vanillevodka
Fra : sune vuorela

Dato : 29-09-02 10:29

Hjesa!

For et par år siden var det ganske populært i min omgangskreds at
drikke vanillevodka (smirnoff med gylden etiket) ved festlige
lejligheder. Siden da har jeg ikke rigtig kigget efter den - men nu
har jeg så behov for at finde en flaske igen.
Jeg har været i kvickly, føtex, superbest, irma og superbrugsen - men
havde ikke held med det nogle af stederne!
Er der nogen af jer, der har set det på hylden i en forretning i
brønshøj/vanløse/nordvest/herlev/gladsaxe/søborg/lyngby eller andre
steder?

pfh. tak

Sune

Fra : Husum

Dato : 29-09-02 10:40

Prøv evt. "Vinstokken" i Glostrup Centeret.
De har næsten alt.

Fra : zcully

Dato : 29-09-02 13:10

I Århus syntes jeg da man kan få den overalt???
Mystisk...

/Zcully

Fra : Mirian

Dato : 30-09-02 17:13

Hej hvad med at lave den selv?
Det har jeg gjort! Det tager bare en 2-3 ugers tid.
Du skal bare putte 3 hele stængler vanilje ned i ½ liter wodka og lade det
trække i 2-3 uger.
Det er jo nemt!
MVH Mirian

Fra : sune vuorela

Dato : 06-10-02 09:01

On Mon, 30 Sep 2002 18:13:15 +0200, "Mirian"
<Mirian@post.cybercity.dk> wrote:

>Hej hvad med at lave den selv?

Det endte jeg også med at gøre....

>Det har jeg gjort! Det tager bare en 2-3 ugers tid.
>Du skal bare putte 3 hele stængler vanilje ned i ½ liter wodka og lade det
>trække i 2-3 uger.

Nu havde jeg ikke to-tre uger - men kun fra tirsdag til lørdag...så
jeg hev lidt ekstra vanille i. 6 stænger til 0.7 l vodka.
Det havde en flot brun kulør... og godt smagte det.

Blev serveret sammen med caacomælk og en lille klump vanilleis og et
sugerør.
Det var et hit!

>Det er jo nemt!

Meget nemt....

Tror jeg stiller en flaske over - bare for atr have en på lager - for
det smager jo godt...

--
Sune - med tømmermænd

Fra : Jørgen Hess

Dato : 07-10-02 12:08

> [...]
> Det var et hit!

> Meget nemt....
>
> Tror jeg stiller en flaske over - bare for atr have en på lager - for

Prøv alligevel at lave en flaske med 3 vaniliestænger og lagrer vodkaen 2-3
uger, eller måske kun 2 vaniliestænger og gem i en måned.
Når du kommer 6 vaniliestænger i flasken og kun lagrer i 4 dage, vil du
naturligvis få et formentlig godt resultatet ud af anstrengelserne.
Men ofte er hemmeligheden ved udtrækning af smagsstoffer, at det skal have
den fornødne tid.
Nogle af smagsstofferne kan være længe om at blive trukket ud, og så har man
altså ikke fået den "rigtige" smag frem. Naturligvis kan det omvendte også
forekomme at for lang en trækketid kan trække uønskede smage frem.
Det der med vanilie stangen kan også bruges i billige weinbrandt typer, der
måske aldrig har set en egetræstønde (Der er vanilie i egetræ).

mvh
Jørgen

Fra : sune vuorela

Dato : 07-10-02 12:58

On Mon, 7 Oct 2002 13:08:23 +0200, "Jørgen Hess"
<joergen.h@ahvamail.dk> wrote:

> [...]
>naturligvis få et formentlig godt resultatet ud af anstrengelserne.
>Men ofte er hemmeligheden ved udtrækning af smagsstoffer, at det skal have

Jeps... det er også planen for næste portion - men jeg kom lidt sent
ud af starthullerne.... men man kan godt lave det på 4 dage med et
fornuftigt resultat.

--
Sune

Fra : Psyman

Dato : 04-10-02 16:29

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> wrote in message
snip
> Er der nogen af jer, der har set det på hylden i en forretning i
> brønshøj/vanløse/nordvest/herlev/gladsaxe/søborg/lyngby eller andre
> steder?

Du kan købe essenser til opblanding i f.eks. alm vodka ved:
http://www.partyman.se
eller den danske forhandler:
http://www.vinolhobby.dk/prestige_essenser.htm