Hjælp til Access Point
Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 05-10-02 10:40

Jeg har købt et Airport kort og et 3Com Access Point 2000, men jeg kan bare
ikke få det til at virke.

Jeg valgte netop det access point, fordi der står at det kan konfigureres
via browseren, men jeg ved ikke hvilken adresse jeg skal koble mig på. Man
skal vist bruge MAC-adressen til en af bytes'ne i IP-adressen, men jeg aner
ikke hvordan jeg kan finde ud af MAC-adressen på det access point.

Computeren kan godt nok finde access pointet, og jeg kan overføre filer
mellem min iBook og min gamle iMac, men jeg kan ikke komme på Internettet
trådløst. Så jeg går ud fra at der er noget jeg skal lave om inde i Access
Pointet.

Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre? Skal jeg virkelig finde een med
Windows 98, og prøve og se, om han kan ordne det, hvis jeg installerer 3Com
cd'en på hans computer?

Tak på forhånd

Henning Poulsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-10-02 12:28

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> [...]
> skal vist bruge MAC-adressen til en af bytes'ne i IP-adressen, men jeg aner
> ikke hvordan jeg kan finde ud af MAC-adressen på det access point.

Kig efter en label på dit access point eller på æsken det kom i. Dog vil
jeg tro du skal angive en ipadresse og et port nummer. Det fremgår vel
et sted i manualen.

> [...]
> trådløst. Så jeg går ud fra at der er noget jeg skal lave om inde i Access

Det lyder til at være højst sandsynligt.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-10-02 12:46

In article <B9C48004.878A%henningpoulsen@mac.com>, Henning Vestergaard Poulsen wrote:
> Jeg har købt et Airport kort og et 3Com Access Point 2000, men jeg kan bare
> ikke få det til at virke.

Jeg har en 3COM Officeconnect Wireless Cable/DSL Gateway med
indbygget 4 port switch + router (som jeg ikke bruger). Den
konfigurerede jeg uden at bruge PC. I USA er den 10% dyrere end
den du købte, og har fået bedre anmeldelser.
EDBPriser.dk har den til samme pris som dit access point.

Jeg har også opgraderet firmware i min. Man skal bare omdøbe .exe
filerne til .zip så kan de pakkes ud.

Seneste firmware til din er version 1.2 fra 26 september, så den
kan du passende opgradere til når du engang er kørende.

Jeg henter lige docs fra 3com og prøver at hjælpe

Der står INTET om at man kan konfigurere den fra en browser,
men prøv at skrive http://ipadressen

> [...]
> skal vist bruge MAC-adressen til en af bytes'ne i IP-adressen, men jeg aner
> ikke hvordan jeg kan finde ud af MAC-adressen på det access point.

Hvad har du af internetopkobling ? Hvis det er en CyberCity med router,
så får dit access point automatisk en IP adresse, som er afhængig af
hvordan din router er sat op.

Eller må du finde MAC adressen, den står på et klistermærke et eller
andet sted, og er 6 tal, typisk i grupper af 2 cifre, eksempelvis:
0:a:4:98:a2:23

Hvis det er dit APs MAC adresse, så er din IP
192.254.xxx.1

xxx = 23, men dette er i hex = 16 tals systemet.
Så du skal gange det første tal med 16 og lægge det sidste til,
altså 16*2 + 3 = 35. Din IP er så 192.254.35.1

> [...]
> trådløst. Så jeg går ud fra at der er noget jeg skal lave om inde i Access

Hvad er IP adressen og netmasken på din anden maskine ? Den stationære ?

> Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre? Skal jeg virkelig finde een med
> Windows 98, og prøve og se, om han kan ordne det, hvis jeg installerer 3Com
> cd'en på hans computer?

Det er lidt tåbeligt. Hvis du ikke kan konfigurere den på din Mac
så er det måske ikke det rigtige. Har du købt pr. postordre ?

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 05-10-02 16:48

> Der står INTET om at man kan konfigurere den fra en browser,
> men prøv at skrive http://ipadressen

Der står flg. på
http://www.3com.com/prod/dk_DK_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3CRWE20096A
, så jeg tænkte at det kan jeg nok godt bruge.

Embedded HTTP web management server allows easy web configuration, firmware
upgradability, and management

Jeg fandt ud af at den sidste byte i MAC-adressen er 84. Jeg så det på en
eller anden ip-adresse - kan ikke lige huske hvor jeg så det, men det
prøvede jeg, og så virkede at koble sig på APs hjemmeside -
http://169.254.84.1/ og det mindede lidt om den IP-adresse jeg fik tildelt
når jeg brugte access point, og ikke kunne komme på nettet, så jeg lavede
IP-adressen om under Network Properties til noget med 80.xx.x.x (for det
plejer jeg at have, når jeg er på nettet) og ville så prøve om det ikke
virkede (jamen jeg _er_ ny med LAN og sådan noget, så jeg ved ikke meget om
IP-adresser og alt det der. Det plejer at komme automatisk jo). Men Dét
gjorde det ikke. Der skete stadig ikke noget. Men nu ku jeg ikke konfigurere
den længere, fordi IP-adressen var lavet om, så nu kendte jeg ikke access
points nye adresse, og jeg ku åbenbart heller ikke kobles på med den nye
adresse. Så nu var jeg presset. Jeg satte IPNetMonitor til at skanne en
masse adresser, men der gik for lang tid uden resultat, så fandt jeg ud af
at resette den, så jeg ku starte på ny.
Men - jeg kan stadig ikke komme på nettet - der er ikke så mange muligheder
under Network Properties, men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre! Hvilke
indstillinger skal jeg vælge nu, når jeg har muligheden?

> Hvad har du af internetopkobling ? Hvis det er en CyberCity med router,
> så får dit access point automatisk en IP adresse, som er afhængig af
> hvordan din router er sat op.

Jeg har esenet - Esbjerg Bynet. Jeg tror de samarbejder med TDC.

> Eller må du finde MAC adressen, den står på et klistermærke et eller
> andet sted, og er 6 tal, typisk i grupper af 2 cifre, eksempelvis:
> 0:a:4:98:a2:23

Jeg var ikke klar over at en MAC-adresse så sådan ud, og at det var HEX-tal.
Der står ikke "MAC" nogen steder nedenunder, men der står to tal - en med
stregkode og de ender begge med 54, og det må være HEX for 84 - det ser jeg
først bagefter.

> Så du skal gange det første tal med 16 og lægge det sidste til,
> altså 16*2 + 3 = 35. Din IP er så 192.254.35.1

Jeg har en TI-85 - trykker bare 54 ind, den siger 84 - men det havde jeg jo
set et eller andet sted før.

> Hvad er IP adressen og netmasken på din anden maskine ? Den stationære ?

Jeg ved ikke hvor jeg finder ud af det på min mors Win95. Har prøvet se i
netværkskontrolpanelet, men der står ikke rigtigt nogen IP-numre. Jeg har
ikke lige set på min iMac233 - lige nu er både min mor og jeg på, og vi har
kun to IP-adresser, så det vil ikke give mening at starte den op nu (tager
også lige et par minutter).
Nu er jeg på nettet med min iBook, men jeg bruger ethernet altså med kabel.
Der er min ip-adresse 80.63.19.198 (og leveres af DHCP-server), min
subnetmaske er 255.255.255.0, og så har jeg en router der er 80.63.19.1.

> Det er lidt tåbeligt. Hvis du ikke kan konfigurere den på din Mac
> så er det måske ikke det rigtige. Har du købt pr. postordre ?

Jeps, postordre fra , ITButikken. Fandt dem på edbpriser. Faktisk glimrende
online track&trace oplysninger med nyopdaterede billeder af hvor de står og
pakker den ned i en papkasse. (har jeg ikke set før

Skal jeg vælge noget specifikt deri Network Properties?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-10-02 19:05

In article <B9C4D660.88A2%henningpoulsen@mac.com>, Henning Vestergaard Poulsen wrote:
> [...]
> Der er min ip-adresse 80.63.19.198 (og leveres af DHCP-server), min
> subnetmaske er 255.255.255.0, og så har jeg en router der er 80.63.19.1.

Hvis du kun har 1 IP adresse (sandsynligt, det anvender Stofanet også),
så skal du have en roter, eller en af dine 2 maskiner skal lege router,
og dermed altid være tændt når den anden er på Internet.

OS X kan dette, eller Windows 98 SE 2, ellers skal der 3die parts
software til. Eller en hardwareboks.

Jeg anbefaler, at du udnytter din 14 dages returret, og ser om du ikke
kan få byttet til 3COM Officeconnect Wireless Cable/DSL gateway. Den har
nemlig indbygget router, og kan dele en IP adresse med mange maskiner.
Har også indbygget 4 port 10/100 switch.

Jeg går ud fra, at du er på nu i stedet for din mors PC ?

> Jeps, postordre fra , ITButikken. Fandt dem på edbpriser. Faktisk glimrende
> online track&trace oplysninger med nyopdaterede billeder af hvor de står og
> pakker den ned i en papkasse. (har jeg ikke set før

Der købte jeg også. EDBPriser siger de hart den anden model til
samme pris.

> Skal jeg vælge noget specifikt deri Network Properties?

I Windows 95/98 kan man se IP adresse ved Start, Kør, og så skrive
WINIPCFG - I rigtige Windowsversioner skriver man IPCONFIG i DOS.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 06-10-02 11:32

> Hvis du kun har 1 IP adresse (sandsynligt, det anvender Stofanet også),
> så skal du have en roter, eller en af dine 2 maskiner skal lege router,
> og dermed altid være tændt når den anden er på Internet.

Jo, vi har to IP-adresser, så jeg har bare en ethernet-hub, og jeg har
prøvet at koble alle tre på, hvor OS X på iBook'en deler dens forbindelse
til iMac'en.

> Jeg anbefaler, at du udnytter din 14 dages returret, og ser om du ikke
> kan få byttet til 3COM Officeconnect Wireless Cable/DSL gateway.

Ja, det er nok en god ide. Det vil jeg se på.

> Jeg går ud fra, at du er på nu i stedet for din mors PC ?

Nej, vi var begge på.

> Der købte jeg også. EDBPriser siger de hart den anden model til
> samme pris.

Jeg fandt ellers min til at være den billigste.

Men - også hvis jeg udelader ethernet-hub'en og bare sætter AP'et direkte
til kabelmodemet, så er der intet internet. Og hvis jeg sætter stikket til
min mors computer, min og AP'ets i hub'en og genstarter modem, hub og AP, så
er der intet internet til nogen af computerne.
Altså - hvis AP startes med hub, så blokerer den af en eller anden grund for
de andres forbindelse til internet. Det må altså anmode om al trafik skal gå
i gennem den.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-10-02 11:41

In article <B9C5DDB1.8918%henningpoulsen@mac.com>, Henning Vestergaard Poulsen wrote:

> Jeg fandt ellers min til at være den billigste.

Jeg fandt heller ikke længere min model på deres website, men da de
betaler for at være med på EDB Priser, og selv opdaterer priser der,
så må prisen de har der være bindende.

> [...]
> de andres forbindelse til internet. Det må altså anmode om al trafik skal gå

Problemet er, at hvis du har 2 IP adresser, og 3 ting der skal bruge en
IP adresse, så er der first-come-first-served. En router har flere
ethernet interfaces, således du kun præsenterer en MAC adresse på
ydersiden, og så får den kun 1 IP adresse. Og så har den et eller flere
interfaces på indersiden. De fleste til wireless har en 4 ports
10/100 Mbit switch eller hub på indersiden.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 06-10-02 19:17

Jeg kom på Internettet i dag trådløst, men da kopierede jeg
IP-indstillingerne fra Ethernet, tog ledningen ud, satte indstillingerne ind
på Airport indstillingerne, og så virkede det, men kun den ene gang.

Og så så jeg at jeg godt ku få det til at virke, men det var for besværligt
og for vilkårligt.

Nu virker det. Jeg skal sætte mit AP til hub'en når der ikke er flere end
een computer forbundet til modemet (da abonnementet tillader højst to
IP-adresser). Så kan jeg lade det være, som det er nu. Men hvis modemet
slukkes, må AP af en eller anden grund ikke være tilsluttet for så kommer
ingen computer på nettet. Det skal først sættes til, når modemet er startet
op. Det er ikke optimalt vil jeg sige, men det kan jeg leve med.

Men ellers tak for hjælpen. Nu vil jeg ikke returnere AP'en alligevel.

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-10-02 19:39

In article <B9C64AA6.8A3D%henningpoulsen@mac.com>,
Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> Men hvis modemet slukkes, må AP af en eller anden grund ikke være
> tilsluttet for så kommer ingen computer på nettet.

Sæt basestationen til at dele adresser ud i et andet interval end
udbyderens (hvis det altså ikke er sådan i forvejen) og computerne til
at køre med faste IP-adresser i det interval, så slipper du for bøvlet
med to DHCP-servere.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-10-02 21:20

In article <newsspam4-47AC1B.20385406102002@dtext.news.tele.dk>, Martin Edlich wrote:

> [...]
> udbyderens (hvis det altså ikke er sådan i forvejen) og computerne til
> at køre med faste IP-adresser i det interval, så slipper du for bøvlet

Enig, han skal manuelt tildele adresser. AP kører normalt i bridge
mode, og kan være usynligt. Så det skal have en fast IP, gerne i
et helt andet område.

Men til det her tænkte formål ville det være bedre med indbygget
router til at adskille de 2 net.