hvad er effekten af lettere ruller
Fra : Søren Ladegaard

Dato : 04-10-02 16:29

hvis man putter lettere ruller i skulle den accelerere hurtigere men miste
lidt på toppen.

Hvor meget mister den på toppen?

og hvordan opstår hastighedstabet? Svarer det til at geare den ned?

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 05-10-02 13:19

"Søren Ladegaard" <soren_ladegaard@commodorebillboard.com> skrev i en
meddelelse news:dtin9.68230$Qk5.3033130@news010.worldonline.dk...
> hvis man putter lettere ruller i skulle den accelerere hurtigere men miste
> lidt på toppen.
>
> Hvor meget mister den på toppen?
>
> og hvordan opstår hastighedstabet? Svarer det til at geare den ned?

-Det er bare for meget at folk ser ruller som en form for tuning...!!!!!!
Rullerne er ligesom dysen i karburatoren. Som standart er den altid
indstillet så det hele passer sammen! Ligesom rullerne. Rullerne skal først
skiftes når man begylnder at sætte andet cyllinder og udst. på! Skal
rullerne tilpasses ligesom dysen skal!

Hilsen en ret irriteret:

Oliver Bruchhaus
(Der har 4g. ruller i sin benelli fordi at det er den den kører bedst med!)

Fra : Moller

Dato : 05-10-02 14:12

> -Det er bare for meget at folk ser ruller som en form for tuning...!!!!!!

Finjustering af motorgangen er tunning, tunning er ikke kun noget man
gør for at få flere kræfter...

> [...]
først
> skiftes når man begylnder at sætte andet cyllinder og udst. på! Skal

Okay, og nu du siger at det ikke har noget med tunning at gøre, så vil
vi andre meget gerne høre hvordan du vudere hvilken rulle størelse man skal
vælge, hvis nu man har ændret noget.

Så hvis vi nu tager tilfældet at jeg køber mig en knallert, og rullerne
ikke har den rette størelse, hvordan finder jeg så ud af, hvor slemt det er,
og om de skal op eller ned i vægt.

VH
Lars Molnit

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 05-10-02 14:25

"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse

> Finjustering af motorgangen er tunning, tunning er ikke kun noget man
> gør for at få flere kræfter...

Hmm... Når jeg siger tuning, mener jeg andre cyll. osv.

> [...]
>
> Okay, og nu du siger at det ikke har noget med tunning at gøre, så vil
> vi andre meget gerne høre hvordan du vudere hvilken rulle størelse man

Når man køber en ny scooter, må man vel forvente at de har styr på hvad der
skal være på af ruller for at den kører bedst muligt!

> [...]
rullerne
> ikke har den rette størelse, hvordan finder jeg så ud af, hvor slemt det

Ved at prøve sig frem! ligesom med dysen.. den kan man heller ikke lige sige
hvad størelse den præcist skal have! Eller???

Når man læser den første post, lyder det for mig som at der er en der tror
at man kan få mere gang i sin scooter ved at nedsætte vægten i rullerne! Det
er sikkert også en mulighed. Men så er man sgu også for dum! Man vil have
mere gang i sin scooter, kan man købe sig et større cyll. og derefter
finjustere den til at køre bedst muligt ved at jusse karb. og ruller!

Oliver Bruchhaus.

Fra : Moller

Dato : 05-10-02 15:14

> Hmm... Når jeg siger tuning, mener jeg andre cyll. osv.

og derved er du ude på et godt sidespor... Tunning er mange ting, ala,
dyse indstilling, ruller, portning, udstødning, tændingsadvancer osv.
osv..... alt hva der kan ændres for at få bedre eller dårligere motorgang.

> Når man køber en ny scooter, må man vel forvente at de har styr på hvad
der
> skal være på af ruller for at den kører bedst muligt!

Nu er det ikke alle her som gider købe spritnyt, og bare det at købe den
hos forhandler og plumpen er fjernet, betyder de andre dele skal tunes ind.

> [...]
sige
> hvad størelse den præcist skal have! Eller???

Nej, satme nej, der er helt klare symboler på motorgangen ud fra hvordan
størelsen på dysen i forhold til resten af systemet... ala for lille dyse =
mager blanding = hissige omdr. i tomgang, men ikke nogen kræfter når den
skal lave noget... for stor dyse = for fed = drukner sig selv når man gasser
op... ud over dette er der mange andre symptomer... alt sammen er tunning,
lige som tilpasning af ruller på en knallert med variomatic og ikke manuel
gear, foregår ud fra knallertens opførsel efter der er ændret på motoren.

> Når man læser den første post, lyder det for mig som at der er en der tror
> at man kan få mere gang i sin scooter ved at nedsætte vægten i rullerne!
Det

Lyder mere som om han er i tvivl om ruller er som de skal være (ændring
af andre dele på motoren) og ikke kan huske hva vej der skal gås i størelse,
noget som du ikke har kunnet svare på, men så må vi håbe der er en som ved
det som vil skrive det, eftersom jeg aldrig køre maskiner med variomatic,
men kun med manuel gear, og derved ikke kan svare på det.

> er sikkert også en mulighed. Men så er man sgu også for dum! Man vil have
> mere gang i sin scooter, kan man købe sig et større cyll. og derefter
> finjustere den til at køre bedst muligt ved at jusse karb. og ruller!

okay, og hva vil du så stille først karb. eller prøve dig frem med
ruller først efter du har sat anden cyll. og hvordan vil du prøve dig frem
med ruller, ud fra hvilken kritierier vælger du om de ruller skal op eller
ned i vægt når du har ændret på motoren.

VH
Lars Molnit

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 05-10-02 16:44

> [...]

> dyse indstilling, ruller, portning, udstødning, tændingsadvancer osv.
> osv..... alt hva der kan ændres for at få bedre eller dårligere motorgang.

Jeg ved ikke hvad tunning er, men tuning er bredt kendt..

Sorry, kunne ikke lade være.

Andre ruller er ikke tuning. Det er optimering. Tuning er noget som giver
effektforøgelse.

MVH
Martin

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 06-10-02 13:45

> Andre ruller er ikke tuning. Det er optimering. Tuning er noget som giver
> effektforøgelse.

Arhh... Moller har ret... tuning er generelt justeringer for at opnå
(bedre) resultater - og det gælder ikke kun knallerter (som det
selvfølgelig gør i denne gruppe). F.esk. tuner ("stemmer") man en
guitar, man tuner ind på en radiostation o.s.v.

Det er en generel misforståelse at tuning (af knallerter) er noget med
størrer effekt - men det gør det ikke rigtigt (en computers kabinet er
heller ikke en harddisk, selv om mange siger det)

M.v.h.
Thomas Gulholm

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 06-10-02 13:53

"Thomas Gulholm" <gt@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selvfølgelig gør i denne gruppe). F.esk. tuner ("stemmer") man en
> guitar, man tuner ind på en radiostation o.s.v.

Det er ikke det samme, og dermed vil jeg heller ikke give dig ret

> Det er en generel misforståelse at tuning (af knallerter) er noget med
> størrer effekt - men det gør det ikke rigtigt (en computers kabinet er
> heller ikke en harddisk, selv om mange siger det)

Nej da. Tuning er lig med større effekt. Sådan har det alle dage været med
biler, så hvorfor skulle det være anderledes med en 2-takts
knallert/scooter?

Jeg ville fanme få hug på den lokale tank fredag aften når vi samles hvis
jeg sagde jeg lige havde tunet dytten.. for dernæst at fortælle jeg bare har
finjusteret karburatoren.... hmmm..

Jeg ved godt at ifølge fremmedordbogen er det at tune at optimere en motor
fx. Men i den daglige jargon er det altså effektforøgelse.

Slår du ordet racisme op, så finder du ikke ret mange danskere som rigtigt
nok er racister.... Racisme er når man som en del af den germanske race
finder sin egen race overlegen over for andre. Altså hvis jeg kalder en
tyrker for perker, så er jeg racist i dagens Danmark, men ikke ifølge
ordbogen...

MVH
Martin

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 06-10-02 15:01

> Det er ikke det samme, og dermed vil jeg heller ikke give dig ret

Jo det er (Lademanns multimedialeksikon):

tune [#tju.n$] (engelsk): stemme musikinstrument, bringe i harmoni;
indstille radio- eller tv-apparat på en bestemt frekvens. At tune en
motor vil sige at øge dens ydeevne ud over det, den er konstrueret til.

> Nej da. Tuning er lig med større effekt. Sådan har det alle dage været med
> biler, så hvorfor skulle det være anderledes med en 2-takts
> knallert/scooter?

Fordi man har brugt ordet forkert i bilverdenen bliver det ikke rigtigt
i knallertverdenen :)

> Jeg ville fanme få hug på den lokale tank fredag aften når vi samles hvis
> jeg sagde jeg lige havde tunet dytten.. for dernæst at fortælle jeg bare har
> finjusteret karburatoren.... hmmm..

Finjustering af karburartoren ER tuning (af karburartoren). Spørgsmålet
er hvad du siger du har tunet, tuning af motoren er (i.flg. leksikonnet)
at øge ydeevnen ud over det, den er konstrurer til. Tuning af en
knallert er at få den til at rende hurtigere end de 30 eller 45 km/t den
er konstruret til - på den ene eller anden måde, det kan bl.a. gøres ved
at øge motorens effekt, ændre gearingen, eller *TEORETISK SET* ved at
kører med forhøjet dæktryk :)

Du kan roligt sige at du har tunet dytten, ved at finjusterer
karburartoren (karburartoren er jo en del af dytten), men husk
leksikonnet, så du ikke får uberettigede hug :)

> Jeg ved godt at ifølge fremmedordbogen er det at tune at optimere en motor
> fx. Men i den daglige jargon er det altså effektforøgelse.

Optimere en motor - eller noget andet.... Det er nok også her hunden
ligger begravet. du, Martin, taler om "daglige jargon", mens jeg (og så
vidt jeg kan se, også Moller) taler om ordets egentlige betydning.

Det at mange bruger ordet i en bestem (forkert) betydning, ændre altså
ikke ordets egentlige betydning! Det er heller ikke lovligt at kører 130
km/t på motorvejen, bare fordi der er mange der gør det.

M.v.h.
Thomas Gulholm

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 06-10-02 15:17

> Det at mange bruger ordet i en bestem (forkert) betydning, ændre altså
> ikke ordets egentlige betydning! Det er heller ikke lovligt at kører 130
> km/t på motorvejen, bare fordi der er mange der gør det.

Det har du jo så ret i.

Det ændrer bare stadigvæk ikke på det faktum at den daglige forståelse er:

Optimere = indstilling eller småændringer
Tuning = decideret effektforøgelse.

Men lad det nu ligge. Det er åbenlyst at du ved hvad jeg mener og at jeg ved
hvad du mener. I bund og grund er vi nok enige, men følger ikke den samme
vej.

MVH
Martin

Fra : Hekto

Dato : 07-10-02 09:51

In article <rAXn9.78179$Qk5.3348540@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
says...

> [...]
> hvad du mener. I bund og grund er vi nok enige, men følger ikke den samme

*ROFL*

Bemærk, at ordensmagten ikke engang gider at skelne imellem tuning og
optimering på registreringspligtige og ikke-registreringspligtige
knallerter!
Det hedder kort og godt 'konstruktive ændringer' og omfatter alt, om
så det bare er en skrue, med kortere gevind!

På 'registreringspligtige køretøjer, hvorpå der er betalt afgift',
altså dem med stor nummerplade, går man ud fra dels typebladet for den
pågældende årgang, og dels at der ikke må ske en efektforøgelse på
mere end 20%, uden at køretøjet fremstilles til fornyet godkendelse.
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 07-10-02 10:06

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse

> Det hedder kort og godt 'konstruktive ændringer' og omfatter alt, om
> så det bare er en skrue, med kortere gevind!

Hehe

MVH
Martin

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 07-10-02 12:08

> [...]

> pågældende årgang, og dels at der ikke må ske en efektforøgelse på
> mere end 20%, uden at køretøjet fremstilles til fornyet godkendelse.

Den har da været oppe og vende nogle gange! Jeg er ret sikker på jeg læste
at så længe den overholder miljø- og sikkerhedskrav må man tune alt det man
vil, på den originale blok.
20% regler træder først i kraft når man vil lægge en anden motor i, f.eks
hvis den originale har 100HK må man max lægge en anden motor i med 120HK...
ligeledes må blokken's slagvolume max øges med 20% under alle
omstændigheder..

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*

Fra : LaLLe

Dato : 08-10-02 11:44

> [...]
> Det hedder kort og godt 'konstruktive ændringer' og omfatter alt, om
> så det bare er en skrue, med kortere gevind!

Det er faktisk forkert. En konstruktiv ændring er netop en forøgelse af
krafterne i motoren. Dvs ruller og dyse er som sådan en forøgelse af
krafterne og så er de alligevel ikke da det kan være en fordel at justere
med ruller hvis det er en stor eller en let person der køre på en scooter
for at få de optimale ud af den.
Kan ikke huske hvor jeg har læst det men det var på en af de danske stats
ejede sider!

LaLLe
www.stalkerzone.dk

Fra : Hekto

Dato : 08-10-02 12:44

In article <tzyo9.83373$Qk5.3719436@news010.worldonline.dk>,
lalle@mail.dk says...

> [...]
> for at få de optimale ud af den.
> Kan ikke huske hvor jeg har læst det men det var på en af de danske stats

Det sorte er bogstaverne! :

Konstruktiv ændring. Det er ligegyldigt om så du laver en ændring der
får den til at køre langsommere, så er det forbudt! (at det så ikke
vil interessere ordensmagten synderlig meget, er i den forbindelse
ligegyldigt!)

Du må ikke ændre noget som helst! Når 'dyret' er godkendt, er det som
den er fremstillet til godkendelse, og så er ALT hvad der
ændres/udskiftes, og som dermed afviger fra det godkendte eksemplar,
ulovligt!

Ændring af vægten på rullerne, svarer til at ændre udvekslingen ved at
skifte forreste og/eller bageste tandhjul, og er således en
konstruktiv ændring.

Kallerter godkendt under EU-direktivet (45'ere) leveres med et
Certificate of Conformity, hvor fabrikken garanterer (certificerer) at
det leverede køretøj er i nøje overenstemmelse med det køretøj der er
blevet fremstillet til godkendelse, oprindeligt.

I princippet er det ligegyldigt hvilke ændringer man laver; men i
langt de fleste tilfælde er det ændringer der får køretøjet til at
køre hurtigere, der vækker mest interesse, både hos brugeren og
politiet!

Fra : Duffi

Dato : 08-10-02 17:00

Så vidt jeg ved, så er rullerne lavet i forskellige "vægtklasser" for at man
skal kunne fin justere knallertens optræk (om den trækker rent)...

Hvis man kører på sin knallert og der er et "dødt" punkt, i accelerationen,
så skifter man til lettere og lettere ruller indtil man har fundet de ruller
som gør at det "døde" punkt forsvinder.... Altså, Jo tungere ruller så
muligt... Det er hvad jeg har fået fortalt engang....

-------

Fra : LaLLe

Dato : 10-10-02 13:28

> [...]
> langt de fleste tilfælde er det ændringer der får køretøjet til at
> køre hurtigere, der vækker mest interesse, både hos brugeren og

Så vil jeg gerne have du finder den paragraf frem der har noget med det at
gøre. ifølge det du skriver så har de ret til at nuppe din rem hvis man nu
er så uheldig at den lovlige går i stykker og man af pengenød erstatter den
med en uoriginal?

Find venligst paragraffen frem til mig før får du mig ikke overbevist om
andet!

LaLLe
www.stalkerzone.dk

Fra : Hekto

Dato : 10-10-02 15:40

In article <rgep9.89803$Qk5.4049647@news010.worldonline.dk>,
lalle@mail.dk says...

I princippet, ja! ... men hvor interessant vil det være, såfremt den
er magen til den originale!
Umiddelbart fremgår det kun, at køretøjet har en 'konstruktiv
hastighedsbegrænsning'.
Jeg er dog ret sikker på at både den udøvende og dømmende magt, vil
være istand til at vurdere hvornår der foreligger ændringer i den
'konstruktive hastighedsbegrænsning' = Bødeforlæg.

http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-
2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

Færdselslovens paragraf 43 omhandler bøder for bl.a. konstruktive
ændringer.

UUUUPS! i flg. færdselsstyrelsen:

Køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft.
Motordrevne køretøjer inddeles i motorkøretøj (bil og motorcykel),
knallert, traktor og motorredskab.
I færdselsloven defineres motorkøretøj som: »Motordrevet køretøj, der
hovedsagelig
er indrettet til selvstændigt at benyttes til person- eller
godsbefordring.
Motordrevet køretøj, som er indrettet til andet formål, men som er
konstrueret
til eller uden væsentlig konstruktiv forandring kan ændres til en
hastighed
af over 30 km i timen, anses ligeledes for motorkøretøj«.

Bemærk hvad der sker her!!!! Knallerten ændrer sig fra 'knallert' til
'motorkøretøj'!!! Det betyder at den kan betragtes som et sådant, og
dermed kan love og regler gældende for motorkøretøjer, principielt
også gøres gældende!

April 2002
KNALLERT
To- eller tre-hjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et
slagvolumen
på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt
maksimal hastighed på højst 45 km/t.

041 Registreringspligtig knallert
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimalhastighed på over 30
km/t, og følgende knallerter med en konstruktivt bestemt maksimal
hastighed
på højst 30 km/t:
a) Tre-hjulet knallert, bortset fra invalideknallert.
b) Knallert, der ikke opfylder reglerne om motor og transmission for
ikke-registreringspligtig knallert i denne bekendtgørelse.
c) Knallert, der er indrettet til passager.

042 Ikke-registreringspligtig knallert
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på ikke over
30 km/t, jf. dog punkt 041.
Ikke-registreringspligtig knallert inddeles i:
a) Personknallert
To-hjulet knallert, der er indrettet til befordring af fører alene.
b) Vareknallert
To-hjulet knallert, der tillige er indrettet til varetransport.
c) Invalideknallert
Tre-hjulet knallert, der er indrettet til befordring af invalideret
fører
alene.
Anden tre-hjulet knallert er registreringspligtig.

Heldigvis er der oprettet en statslig konsulenttjeneste (politiet),
der kan vejlede i den slags sager. Det koster kun et mindre honorar,
og så får man udleveret samtlige paragraffer man har overtrådet! *GGG*