Termostat på gasfyr
Fra : Peter Knudsen

Dato : 04-10-02 12:30

Hej!
Jeg er ved at købe et nyt gasfyr. Jeg har erfaret, at gasfyr nu om dage
leveres med udeføler, men ikke indeføler, således at temperaturen kun styres
efter udendørstemperaturen.
Jeg har Danfossventiler på samtlige radiatorer. Så skal jeg vel styrte rundt
og justere på alle dem hvis jeg f.eks. en dag synes det er for koldt i
stuen.

Mvh Peter

Fra : mcloud

Dato : 04-10-02 13:39

"Peter Knudsen" skrev d. 04-10-02 12:30 dette indlæg :
> [...]
rundt
> og justere på alle dem hvis jeg f.eks. en dag synes det er for koldt i

Nej ,du skal ikke styrte rundt og justere på termostaterne .Udeføleren
styrer fremløbstemperaturen på kedlen.Så du skal altså lade dine
radiatortermostater styre rumtemperaturen.
mvh mcloud blikkenslager

http://www.kandu.dk/

Fra : Calle.

Dato : 04-10-02 21:32

mcloud wrote:
> [...]
> styrer fremløbstemperaturen på kedlen.Så du skal altså lade dine
> radiatortermostater styre rumtemperaturen.

JEPS
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-10-02 12:59

"Calle." <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> JEPS
> --
> Automatik Mekaniker
> Calle

Nu modsiger du dig selv!
Du har hele tiden sagt at man ikke skal styre rumtemp. på termostaterne. Vil
det sige at du mener at man kun kan gøre et rum koldere vha. termostaterne
men ikke varmere? for så er der sq nok noget galt med dine termostater

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Calle.

Dato : 05-10-02 13:15

Thomas Nørgaard wrote:
> [...]
> termostaterne. Vil det sige at du mener at man kun kan gøre et rum
> koldere vha. termostaterne men ikke varmere? for så er der sq nok

Det er jo ikke det jeg skriver, Jeg skriver at det er termostaterne der
styrer din rum temp. og ikke fyret. Som du vi have han skal stille på 21
grader. Det kan han jo IKKE hvis han kun har en udeføler VEL
Hvorfra skal fyret vide hvor varmt der er i huset.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-10-02 14:18

> [...]
> grader. Det kan han jo IKKE hvis han kun har en udeføler VEL
> Hvorfra skal fyret vide hvor varmt der er i huset.

Alle huse har en k-værdi, den kan man lægge ind i fyret, så den via en
såkaldt varmekurve kan beregne hvor stort varmetabet er udfra oplysninger om
udetemp. og temp. på det vand der kommer retur i varmesystemet.
Sådan virker mit fyr i hvert fald.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-10-02 13:34

"Peter Knudsen" <krebsen33@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
rundt
> og justere på alle dem hvis jeg f.eks. en dag synes det er for koldt i

Udeføleren sparer dig for mange penge da den bruges til at beregne hvor
varmt vandet i varmesystemet skal være for at opretholde den ønskede temp. i
huset. Derved får du koldere vand i rørene som giver mindre varmetab, og
derved mindre forbrug. Så termostarternes funktion bliver nu at regulere
forskellen mellem rummene, så hvis et rum er for koldt skal du skrue op for
termostarterne, men er det hele huset der er for koldt kan du blot skrue op
på selve fyret, og du undgår derved at skulle skrue på alle termostarterne.
Desuden bruger fyret returvandet til at konstatere om den ønskede temp
faktisk er opnået i huset, hvis det vand der kommer retur er f.eks. 19
grader ved fyret at huset er for koldt og skruer selv op for temp. Nogle fyr
leveres dog ikke med denne funktion som standart
Jeg har selv det system, og det er faktisk ret nemt at have med at gøre.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-10-02 14:23

On Fri, 4 Oct 2002 14:33:39 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

>Så termostarternes funktion bliver nu at regulere forskellen mellem rummene

Præcis

>så hvis et rum er for koldt skal du skrue op for termostarterne,

Nope - man har fuldt tryk på radiatorerne. Se længere nede...

>men er det hele huset, der er for koldt, kan du blot skrue op på selve fyret

Korrekt

Mcloud skrev:
>Nej ,du skal ikke styrte rundt og justere på termostaterne .Udeføleren
>styrer fremløbstemperaturen på kedlen.Så du skal altså lade dine
>radiatortermostater styre rumtemperaturen.

Man har alle radiatorer til at være fuldt åbne. Ønskes en lavere
temperatur i nogle rum - soveværelse eksempelvis - skrues der blot ned
for termostaten på radiatoren. Er det hele huset generelt, skrues der
på fyret. That's it.
---

Mvh
Hr. Knudsen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 04-10-02 16:09

Hej.

> Nope - man har fuldt tryk på radiatorerne. Se længere nede...

Fejl, man kan stille termostaten på den temperatur man ønsker i rummet.

> [...]
> temperatur i nogle rum - soveværelse eksempelvis - skrues der blot ned
> for termostaten på radiatoren. Er det hele huset generelt, skrues der

Vrøvl - man har sine radiatorventiler stillet på den temperatur man ønsker i
de pågældende rum.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Calle.

Dato : 04-10-02 21:31

Tommy Hansen wrote:
> [...]
> rummet.

> Vrøvl - man har sine radiatorventiler stillet på den temperatur man

Endelig en der har fattet fidusen i en radiator termostat

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-10-02 07:08

On Fri, 4 Oct 2002 22:30:44 +0200, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

> [...]

Ikke korrekt - man stiller fyret på den temperatur, man ønsker i
rummene (21 grader). Derefter kan man justere det enkelte rum.

I princippet korrekt - blot ikke ift. "hovedtemperaturen" på 21 gr.

>Endelig en der har fattet fidusen i en radiator termostat

Det har jeg nu også, "kammerat" - de anvendes blot lidt anderledes,
når man har et fyr med udeføler.
---

Mvh
Hr. Knudsen

Fra : Calle.

Dato : 05-10-02 09:13

Mogens Knudsen wrote:

> Ikke korrekt - man stiller fyret på den temperatur, man ønsker i
> rummene (21 grader). Derefter kan man justere det enkelte rum.

Det kræver en rumføler, som skal være placeret i det rum der en sværet at
varme op,
og er med varme det meste af tiden.
så den ikke dæmper inden de andre rum er på den ønskede temp.

> I princippet korrekt - blot ikke ift. "hovedtemperaturen" på 21 gr.

> Det har jeg nu også, "kammerat" - de anvendes blot lidt anderledes,
> når man har et fyr med udeføler.

NEJ. Udeføleren er til at finde ud af hvilken fremløbstemp. der er den mest
optimale ud fra udendørs temp.
Radiator termostaten er stadig den der skal bestemme din rum temp.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-10-02 09:20

On Sat, 5 Oct 2002 10:12:42 +0200, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

>Udeføleren er til at finde ud af hvilken fremløbstemp. der er den mest
>optimale ud fra udendørs temp.

Det er rigtigt, men...

>Radiator termostaten er stadig den der skal bestemme din rum temp.

....jeg tror nu ikke, vi er voldsomt ueninge. Trick'et er blot dét, at
man retter fyret - og dermed fremløbstemp. - ind efter de 21 grader
generelt, og derefter finjusterer det enkelte rum med radiatorens
termostat -> altså i nedadgående, temperaturmæssig retning.

Det er måden at gøre det på
---

Mvh
Mr. Knudsen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 05-10-02 21:59

Hej
> [...]
> generelt, og derefter finjusterer det enkelte rum med radiatorens
> termostat -> altså i nedadgående, temperaturmæssig retning.

Du kan da ikke indstille på fyret hvor varmt du vil have i det enkelte rum.

Hold nu op.

MVH

Fra : M. Knudsen

Dato : 06-10-02 09:38

On Sat, 5 Oct 2002 22:59:03 +0200, "Tommy Hansen"
<tommy.hansen@post.tele.dk> wrote:

>Du kan da ikke indstille på fyret hvor varmt du vil have i det enkelte rum.

Det kan man nemlig

>Hold nu op.

Sidste chance

Når gasfyret er installeret, vælger man et referencerum at indkøre
fyret efter (ift. udeføleren). Det er typisk stuen, idet det skal være
dét rum i huset, hvor man ønsker den højeste temperatur.
Alle radiatorventiler åbnes fuldt.

De næste 8-14 dage går derefter med at justere fremløbstemperaturen
(fyret) således, at den ønskede temp. opnåes i ref.rummet. Herefter er
det blot at NEDJUSTERE de øvrige radiatorventiler, hvis en lavere
temp. ønskes i de specifikke rum.

Og derfor kan man naturligvis nemt indstille temperaturen til det
ønskede i hvert enkelt rum. Hos os kører ovennævnte perfekt - sommer
og vinter.

I mit hus tog denne indkøringsfase små 3 uger, fordi halvdelen af
huset er udstyret med gulvvarme under forholdsvis "tykke" klinker. Dét
kræver en lidt anden teknik ift. ovennævnte og betyder desuden, at den
natsænknigsautomatik, som fyret er udstyret med, er mindre heldig at
anvende - såvel om natten som i løbet af dagen
(mens man er på arbejde).
---

Mvh
Mr. Knudsen
rådgivende ingeniør - processtyring

Fra : Calle.

Dato : 06-10-02 09:46

M. Knudsen wrote:

> [...]
> fyret efter (ift. udeføleren). Det er typisk stuen, idet det skal være
> dét rum i huset, hvor man ønsker den højeste temperatur.

Hvis man snakker reference rum, så er det hvis man også har indeføler.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : M. Knudsen

Dato : 06-10-02 09:52

On Sun, 6 Oct 2002 10:45:57 +0200, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

>Hvis man snakker reference rum, så er det hvis man også har indeføler.

Nope - ikke ubetinget.
Det bedste resultat få'es naturligvis med en sådan indretning, men
følger man "min" fremgangsmåde, kommer man langt.
---

Mvh
Mr. Knudsen

Fra : Calle.

Dato : 06-10-02 10:02

M. Knudsen wrote:

> Nope - ikke ubetinget.
> Det bedste resultat få'es naturligvis med en sådan indretning, men
> følger man "min" fremgangsmåde, kommer man langt.

Det har du ret i, men stadigvæk kan du godt få problemer.
Fyret kan jo ikke se om det er bragende storm, eller solen står lige ind af
dit vindue. Der kan jo godt være 5 grader udendørs i begge tilfælde. Derfor
indeføler.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : M. Knudsen

Dato : 06-10-02 10:16

On Sun, 6 Oct 2002 11:01:40 +0200, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

>Det har du ret i

Godt så...

>men stadigvæk kan du godt få problemer.
>Fyret kan jo ikke se om det er bragende storm, eller solen står lige ind af
>dit vindue. Der kan jo godt være 5 grader udendørs i begge tilfælde.

Kein problem - fordi i begge tilfælde vurderer den lokale termostat på
radiatoren jo "situationen". Ved høj sol vil temp. stige indendørs til
over 21 grader, hvorfor termostaten lukker for varmen lokalt dér, hvor
dét er nødvendigt.

Ved bragende storm og 5 grader arbejder fyret jo på baggrund af
udeføkeren på højtryk - derfor ingen problemer.

Udeføleren skal jo naturligvis sidde udenfor solens rækkevidde
således, at den er upåvirket af andet end luftens aktuelle, reelle
temperatur - på mit hus placeret i 3 meters højde, på nordsiden.

>Derfor indeføler.

Er helt klart at foretrække.
---

Mvh
Mr. Knudsen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 05-10-02 21:57

I mine mange år i gasbranchen har jeg aldrig hørt sådant noget vrøvl.

MVH

Fra : Calle.

Dato : 06-10-02 09:44

Tommy Hansen wrote:
> I mine mange år i gasbranchen har jeg aldrig hørt sådant noget vrøvl.
>
> MVH

Hvad med at have et stykke med af forige indlæg, så man kan se hvad du
svarer på.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : M. Knudsen

Dato : 06-10-02 09:53

On Sun, 6 Oct 2002 10:44:04 +0200, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

>Hvad med at have et stykke med af forige indlæg, så man kan se hvad du
>svarer på.

Enig
---

Mvh
Mr. Knudsen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-10-02 17:55

<snip>
> [...]
> temperatur i nogle rum - soveværelse eksempelvis - skrues der blot ned
> for termostaten på radiatoren. Er det hele huset generelt, skrues der

Grunden til at jeg ikke har alle termostarter helt åbne er at hvis kæresten
vil have det varmere i et rum og jeg vil have det koldere i et andet rum er
der lidt at give af i begge retninger hvis termostarterne alle står på
f.eks. 4. Og derved skal jeg ikke til at skrue op på fyret og så rende rundt
i computerrum, soveværelse og køkken for at skrue ned igen i de rum hvor der
ikke skal være varmere.

Fra : Calle.

Dato : 04-10-02 21:32

Thomas Nørgaard wrote:
> [...]
> skrue op på fyret og så rende rundt i computerrum, soveværelse og
> køkken for at skrue ned igen i de rum hvor der ikke skal være varmere.

Vrøv, så er det ikke en termostat du har sidende, men kun en regulering (læs
kuglehane)
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-10-02 12:48

> Vrøv, så er det ikke en termostat du har sidende, men kun en regulering
> [...]
Nej, det er termostater! Og det er meget muligt du mener det er noget vrøvl,
men hvorfor virker det så hos mig på den måde?
Jeg har et helt nyt gasfyr med udeføler og hele skidtet. *Hele* anglægget
blev sat op for ca 3 år siden incl. radiatorer og rør.

Enhver ved sq da at hvis man skruer op for en termostatventil , vil rummet
blive varmere (hvis ikke rummet allerede er så varmt at det ligger udenfor
termostatens reguleringsområde, eller rummet er varmere end fremløbs temp.
på vandet i anlægget) og skruer man ned bliver det koldere!

Havd bruger du selv til at opvarme din bolig med?

Fra : Calle.

Dato : 04-10-02 21:29

Peter Knudsen wrote:
> [...]
> Jeg har Danfossventiler på samtlige radiatorer. Så skal jeg vel
> styrte rundt og justere på alle dem hvis jeg f.eks. en dag synes det

NEJ det er jo det termostaten gør. Der er åbenbart mange der ikke kender
funktionen på et radiator termostat ordentligt.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-10-02 07:09

On Fri, 4 Oct 2002 22:28:39 +0200, "Calle." <Calle@jyde.dk> wrote:

>NEJ det er jo det termostaten gør. Der er åbenbart mange der ikke kender
>funktionen på et radiator termostat ordentligt.

I sammenhæng med systemer med udeføler, er det dig, som tilsyneladende
ikke kender til dette.
---

Mvh
Hr. Knudsen

Fra : Calle.

Dato : 05-10-02 09:18

Mogens Knudsen wrote:

> I sammenhæng med systemer med udeføler, er det dig, som tilsyneladende
> ikke kender til dette.
> ---
Det tror jeg ikke du skal regne med.
Jeg har noget et det nyeste inden for temp. styring med udeføler,
indeføler,fremløbsføler,returføler,samt føler i varmtvandbeholderen.
Alt med digital aflæsning, og natsænkning til ønsket temp.
Samt at jeg kan se det hele på PCen med kurver over det hele,
så jeg ved præcist hvordan det fungerer.
Samtidig er rugulering en del af den uddannelse jeg har, og arbejder med det
dagligt, og har gjort det i mange år
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-10-02 12:56

> [...]
> så jeg ved præcist hvordan det fungerer.
> Samtidig er rugulering en del af den uddannelse jeg har, og arbejder med

Meget muligt, men har du prøvet at gøre det på andre måder end dine
teoribøger har fortalt dig? For alle ved at ofte er der forskel på teori og
praksis. I mit hus passer dine teorier ikke, og jeg tvivler på at det har
noget at gøre med at mit hus er 100 år gammelt. For det er isoleret
fuldstændigt efter nyeste standarter.

Fra : Calle.

Dato : 05-10-02 13:19

> [...]
> på at det har noget at gøre med at mit hus er 100 år gammelt. For det
> er isoleret fuldstændigt efter nyeste standarter.

Er det teori, når jeg selv har vejrkompensering og det hele på mit anlæg.
Er det teori, når jeg arbejder med regulering hver dag.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-10-02 14:20

> Er det teori, når jeg selv har vejrkompensering og det hele på mit anlæg.
> Er det teori, når jeg arbejder med regulering hver dag.

> [...]
Jeg påstod ikke du ikke vidste hvad du havde med at gøre. Jeg spurgte om du
havde prøvet andre måder at bruge dit fine angæl på...

Fra : Jens Petersen

Dato : 05-10-02 09:31

On Sat, 05 Oct 2002 06:09:23 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk
(Mogens Knudsen ) wrote:

>I sammenhæng med systemer med udeføler, er det dig, som tilsyneladende
>ikke kender til dette.

Hvis du har skruet helt op for termostaten på radiatoren, hvordan får
du så temperaturen til at holde sig nede på 21° når der er mange
mennesker i rummet?

En voksen person afgiver cirka 100W til omgivelserne.

--
Jens

Answer every question. Question every answer.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-10-02 12:53

> NEJ det er jo det termostaten gør. Der er åbenbart mange der ikke kender
> funktionen på et radiator termostat ordentligt.

> [...]
Hvad nu hvis han en dag mener at de 21 grader han normalt har virker koldt
(er ekstra kuldskær den dag) skal han så skrue op på fyret og så rende rundt
og skrue ned i alle de rum hvor der ikke skal være varmere?
Hvad nu hvis han får gæster der afgiver meget varme skal han så skrue ned på
fyret for at forhindre der bliver for varmt i rummet, og leve med at resten
af huset er pissekoldt?
Dine teorier holder ikke!

Fra : Jørgen

Dato : 05-10-02 15:36

Kan man ikke forenkle problemet ved at sige.

Er termostaten sat til 21 grader er der 21 rader, når det hele er faldet il
ro..

Jo koldere der er uden for, jo højere skal fyrets fremløb være, for ikke at
løbe rund og skue op og ned for fyret alt efter vejret sætter men en ude
føler op som bestemmer hvor lavt en temp fremløbet kan være for at spare

Hilsen
Jørgen

Fra : Calle.

Dato : 05-10-02 16:58

Jørgen wrote:
> [...]
> ikke at løbe rund og skue op og ned for fyret alt efter vejret sætter
> men en ude føler op som bestemmer hvor lavt en temp fremløbet kan

Jo lige præcis.

--
Automatik Mekaniker
Calle