Genopbygnings-Vurdering (af RS50)
Fra : RP

Dato : 05-10-02 17:13

Mit ønske var at få en Aprilia RS50, men uden at skulle betale for meget, da
jeg godt kan lide at arbejde med knallerter. Jeg finder derfor dette lig af
en RS'er hos en brugtscooter-forhandler:

http://home.tiscali.dk/rpergud/

Motoren starter og virker fint (har dog ikke set knallerten køre), omend den
larmer en del. Men som i kan se på billederne er hele frontpartiet sådan set
skadet. Han vil have 4.000 for det på billederne. Mit spørgsmål er så om den
er værd at prøve at bygge op igen?

Jeg har ringet til diverse forhandlere og har fundet et komplet kåbe-sæt
(med ridser) til 2600,-.
Så skal der sidespejle og komplet forlygte på (2x 360,- + 1x 399,-) 1119,-
Desuden skal jeg have fat på denne ophængsbøjle til instrumentbræt og
forreste kåbe: http://home.tiscali.dk/rpergud/inst2.JPG
Men så mangler jeg stadig blinklys foran, samt det panel der skal lukke
hullet mellem mig og forhjulet (så luften ikke fiser op i hovedet på en).
Kan i få øje på flere ting jeg har overset, der også skal bygges på før den
kan virke repræsentabel og må bruges på offentlige veje?

Nu begyndte forhandleren dog på en historie om han var blevet budt 4000,-
for motoren alene, men da jeg antydede at jeg ville trække mig ud af
handlen, slog han det hurtigt bort igen. Men jeg håber at kunne få ham et
par hundrede ned stadig ...

Men vil i tro det var værd at købe maskinen og forsøge at skaffe ovenstående
dele (eller prøve at skaffe delene brugt), eller om jeg kan kasseré
projektet allerede nu. På www.dba.dk går sådanne maskiner jo for helt ned
til 8.500 - 11.000,-.

Hvor jeg dog hader at være i tvivl, om jeg går glip af en god handel

Mvh
Dennis R. Pedersen

Fra : Henrik Ø

Dato : 05-10-02 21:02

Hej Dennis ....

Det er absolut en maskine med muligheder i. Jeg kiggede lidt på billederne
og fandt et par ting som du ikke må være i tvivl om før du køber den :

Den har været væltet - ingen tvivl om det. Spørgsmålet er så hvordan, hvor
meget fart der var på, hvad han ramte (og hvordan han ramte det han
ramte).Jeg bemærker en bule i tanken på højre side, som sammen med de andre
skader indikerer at det kan være gåe voldsomt til.
Hvad med stellet og forgaffel / kronrør ? Er det lige alt sammen. Jeg tror
ikke den er sjov at køre på hvis det skal foregå "sidelæns" fordi rammen er
vredet. (Måske du ved, at en nem måde at afsløre skævhed i ramme / fortøj,
er at køre ret over en stor våd plet vand og så se om der er eet eller to(!)
hjulspor efter den.)
Det ser også ud til at der er hul i sædet, eller hur`?
Er hjulene skæve - evt. "ovale"? - er ret svære at finde.
Er der andre - evt. gamle skrammer (den kan have haft et hårdt liv)?
Er diverse skruer pæne og ikke ødelagte i kærv?
Er der olie på - den må jo ikke have været kørt tør.

Jeg vil foreslå at du beder om en prøvetur ; tilbyd din hjælp til at
afmontere de stumper der sidder i vejen. Du kan sagtens leje prøveskilte for
en tur på vejen. Check om den er velfungerende med forbehold for ulykken.

Tag evt. en knallertmekaniker med. En sådan kan godt lejes sort i en time
eller halvanden efter fyraften for et par "hunde".

En lang smøre, men du skal være meget forsigtig.

PS er det en maskine der er frikøbt som forsikringssag ?

Venlig hilsen - Henrik Øst

Fra : RP

Dato : 06-10-02 14:40

> Den har været væltet - ingen tvivl om det.
Ja, det har du egenligt ret i - har jeg slet ikke skæppet en tanke.

> Tag evt. en knallertmekaniker med. En sådan kan godt lejes sort i en time
> eller halvanden efter fyraften for et par "hunde".
Har faktisk en god ven, som er "fritids-mekaniker" - han må vel kunne
bestikkes

> PS er det en maskine der er frikøbt som forsikringssag ?
Det ved jeg faktisk ikke - på siden af det ene skjold stod der noget med
crossbane, eller action-?? så jeg kunne forestille mig den har været brugt
som en forlystelse (og km-tælleren stod på 13.500), så den er nok helt
sikkert blevet presset til det yderste.

Jeg oprettede også et indlæg på http://www.forum.mopedgallery.com og den
generelle holdning var, at projektet er dødsdømt fra start. En flink
svensker (som ejer en knallert - butik/værksted) gav mig nogle priser på de
dele jeg manglede:

-------
Dragster pilota wrote:
RP in da house:
Er det mon værd at gå i gang med

Noop...

Just the body, if you'll buy an IdentiKit that's cheaper than the stock body
parts, will run you around 9.500SEK 7.751DKK (Identikit SR50 - Melandri -
IDENTI67714DK011) not cheap ehh?? and that's the out of production discount
IdentiKit, the other run around 15-16.000SEK 12- 13.000DKK and a complete
stock body somewhere around 20.000SEK 16.700DKK....

The speedo will run you: 1270SEK 1039DKK, tacho: 1320SEK 1080DKK, temp guage
690SEK 565DKK and the frame (the one in your separate pic) that holds the
top of the fairing and rear view mirrors cost 1540SEK 1260DKK....
-------

Så der er ikke andet for end at se realiteterne i øjnene - det vil aldrig
kunne betale sig.

Men tusinde tak for "guiden", Henrik. Den vil jeg helt sikkert gemme hvis
(når) jeg skal ud og se på en anden scooter - tak ska' ha

Mvh Dennis R. Pedersen

Fra : Monsieur

Dato : 06-10-02 13:48

Hej Dennis.

Der muligt der er muligheder i den men som du selv er inde på så 4000 plus
stumper og tiden med at få stumperne samlet og sat på og evt lakeret hvad er
prisen så oppe på???

Jeg har en stående jeg har taget i bytte for en ældre mc jeg skulle af med
og de jeg har er flot meget endda og er til salg for 10500 går helt utroligt
godt og er virkelig velholdt.

Du kan se og prøve den den står i odense mail mig på :
lindberg@olesen.mail.dk

MVH

Jens

Fra : RP

Dato : 06-10-02 14:44

> Hej Dennis.
Hej Jens

> Jeg har en stående jeg har taget i bytte for en ældre mc jeg skulle af med
> og de jeg har er flot meget endda og er til salg for 10500 går helt
utroligt
> godt og er virkelig velholdt.
Mange tak for tilbuddet, men mit oprindelige mål var jo at få en så billig
RS som muligt, da jeg godt selv kunne reparere scootere, men jeg var i tvivl
om hvorvidt Aprilia dele kunne erstattes med prisbillige alternativer.
Desuden er der lige dukket en RS50 op på www.dba.dk i dag med tunsæt og hele
skidtet til 8.500,- men igen, det er også næsten for meget for en fattig
studerende som mig

Så tak for tilbuddet du, men jeg er mere på udkig efter noget en SU kan
klare

Mvh Dennis R. Pedersen

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 06-10-02 19:25

"RP" <news@skill.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor jeg dog hader at være i tvivl, om jeg går glip af en god handel

JEg du kna så pres prisen en tusse til 3000,- evt 3500 og find en anden RS
hvor der er noget galt med motor eller baghjul/baggaffel.. så har du den til
reservedele, det kan godt tjene sig ind hvis der er gode dele på den (svært
at se på billederne)

Jeg købte en SFX'er for 500,- (og den er clean) jeg har allerede tjent cirka
1500 bare i reservedele.. men okay, jeg er oz lidt et svin tingene ;)

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*

Fra : RP

Dato : 06-10-02 19:32

> [...]
til
> reservedele, det kan godt tjene sig ind hvis der er gode dele på den

Jep, har jeg også stærkt overvejet - jeg har holdt øje med www.dba.dk gennem
1 uge nu, samt ringet til diverse brugt-forhandlere men må konstatere at RS
ikke er det som der kommer flest af (og i så fald, slet ikke billige).

Lige nu er planen at få en billig scooter hjem, reparere, og sælge .. og så
håbe der er fortjeneste nok til at få en RS

Men tak for råddet

Mvh Dennis R. Pedersen

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 07-10-02 12:05

> [...]
>
> Lige nu er planen at få en billig scooter hjem, reparere, og sælge .. og

> håbe der er fortjeneste nok til at få en RS

Hmm, jeg stiller mig skeptisk over for det.. Mange scootere er urimeligt
dyre i dele!
en af mine kammerater havde en adly super sonic med kasko som han styrtede
på med 25 km/t - resultat: lidt kvæstet plastik foran og bøjet forgaffel!
takseret til: total skadet! alene den smule der var smadret (vel 2-3 plastik
skjolde, forgaffel, bremsegreb og sidespejl.) var nok til at det svarede til
over 50% af dens nyværdi, og da han kun havde haft den cirka 2 måneder - ja,
totalskadet!

Så vær MEGET opmærksom på hvor meget der ødelagt på den... MEGET!
Jeg købte en SFX'er for 500 som nævnt! det var også meningen at den skulle
genopbygges, men det kunne simplet hen ikke svare sig med de priser der er
på plastik dele til Honda.. :(

> Men tak for råddet

så lidt da!