hjemmelavet salsadip
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-10-02 22:00

jeg skal holde en fest på lørdag og har i den anledning købt en bunke chips
hjem, bla tortilla chips...

men dip skal der jo til og i stedet for at købe noget tænkte jeg om nogen
herinde lå inde med en opskrift til en hjemmelavet salsadip ca medium
stærk.....??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Heidi

Dato : 08-10-02 07:12

Sabina Hertzum wrote:
> [...]
> tænkte jeg om nogen herinde lå inde med en opskrift til
> en hjemmelavet salsadip ca medium stærk.....??

Hej Sabina,

Denne opskrift har været postet X antal gange før, men du får
den igen

Salsa

4½ dl hakkede tomater (fra dåse ell. hakket i blender -

man kan med fordel bruge cherrytomater, da jeg synes de

smager af lidt mere)

1 1/8 dl hakket løg

1-2 spsk hakket jalapeno

1 spsk olie

1 tsk vineddike

1 tsk limesaft

1/2 spsk tørret oregano

1/4 tsk salt

½ dl hakket frisk koriander

1 lille dåse koncentreret tomatpure

Evt. 1 fed hvidløg, som lægges i helt - fjernes efter kogningen

Det hele blandes, koges ca. 1 time, og afkøles.

De lidt sjove mål er fordi opskriften er oversat fra engelsk.

Håber den kan bruges - du kan jo altid putte mere af de

ting i, du godt kan lide (den bliver, såvidt jeg husker, ikke

udpræget stærk, men det er jo smag og behag).

God fest

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-10-02 14:27

Heidi wrote:
> Hej Sabina,
>
> Denne opskrift har været postet X antal gange før, men du får
> den igen

hej heidi

tusind tak skal du have.... jeg er ked af at den har været postet før, men
jeg er nu engang ny her i gruppen og min server understøtter ikke news ret
langt tilbage

knus sabina

Fra : Heidi

Dato : 08-10-02 16:52

Sabina Hertzum wrote:

> hej heidi
>
> tusind tak skal du have.... jeg er ked af at den har
> været postet før, men jeg er nu engang ny her i gruppen
> og min server understøtter ikke news ret langt tilbage

Det skal du såmænd ikke være ked af - men så er det jo, at
google.com er din ven - under Grupper kan du søge på alle indlæg
der er postet siden jeg ved ikke hvornår - og den er guld værd...

Fra : Steen Suder

Dato : 08-10-02 23:06

Heidi wrote:

> [...]
>

> 4½ dl hakkede tomater (fra dåse ell. hakket i blender -
>
> man kan med fordel bruge cherrytomater, da jeg synes de

Mht. cherrytomaterne vil jeg anbefale at du i det mindste lige laver en
lille prøveportion, da deres smag kan være mere anderledes end du lige
forventer

> 1 1/8 dl hakket løg
>
> 1-2 spsk hakket jalapeno
>
> 1 spsk olie
>
> 1 tsk vineddike

Mere eddike er heller ikke nogen hindring. En slat balsamico oveni kan
også gå.

> 1 tsk limesaft
>
> 1/2 spsk tørret oregano
>
> 1/4 tsk salt
>
> ½ dl hakket frisk koriander

Jeg bryder mig ikke om koriander, hvorfor det derfor ikke forekommer i
min salsa. Jeg skrærer derimod grøn og rød peber i tern og blander i.

> 1 lille dåse koncentreret tomatpure

Pas på den metalliske smag denne ingrediens nogen gange kan opvise :-/

> Evt. 1 fed hvidløg, som lægges i helt - fjernes efter kogningen

Jeg kan anbefale at eksperimentere med stødt spidskommen, stødt sennep,
paprika i forskellige former samt selvfølgelig en smule brun farin.

> Det hele blandes, koges ca. 1 time, og afkøles.

Den er først rigtigt god efter 1-2-3 uger i køleren, men kan da sikkert
ikke godkendes til menneskeføde; jeg spiser den dog med stort velbehag.

F.eks. ovenpå en skive rugbrød med noget så simpelt som hamburgerryg.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>