding.
Siderne åbner lige så fint og regulært, - som de skal! - Den eneste browser,
jeg faktisk _ikke_ har prøvet er Mozilla 1.1..., men den er der jo andre, der
siger virker...

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-10-02 07:41

> Hej Preben
>
> Jeg har skam læst, hvad Jesper skriver, og nej, jeg får ikke den melding.

Så forstår du åbenbart ikke hvad han skriver.

Når Jesper og os andre får et fejlmeldings-vindue aktiveret af
browsergenkendelse i et javascript, har det naturligvis intet som helst
med systemfejl eller diskfejl.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-02 15:52

Hej Preben

> Så forstår du åbenbart ikke hvad han skriver.

Tja, åbenbart ikke så, men et faktum er, at jeg ikke får den fejlmelding i de tre
browsere, NC 4.8, Opera 5.0 og iCab 2.8.2, - så på en måde er der vel så heller
ikke det helt store at forstå - udover, at Jesper _får_ en fejlmelding.

> Når Jesper og os andre får et fejlmeldings-vindue aktiveret af
> browsergenkendelse i et javascript, har det naturligvis intet som helst
> med systemfejl eller diskfejl.

Og dog.... - Det kan nu godt have noget med systemet at gøre. Hvis både JavaScript
og MRJ fx. er aktiveret, så kan der jo godt være en fejl i fx. en af MRJ filerne,
der gør, at der aktiveres en fejlkode.

En sådan fejl i en MRJ fil kan meget vel opstå, hvis der er en B-tree node, der er
'out of order' eller har 'wrong date and time format' - eller har en 'trap error'.
- Det kan også være en fejl i en OLE extension, - fejl i MS Internet Lib
osv.osv.... mulighederne er faktisk langt flere, end du kan forestille dig. Så det
er egentlig ikke urealistisk at tænke på, at det kan være i enten systemet eller
diskstrukturen.

- Og så er det jo altså heller ikke første gang, at især Jesper har haft access
problemer, hvor både jeg og andre har kunne bruge div. sites uden problemer. Så
mit skøn er, at der er 90%s sandsynlighed for, at fejlen ligger i Jespers ende er
ret stor.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-10-02 16:16

> Og dog.... - Det kan nu godt have noget med systemet at gøre. Hvis både
> JavaScript og MRJ fx. er aktiveret, så kan der jo godt være en fejl i fx.
> en af MRJ filerne, der gør, at der aktiveres en fejlkode.

Du sætter selv fingeren der hvor problemet er. Du har sikkert ikke
JavaScript aktivt og får selvfølgelig ikke advarslen om forkert
browsertype.

> [...]
> end du kan forestille dig. Så det er egentlig ikke urealistisk at tænke
> på, at det kan være i enten systemet eller diskstrukturen.

Harddisk fejl i eksekverbar kode er altid problemfyldt, men i denne
sammenhæng er det for langt ude.

> [...]
> access problemer, hvor både jeg og andre har kunne bruge div. sites uden
> problemer. Så mit skøn er, at der er 90%s sandsynlighed for, at fejlen

Tager du så de sidste 10% på din kappe?

Omtalte site crasher konsekvent IE i nyeste inkarnation på min Mac med
Mac OS X 10.2.1.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-02 19:32

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Du sætter selv fingeren der hvor problemet er. Du har sikkert ikke
> JavaScript aktivt og får selvfølgelig ikke advarslen om forkert
> browsertype.

Både Java, JavaScript og MRJ er aktivt i alle tre browsere. Den eneste
undtagelse er, at jeg har slået 'Java error messages' fra i Opera 5.

> Harddisk fejl i eksekverbar kode er altid problemfyldt, men i denne
> sammenhæng er det for langt ude.

Det synes jeg ikke, - netop når Jesper siger, at det gælder flere browsere. Jeg
kan fx. sige, at sidste fredag kunne jeg overhovedet ikke starte Netscape 4.8,
- derimod nok både Opera 5 og iCab 2.8.2. - Hver eneste gang jeg forsøgte, kom
den op men quittede straks igen. Jeg kørte så en gang DiskWarrior 2.1.1, der
viste 2 B-tree node errors i B-tree Leaves xxx og yyy, (numrene kan jeg ikke
huske). Straks efter, jeg har lagt en ny directory fil, forsvandt alle
problemer.

> Tager du så de sidste 10% på din kappe?

Næppe, men jeg vil nok tilskrive IE de 8% og sitet de 2% af de sidste 10%.

> Omtalte site crasher konsekvent IE i nyeste inkarnation på min Mac med
> Mac OS X 10.2.1.

Og her mener jeg, at netop MS jo med al tydelighed allerede nu har vist, at de
endnu ikke magter opgaven at håndtere Mac OS X kode - hverken carbon eller
cocoa. Hvis du kigger på en gruppe som comp.sys.mac.apps, så kommer der
jævnligt spørgsmål omkring IE 5.1.x og både OS 9 og X - både X.1.x og X.2.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-10-02 20:29

> Både Java, JavaScript og MRJ er aktivt i alle tre browsere. Den eneste
> undtagelse er, at jeg har slået 'Java error messages' fra i Opera 5.

Så er der noget galt med de browsere du har brugt da advarslen burde
dukke op på din computer kva det er en Mac.

Se Thorbørn Ravn Andersens indlæg <kkadllq897.fsf@mimer.null.dk> og læs
scriptet som bliver afviklet på www.dgi.dk.

> [...]
> Leaves xxx og yyy, (numrene kan jeg ikke huske). Straks efter, jeg har
> lagt en ny directory fil, forsvandt alle

Jespers Mac fungerer helt efter bogen når han får denne advarsel når han
går ind på www.dgi.dk. Dit postulat om at han har en korrupt java holder
ikke.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-02 22:24

Hej Michael

> Så er der noget galt med de browsere du har brugt da advarslen burde
> dukke op på din computer kva det er en Mac.

> [...]

Straks, når det ikke arter sig, som du og andre vil, så er det altid mig og mit
udstyr, der er noget galt med. Sikke da noget ### at lukke ud! Jeg kan da
minsandten ikke gøre ved, at tingene fungerer på min maskine og ikke på andre. Og
jeg vil for pokker da ikke stå og sige, at jeg får en fejl, når jeg _ikke_ gør det!

Og jeg har set Thorbjørns indlæg, men det ændrer ikke en dyt på, at jeg stadig ikke
får den fejlmeddelelse.

> Jespers Mac fungerer helt efter bogen når han får denne advarsel når han
> går ind på www.dgi.dk. Dit postulat om at han har en korrupt java holder
> ikke.

Jeg har egentlig lyst til at sige en hel masse, men af hensyn til de sarte - så
undlader jeg det. Men det er noget vrøvl at komme med, at Jespers maskine 'fungerer
efter bogen', for det er jo netop det, den ikke gør! - Og mht. til, at jeg
'postulerer', - så 'postulerer' jeg ikke en hujende dyt, men fastslår, at det højst
sandsynlig _er_ en Java fejl et eller andet sted i Jespers opsætning.

Hvis han var programmør, så ville jeg foreslå ham at pakke samtlige .tar filer ud
og gennemgå hvert enkelt fil, og jeg er næsten overbevist om, at fejlen vil blive
fundet i en af dem.

Og så viser det sig jo igen engang, at det, jeg har påstået om, at Netscape
4.8/128bits versionen er en hel del anderledes end selv de øvrige alm. versioner af
Netscape 8.7.x og 4.8. Netscape 4xx i 128bits versionen er trods alt en browser,
der er godkendt af de amerikanske forbundsmyndigheder, - som den eneste browser!

Og hvis det kan glæde din sarte sjæl, så har jeg igen forsøgt med både Opera 5 og
iCab 2.82 _med_ 'show Java error messages' slået til. - Og så kommer
fejlmeddelelsen. - Men jeg kan stadig ikke få den frem i Netscape 4.8! Opera viser
så heller ikke siden korrekt, men det gør iCab sjovt nok alligevel.

Men det ændrer jo ikke ved, at i normal indstillingen, viser alle tre browsere
korrekt side, og det er jo det, der hele tiden har været mit udgangspunkt fra mit
første indlæg.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-10-02 09:58

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> så heller ikke siden korrekt, men det gør iCab sjovt nok alligevel.

Kender du forskellen på Java og Javascript?

Det er sidstnævnte du skal slå til, førend den omtalte kode
overhovedet bliver udført.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-10-02 10:51

> [...]
> fejl, når jeg _ikke_ gør det!
>
> Og jeg har set Thorbjørns indlæg, men det ændrer ikke en dyt på, at jeg

Det er ikke nogen fejl der dukker op, men en oplysning om at du bruger
Mac og at dette ikke er understøttet på www.dgi.dk. Beskeden kommer kun
en enkelt gang da den sætter en cockie.

Alle browsere med javascript afvikler dette script. Prøv at kigge på
det.

> [...]
> Og mht. til, at jeg 'postulerer', - så 'postulerer' jeg ikke en hujende
> dyt, men fastslår, at det højst sandsynlig _er_ en Java fejl et eller

www.dgi.dk bruger slet ikke java, men kun javascript. Jespers maskine
kunne såmænd have korrupt java eller slet ingen. Han vil stadig få
meddelesen om at Mac ikke duer opå siden.

Skal vi blive enige om det ikke er spor sandsynligt at fejlen skyldes
Java.

> Hvis han var programmør, så ville jeg foreslå ham at pakke samtlige .tar
> filer ud og gennemgå hvert enkelt fil, og jeg er næsten overbevist om, at
> fejlen vil blive fundet i en af dem.

For at finde diskfejl behøves man vel ikke være programmør eller hvad er
det for fejl man kan finde der. Kan du læse Java Bytecode?

> [...]
> 4.8! Opera viser så heller ikke siden korrekt, men det gør iCab sjovt nok

Sart er jeg ikke, men når du begrunder en ellers korrekt opførsel i en
browser med diskfejl i javaimplementeringen og samtidig antyder at
Jespers maskiner er fejlbehæftede så får jeg en trang til at gå i rette
med dig.

Da sitet ikke bruger java har 'show Java error messages' ikke nogen
betydning.

> Men det ændrer jo ikke ved, at i normal indstillingen, viser alle tre
> browsere korrekt side, og det er jo det, der hele tiden har været mit
> udgangspunkt fra mit første indlæg.

Siden fungerer højst sandsynligt på Mac alligevel (undtagen IE på min
mac). Pointen er netop at dgi ikke mener at mac browsere fungerer
ordentligt og derfor kommer med omtalte advarsel.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-02 20:42

> [...]
> vist, at de endnu ikke magter opgaven at håndtere Mac OS X kode -
> hverken carbon eller cocoa. Hvis du kigger på en gruppe som

Office X er da udmærket. Prøv dét.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-10-02 16:22

> [...]
> access problemer, hvor både jeg og andre har kunne bruge div. sites uden
> problemer. Så mit skøn er, at der er 90%s sandsynlighed for, at fejlen

Nu må du edderdælme tage dig sammen !!!!!!!!!! Hvis du åbner
http://www.dgi.dk/, så får du uanset hvilken Mac browser du bruger en
meddelse om at din vlagte browser ikke duer til DGI's site.

Nu har jeg testet den på alle vores Mac'er og resultatet er ens + at de
øvrige som har testet den her fra dk.edb.mac får advarslen frem.

Prøv at læse indlæggene før du kaster dig ud i alenlange skriverier om
ting som ikke har en bønne med sagen at gøre.

Tag nu lige og kig her:

http://www.gylling.net/screendump-til-rasmus-modsat/

-- Med venlig hilsen Jesper ) http://www.gylling.net/

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-10-02 16:27

[2900] Jesper Haaber Gylling skrev:

> Nu må du edderdælme tage dig sammen !!!!!!!!!! Hvis du åbner
> http://www.dgi.dk/, så får du uanset hvilken Mac browser du bruger en
> meddelse om at din vlagte browser ikke duer til DGI's site.

.... såfremt du har JavaScript aktiveret.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-02 20:53

Hej Jesper

> [...]

> http://www.dgi.dk/, så får du uanset hvilken Mac browser du bruger en
> meddelse om at din vlagte browser ikke duer til DGI's site.

Slap nu lige af! - Jeg har gennemtrawlet DGI's hjemmeside, og når jeg siger,
jeg ikke får den fejlmeddelelse i hverken NC 4.8/128bits, Opera 5.0 og iCab
2.8.2, så får jeg ikke den meddelelse, - er det snart fiset ind?!! - Jeg vil
dælen fløjte mig ikke sige, at jeg får en fejlmeddelelse, bare for at
tilfredsstille dig!

> Nu har jeg testet den på alle vores Mac'er og resultatet er ens + at de
> øvrige som har testet den her fra dk.edb.mac får advarslen frem.

Hvad du og andre får frem af fejlmeddelelser, kan jeg ikke bruge til en skid -
rent ud sagt!

> Prøv at læse indlæggene før du kaster dig ud i alenlange skriverier om
> ting som ikke har en bønne med sagen at gøre.

Som jeg har skrevet ovenfor, så KAN jeg ikke engang fremprovokere fejlen, og
jeg vil dælme ikke sige, at jeg får den fejl - bare for at tilfredsstille dig!

> Tag nu lige og kig her:
> http://www.gylling.net/screendump-til-rasmus-modsat/

Ja, ja, du er god til at komme med dumme kommentarer, - og rent ud sagt, hvad
f.... har en Netscape fejl og Opera med hinanden at gøre? - Hvis du får den
fejl i Opera, så har du da et gevaldigt rod i hele din systemopsætning!

Så hvad med lige at få styr på dit system, før du begynder at lukke en gang
lort ud omkring et site og dets manglende kompatibilitet. Og for hulen Jesper!
- det er jo ikke første gang, du er ude med en rive omkring sites, der 'ikke
fungerer på Mac', - og i langt de fleste tilfælde har det jo vist sig at være
en gang susende ævl!

Og uanset, hvad du påstår, så _kan_ jeg ikke få den fejl frem, - ikke engang
bare for at 'glæde' dig!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-02 21:00

> [...]

> fejl i Opera, så har du da et gevaldigt rod i hele din systemopsætning!

Erik, du bør nok holde inde nu, og så koncentrere dig om hvorfor det
er nødvendigt for dig at gå og reparerer på dit filsystem med jævne
mellemrum.

Var det min maskine, var jeg blevet MEGET bekymret.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-02 22:41

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Erik, du bør nok holde inde nu, og så koncentrere dig om hvorfor det
> er nødvendigt for dig at gå og reparerer på dit filsystem med jævne
> mellemrum.

Det har jeg egentlig sagt så mange gange før, men jeg skal da gerne gentage, at
jeg temmelig tit roder enormt meget med test af alt muligt både godt og skidt og
noget elendigt ragelse, der iflg. div. udvikleres egne ord skulle kunne bruges til
både dette og hint, - som hjælp til dit og udbygning af dat.

99,99% af alt det er noget bras, som ikke kan bruges til andet end at lave
problemer i en masse andre programmer med.

Et glimrende eksempel er et forstørrelsesprogram, der er systemuafhængig. - Fint!
godt til svagtseende og folk, der laver nøjagtige tegninger, - og så skulle det
endda være 'floating', så det ligger over alle åbne vinduer og viser frontvindue i
den forstørrelse, der er valgt.... Blokc! Freeze! Stop! elelr find selv på andre
ord for en systemfrysning, der blokerer for alt andet. - Kun tvungen genstart kan
løse problemet. Og hver eneste gang, du trækker i ønødbremsen' på den måde
påvirkes både HD drivere og filstrukturen, - og har man gjort det tilstrækkelig
mange gange, så får du tilsidst en 'node error'. Ligger den så et særdeles
uheldigt sted som fx. i de første startblokke, - tja, så kan du selv regne ud, at
kun en omformattering kan klare sagerne. Disse ting undgås ved jævnligt at bruge
DiskWarrior og SpeedDisk og DiskDoctor.

- Men man skal vel at mærke sørge for, at de programmer / værktøjer, der
forårsager de 'barske tilstande' slettes helt igen, - ellers får man jo
problemerne igen, hvis man ved et tilfælde skulle komme til at aktivere et af de
'rare og brugbare' filer...

> Var det min maskine, var jeg blevet MEGET bekymret.

Jeg er ikke spor bekymret. I de perioder, hvor der ikke kommer enten nye ting
eller opdateringer til eksisterende materiale, der kan bruges af handicapped, og
hvor jeg jo så ikke roder så meget rundt, er der heller ingen fejl, og
selvfølgelig bruger jeg så heller ikke rep.programmer. - Fx. har der nærmest ikke
været noget brugbart siden midt i juli, så siden den tid har jeg kun kørt DW og SD
en enkelt gang, og det har været her i forbindelse med, at jeg har klargjort
master disken til X, som jeg dog indnu ikke har fået installeret.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-10-02 10:01

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> kun en omformattering kan klare sagerne. Disse ting undgås ved jævnligt at bruge
> DiskWarrior og SpeedDisk og DiskDoctor.

Disse problemer er Mac jo velkendt for, og derfor er det netop man
skal skifte til OS X. "Øvrige programmer er ikke påvirket" står der
endda i fejlmeddelelsen!

> Jeg er ikke spor bekymret.

Sådan er vi så forskellige.

> en enkelt gang, og det har været her i forbindelse med, at jeg har klargjort
> master disken til X, som jeg dog indnu ikke har fået installeret.

Du siger til når det lykkes, ikke?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Villy Erichsen

Dato : 12-10-02 12:22

In article <kk7kgoav5k.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
<thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Disse problemer er Mac jo velkendt for, og derfor er det netop man
> skal skifte til OS X. "Øvrige programmer er ikke påvirket" står der
> endda i fejlmeddelelsen!
Og det sker sjældent må jeg konstatere efter næsten 2 uger på Jaguaren.
Det er f aktisk kun MS Office demoen til OSX der har været (er)
problemer med. Det eneste af programmerne der vil starte er Entourage -
det jeg mindst har brug.
Firmaet er køber til 4 licenser - hvis vi kan se en fungerende demo
først - eneste begrænsning er en rimelig tid til at prøve det af.
På Mikrobløds hjemmeside skriver de at programmet kører på OSX 10.2 men
det gælder åbenbart ikke for demoen - eller er det måske 10.2.1.
I øvrigt er det et rigtig lækkert system til hjemmemaskinen - men det
er ikke sagen endnu til arbejdet.
Programskift er alt for langsomt i forhold til 9.1>
Indesign kræver stadig en monstermaskine for at kører rimeligt hurtigt.
Det er et helvede at køre Quark under Classic.
Internettet virker meget hurtigere.
Programmer der er skrevet til OSX kører bedre og har bedre funktioner
end i OS 9.

Venlig hilsen
Villy Erichsen

--
Min navn er Sofus Rosenkilde
-men når rosen er vissen og kilden er tør

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-10-02 12:28

Villy Erichsen <nobody@mail.dk> writes:

> Firmaet er køber til 4 licenser - hvis vi kan se en fungerende demo
> først - eneste begrænsning er en rimelig tid til at prøve det af.

Jeg har Word, Excel og PowerPoint installeret her under OS X 10.2.1,
og er jaevnligt forbi Hammel. Jeg vil gerne kigge forbi en dag og
lade jer kigge hvis der er interesse. Jeg har dog ikke brugt det ret
meget - det er mest til cheflige buller.

> Programskift er alt for langsomt i forhold til 9.1>
> Indesign kræver stadig en monstermaskine for at kører rimeligt hurtigt.
> Det er et helvede at køre Quark under Classic.

Har I skovlet lidt mere RAM i? Det betyder en del.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-10-02 01:26

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> [...]
> lade jer kigge hvis der er interesse. Jeg har dog ikke brugt det ret
> meget - det er mest til cheflige buller.

Skulle bruge Powerpoint i mandags. Det bragede ned hvert 10'ende
minut.

Nu har jeg så installeret de nyeste opdateringer fra Microsoft, hvor
de blandt andet lover at det ksulle virke bedre under OS X 10.2.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 13-10-02 19:38

Villy Erichsen <nobody@mail.dk> wrote:

> Det er et helvede at køre Quark under Classic.

Ja, jeg leder og leder efter gode råd. Her er et:

<http://www.automatrix.co.uk/products/~ClassicDrawXT/>

som jeg har hentet tippet om her:

<http://discussions.info.apple.com/WebX?128@250.WI2BaLtNf94.0@.3bbae9ef>

Hvor der også er en lang søforklaring fra Quark om hvad der sker/ikke
sker.

Her er nogle tip til at optimere Classic, Posteren er meget begejstret.
Jeg ved ikke...

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010413120058733>

Hvordan styrer du dine fonte i OS X

> Programmer der er skrevet til OSX kører bedre og har bedre funktioner
> end i OS 9.

Ja, sådan skulle det [censur] også gerne være - man betaler trods alt
for skidtet

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 14-10-02 15:43

Storm wrote:

>Ja, jeg leder og leder efter gode råd. Her er et:
>
><http://www.automatrix.co.uk/products/~ClassicDrawXT/>
>

>Tak for tippet - det virker - problemet var netop at få siden genoptegnet.
>

>Hvordan styrer du dine fonte i OS X

Jeg tester Fontreserve - bruger ellers Suitcase

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 15-10-02 07:39

Villy Erichsen <brita-villy@adsl*not*home.dk> wrote:

> Tak for tippet - det virker - problemet var netop at få siden
> genoptegnet.

Ja, det funker faktisk rigtig godt.

Har du fundet en måde at få Quark's æble-alt genveje tilbage, uden det
bare resulterer i at Docken gå frem og tilbage i "Hide-mode"?

> Jeg tester Fontreserve - bruger ellers Suitcase

Lykkes Fontreserve med at vise Quark's fontvalg i fontmapper under
Classic?
For Suitcase (i Quark under Classic) gør det bare i en rodet bunke -
ikke?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 15-10-02 16:33

In article <1fk2hzp.ys2u7v1pfynt2N%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Villy Erichsen <brita-villy@adsl*not*home.dk> wrote:
>
> Har du fundet en måde at få Quark's æble-alt genveje tilbage, uden det
> bare resulterer i at Docken gå frem og tilbage i "Hide-mode"?

Ingen problemer her.

> Lykkes Fontreserve med at vise Quark's fontvalg i fontmapper under
> Classic?

Lag uoverskuelig liste (alfabetisk) - ikke samlet i familier som man er
vant til

> For Suitcase (i Quark under Classic) gør det bare i en rodet bunke -
> ikke?

Jo - men for begges vedkommende betyder det ikke så meget - de skrifter
jeg bruger mest kender jeg de første bogstaver til og så er det jo bare
æble+alt+skift+m

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 16-10-02 11:36

Villy Erichsen <nowhere@mail.dk> wrote:

> Ingen problemer her.

Undskyld jeg bliver ved: Står du i Quark og vil lave en gentagen
dublering: Æble - alt -d - så funker det bare i Classic?

> Jo - men for begges vedkommende betyder det ikke så meget - de skrifter
> jeg bruger mest kender jeg de første bogstaver til og så er det jo bare
> æble+alt+skift+m

Jooo, meeen... er Suitcase så ikke lige så god - eller hvad?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 16-10-02 16:38

In article <1fk5bge.1g5qtys7kcrssN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Undskyld jeg bliver ved: Står du i Quark og vil lave en gentagen
> dublering: Æble - alt -d - så funker det bare i Classic?

Ikke lige den der - jeg prøvede alt hvad jeg lige kunne komme i tanke om
med alt tasten - men den virker som du har beskrevet (det har
selvfølgelig noger med "d" at gøre) - så må man jo op i rullemuen
Det er ikke lige den genvej jeg bruger mest - men jeg kender den og
bruger den når det hænder at jeg har brug for den - til skemaer og
lignende (laver mest aviser)

> Jooo, meeen... er Suitcase så ikke lige så god - eller hvad?

Font Reserve laver det pænt i alfabetisk oversigt - men ikke noget med
genveje som font-familier.
Ellers - smag og behag er forskellig jeg har arbejdet med begge af flere
gange - de første af begge har jeg fået med i en pakkeløsning - og har
så brugt Suitcase efter krav fra mine kolleger der absolut vil have det
så de kan se hvordan skriften ser ud i Quarks fontmenu - men det virker
jo ikke i Jaguaren.

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 16-10-02 19:45

"Villy Erichsen" <nowhere@mail.dk> skrev

> [...]
> Det er ikke lige den genvej jeg bruger mest - men jeg kender den og
> bruger den når det hænder at jeg har brug for den - til skemaer og

Den er genial hvis man skal forskyde noget i forhold til hinanden.
Jeg bruger den rigtigt meget nå pyt, jeg finder på noget.
Jeg ville bare vide om det kun var mig. Tak.

> [...]
> så brugt Suitcase efter krav fra mine kolleger der absolut vil have det
> så de kan se hvordan skriften ser ud i Quarks fontmenu - men det virker

Næ, og ej heller hvis man smider det i Jaguarens egne Library/Font,
kun med ATM under Jaguaren virker det i Quark.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Storm

Dato : 16-10-02 20:45

Jeg glemte mit tillægsspørgsmål (der er ikke så
mange at snakke med om Quark under Classic):

Hvordan åbner du Quarkfiler uner Classic?

For mig er det kun den gamle metode med
at åbne inde fra Quark der virker.

Hiver jeg filen ned på Quark i Dock virker det 50:50
- desuden virker det uhensigtsmæssigt i armen...
Det virker heller ikke at ctrl klikke og sige open eller
open with.

Under OS X.1.5 kunne jeg navigere rundt i Finder
og sige æble - o til filen. Jeg synes det er den bedste metode.
Det fungerer for Carbon og OS X programmer.
Det kan jeg ikke mere for Classic programmer (Quark).
Kan du?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 16-10-02 22:44

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Det fungerer for Carbon og OS X programmer.
> Det kan jeg ikke mere for Classic programmer (Quark).

Prøv at genopbygge skrivebordet via classic indstillingerne i system
preferences. Eller associer et (Quark) dokument med vis info til Quark
og vælg "ret alle".
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 17-10-02 12:19

> Prøv at genopbygge skrivebordet via classic indstillingerne i system
> preferences. Eller associer et (Quark) dokument med vis info til Quark
> og vælg "ret alle".

Ja, første gang jeg gjorde det for nogen tid siden, troede jeg at det
løste problemet. Men stabilt er det ikke. 50:50 er ikke helt ved siden
af. Jeg genobygger faktisk Classic skrivebordet dagligt. Det er nok lidt
overkill, men jeg synes det hjælper. - Men jeg synes stadig det er et
irriterende problem.

-----------------

Og lidt senere.
Altså - nu synes jeg faktisk at det fungerer rigtig godt, efter at jeg
lavede associering om til noget andet og tilbage igen til Quark.
- Hvis det er rigtigt er jeg rigtig glad

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 17-10-02 01:07

In article <aokfk7$nj05m$1@ID-119002.news.dfncis.de>,
"Storm" <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg glemte mit tillægsspørgsmål (der er ikke så
> mange at snakke med om Quark under Classic):
>
> Hvordan åbner du Quarkfiler uner Classic?
>
> For mig er det kun den gamle metode med
> at åbne inde fra Quark der virker.

Hvilket er den eneste rigtige måde at åbne på især hvis man bruger
Default Folder

> Hiver jeg filen ned på Quark i Dock virker det 50:50
> - desuden virker det uhensigtsmæssigt i armen...
> Det virker heller ikke at ctrl klikke og sige open eller
> open with.

Det virker da fint her - måske fordi jeg bruger Default Folder.
Hvis jeg ctrl klikker et Quark dokument får jeg endda mulighed for at
vælge at åbne i InDesign eller Quark.

Men at åbne fra finder er noger skrammel i OSX - noget a la Gregs Browser

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-10-02 05:53

Villy Erichsen <nowhere@mail.dk> wrote:

> Men at åbne fra finder er noger skrammel i OSX - noget a la Gregs Browser

Hvad mener du? Det er da magen til OS 9 og hvis du mener Mac OS X
dokument associationssystems, så er det langt mere anvendeligt end i Mac
OS 9.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Storm

Dato : 17-10-02 12:19

Villy Erichsen <nowhere@mail.dk> wrote:

> Hvilket er den eneste rigtige måde at åbne på især hvis man bruger
> Default Folder

Ups - her sprang kæden af. Jeg har ikke brugt Default Folder under >OS9,
og som jeg opfatter den, ihvertfald i OSX er det mest en "udefra Finder"
fordel? Så jeg hurtigt kan springe rundt mellem servere og mapper. Jeg
mærker den ikke når jeg åbner inde fra Quark.

> Det virker da fint her - måske fordi jeg bruger Default Folder.

Det gør jeg også. Den virker som ca halvdelen af gangene, bedst når jeg
ligge har genopbygget Classic skrivebord.

> Hvis jeg ctrl klikker et Quark dokument får jeg endda mulighed for at
> vælge at åbne i InDesign eller Quark.

Jo, jo det gør jeg også - det åbner bare ikke stabilt, ca. halvdelen af
gangene, og aldrig første gang når jeg skal vise andre det!
Har du lavet en avis på OS X / Classic? - Eller leger du bare ?

> Men at åbne fra finder er noger skrammel i OSX - noget a la Gregs Browser

Jeg synes det er fedt med alt andet end classic programmer. Rigtig fedt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 18-10-02 05:31

Storm wrote:

> [...]
> fordel? Så jeg hurtigt kan springe rundt mellem servere og mapper. Jeg
> mærker den ikke når jeg åbner inde fra Quark.

Fordelen er at man via Quarks + Default Folders åbne/arkivere menu kan gå
direkte til en favorit mappe gemt på en server.
Det drejer sig blot om at lave sine indstillinger rigtigt. (hvor i hierakiet
skal man vælge favorit mappen - ikke for langt nede og ikke for langt oppe)

> [...]
>
> Jo, jo det gør jeg også - det åbner bare ikke stabilt, ca. halvdelen af
> gangene, og aldrig første gang når jeg skal vise andre det!

Det har virket hver gang ca. 50 gange nu

> Har du lavet en avis på OS X / Classic? - Eller leger du bare ?

Vi kan godt kalde det lege - jeg har kun OSX på min hjemmemaskine -
netop for
at teste om det er noget for firmaet.
Og det er det ikke på nuværende tidspunkt. Jeg har taget noget arbejde med
hjem for at teste realistisk - jeg foretrækker altså at arbejde i 9.2
(9.1 på
arbejde). Programswitch og kvikstart/kontrollinie i 9.1 er langt
hurtiger at
arbejde med end Doc´en - når der virkelig skal produceres noget.
Suitcase arbejder også hurtigere og bedre under 9.1 - og det er vigtigt.
Bortset fra det så er jeg en stædig person - der bare vil have det til at
fungere (det er du vist også) - og jeg bruger ofte en nattime på at teste
noget af - til gengæld smutter jeg bare fra arbejde når der er mulighed for
det - lige en arbejdsform der passer mig (og firmaet)

> Jeg synes det er fedt med alt andet end classic programmer. Rigtig fedt.

Vi bliver selvfølgelig ikke helt enige om alting - det er nok heller ikke
meningen - men det er helt fedt at dele sine erfaringer med andre - og høste
af andres erfaringer - det er vel egentlig det vi har News Groups til.

Fra : Storm

Dato : 18-10-02 08:44

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> skal man vælge favorit mappen - ikke for langt nede og ikke for langt oppe)

Jo, så skyldes det måske at jeg kun har Default Folders til X, og det
kan Quark/Classic ikke bruge når jeg åbner derindefra.

> Det har virket hver gang ca. 50 gange nu

Så behøver du ikke tælle mere

> [...]
> kvikstart/kontrollinie i 9.1 er langt hurtiger at arbejde med end Doc´en
> - når der virkelig skal produceres noget.

Jeg kan sagtens følge dig. Hvis jeg lavede avis (har lavet søndagsavisen
i et par år) gik det heller ikke. Men som jeg arbejder nu er fordele og
ulemper fifty fifty - eller måske jeg har mistet evnen til at vurdere
fordomsfrit...

> Suitcase arbejder også hurtigere og bedre under 9.1 - og det er vigtigt.

Jeg tror jeg beslutter mig for at have de mest brugte fonte liggende i
OS X libraries og så bruge ATM under Classic indtil problemerne er mere
afklaret/programmerne kører.

> [...]
> noget af - til gengæld smutter jeg bare fra arbejde når der er mulighed
> for det - lige en arbejdsform der passer mig (og firmaet)

Men det har du jo så også overlevet ved :-9

> [...]
> af andres erfaringer - det er vel egentlig det vi har News Groups til.

Præcis. Jeg kender ikke mange(nogen) der interesserer sig for det jeg
bruger Newsgroups til, så det er da fedt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-10-02 10:12

> [...]

> På Mikrobløds hjemmeside skriver de at programmet kører på OSX 10.2 men
> det gælder åbenbart ikke for demoen - eller er det måske 10.2.1.

Selv om BetteBlød påstår det, kører Office/Word ikke godt på Jaguaren.
Jeg kæmper med at få det til at køre nogenlunde stabilt. Det er ikke
lykkedes endnu.
Der har været flere fejlrapporteringer i
news:microsoft.public.mac.office.word , og på
<http://www.mvps.org/word/FAQs/WordMac/Jaguar.htm>
siges det direkte:
"Unfortunately, Word is not going to work properly under Jaguar unless
Microsoft releases a patch for Microsoft Office. The problems have now
been analyzed, and the experts have found that Word v.X is not fully
compatible with Jaguar, and there is nothing you can do to make it so."

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-10-02 17:22

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Selv om BetteBlød påstår det, kører Office/Word ikke godt på Jaguaren.
> Jeg kæmper med at få det til at køre nogenlunde stabilt. Det er ikke
> lykkedes endnu.

Her crasher Word hver gang man klikker på et .doc attachment i mail.app
- sej feature!

--
Franz : http://imv.au.dk/~fb

Fra : Neglesaks

Dato : 26-10-02 12:47

Franz Berliner <stuff@kampp.dk> wrote:

> Her crasher Word hver gang man klikker på et .doc attachment i mail.app
> - sej feature!

Not a bug, it's a feature

--
http://neglesaks.dk
Hvordan redder man en politisk korrekt person fra at drukne?

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-10-02 08:07

On Mon, 14 Oct 2002 11:12:14 +0200, Kaj Christiansen wrote
(in message <1fk1hi7.1u8pc45cltysiN%kajc@ofir.dk>):

> [...]
> been analyzed, and the experts have found that Word v.X is not fully
> compatible with Jaguar, and there is nothing you can do to make it so."

Office v. X kører fuldstændigt klippestabilt og upåklageligt her, og har
gjort det hele tiden, på en iMac bondi 233 med 160 MB RAM og Jaguar 10.2.1.
Der har aldrig været det mindste i vejen.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-10-02 09:18

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Office v. X kører fuldstændigt klippestabilt og upåklageligt her, og har
> gjort det hele tiden, på en iMac bondi 233 med 160 MB RAM og Jaguar 10.2.1.
> Der har aldrig været det mindste i vejen.

Så må jeg åbenbart ud på brugt-markedet for at finde en gammel revA
iMac. Sådan sendte vi til jylland for et års tid siden som
u-landsbistand , måske vil de bytte. Her på en 800Mhz G4 flad-skærms
iMac kørte det stabilt på 10.1.5, men er gået helt galt på 10.2.1, selv
efter at have rep. disktilladelser, og en total reinstallation af Office
X og SR-1
Gid f... havde de dele af det danske uddannelsessystem der kører
Word-only, så man er pisket til at have det kørende (eller prøve på
det).

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-10-02 11:02

On Wed, 16 Oct 2002 10:17:41 +0200, Kaj Christiansen wrote
(in message <1fk55fp.aprher1i631pyN%kajc@ofir.dk>):

> Så må jeg åbenbart ud på brugt-markedet for at finde en gammel revA
> iMac. Sådan sendte vi til jylland for et års tid siden som
> u-landsbistand , måske vil de bytte.

Gør det. Den er virkelig en trofast lille arbejdshest Jeg har aldrig haft
vrøvl med den.

> [...]
> Gid f... havde de dele af det danske uddannelsessystem der kører
> Word-only, så man er pisket til at have det kørende (eller prøve på

følger du med i microsoft.public.mac.office.word ? En fremragende
nyhedsgruppe med nogle virkelig dygtige Mac MVP's. Dér er andre, der har
de samme problemer.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-10-02 11:11

> [...]

> følger du med i microsoft.public.mac.office.word ? En fremragende
> nyhedsgruppe med nogle virkelig dygtige Mac MVP's. Dér er andre, der har

svarer vist på det spørgsmål

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-02 16:57

> [...]

> er egentlig ikke urealistisk at tænke på, at det kan være i enten systemet eller

Jo, det er totalt urealistisk, fordi det der forårsager det, er koden

http://www.dgi.dk/_root/nav/dgiscript.js

Den er ikke svaer at laese.

Jeg haaber at ovenstaaende gisninger er foranlediget af din manglende
lyst til at indroemme at du tager fejl, og ikke et eksempel paa
hvordan du lokaliserer fejlkilder i et givent system.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-10-02 17:37

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Jo, det er totalt urealistisk, fordi det der forårsager det, er koden
>
> http://www.dgi.dk/_root/nav/dgiscript.js
>
> Den er ikke svaer at laese.

Nej og så er det jo så dejligt at konstatere hvorledes man kvalitativt
sorterer browsere fra som man ikke mener kan klare mosten.

> Jeg haaber at ovenstaaende gisninger er foranlediget af din manglende
> lyst til at indroemme at du tager fejl, og ikke et eksempel paa
> hvordan du lokaliserer fejlkilder i et givent system.

Jeg skyder på en kombination.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Jack

Dato : 11-10-02 19:23

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> http://www.dgi.dk/_root/nav/dgiscript.js

Hvorefter en eller anden kigger i serverens logfiler og konstaterer at
der jo ikke er nogen grund til at udvikle mod andet end Netscape 4.x og
IE 4+ til Windows da disse browsere står for 99% af trafikken.

IT er en herlig ting.

--
Mvh. Michael Jack

Fra : Jan Jonasen

Dato : 11-10-02 20:01

In article <3DA6E587.AFA62EC0@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard =?iso-8859-
1?Q?S=F8rensen?= (kml.ers@mail1.stofanet.dk) wrote:
> Og dog.... - Det kan nu godt have noget med systemet at g=F8re. Hvis b=E5=
> de JavaScript
> og MRJ fx. er aktiveret, s=E5 kan der jo godt v=E6re en fejl i fx. en af =
> MRJ filerne,
> der g=F8r, at der aktiveres en fejlkode.

MRJ bruges stadig ikke til javascript, kun til applets.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 15-10-02 09:53

stuff@kampp.dk writes:
>Her crasher Word hver gang man klikker på et .doc attachment i mail.app
>- sej feature!

Det samme sker, når man bruger entourage.
I det hele taget har jeg en fornemmelse af, at fremmede worddokumenter
ikke ligefrem øger stabiliteten. Og så er det i øvrigt nogle sære crashes,
word kan lave. Nogle gange kan jeg åbne et dokument, som så står på
skærmen i fem sekunder - og så brager word ned. Selvom man ikke har rørt
ved en eneste tast i mellemtiden. Fascinerende.

Ben

Fra : Ben Knudsen

Dato : 18-10-02 10:34

Jeg installerede Office X 10.1.1 opdateringen i går. Siden da er Word
faktisk ikke gået ned (trods forsøg på at provokere den til det).

Er vi virkelig så heldige?

Ben

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-10-02 11:38

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg installerede Office X 10.1.1 opdateringen i går. Siden da er Word
> faktisk ikke gået ned (trods forsøg på at provokere den til det).
>
> Er vi virkelig så heldige?

Det lader til det. Jeg har heller ikke haft nedbrud siden jeg opdaterede
i går.

mvh.
Kaj.
--