F-taster
Fra : Carsten Ortmann

Dato : 25-02-01 10:48

Af en eller anden mærkværdig årsag kan jeg ikke få lov til at sætte mine
f-taster op til forskellige funktioner. Når jeg trykker på én af dem,
får jeg en dialogboks om at jeg kan tilskrive dem forskellige
funktioner, hvorefter jeg bliver ført til en ny dialog, hvor man skulle
kunne indstille knapperne. Men det hele er fadet og gråt og kan ikke
ændres.

Hvordan finder jeg ind til denne indstillingsmulighed uden at skulle
trykke på en f-tast først? (Jeg har kigget i Keyboard CP, men uden
held). Hvordan tilskriver jeg forskellige funktioner til tasterne, kan
disse gøres programspecifikke eller du'r de kun til generelle
kommandoer?

Tak
Carsten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-01 15:53

Hej Carsten

For at du kan tildele F-tast funktioner til tasterne, skal du have
kontrolpanelet 'Tastatur' / 'Keyboard' fra Mac OS 9.1. Du åbner
kontrolpanelet og klikker på 'Funktionstaster' nederst i vinduet, og så kan
du tildele funktioner til alle 15 F-taster.

mvh. Erik richard

Carsten Ortmann wrote:

> [...]
> held). Hvordan tilskriver jeg forskellige funktioner til tasterne, kan
> disse gøres programspecifikke eller du'r de kun til generelle

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-01 16:44

Hej Carsten

Jeg glemte at tilføje, at Tastatur/keyboard fra 9.1 også kan bruges helt ned
til Mac OS 8.1.

mvh. Erik Richard

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 26-02-01 20:59

> Hej Carsten
>
> Jeg glemte at tilføje, at Tastatur/keyboard fra 9.1 også kan bruges helt ned
> til Mac OS 8.1.
>
> mvh. Erik Richard

Hej Erik. Tak for dit svar. Jeg burde nk have skrevet lidt om både
maskine og OS i min første meddelelse, men jeg glemte det. Her er lidt
data. iMac 233 rev B, 96 Mb RAM, OS9.1 Int'l Engl., MacAlly iKey.

Jeg har Keyboard-CP'et, og jeg er ret overbevist om, at jeg tidligere
har kunnet indstille F-tasterne. Der er simpelthen ingen
Funktionstaster-knap i mit nuværende CP.

Jeg har kigget lidt på Macintouch, hvor andre har beskrevet tilsvarende
problemer efter installation af 9.1. Nogle snakker om at hente det gamle
9.0.4 kontrolpanel ind igen, andre om at lægge Keyboard CP'et i
(Disabled)-mappen.

Jeg har endnu ikke prøvet nogle af delene. Der er da ikke noget med, at
iMacs ikke har den funktion, er der? Det oprindelige iMac keyboard har
da F-taster.

Nogle idéer

venligst
Carsten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-02-01 01:34

Carsten Ortmann wrote:

> I.....I
> OS9.1 Int'l Engl., MacAlly iKey.

Har dit keyboard ikke de 12 eller 15 F-taster øverst, så kan det være årsagen, men
ellers skulle der ikke være nogen forskel på 9.1IE, DK eller US.

> Jeg har Keyboard-CP'et, og jeg er ret overbevist om, at jeg tidligere
> har kunnet indstille F-tasterne. Der er simpelthen ingen
> Funktionstaster-knap i mit nuværende CP.

I bunden af vinduet når du har åbnet kotrolpanelet 'Keyboard' skal der være to
knapper 'Function Keys...' og 'Options'. Du skal så blot klikke på 'Function
Keys', så kommer der et nyt vindue op med alle F-tasterne og med knapper til
indstilling yderst til venstre.

> [...]
> problemer efter installation af 9.1. Nogle snakker om at hente det gamle
> 9.0.4 kontrolpanel ind igen, andre om at lægge Keyboard CP'et i

Det er ikke nogen god idé at slå den fra. Gør du det vil du heller ikke kunne
skifte mellem de forskellige keyboardlayouts, og den vil automatisk sætte sig fast
på US/IE keyboard layout. - Og du mister æ, ø og å på de normale pladser.

Du kan prøve at slette Finder Prefs, Mac OS prefs, General prefs og System
Resources prefs samt Keyboard prefs fra indstillingsmappen. Genstart og genopbyg
skrivebordet med COM+ALT nede under opstart.

> Jeg har endnu ikke prøvet nogle af delene. Der er da ikke noget med, at
> iMacs ikke har den funktion, er der? Det oprindelige iMac keyboard har
> da F-taster.

Såvidt jeg husker var der nogle af de originale iMac keyboards, der ikke har
F-taster overhovedet.

> Nogle idéer

Bruger du McAlleys software eller bruger du kun Apples egen Keyboard? - For hvis
du bruger begge, så kunne det være en konflikt mellem 'Keyboard' og McAlley
softwaren. - Svjv. er der nogle af de samme problemer med Microsofts 'Natural
Driver' software. Den er heller ikke glad for kontrolpanelet Keyboard.

Der kan jo også være en defekt i kontrolpanelet, så hvis du har TomeViewer, så
prøv at trække et nyt kontrolpanel ud af tomen og installer den. Men husk under
alle omstændigheder at fjerne indstillingsfilen til Keyboard først.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-01 06:46

In article <3A9AF5D7.C47F529B@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> fast
> på US/IE keyboard layout. - Og du mister æ, ø og å på de normale pladser

Kontrolpanelet "Keyboard" er et program - der er ingen INIT-kode i. Det
betyder at man kan lægge det hvor fanden man vil, og samtidigt bruge det
med nøjagtigt samme funktionalitet som hvis det havde ligget på sin
plads i systemmappen.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-02-01 14:37

Hej Martin

Du har ret i, at Tstatur/Keyboard er udformet som et program, men det skal stadig
ligge i mappen Kontrolpaneler for at det virker korrekt. - "Dette emne skal
anbringes i mappen Kontrolpaneler for at kunne benyttes med denne computer.
Skal..... ".

Og jeg har lige undersøgt, hvad kontrolpanelet egentlig indeholder. Og den
indeholder i allerhøjeste grad INIT kode - endda en blok på 904kb! - Men den
indeholder ingen CDEV kode.

Jeg har også prøvet nu at slette den helt fra systemet inkl. indstillingsfilerne.
Selvom selve kontrolpanelet er slettet vil indstillingsfilen stadig dukke op, men
den vil være sat til standard, - altså det sprog, som systemet er installeret i -
DK, US, IE osv..Og selvom kntrpl. er slettet vil flaget stadig komme op i
menulinien, hvis du samtidig har installeret et af ALK sættene, men dem kan du
heller ikke bruge eller konfigurere, hvis Tastatur/Keyboard ikke er i mappen
Kontrolpaneler. Så det er _ikkre_ ligegyldig, hvor den ligger.

mvh. ERik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-03-01 02:00

In article <3A9BAD7E.9D3C11C5@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> anbringes i mappen Kontrolpaneler for at kunne benyttes med denne computer.

Det eneste der ikke virker korrekt hvis kontrolpanelet ikke er indlæst
ved opstart, er F-tasterne. Fjerner man INIT koden, forsvinder knappen
til at konfigurere tasterne med. INIT koden har (SVJH) heller ikke været
med i tidligere versioner at kontrolpnelet.

> Og jeg har lige undersøgt, hvad kontrolpanelet egentlig indeholder. Og den
> indeholder i allerhøjeste grad INIT kode - endda en blok på 904kb! - Men den
> indeholder ingen CDEV kode.

Min fejl at jeg ikke lige undersøgte denne version - men det er alså kun
904 bytes. Det ville også være mærkeligt hvis INIT koden fyldte ca 10
gange mere end hele programmet.

> [...]
> selvom kntrpl. er slettet vil flaget stadig komme op i menulinien,
> hvis du samtidig har installeret et af ALK sættene,

Det gør det nu også uden ALK.

> men dem kan du heller ikke bruge eller konfigurere, hvis
> Tastatur/Keyboard ikke er i mappen Kontrolpaneler. Så det er ikkre
> ligegyldig, hvor den ligger.

Gider jeg ikke lige at teste - jeg har ikke noget at bruge ALK til.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-03-01 03:31

Hej Martin

Jeps, min tyrkfejl....-)
mvh. Erik Richard

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 10-03-01 00:26

Martin Edlich <newsspam@mail.edlich.dk> wrote:

> [...]
> til at konfigurere tasterne med. INIT koden har (SVJH) heller ikke været
> med i tidligere versioner at kontrolpnelet.

Siger det noget som helst om, hvorfor jeg ikke kan få F-tasterne til at
virke på min iMac 233, rev. B, OS9.1, Macally iKey?

Jeg kan stadig ikke få gang i dem, og på MacFixit er der heller ikke de
store løsninger.

HJÆLP!!

Carsten

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-03-01 00:37

In article <1eppe7c.1i74khu1ipzjv4N%vousortmann@mail1.stofanet.dk>,
vousortmann@mail1.stofanet.dk (Carsten Ortmann) wrote:

> Siger det noget som helst om, hvorfor jeg ikke kan få F-tasterne til at
> virke på min iMac 233, rev. B, OS9.1, Macally iKey?

Hvad sker der hvis du sætter det originale tastatur i?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-01 22:41

Carsten Ortmann <vousortmann@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Siger det noget som helst om, hvorfor jeg ikke kan få F-tasterne til at
> virke på min iMac 233, rev. B, OS9.1, Macally iKey?

Et skud i tågen: Macally iKey!

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april