|
| krumtap på Honda Dax Fra : Niels Bengaard |
Dato : 05-10-02 08:33 |
|
Jeg har set på nettet at man kan købe krumtappe med en slaglængde på 55 mm,
passer de direkte i en normal Dax motor med standard cylinder og topstykke?
Der er også forskellige gearkasser, nogle med 3, 4 og 5 gear, de passer vel
også bare lige i?
Niels
| |
Thomas Gulholm (05-10-2002)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 05-10-02 09:34 |
|
> Jeg har set på nettet at man kan købe krumtappe med en slaglængde på 55 mm,
> passer de direkte i en normal Dax motor med standard cylinder og topstykke?
> Der er også forskellige gearkasser, nogle med 3, 4 og 5 gear, de passer vel
> også bare lige i?
Hvor på nettet? Det lyder spændende...
Jeg ved ikke lige med krumtappen, men hvis den er til en Dax, og der
ikke står andet, så burde den vel passe.
Daxen er "født" med 3 gear, men den storebror "Honda CD50" (der har
samme motor, dog med håndkobling) har 4 gear som standard, og gearkassen
fra den kan sagtens sættes i en Dax (som sagt samme motor). Jeg har
aldrig hørt om 5 trins gearkasser før, men hvis den holder målene, så
burde der ikke være nogle problemer, geararmen skifter jo ikke
"hvileposision" i de forskellige gear.
Thomas
| |
Niels Bengaard (05-10-2002)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 05-10-02 09:44 |
|
> > Jeg har set på nettet at man kan købe krumtappe med en slaglængde på 55
mm,
> > passer de direkte i en normal Dax motor med standard cylinder og
topstykke?
> > Der er også forskellige gearkasser, nogle med 3, 4 og 5 gear, de passer
vel
> > også bare lige i?
>
> Hvor på nettet? Det lyder spændende...
Jeg kiggede her
http://www.monkey-shop.de/tuning.html
Kan se at man skal have anden cylinder med visse af krumtappene.
Der er vist ikke det de ikke har, bl.a. 6 trins gearkasse og 4
ventiltopstykke som er tandhjulsdrevet, motorer med tørkobling osv.
Niels
| |
Palle \(2720\) (05-10-2002)
| Kommentar Fra : Palle \(2720\) |
Dato : 05-10-02 11:40 |
|
> Daxen er "født" med 3 gear, men den storebror "Honda CD50" (der har
> samme motor, dog med håndkobling) har 4 gear som standard, og gearkassen
> fra den kan sagtens sættes i en Dax (som sagt samme motor).
En cd 50 motor kan uden problemer monteres i et Dax stel , Men den vil ikke
komme til at køre lige så godt som en 3 gears pga. den interne
gearing en dax kører på 10" hjul og en cd 50 på 17"
Daxen får et især meget kort og uanvendeligt 1 gear, der kan dog købes et
kit til kobling/gearkassen så udvekslingen
bliver iorden, men hvis man skal ud i det sjov + en 72ccm cylinder med
stempel + 52 mm krumtap
Så overvej lige om ikke 6500 til en fabriksny 110ccm motor med 12v cdi
tænding ikke bliver bedre
er pt ved at montere sådan en sag i min egen 74´r Dax
mvh Palle
>
| |
Thomas Gulholm (05-10-2002)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 05-10-02 12:50 |
|
> Så overvej lige om ikke 6500 til en fabriksny 110ccm motor med 12v cdi
> tænding ikke bliver bedre
>
> er pt ved at montere sådan en sag i min egen 74´r Dax
Hey... kan vi få dig til at offentliggøre nogle billeder når du bliver
færdig med projektet?
Kan den så registreres som motorcykel, eller er det bare for sjov?
Mvh.
Thomas Gulholm
| |
Palle \(2720\) (05-10-2002)
| Kommentar Fra : Palle \(2720\) |
Dato : 05-10-02 19:48 |
|
>
> Hey... kan vi få dig til at offentliggøre nogle billeder når du bliver
> færdig med projektet?
Sefølig
>
> Kan den så registreres som motorcykel, eller er det bare for sjov?
Der foreligger typegodkendelse som mc med en standard Dax 49ccm uden plomben
så kan den afgiftberigtiges og indregistres som mc (så kan man montere den
nye motor bagefter)
mvh Palle
>
> Mvh.
> Thomas Gulholm
>
| |
Niels Bengaard (05-10-2002)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 05-10-02 12:51 |
|
> Så overvej lige om ikke 6500 til en fabriksny 110ccm motor med 12v cdi
> tænding ikke bliver bedre
>
> er pt ved at montere sådan en sag i min egen 74´r Dax
Jeg så også godt man kunne købe nye motorer i mange prislag. Jeg har dog
altid i bagtankerne at hvis man bliver snuppet af politiet, så mister man
hurtigt en del penge til dele. Hvis kun cylinder og krumtap er skiftet, så
snupper de nok kun cylinderen, for jeg kan ikke forstille mig de måler
slaglængde.
Er hele motoren ny, så kan de vel finde på at snuppe den komplet.
Niels
| |
Palle \(2720\) (05-10-2002)
| Kommentar Fra : Palle \(2720\) |
Dato : 05-10-02 19:50 |
|
"Niels Bengaard" <nibdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3d9ed237$0$18118$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Så overvej lige om ikke 6500 til en fabriksny 110ccm motor med 12v cdi
> > tænding ikke bliver bedre
> >
> > er pt ved at montere sådan en sag i min egen 74´r Dax
>
> Jeg så også godt man kunne købe nye motorer i mange prislag. Jeg har dog
> altid i bagtankerne at hvis man bliver snuppet af politiet, så mister man
> hurtigt en del penge til dele. Hvis kun cylinder og krumtap er skiftet, så
> snupper de nok kun cylinderen, for jeg kan ikke forstille mig de måler
> slaglængde.
Næ men der er nok ikke meget drev i en dax med 10 mm karburator og 6mm
plombe selvom den er på 110 ccm
Så hvis du bliver stoppet tager de nok
Karburator
Topstykke
Cylinder
Stempel
Evt. udstødning/ gearing
mvh Palle
| |
|
|