Daphnie-kultur
Fra : Kong Kurt

Dato : 09-10-02 11:03

Halløj.

Om kort tid starter jeg mit 325 l akvarie op.

Planen er at holde scalarer, balihajer og evt. lidt krebensis hen ad
vejen.
Til disse fisk vil jeg gerne dyrke noget levende foder i form af
daphnier. Jeg har et lille fødeakvarie fra gammel tid på ca 10 liter
som jeg vil bruge til formålet.
Nu er spørgsmålet:Hvordan starter man? Hvad skal der i a teknik? Skal
der kunstig lys til?
Kan man i samme akvarie dyrke andre levende foderkulturer?

--

Hilsen Kong Kurt

Musik til festen? www.2tykke.dk
Stort er godt, så jeg er go' nok !

Fra : KatjaStrofen

Dato : 09-10-02 20:09

Kong Kurt <kongkurt@2tykke.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:j6v7qu8fj5riojl119p3qijf3q83jcoqak@4ax.com...
> Halløj.
>
> Om kort tid starter jeg mit 325 l akvarie op.

Tillykke
> Planen er at holde scalarer, balihajer og evt. lidt krebensis hen ad
> vejen.
> Til disse fisk vil jeg gerne dyrke noget levende foder i form af
> daphnier.
Daffere bliver ikke ret store - men tror dog stadig de vil være glade for du
har sådan en kultur stående !

Jeg har et lille fødeakvarie fra gammel tid på ca 10 liter

Det vil fint virke som opbevaring af daffere!

> som jeg vil bruge til formålet.
> Nu er spørgsmålet:Hvordan starter man? Hvad skal der i a teknik? Skal
> der kunstig lys til?
Til daffere - skal du have vand i din beholder [dit fødeakvarie] du skal
bruge en startkultur af daffere - dvs nogle dafnier - som så vil
mangfoldiggøre sig hurtigt. og så tørgær til foder! - intet strøm eller
noget - beholderen placeres gerne lyst og hvor der er lidt varmt - dvs
stuetemperatur.

> Kan man i samme akvarie dyrke andre levende foderkulturer?

Umiddelbart kender jeg kun til microorm, eddikeorm og bananfluer - og dem
kan du ikke have i en beholder fyldt med vand *GG*

> --
>
> Hilsen Kong Kurt

katja

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 09-10-02 21:05

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> writes:

> [...]
> mangfoldiggøre sig hurtigt. og så tørgær til foder! - intet strøm eller
> noget - beholderen placeres gerne lyst og hvor der er lidt varmt - dvs

Er det heller ikke nødvendigt at sætte en luftsten ned ?

Jeg tror da også jeg vil til at lave daffere så :)

/Esben
--
It's a little known fact that the Dark Ages were caused by unresolved
Y1K issues.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 09-10-02 21:40

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:877kgrtm3m.fsf@haabendal.dk...

> Er det heller ikke nødvendigt at sætte en luftsten ned ?
NIX - det er heller ikke nødvendigt! - og jo mere ulækkert det vand bliver -
jo mere ser dafferne ud til at trives!

Det optimale er dog at have to kulturer kørene samtidig.. da der kan ske
uheld, der vælter hele kulturen - og så er det ikke sikkert man kan nå at
redde nogle!

> Jeg tror da også jeg vil til at lave daffere så :)

Kan jeg godt forstå - de er pænt billige i drift

> /Esben

Katja

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 09-10-02 21:52

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> writes:

> NIX - det er heller ikke nødvendigt! - og jo mere ulækkert det vand
> bliver - jo mere ser dafferne ud til at trives!

Hehe :) Kan man så undgå at det kommer til at lugte ?

> Det optimale er dog at have to kulturer kørene samtidig.. da der kan ske
> uheld, der vælter hele kulturen - og så er det ikke sikkert man kan nå at
> redde nogle!

Ok. Lyder som en god ide.

> Kan jeg godt forstå - de er pænt billige i drift

Hvordan får man så fat i en start kultur ? Nogen her i nærheden af
Aalborg der eventuelt vil hjælpe mig igang ?

/Esben
--
Grape jelly does not melt in hot tea.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 09-10-02 23:30

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:87wuors5d2.fsf@haabendal.dk...

> Hehe :) Kan man så undgå at det kommer til at lugte ?

Joeh.. gør det vel! ?? - synes ikke jeg ahr haft gener med mine dog - man
skifter vand engang imellem..

> Hvordan får man så fat i en start kultur ? Nogen her i nærheden af
> Aalborg der eventuelt vil hjælpe mig igang ?

Man finder nogle der har dem - og så beder man om en slat! - min første
kultur var på 11 små daffere - som ny i kulturer.. var jeg lidt skuffet over
de 11 - men - fandt hurtigt ud af at de 11 var rigeligt - en uge senere
havde jeg vel et par hundrede og sådan fortsatte det :) - eventuelt søg via
nettet - f.eks. på NG - jeg fik min første kultur tilsendt med posten..
ingen problemer der :) - og for et mindre beløb.. for vedkommendes besvær og
pakke/porto udgifter.. - så skulle det hurtigt tjene sig ind i gen -
eventuelt til erstatning for artemiaæg *G*

katja

Fra : Plesner

Dato : 09-10-02 23:36

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> wrote in

> Hehe :) Kan man så undgå at det kommer til at lugte ?

Det var ikke noget problem, da jeg havde dem gennem 3-4 år.

> Ok. Lyder som en god ide.

Jeg havde 3-4 kulturer kørende - lige pludselig crashede en kultur, så
det var absolut en god ide at have flere kørende.

> Hvordan får man så fat i en start kultur ? Nogen her i nærheden af
> Aalborg der eventuelt vil hjælpe mig igang ?

www.poecilia.org under 'Bestyrelsen' er der en Viggo Rasmussen fra
Randers, som havde dem sidst, jeg snakkede med ham - det er godt nok et
stykke tid siden, men prøv at ringe til ham - han er vældig flink at
snakke med.

Plesner

Fra : The King

Dato : 11-10-02 19:23

Yo Esben

Finder du nogen så lad mig lige høre det, jer bor i Hirtshals, så en tur til
Aalborg skulle være til at klare, når du har fået gang i en kultur, og
sikkert kan undvære nogen.

Hygsom
Leo

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 12-10-02 13:34

"The King" <leo@leo.lir.dk> writes:

> Finder du nogen så lad mig lige høre det, jer bor i Hirtshals, så en tur til
> Aalborg skulle være til at klare, når du har fået gang i en kultur, og
> sikkert kan undvære nogen.

Okay, det skal jeg nok prøve at huske. Jeg skal vist først have limet
et par små akvarier sammen til formålet.

/Esben
--
It is impossible to experience one's death objectively and still carry a tune.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-10-02 19:28

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message

> Okay, det skal jeg nok prøve at huske. Jeg skal vist først have limet
> et par små akvarier sammen til formålet.

Hej Esben.
Hvorfår tager du ikke bare to plastikkasser, de virker da lige så fint :)
Hilsen Ditte

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 13-10-02 14:49

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> writes:

> Hvorfår tager du ikke bare to plastikkasser, de virker da lige så fint :)

Hvordan vil dafnierne have med at få kun meget begrænset lys ?

/Esben
--
The original color of coca-cola was green.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 13-10-02 15:12

> Hvordan vil dafnierne have med at få kun meget begrænset lys ?
>
> /Esben

Hej Esben.
Jeg har haft daphniekultur stående i plastikkasser i mit køkkenvindue - og
de havde det helt og aldeles fint, masser af lys og alger til dem :)
Den eneste årsag til at jeg ikke har kulturen længrer, er at min bedre
halvdel troede at det var "smid-ud" vand som jeg havde stående, og at jeg
havde glemt at hælde det ud, inden jeg tog på ferie.......
Hilsen Ditte

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 13-10-02 17:29

> [...]

> halvdel troede at det var "smid-ud" vand som jeg havde stående, og at jeg
> havde glemt at hælde det ud, inden jeg tog på ferie.......

Ok. Mit problem med plastikkasser er at jeg er lidt i tvivl om
hvorvidt min bedre halvdel vil syntes om ideen at sætte sådanne i
vindueskarmen. Samtidig bor jeg på stueetagen, og får kun meget lidt
lys herned. Nogle små akvarier vil derfor udnytte den lille smule
sollys lidt bedre, og jeg tror det er lidt nemmere at overbevise om
det smarte i at stille nogle "fine små glasakvarier" i vinduet :)

/Esben
--
REALITY.SYS corrupted ... reboot Universe [Y,n]?

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-10-02 23:31

> [...]
> sollys lidt bedre, og jeg tror det er lidt nemmere at overbevise om
> det smarte i at stille nogle "fine små glasakvarier" i vinduet :)

Hej Esben.
Hvis du ikke allerede har indhentet din bedre halvdels samtykke til at have
en (måske mer eller mindre) illelugtende kultur som ret hurtig bliver fyldt
med udelikate alger i STORE mængder, så vil jeg IKKE anbefale
gladsakvarierne fram for plastikkasser.... Og hvis du bruger så kort tid som
2 minutter på at tænke over hvorfår (ikke for at fornærme - jeg håber du ser
det lettere humoristiske i situationen), så ser du selv at hun nok hellere
vil have nogle plastikkasser stående, hvor man trods alt ikke lige kan se
ind fra siden, fram for at have fuld indsyn..... :)
Du kan skaffe disse plastikkasser i "gennemsigtig" hvid, og da kommer der
også mere lys til kulturen, end om du bruger mørke kasser (som jo
selvfølgelig ikke ser så udelikate ud, når kassen fyldes med alger)....
Held og lykke med prosjektet.
Hilsen Ditte

Fra : Kong Kurt

Dato : 09-10-02 23:35

On Wed, 9 Oct 2002 21:08:31 +0200, "KatjaStrofen"
<katja@katjastrofenremove.dk> wrote:
Man takker. Jeg går ud fra at jeg trækker et lille net gennem min
lille skovsø i nabolaget og herfra henter starten til min lille kultur
?

Fra : Plesner

Dato : 09-10-02 23:39

> Man takker. Jeg går ud fra at jeg trækker et lille net gennem min
> lille skovsø i nabolaget og herfra henter starten til min lille kultur
> ?

Nej... det er nok en del smartere at få fat i Moina macrocopa, som er en
varmtvandsdafnie. se mit svar andetsteds i tråden for en ide om, hvor du
kan få den.

Plesner