Indbagte porrer i fars???
Fra : Thomas Hjort

Dato : 06-10-02 09:40

Nogen der kender en opskrift, hvor man pakker nogle porrer ind i fars
(hakket kalv og flæsk?) og steger det i ovnen nærmest som forloren hare? Jeg
fik det nogle gange hos min farmor, men kender ikke opskriften.

Mvh Thomas

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-10-02 12:44

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg
> fik det nogle gange hos min farmor, men kender ikke opskriften.

Hej Thomas

Farserede porrer fra "Grønsager fra Brugsen":
4 pers.

4 - 5 porrer
Fars:
500 g hakket kalv og flæsk
3 spsk mel
2 æg
1½ tsk salt
½ tsk peber
1 spsk reven løg
ca. 3 dl mælk

2 dl tomatpure

tilbehør: kartofler eller groft brød

Porrerne skæres i 4 - 5 cm lange stykker og koges 2 - 3 min i vand tilsat
salt.
Farsen røres sammen.
Fars og porrer lægges lagvis i et ildfast fad.
Tomatpure hældes over.
Stilles i ovnen ca. 1 time ved 175 grader.

Men når det er din farmor, er det måske snarere noget som denne?

Farserede porrer fra "Køkkenbogen" 1964:
4 pers.

Kødfars :
400 g kød
1 lille løg, hakket eller revet
60 g mel
ca. 4 dl mælk eller vand
1 æg
2 tsk. salt
1/4 tsk. peber

ca. 6 porrer - kogte, men ikke helt møre - skåret i passende stykker

Læg fars og porrer i et smurt ovnfad - eller:

Bred farsen ud til en aflang firkant på et stykke papir.
Saml den til en pølse omkring porrestykket.
Læg "pølserne" i et smurt ovnfad.

Bag ved 200 grader, til retten er gennembagt - bliver hurtigere mørt i et
fladt fad end i et dybt.

Hilsen Inger

Fra : Thomas Hjort

Dato : 06-10-02 13:35

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Tak for det :)!

Mvh Thomas

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-10-02 14:42

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse >
> Farserede porrer fra "Grønsager fra Brugsen":

Hovsa!
Det var "Hakket kød fra Brugsen"

Hilsen Inger

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-10-02 16:32

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> writes:

> Nogen der kender en opskrift, hvor man pakker nogle porrer ind i fars
> (hakket kalv og flæsk?) og steger det i ovnen nærmest som forloren hare? Jeg
> fik det nogle gange hos min farmor, men kender ikke opskriften.

Sådan som min mor har lært det fra sin mor, og nu har lært mig, så
skal farserede porrer ikke i ovnen, men på panden.

Man skærer porrene i 10 cm lange stykker, koger dem næsten helt,
pakker dem (enkeltvis) ind i frikadellefars og ruller dem i rasp. De
steges på panden til de er godt brune. Spises med kartofler og
smørsovs.

Det er nu sjovt med de gode, gamle danske retter. Det er sådan set det
samme man gør, men der er enkelte variationer alt efter hvor i landet
man kommer fra. Tag nu f.eks. grønlangkål. Hvis der er noget der kan
skabe splid i et ægteskab, så er det da hvordan man skal lave
grønlangkål, det vil sige, lige i mit tilfælde er det ikke noget
problem, jeg bryder mig ikke om det, uanset hvordan det er lavet.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : ram2

Dato : 08-10-02 19:35

"Thomas Hjort" skrev d. 06-10-02 09:40 dette indlæg :
> [...]
hare? Jeg
> fik det nogle gange hos min farmor, men kender ikke opskriften.

Det er ikke så indviklet.

Jeg plejer at lave en frikadellefars, men ikke så lind som til
frikadeller - altså mere fast - og uden løg. (Kan også laves af hakket
lam) Guf.
Gør nogle porer i stand i en længde på ca. 10-12 cm - er ikke så vigtigt
- kog dem næsten færdige (minus 5 minutter) Rul farsen ud på
køkkenbordet eller på et pergamentpapir, men drys hvedemel på først, så
den ikke klæber. Tag en porre og læg på farsen - skær passende stykke af
og rul den om porren. Steg den "farserede porre på en pande. Servér en
hvid opbagt sovs m. reven muskatnød , og evt lidt hønsebouillon til
sammen m. kartofler. Lav rigeligt - de spiser godt!!!!!!!1

http://www.kandu.dk/