Så er den gal igen !! ( OSX)
Fra : Tom

Dato : 08-10-02 19:57

Nu er jeg jo ikke typen der giver op !!
SÅ her den 7. Gang jeg installerer OSX 10.2 tænkte jeg.. Nu må det sgu da
virke..
Og ganske rigtigt det gør det ikke.
Til gengæld har jeg oplevet nogle rigtigt morsomme "fejl".
PS
Jeg sidder i øjeblikket og skriver på en inverteret farveskærm.. Hvid er
sort og omvendt.. ( det er ret mærkeligt )
Nå men Under mit forrige installationsforsøg, ødelagde installationen -
selvfølgelig - harddisken. Så den lige skulle have fire ture med disk tool
og så lige et par gange med Norton !!
Men hvad pokker det er jo ikke noget problem..
Til gengæld oplevede jeg før jeg begyndte at rode med disk tools - men
efter jeg havde insalleret 10.2.1 at:
1.
Netværksforbindelsen og Ethernet hardwaren ikke længere eksisterede
2.
Skærmkortet kun understøttede 256 farver...

Til gengæld er det nu gået op for mig at 10.2 ikke giver problemer. Ikke
ødelægger harddisken og formodentligt er fint nok ( til mig )
Også selv om at jeg sikkert i løbet af en uge eller to skal opgradere for
at kunne afvikle et eller andet program.. Som jeg efter 20 timers
installations arbejde finder ud af - alligevel - er TOTALT LIGEGYLDIGT...

PS
Jeg troede at jeg ved at installere rub og stub, inklusiv alt det der
developper lort kom uden om probelmet.. Det gjorde jeg ikke.

PPS
Er der nogen her i gruppepn der kan forklarer hvordan jeg smider ting ud jeg
ikke kommer til at bruge i_alt_muligt og en masse andet.

PPPS
Er der nogle her i gruppen der ved hvordan jeg får systemet til at gå i
"default mode".. Altså smider mine indstillinger ud.. ( selv om at jeg ikke
har lavet nogen !?

Tom

PPPPS
Jeg er altså ikke helt overbevist om OSXs lyksageligheder..
Jeg vil næsten gå så langt som til at sige man nok skal have en nyere
maskine end min oldsag af en 2x500 Mhz 512 MB ram maskine
PPPPS
Til den teknisk orienterede er der flg. PCI kort i:
1. Adaptech 2906
2. Formac LVD Rage Pro
3. DS 2416 ( Yamaha proffessionelt HD lydredigerings kort ) (ældgammelt)
HD:

Medfødt 40 GB
LVD 10k 9 GB

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-10-02 20:28

In article <B9C8788E.575C%tom@mir.dk>, Tom <tom@mir.dk> wrote:

> Til gengæld er det nu gået op for mig at 10.2 ikke giver problemer. Ikke
> ødelægger harddisken og formodentligt er fint nok ( til mig )

Det lyder helt ærligt som om din HD har det skidt (og havde det i
forvejen). Da du skriver du har Norton, hvad siger den så når du kører
et disktjek med "Check for Defective Media" slået til?

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Villy Erichsen

Dato : 08-10-02 20:40

Tom wrote:

> Nu er jeg jo ikke typen der giver op !!
>
> PPPPS
> Til den teknisk orienterede er der flg. PCI kort i:
> 1. Adaptech 2906

Ikke understøtte af Jaguaren - du må finde et andet SCSI kort.
Eller udskifte dine SCSI enheder til FireWire eller USB.

> 2. Formac LVD Rage Pro

Kunne tyde på at det ikke virker under Jaguaren (256 farver-inverterede farver)

> 3. DS 2416 ( Yamaha proffessionelt HD lydredigerings kort ) (ældgammelt)
> HD:
>
> Medfødt 40 GB
> LVD 10k 9 GB

De andre kort kender jeg ikke noget til.

Jeg har i den forløbne uge installeret Jaguaren på en grå G3 233 Mhz - 6 GB
harddisk - 256 MB ram - fungerede straks, samt en BW 300 Mhz - 384 MB ram - 6
GB harddisk også den fungerede straks.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-10-02 20:41

Tom <tom@mir.dk> wrote:

> Jeg vil næsten gå så langt som til at sige man nok skal have en nyere
> maskine end min oldsag af en 2x500 Mhz 512 MB ram maskine

Du har en mere end udemærket Mac til OS X. Til samligning kan jeg
fortælle at min 400MHz iMac DV kører fint med OS X. Slå koldt vand i
blodet og begynd med at hive alle 3. parts ting ud af din Mac og
installer så 10.2 Skulle det ikke virke er da et par oplagte
hardwareproblemer som kunne være årsagen til dine problemer:

- defekt HD
- defekt RAM

Martin

Fra : Tom

Dato : 08-10-02 21:12

Nå men jeg bliver da bare på 10.2 det virker !
Tom

PS
Tror jeg !?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-10-02 22:26

Tom <tom@mir.dk> wrote:

> Nå men jeg bliver da bare på 10.2 det virker !
> Tom
>
> PS
> Tror jeg !?

Kan du blive enig med dig selv?

Dine problemer lyder så massive at du må kunne sige dig selv at det ikke
er Mac OS X skyld og at det må bero på hardware fejl. Din maskine er
absolut ikke for gammel til OS X.

Fjern alt ikke Apple hardware. Reformater din HD og check at den er i
orden og installere derefter Mac OS X. Virker dette ikke skal maskinen
på værksted. I modsat fald installer den overskydende hardware enkeltvis
og se om det stadig funker.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Tom

Dato : 09-10-02 00:30

Jamen for søren ... Det det det jeg mener .. Alt kører perfekt i 10.2 ..
Når jeg opgraderer ( jeg har downloaded updaten hver gang ) så går alt amok

PS
Jeg har i flere tilfælde genstartet 10.2 flere gange for at være sikker på
at fejlen ikke ligger i "ram" altså at maskinen husker installationen, før
jeg opdaterer..
Anyway.. Jeg har blot installeret 10.2.1 for at prøve de der iSYnc ting, der
kræver 10.2.1
Og da jeg EN gang fik det hele til at spille i nogle minutter i inverterede
256 farver.. Og fandt ud af at systemet ikke kunne finde min mobiltelefon..
Holder jeg mig nu til 10.2.. ( det virker !)

Tom

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 08-10-02 21:30

In <B9C8788E.575C%tom@mir.dk> Tom wrote:

> [...]
> skulle have fire ture med disk tool og så lige et par gange med Norton !!
> Men hvad pokker det er jo ikke noget problem..

Det lyder virkeligt som om, at du har problemer med kabler eller
harddiske. Har du installeret OS X på en SCSI eller en IDE disk?

> [...]
> men efter jeg havde insalleret 10.2.1 at: 1. Netværksforbindelsen og
> Ethernet hardwaren ikke længere eksisterede 2. Skærmkortet kun

Prøv engang med det originale kort som fulgte med maskinen. Du kan ikke
være 100% sikker på, at et PC kort virker og det skader jo ikke at prøve.

Har du den nyeste firmware på maskinen?

> PS
> Jeg troede at jeg ved at installere rub og stub, inklusiv alt det der
> developper lort kom uden om probelmet.. Det gjorde jeg ikke.

Det må være noget hardware der bøvler. Jeg ville pille alt 3. parts
udstyr ud af maskinen og prøve igen. Derefter ville jeg prøve med én
ting af gangen.

> PPS
> Er der nogen her i gruppepn der kan forklarer hvordan jeg smider ting
> ud jeg ikke kommer til at bruge i_alt_muligt og en masse andet.

Du mener...?

> PPPS
> Er der nogle her i gruppen der ved hvordan jeg får systemet til at gå
> i "default mode".. Altså smider mine indstillinger ud.. ( selv om at
> jeg ikke har lavet nogen !?

Du kan f.eks. oprette en ny bruger og bruge den istedet. Alle
indstillinger vil blive oprettet på en frisk.

> [...]
> Jeg vil næsten gå så langt som til at sige man nok skal have en nyere
> maskine end min oldsag af en 2x500 Mhz 512 MB ram maskine

Den vil være helt fin til OS X og den burde køre pænt hurtigt. At du har
et GeForce2 XM kort i skader bestemt heller ikke!

> PPPPS
> Til den teknisk orienterede er der flg. PCI kort i:
> 1. Adaptech 2906

Det er understøttet.

> 2. Formac LVD Rage Pro

Det kender jeg desværre ikke.

> 3. DS 2416 ( Yamaha proffessionelt HD lydredigerings kort ) (
> ældgammelt) HD:

Er det understøttet i OS X? Ellers har du vel et problem?

> Medfødt 40 GB
> LVD 10k 9 GB

Hvilken en bruger du til OS X?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tom

Dato : 09-10-02 00:21

DS2416 understøttes i øjeblikket ikke i X ( Og kommer helt sikkert ikke til
at fungere under X.. Yamaha skriver helt sikkert ikke nyt soft til dette
kort )

Jeg bruger naturligvis en ATA disk til at køre sys fra ( kan man overhovedet
køre X på en SCSI disk !?
Tom

On 08/10/02 22:29, in article
20021008222937126+0200@0x83a49e94.virnxx4.adsl-dhcp.tele.dk, "René Frej

Fra : Tom

Dato : 09-10-02 00:24

Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg smider de omkring 500-1000 MB Kinesiske
bogstaver og alt det andet "lort" jeg installerer i default install ud !

PS
Hvordan smider man overhovedet noget ud, efter man har installeret OSX !?
Tom

PPS
Er det farligt .. Ex.. At smide en .app ud som man ved man aldrig skal bruge
( i mit tilfælde ..ex. Itunes )

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 09-10-02 17:42

In <B9C935B7.57BF%tom@mir.dk> Tom wrote:
> [...]
>
> PS
> Hvordan smider man overhovedet noget ud, efter man har installeret OSX !?

Det skal jeg ikke rigtigt kunne sige, men måske du skulle have valgt -
som jeg - at vælge disse ting fra allerede i installationen.

> PPS
> Er det farligt .. Ex.. At smide en .app ud som man ved man aldrig skal
> bruge ( i mit tilfælde ..ex. Itunes )

Ikke ting som iTunes, men det kan godt være, at Apple's opdateringer
opfører sig lidt underligt, hvis disse standardprogrammer ikke er
tilstede. Lad dem ligge, de fylder alligevel ikke det store.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-10-02 18:06

On 09 Oct 2002 16:42:04 GMT, René <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det skal jeg ikke rigtigt kunne sige, men måske du skulle have valgt -
> som jeg - at vælge disse ting fra allerede i installationen.

Eller man kan tage et kig på Monolingual:

<http://versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13031&db=mac>

Så skulle man tilsyneladende kunne afinstallere sprogpakker man ikke
har brug for.

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-10-02 21:51

in article B9C8788E.575C%tom@mir.dk, Tom at tom@mir.dk wrote on 08/10/02
20:57:

> 2. Formac LVD Rage Pro

Er du sikker på ovenstående ikke er et Formac Pro Raid UW SCSI kort? I Så
fald er det ikke understøttet i OS X. Iøvrigt mener jeg at du bør prøve at
installere OS X uden alle dine PCI kort isat. Ligeledes bør du isætte det
originale grafikkort under installation. Det er den letteste måde at
fejlsøge på.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-10-02 04:37

Hej Tom

Tom wrote:

> [...]
> Jeg sidder i øjeblikket og skriver på en inverteret farveskærm.. Hvid er
> sort og omvendt.. ( det er ret mærkeligt )

Nå, det gør jeg nu altid, så for mig er det naturlig at se hvid skrift på sort
baggrund... - Men bortset fra det, så skulle du vel ikke være kommet itl at
slå ZoomView til i 'Reverse Mode'?

> Nå men Under mit forrige installationsforsøg, ødelagde installationen -
> selvfølgelig - harddisken. Så den lige skulle have fire ture med disk tool
> og så lige et par gange med Norton !!

Husk, du bør bruge Norton i version 6.03 eller 7.0. - Ældre versioner kan
ødelægge mere end de gavner på nogle harddiske - især ver. 4.x er en
grimrian...

Men jeg tror nærmere, du har haft og stadig har fejl i din harddisks
filstruktur i MDB, Extend-B-tree og en del B-tree nodes, - så har du
DiskWarrior 2..1.1, så brug den til at lægge et nyt diskstruktur på din HD,
_før_ du forsøger en geninstallering.

> [...]
> Jeg vil næsten gå så langt som til at sige man nok skal have en nyere
> maskine end min oldsag af en 2x500 Mhz 512 MB ram maskine

Hvilken ROM version har den. Det kan du se i Apple Systemprofiler.

> PPPPS
> Til den teknisk orienterede er der flg. PCI kort i:
> 1. Adaptech 2906

Ikke understøttet kort, du skal have mindst en 2930 eller udskifte den med den
billige Apple ATTO SCSI kort. Til den findes der firmware opdatering til X.

> 2. Formac LVD Rage Pro

Rage Pro 128? - så burde den være fuldt understøttet.

> 3. DS 2416 ( Yamaha proffessionelt HD lydredigerings kort )
> (ældgammelt) HD:

DS 2416 er ikke understøttet af OS X, - hverken i X.0, X.1 eller X.2
versionerne. Som jeg skrev til dig i musikgruppen, så er seneste software til
den ver. 1.0.5, og såvidt jeg læste Yamahas hjemmeside, vil den ikke blive
fortsat opdateret.

> Medfødt 40 GB

WD, Quantum/Maxtor eller Seagate? - Hvis det er en WD disk, så vil jeg checke
den meget omhyggeligt for bad blocks og ikke nøjes med at bruge DiskWarrior.

> LVD 10k 9 GB

IBM, Fujitsu, - måske Quantum? - Hvis det er en 'droslet' UltraWide disk, så
kan det give problemer og under alle omstændigheder kræver det at den kan
formatteres og bruges med Apples drivere. Prøv at formattere disken med
Diskværktøj.

Hvilken af diskene sidder på IDE Bus 0 ID 0 - 'master'? - den store eller LVD
disken?

Har faktisk lige haft et spørgsmål omkring nogenlunde det samme, hvor det viste
sig, at vedkommende var kommet til at installere OS X.2 på 'slave' disken og
ikke på 'master' disken på en G4/550. Hans problemer var faktisk lidt ala dine.
Da han så fik installeret på Master ATA Bus 0 ID 0, kørte det hele, som det
skulle.

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-10-02 14:25

> Hej Tom

> Ikke understøttet kort, du skal have mindst en 2930 eller udskifte den med den
> billige Apple ATTO SCSI kort. Til den findes der firmware opdatering til X.

Vrøvl. Adaptec 2906 _er_ understøttet.

Klip fra:
<http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?sess=no&cat=
/Product/AVA-2906&filekey=apd2906_X_v11.hqx>:

"Notes:
The version 1.1 driver is embedded in Mac OS X 10.2 and later, there is
no need to download and install this driver if you are running Mac OS X
10.2 or later."

/Preben
(som forbereder G4 til OS 10.2)
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-02 00:42

Hej Preben

- Så gi' mig bare en nogenlunde fornuftig forklaring på, hvorfor h..., der er så
mange, der har problemer med netop 2906 kortet og så OS X.2 - Hvorimod ATTO kortet
virker perfekt, såsnart den er firmwareopdateret!?

Tom er ikke den eneste, der har / har haft problemer med 2906 kortet og OS X.2 og
X.2.1. Siden X.2.1 opdateringen er kommet har jeg fået mindst 10 henvendelser
omkring netop det kort og manglende kompatibilitet.

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-10-02 12:25

> Hej Preben
>
> - Så gi' mig bare en nogenlunde fornuftig forklaring på,

Spørg Adaptec.

KLIP

> Tom er ikke den eneste, der har / har haft problemer med 2906 kortet og OS X.2

Tom ved ikke om han har problemer med Adaptec 2906 og Mac OS 10.2.1.

>Siden X.2.1 opdateringen er kommet har jeg fået mindst 10 henvendelser
> omkring netop det kort og manglende kompatibilitet.

Har de henvendt sig til Adaptec?
Har du?

/Preben

Fra : Tom

Dato : 10-10-02 13:06

Rolig nu !
Jeg bliver da bare på 10.2.. ( og er for øvrigt ved at købe et SCSI kort der
også kører under X til mine LVD diske)
Og så lever jeg med at jeg foreløbig ikke kan komme længere op i system
numrene..

PS
Så vidt jeg ved har der ikke været et eneste problem med 2906 kortet..
OSX kan sågar - øjeblikkeligt - se et par eksterne HD.. Der er formateret i
et totalt fremmed format ( en sampler ( musikudstyr) )
Dog kan den ikke læse filformatet.. Men det ville vel også være at forlange
for meget

Tom

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-10-02 07:41

Tom <tom@mir.dk> wrote:
> Rolig nu !

Jeg er helt rolig

> PS
> Så vidt jeg ved har der ikke været et eneste problem med 2906 kortet..

Just my point.

/Preben
Hvis I gider skrive under det I svarer på, bliver det ikke så rodet, som
her.