Alternativ til fedt i kager?
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 06-10-02 18:10

Hej

Jeg ville til at bage Knorr's Drømmekage, men der skal noget der ligner en
halv pakke margarine i!

Er der andet man kan putte i så den beholder sådan nogenlund smag og
konsistens uden at den feder for meget?

Mvh
Jesper

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-10-02 18:15

Jesper Rasmussen skrev:

> Er der andet man kan putte i så den beholder sådan nogenlund
> smag og konsistens uden at den feder for meget?

Køb en dåse "Atwel" eller "Isis Perfect Fit" sukkererstatning - så
kan du erstatte halvdelen af fedtet + al sukkeret med stadset og
få en kalorielettere kage der smager af det samme som med sukker
og fuld fedtration.

Begge dele kan købes i bl.a. Føtex.

// Klaus

Fra : Jakob Andersen

Dato : 07-10-02 00:00

> [...]
> kan du erstatte halvdelen af fedtet + al sukkeret med stadset og
> få en kalorielettere kage der smager af det samme som med sukker

hmm, jeg er nu ikke helt enig i at kagen beholder den samme gode smag, men
som kalorielet, eller til diabetspatienter er det da et godt
alternativ.......

Jakob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-10-02 05:35

Jakob Andersen skrev:

> hmm, jeg er nu ikke helt enig i at kagen beholder den samme gode
> smag, men som kalorielet, eller til diabetspatienter er det da et
> godt alternativ...

Nej, du har nok ret i at smagen er anderledes, for idet man fjerner
halvdelen af fedtet, fjerner man også en del smagsstoffer. Jeg tænkte
kun på sødheden, hvilket naturligvis var en bummert (og så gælder det
endda kun hvis man bruger roesukker - som kun er sødt, men i øvrigt
ikke smager af noget særligt - ikke hvis man er vant til at bruge
rørsukker).

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 07-10-02 08:00

"Jesper Rasmussen" <nej@til.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> halv pakke margarine i!
>
> Er der andet man kan putte i så den beholder sådan nogenlund smag og

Man kan bage okay kager med Atwell, men der er jo allerede tonsvis af sukker
i sådan en færdigmix, så det er nok ikke det rigtige her.

Jeg har ikke prøvet Knorrs mix, men vil forslå:

- vædske (brug halv mængde margarine, og brug mere vædske)
- Æblemos
- Most banan

Du kan nok ikke spare meget fedt i fyldet på toppen.

MVH

Peter

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 07-10-02 08:18

På hjerteforeningens hjemmeside (http://www.hjerte-foreningen.dk) kan du
finde noget om, hvordan man kan erstatte smørmargarine med rapsolie, der er
meget sundere. Fedt er naturligvis fedt, og alting feder, men nogle typer
fedt er dog at foretrække fremfor andre...
Jeg erstatter altid med rapsolie, og synes faktisk at kagerne smager lige så
godt på den måde.
-Gitte

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-10-02 11:49

Gitte J. Lock skrev:

> Jeg erstatter altid med rapsolie, og synes faktisk at kagerne
> smager lige så godt på den måde.

Men husk at købe raffineret (o.k.s. "almindelig") rapsolie, da en
koldpresset rapsolie har en smag der efter min mening ikke går godt
sammen med kager.

(Hvordan smager raps_kim_olie egentlig?)

// Klaus

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 07-10-02 12:49

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in message >
> [...]
> koldpresset rapsolie har en smag der efter min mening ikke går godt
> sammen med kager.
>
> (Hvordan smager raps_kim_olie egentlig?)

Har egentlig altid forsøgt at købe den danske koldpressede rapsolie... fordi
jeg troede den var bedst Kæresten køber dog altid den billige
udenlandske rapsolie til 7-8 kr for en liter (han har sans for økonomi, mens
jeg har sans for at ødelægge økonomien)... personligt må jeg indrømme at jeg
ikke kan smage nogen særlig forskel ... men raps_kim_olie... har aldrig
opdaget at der eksisterede sådan noget.
-Gitte

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-10-02 16:07

Gitte J. Lock skrev:

> [...]
> sans for økonomi, mens jeg har sans for at ødelægge økonomien)...
> personligt må jeg indrømme at jeg ikke kan smage nogen særlig forskel

Jeg har altid købt den raffinerede, simpelthen fordi jeg ikke vidste at
man kunne få koldpresset rapsolie, og den smager nærmest af ingenting.
Men så skulle jeg bruge en olie at sippe lidt af og kom en dag forbi en
flaske koldpresset rapsolie i supermarkedet. Hm, koldpresset må være
godt, tænkte jeg - og ned i kurven røg den. Men den smager altså ikke
særlig godt.

> ... men raps_kim_olie... har aldrig opdaget at der eksisterede sådan
> noget.

Heller ikke her, førend for et par dage siden. Men jeg har allerede så
mange forskellige olier i mit køkken - inklusive den koldpressede, som
jeg har svært ved at få drukket eller bare brugt til nogetsomhelst - så
jeg købte ikke rapskimolien.

// Klaus

Fra : Nette

Dato : 07-10-02 11:40

"Jesper Rasmussen" wrote
> [...]
> halv pakke margarine i!

> Er der andet man kan putte i så den beholder sådan nogenlund smag og

Ja, i selve kagen, men i overtrækket, er du nød til at tilsætte margarine.
I de fleste skærekager er det muligt at erstatte flydende margarine med ½
olie og ½ vand. ( Rapsolie). Skal der f.eks. 200 g. smeltet margarine i, kan
du sagtens erstatte det med 1 dl. olie og 1 dl vand.
Det er noget sværere i kager lavet af mørdej.

Nette