Fødselsdags middag
Fra : RHR

Dato : 01-10-02 16:35

Hej Gruppe!

Nu fik jeg god hjælp med mine grønne tomater herinde så jeg håber at der
også er nogen der kankomme med et godt forslag til hvad jeg skal serverer
til min fødselsdag. Jeg hader at stå i køkkenet med stress når gæsterne
kommer så det skal helst være noget nemt hurtigt og billigt (men fare for at
lyde som en fakta reklame Vi bliver 13 mennesker..Håber på hjælp!

Mvh Rikke

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 16:34

"RHR" <rikkehave@get2net.dk> writes:

> [...]
> kommer så det skal helst være noget nemt hurtigt og billigt (men fare for at
> lyde som en fakta reklame Vi bliver 13 mennesker..Håber på hjælp!

En af min families favoritfødselsdagsretter er skumgummikoteletter.
Det kan sagtens laves om formiddagen, så det eneste der skal gøres
inden gæsterne kommer er at koge ris, piske æggehvider og så i ovnen.
Det skal have en god halv time i ovnen, så der er god tid til at lave
forret el.lignende.

Skumgummikoteletter

Ingredienser
8 fadkoteletter
1 dåse halve ferskner
400 g fine ærter
8 æggehvider
godt med karry
lidt fedtstof
salt og peber
ris

Fremgangsmåde
Karryen svitses i fedtstoffet.
Koteletterne brunes og ligges over i et højt ovnfast fad.
Oven på hver kotelet ligges en halv fersken, hvis der er ferskner i
overskud ligges de bare i fadet hvor der er plads.
Panden koges af i juicen fra fersknerne og vand. Det skal være ca.
halvt af hver.
Ærterne hældes over kødet og fersknerne.
Afkoget fra panden hældes over.
Æggehviderne piskes helt stive og fordeles over fadet.
Fadet bages 30-40 minutter ved 200°C. Æggehviden skal være lysebrun.
Retten serveres med ris drysset med lidt karry.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Tina Nilsson

Dato : 01-10-02 17:00

Server noget ost og god pølse med massere af rødvin og slut af med en god
kage til en kop kaffe, så har du gjort dit..... Og du kan selv sidde med ved
bordet hele aftenen.

Tina

Fra : Padmé

Dato : 01-10-02 19:32

en Irish coffee til dessert er også altid et hit :)
Padmé

Fra : RHR

Dato : 02-10-02 14:28

Hejsa!

Mange tak for jeres svar, jeg vil klart overveje koteletterne, selv om jeg
ikke umiddelbart kan forestille mig ferskner og koteletter sammen Ost og
rødvin er en fin ide, jeg kan bare ikke lide ost
Håber på flere gode ideer.

Efterårs smil fra
Rikke

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 03-10-02 14:09

> [...]
og
> rødvin er en fin ide, jeg kan bare ikke lide ost

Hej Rikke
Du kan da prøve at kigge på min hjemmeside om, der er noget du kan bruge.
Det er i hvert fald nemt og billigt
Adressen er www.rikkebachmann.webbyen.dk
Gamle opskrifter på www.rikkeskogebog.webbyen.dk

Alternativt kan du lave flg.

Opskriften er til 4 personer så du må lige gange op

500 g hakket oksekød
250 g champinon
150 g. bacon
2 tomater
Persille
Lidt tomatpure og mælk

Hvis baconet er i skiver så skær det ud i mindre stykker, hvis tern er det
godt nok
Smid det på panden sammen med skivede champinon.
Imens det hygger sig former du 4-6 bøffer og når baconet og champinonerne er
klar tager du dem op og smider bøfferne på.
Steg bøfferne som normalt og når de er klar smider du dem over i et pænt fad
med kant
Bacon og champinon ryger tilbage på panden sammen med noget mælk sådan en 3
dl. deromkring. Lad det koge godt op og smag til med tomatpure og peber.
Hvis saucen virker tynd, kan du bare jævne den med lidt kartoffelmel.
Den færdige sauce hældes i fadet ned mellem bøfferne.
Oven på hver bøf lægger du en skive frisk tomat og en drys hakket persille
på midten af tomatskiven.
Serveres med rygende varme persillekartofler.

MVH Rikke, som glæder sig meget til at spise ovenstående i dag!