Ny harddisk: Extern FireWire eller intern ~
Fra : Peter Theglev

Dato : 09-10-02 11:41

Kan man så'n uden videre sige, hvad der er hurtigst? Fordele/ulemper?

Venligst
Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-10-02 12:24

In article <B9C9D467.18EB9%peter.theglev@tiscali.dk>,
Peter Theglev <peter.theglev@tiscali.dk> wrote:

> Kan man så'n uden videre sige, hvad der er hurtigst? Fordele/ulemper?

Det er en IDE-disk der sidder i FW-kabinettet, så med lidt held er det
lige hurtigt.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 09-10-02 12:42

Martin Edlich wrote on 09/10/02 13:24:

> Det er en IDE-disk der sidder i FW-kabinettet, så med lidt held er det
> lige hurtigt.

Tjeck dette danske produkt:
<http://www.googiedrives.com/content/organic.html>

/Richard Nees

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-10-02 13:47

In article <B9C9E2C4.3548%nospam@absolutelynospam.gov>,
Richard Kruse Nees <nospam@absolutelynospam.gov> wrote:

> Tjeck dette danske produkt:
> <http://www.googiedrives.com/content/organic.html>

Det har jeg så gjort, men jeg undrer mig lidt over hvorfor jeg skulle
det?

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 09-10-02 14:11

Martin Edlich wrote on 09/10/02 14:47:

> Det har jeg så gjort, men jeg undrer mig lidt over hvorfor jeg skulle
> det?

Det var nu heller ikke rettet direkte mod dig.
Men IDE-harddiske i et FireWire-kabinet er vel relevant for denne tråd?

--
Med venlig hilsen / Best Regards

Richard Kruse Nees
Email: REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com
Danish Dock Menu Fix for Mac OS X 10.2.x:
<http://www.sectionurbaine.com/downloads/software/DanishDockMenuFix.dmg.gz>

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-10-02 14:17

In article <B9C9F76E.3558%REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com>,
Richard Kruse Nees <REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com> wrote:

> Det var nu heller ikke rettet direkte mod dig.

Så misforstod jeg dig.

> Men IDE-harddiske i et FireWire-kabinet er vel relevant for denne tråd?

I høj grad.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Henrik

Dato : 09-10-02 14:43

On 09/10/02 12:41, in article B9C9D467.18EB9%peter.theglev@tiscali.dk,
"Peter Theglev" <peter.theglev@tiscali.dk> wrote:

> Kan man så'n uden videre sige, hvad der er hurtigst? Fordele/ulemper?
>
> Venligst
> Peter

Jeg har selv været ude og lede efter FW-kabinet og fandt et hos One hvilket
passer mig udmærket da de bruger det sidste nye chipsæt fra Oxford, med
hensyn til hastigheden, jeg købte en Western Digital 120GB med 8MB cache og
prøvet at køre den via ATA interfacet og senere satte jeg den i
FW-kabinetet, jeg har så lavet en Benchmark test på begge tilslutninger, FW
var en smule langsommer end ATA. ATA læste og skrev med ca. 42MB i sec. og
FW med ca. 34MB i sec. Der er en forskel men om du vil mærke det i det
daglige tror jeg ikke, med mindre du render i noget meget voldsomt som
f.eks. Videoredigering i HDTV 1920x1080 eller Cineon Full 3656x2664 etc. Og
skal du lave voldsomme renderinger, så skal du vælge SCSI men det er en helt
anden snak.

Ulemper, ja støj fra blæser i kabinettet er en fakta du skal se på, jeg
syntes at One-kabinetet støjer men det virker! Hvis du køre OS9 kan du ikke
formatere FW med Apples ejet diskværktøj og du er nød til at finde et
produkt der kan, der findes flere der kan dette. F.eks. Du kan formatere
under OSX og lægge OS9 driver på der. Jeg hentede lidt performce ved at
bruge programmet silverlining til at formatere med.

Fordele, Hot plug, lige til at tage med under armen, muligt at sætte op til
67 FW enheder sammen, hvis du har brugt din ATA kontroller fuldt ud i
forvejen så spare også lidt på varmen og pladsen i din Mac.

Henrik